يكشنبه 12 بهمن 1382

نراقي: اروپايي ها معامله با آمريکايي ها را براى ايران يک خودکشي تلقي مي کنند، ايرنا

"احسان نراقي" يک جامعه شناس و فعال سياسي ، که در پاريس بسر مي برد، روز يکشنبه در گفت وگويي ، ديدگاه اروپايي ها را نسبت به مسايل جارى ايران از جمله موضوع رد صلاحيت ها و استعفاى نمايندگان مجلس ششم ، مثبت ندانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وى ، روز يکشنبه در گفت وگوى تلفني با "ايرنا"، به تشريح ارزيابي تماسهايي پرداخت که طي دو روز گذشته با محافل سياسي و ديپلماتيک در مناطق مختلف اين قاره داشته است .
نراقي گفت : از صبح شنبه با برخي شخصيت هاى آکادميک و سياسي در اروپا تماس داشته و ديدگاه آنها را درباره تحولات ايران و انتخابات جويا شده است .
وى ، درباره نظرات کلي در آلمان و فرانسه نسبت به مسايل جارى ايران توضيح داد : "اروپاييان و فعالان سياسي کشورهاى مختلف همچون فرانسه و آلمان بسيار دقيق مسايل انتخابات ايران را پيگيرى مي کنند."
نراقي ، اين را هم گفت که "درحقيت با تمام انگيزه و تلاشي که براى کسب اطلاعات و اخبار از ايران دارم ، اما بايد اعتراف کنم که اروپاييان جلوتر و زودتر از ما در جريان تحولات هستند."
به گفته وى ، اروپايي ها در صحبتهاى خود از اينکه تعداد جديدى از نمايندگان تاييد صلاحيت شده در مرحله قبل نيز مجددا رد صلاحيت شده اند، ابراز تعجب کردند.
نراقي تاکيد مي کند : همه فعالان سياسي و روزنامه نگاران اروپايي از رفتار شوراى نگهبان متعجب هستند و چنين رفتارى را مغاير با روند گذشته ۲۵ ساله انقلاب اسلامي مي دانند.
به گفته وى ، در اروپا، اقدام شوراى نگهبان در رد صلاحيت داوطلبان ، يک حرکت سياسي و گروهي ارزيابي شده و آن را مشروع و قانوني نمي دانند و بيشتر به دنبال پاسخ به اين سوال هستند که "چگونه شش نفر روحاني مي توانند در اين سطح گسترده و عميق طلاحيت افراد را به درستي احراز کنند؟"
نراقي گفت : "اروپاييان تصريح مي کنند، دلايلي که از سوى شوراى نگهبان به عنوان دلايل شرعي رد صلاحيت عنوان شده است ، در توان تشخيص افراد زميني و انسان نيست ."
اين کارشناس مسايل سياسي ، همچنين نظر قالب جامعه اروپا را نسبت به "لابي " رسمي و نيمه رسمي ايران و آمريکا در هفته هاى اخير، مثبت ندانست و گفت اروپاييان معتقدند که مذاکرات محرمانه محافظه کاران با آمريکا دام و فريبي براى ايران است .
به گفته وى ، اروپايي ها "معامله با آمريکايي ها را براى ايران يک خودکشي " تلقي کرده و مي گويند آنها به راحتي ها زير بار خواسته هاى محافظه کاران نخواهند رفت .
از جمله نگراني هايي که ممکن است در اروپا وجود داشته باشد، بحث به خطر افتادن منافع آنان در مقابل آمريکا است ، بويژه آنکه به نظر مي رسد تماس هاى اخير ميان ايران و آمريکا، جوى از نگراني را در پايتخت ها اروپايي ايجاد کرده باشد.
نراقي در همين خصوص گفت : اروپايي ها به اين تحليل رسيده اند که برغم حمايت از ايران در تمام مراحل حساس ، آنان به راحتي به سمت آمريکا روى آورده اند.
وى ، در بيان برداشت هايش از نظرات مقامات اروپايي گفت : احتمال زيادى وجود دارد که موضوع انتخابات اخير در ايران ، در کميسيون حقوق بشر مطرح شود.
نراقي ، در پايان پيرامون تاثير تحولات اخير بر نقش بين المللي و منطقه اى ايران نيز گفت : "بيشتر اروپاييها از وضعيت موجود ناراضي هستند، چرا که معتقد بودند که ايران مي توانست نقش مهم و رهبرى را در منطقه ايفا کند،
ولي رفتار فعلي مخالفان اصلاحات در ايران ، اين مساله را خيلي دور کرده است ."

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4144

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نراقي: اروپايي ها معامله با آمريکايي ها را براى ايران يک خودکشي تلقي مي کنند، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016