جمعه 17 بهمن 1382

گزارش كامل آخرين روز تحصن جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
تحصن جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امروز پس از سخنراني چند تن از آنان، نشست خبري سخنگوي متحصنان و صدور بيانيه‌ي هجدهم، رسما پايان يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ”جليل سازگارنژاد“ مجري برنامه‌ي تحصن، در ابتداي برنامه‌ي امروز(پنج‌شنبه ‌١٦ بهمن ماه) در جمع متحصنين با اشاره به اين كه در آخرين روز تحصن از طريق كنفرانس خبري و بيانيه با ملت ايران سخن‌هاي بسيار خواهيم داشت، خاطرنشان كرد: اما پايان تحصن، پايان ماموريت اين جمع نيست. ما به اعتراض خود ادامه خواهيم داد و البته مرحله‌ ديگري را شروع مي‌كنيم.
در ادامه‌ جلسه‌ي امروز متحصنان مجلس شوراي اسلامي، ”علي قنبري“ در جمع متحصنين گفت: بعد از ملاقات حزن‌آوري كه با رييس‌ جمهور داشتيم، غمي سنگين مرا در خود فرو برد كه چرا و چگونه است كه رييس‌ جمهوري كه كانديداي صلح نوبل بود، واضع نظريه گفت‌وگوي تمدن‌ها و مجري سياست تنش‌زدايي بود و كارهاي درخشاني را در كارنامه‌ خود ثبت كرده بود، آن‌چنان با ترديد و دودلي صحبت مي‌كرد گويا كه هيچ اطميناني وجود ندارد كه يك ساعت بعد، واقعه‌اي غير قابل انتظار پيش بيايد. مگر كشور ما نبود كه با بوق و كرنا برنامه ‌٢٠ ساله تصويب مي‌كرد؟ با اين وضعيت با چه اطمينان و امنيتي بود كه چنين برنامه بلندمدتي تصويب شد؟
وي با اشاره به آسيب‌هاي اقتصادي ردصلاحيت‌ها به كشور و روابط اقتصادي با كشورهاي مختلف، گفت: چه كسي مقصر است؟ و ما تاوان عملكرد چه كساني را مي‌پردازيم؟ ستاد ضد اصلاحات مي‌خواهد كشور در آستانه پرتگاه و سقوط قرار گيرد.
وي به تحصن نمايندگان اشاره كرد و گفت: تحصن، حركت فرزندان راستين اين كشور بود و دستاوردهاي بزرگي داشت. تحصن نتيجه‌اي بسيار روشن و موفقيت‌آميز داشت؛ زيرا ما چهره تضييع‌كنندگان حقوق ملت و كساني كه كارهاي غيرقانوني مي‌كنند و كساني كه دنباله قتل‌هاي زنجيره‌اي را مي‌گرفتند و يا مي‌خواستند اتوبوس نويسندگان را به دره اندازند و يا كساني كه حجاريان را ترور كردند و امروز در دانشگاه تحصيل مي‌كنند را برملا كرديم. ما از درون اين نظام برخاستيم و از قانون، قانونمندي و اصلاحات دفاع كرديم. همان‌طور كه آقاي نبوي گفت، نظام از آن ماست و ما عين نظام هستيم. هيچ‌كس از ما به امام (ره) و انقلاب نزديك‌تر نيست. ما برخاستيم تا ننگ سكوت و خدشه را در راه امام (ره) نپذيريم.

نماينده‌ي مردم جهرم نيز در اين برنامه گفت: بايد ديد چه كساني ننگ جمهوري اسلامي هستند؛ ما كه از جمهوري اسلامي دفاع مي‌كنيم يا كساني كه تمام قانون اساسي را زير پا مي‌گذارند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ”محمدعلي سعدايي“ با اشاره به تاكيد حضرت امام(ره) بر اين‌كه انقلاب به دست نامحرمان نيفتد، تصريح كرد: در طول انقلاب شاهد صحنه‌هاي ويژه‌اي بوديم كه به طور شاخص مي‌توان از آن براي شناسايي اهل و نااهل استناد كرد.
وي افزود: براي پيروي از حضرت امام (ره) و پياده كردن اهداف انقلاب آيا نيروهاي عزيز و سربلندي كه از دوران قبل از انقلاب مبارزه كردند و دوران جنگ را با مظلوميت و جانبازي سپري كردند ، با كساني كه وقتي سوابق آنها را بازگو كنيم جاي تاسف دارد، قابل مقايسه هستند؟
سعدايي گفت: ما را متهم مي‌كنند كه با بيگانگان مرتبط هستيد و از آنها دستور مي‌گيريد و با هماهنگي آنها تحصن مي‌كنيد.
وي تاكيد كرد: با مردم راحت صحبت كنيد. نمايندگان كه از قبل مواضعشان را شفاف بيان كردند متهم به سازش با بيگانه مي‌شوند ولي شما كه هر روز مخفيانه بناي بر ارتباط داريد، آن‌گاه نمايندگان نااهل و شما اهل مي‌شويد.
سعدايي اظهار داشت: عملكرد ما به جمهوري اسلامي ضربه مي‌زند يا عملكردهاي شوراي نظارت؟
نماينده‌ي مردم جهرم، عملكرد مجلس را با وجود تمام كاستي‌ها قابل دفاع برشمرد و ادامه داد: مي‌گويند اين مجلس ننگ جمهوري اسلامي است. ما انتظار چنين سخناني از اين افراد داشتيم. نه تنها اكنون، بلكه در دوران مشروطيت و از اسلاف ايشان اين انتظار مي‌رفت.
نماينده‌ي مردم جهرم خطاب به رييس‌جمهور گفت: اجازه ندهيد تلاش هايي كه براي به ثمر رسيدن صبر شما شده است، بي‌ثمر بماند.

رييس كميسيون اصل نود نيز تاكيد كرد: اكنون مقطع حساس و بسيار تاريخي انقلاب اسلامي ايران و حتي دستاوردهاي انقلاب مشروطيت است. ‌١٠٠ سال ملت ايران براي حاكميت ملت و قانون و نفي استبداد تلاش كردند و با فداكاري، آن را به انجام رساندند و اكنون يكي از مناسب‌ترين شرايط براي نفي استبداد و نفي حاكميت و اراده‌ي شخصي فرا رسيده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاري‌راد در آخرين روز تحصن نمايندگان مجلس با اشاره به حساسيت مقطع كنوني افزود: امروز حتي در روستاها و پيرزنان تحصيل‌نكرده نيز به رجال عالي‌رتبه‌ي كشور نمره مي‌دهند و آنها را مي‌شناسند. امروز فرهيختگان و اهل فرهنگ و دانش هيچ ترديدي در حاكميت قانون ندارند.
وي تاكيد كرد: كشور ما اسلامي است و قانون اساسي، قانون شرع است. در عين اين‌كه مي‌تواند نواقصي نيز داشته باشد و قابل اصلاح است و بايد اصلاح شود اما خبرگان اهل نظر درباره‌ي اسلام، آن را حسب شرايط و زمان تنظيم كرده‌اند. قانون اساسي، يك اجتهاد اسلامي، خطاپذير و قابل اصلاح است.
وي با اشاره به ردصلاحيت حدود هزار نفر از كانديداها با استناد به بند ‌١ ماده ‌٢٨ قانون انتخابات اظهارداشت: اين بند مربوط به اعتقاد به اسلام و التزام عملي به اسلام و نظام جمهوري اسلامي ايران است. اگر به همين ظاهر مطلق و آزاد اين بند نگاه كنيم به اين معناست كه هزار نفر به عنوان عدم اعتقاد به اسلام، ردصلاحيت شده‌اند و اين از بديهيات قرآن مجيد، تعليمات ديانت ما و سيره‌ي رسول خدا، ائمه و فقه ما است كه هيچ‌كس را كه به توحيد و نبوت اعتراض مي‌كند نمي‌توان به راحتي مرتد اعلام كرد.
وي در خصوص اتهام عدم التزام عملي به اسلام به كانديداهاي ردصلاحيت شده اظهار داشت: اين را به عنوان شرع، قانون و به نام ديانت اعلام كردند و حدود هزار نفر بر اساس آن ردصلاحيت شده‌اند. اين امر برخلاف شرع و ديانت اسلام است و از بزرگ‌تري گناهاني است كه در اسلام شناخته شده است.
انصاري‌راد افزود: كساني كه به عنوان متخلف و فاسق ردصلاحيت شده‌اند را به لحاظ سياسي، اخلاقي و برداشتي كه مردم مي‌كنند ارزيابي كنيد؛ اكثر آنها از اين اتهامات، مستثني هستند و كساني هستند كه درگذشته‌ي انقلاب سهمي داشته‌اند، مبارزه كرده‌اند، زندان رفته‌اند و شكنجه ديده‌اند.
وي با اشاره به مذاكراتش با مراجع ديني كه آنها نيز اين اقدام را گناه مي‌دانستند گفت: به نام اسلام، فقه، دين، منافع كشور و برخلاف شرع، گناه كبيره مرتكب شده‌اند؛ گناهي نه در سطح يك خانواده و يا يك محيط محدود، بلكه گناهي در سطح تمام كشور و حتي در سطح جهان.
رييس كميسيون اصل نود تاكيد كرد: اينها با اقداماتشان اسلام را در عرصه‌ي جامعه منزوي كردند و آن را به عنوان ديني ضدانساني و شرافت بشري معرفي كرده‌اند. ديانتي و فقهي كه بهترين چهره‌هاي اين مملكت و عزيزترين فرزندان اسلام، اساتيد دانشگاه و فرهيختگان و شخصيت‌هاي شناخته شده را متهم به فسق مي‌كند و بر اساس تفسيري آنها را از عرصه‌ي سياسي و اجتماعي بيرون مي‌كند به جاي آنها چه كسي را مي‌خواهد بگذارد؟
وي با اشاره تحقيقات محلي و تفتيش در امور مردم براي بررسي صلاحيت‌ها خاطرنشان كرد: كسي كه نيم قرن سابقه‌ي فعاليت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و تدريس دارد، از همسايه‌اش سوال مي‌كنيد؟
انصاري‌راد با تاكيد بر اين‌كه نمايندگان در برابر خدا به قرآن مجيد و شرف انساني‌شان سوگند خورده‌اند كه از قانون اساسي و حقوق ملت دفاع مي‌كنند تصريح كرد: با اين غربالي كه شما داريد و هيچ‌كس از آن بيرون نمي‌آيد، آيا انتظار داريد اين نمايندگان ساكت بنشينند؟
وي افزود: مي‌گويند جمهوريت نفي شده است. اما اساس حكومت اسلامي بر پايه‌ي جمهور و مردم استوار است.
وي با اشاره به اصل ‌٥٦ قانون اساسي كه حاكميت را الهي و از سوي خداوند به مردم تفويض شده است اظهار داشت: با نفي جمهوريت، اسلاميت نيز نفي مي‌شود. تئوريسين اين آقايان مي‌گويد جمهوريت شرك است و ما از آن شرك مبرا هستيم. صريحا مي‌گويد راي مردم، هوس‌هاي آنهاست. چنين تفكري است كه به دنبال چنين انتخاباتي مي‌رود.
وي با اشاره به بيانات اميرالمومنين(ع) درنهج‌البلاغه تاكيد كرد: اين نمايندگان، پيروان علي(ع) هستند و نمي‌توانند در برابر تضييع حق ملت، اسلام، پيامبر، علي (ع) و پيشتوايان معصوم ساكت بمانند.

سپس ”بهزاد نبوي“، نايب‌رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: به بنيانگذار جمهوري اسلامي در اين ايام تبريك مي‌گويم كه ثمره‌ي انقلابش توسط نااهلان به بازي گرفته مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نبوي خطاب به متحصنان گفت: شما با تحصن و ايستادگي خود توانستيد يك كودتاي پارلماني را با برنامه‌ريزي پنهانتان آن‌چنان افشا كنيد كه ستاد ضداصلاحات با تمام توان به پيش بيايد و اين ستاد را به جايي رسانديد كه يا خود مجبور باشد انتخابات فرمايشي را برگزار كند و ننگ آن را به جان بخرد يا دست به كودتاي تمام عيار بزند.
وي با اشاره به اين‌كه از چند روز پيش، تحصن وارد مرحله‌ي جديدي شده است گفت: اين مرحله‌ي حركت شما خشم و كينه‌ها را بيشتر متوجه‌تان مي‌كند. در اين مرحله، شما را تهديد مي‌كنند كه وادار به بازگشت از راهتان شويد. قطعا در اين مرحله هم جز شكست و ناكامي چيزي نصيب آنها نخواهد شد و نمي‌توانند بليط انتخابات غيرقانوني و غيرآزاد را به فروش برسانند.
وي با اشاره به گزارشي كه آن را از سوي سرتيپ پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده‌ي قرارگاه ثارالله براي مسوولان عالي‌رتبه مي خواند ،گفت: مسووليت اين فرد مانند مسووليت فرماندهان زمان حكومت نظامي است. قرارگاه ايشان هم به عنوان يك نهاد اجماعي بي‌طرف بايد حافظ كليت كشور در فضاي بحراني باشد. اين فرد در گزارش خود با اعتراض به تحصن نمايندگان، چند مطلب را مطرح كرده است. به گفته‌هاي بنده در جمع شما در ‌‌٨٢/١١/٩ اشاره كرده است و مطالبي را به شكل مستند، كد داده است. در اين گزارش آمده است كه من گفته‌ام در صورت عدم تاييد صلاحيت ردصلاحيت‌شدگان، كشور با بحران مواجه و اراذل و اوباش اغتشاش ايجاد مي‌كنند. همه‌ي عزيزان اصل سخنراني من را شنيده‌ايد و رسانه‌ها هم آن را منتشر كرده‌اند. براي اين‌كه ماهيت روشن شود مطالبي را مي‌گويم: در اين گزارش به نقل از خبرنگاري كه خبرنگار كيهان است از من پرسيده اگر شما در انتخابات شركت نكرديد و يك عده لات و چاقوكش اغتشاش ايجاد كردند، شما كه مي‌گوييد به ما مربوط نيست. من در پاسخ گفتم كه نمي‌شود يك عده را از حق خود محروم كرد و گفت آنها حرف نزنند چون تنش مي‌شود. من گفته‌ام مراقب باشيد با كشور و نظام لجبازي نكنيد. البته ما تا آخرين قطره‌ي خون، دفاع خواهيم كرد و نمي‌گذاريم كه مردمي‌ترين انقلاب دنيا از بين برود. اما در اين گزارش «مردمي‌ترين انقلاب دنيا» حذف شده است. در جايي ديگر آمده است كه «نظام را به اقدام مسلحانه تهديد كرد». كسي كه آن سخنان علني را تحريف كرده است، معلوم است كه چنين بگويد. هدف از اين كار، بدبين كردن رييس‌جمهور نسبت به متحصنان است. اين مطالب توسط همپالكي‌هاي اين آقا قبلا در سايت‌هايي از جمله «افشا» منتشر شده بود.
نبوي با اشاره به مطلبي ديگر كه وي را به تحريك دانشجويان و مسوولان متهم كرده بود، گفت: من بعيد مي‌دانم مطالبي كه در گزارشي رسمي اين‌چنين بيان شده است را حتي روزنامه‌ي رسالت هم بنويسد. گردن‌كلفت در مقابل قانون كيست؟ آيا گردن‌كلفت در مقابل قانون و راي مردم همپالكي‌هاي اين فرد هستند كه دستگاه اطلاعات موازي را برخلاف قانون ايجاد كرده‌اند و توطئه‌هاي خود را به منصه‌ي ظهور مي‌رسانند، يا نمايندگاني كه با روش قانوني در مقابل مخالفان قانون اساسي ايستاده‌اند؟ آيا گردن‌كلفتان، تهيه‌كنندگان كارناوال عصر عاشورا، آمران قتل‌هاي زنجيره‌اي، مخالفان رابطه از موضع قدرت با آمريكا و تلاش‌كنندگان به مقابله با آمريكا از موضع قدرت هستند؟ آيا گردن‌كلفت‌ها عاملان فشار به شوراي نگهبان براي پذيرش ليست فرمايشي هستند و يا كساني كه براي دفاع از حقوق ملت و با روش قانوني در مقابل ايجاد مجلس فرمايشي و استبداد صغير ايستاده‌اند؟
وي در پايان با ياد آوري به مسوولان نظام در باره عدم صحت اين گزارش‌ها گفت: واقعا متاسفم كه بايد در كشورمان برخي كساني مناصبي را اشغال كنند كه دقيقا در خدمت ستاد ضداصلاحات و جرياني سياسي هستند كه هدفش ايستادگي در مقابل راي ملت، قانون و برپا‌يي مجلس فرمايشي است. از مسوولان مي‌خواهم تا اصل نامه را در اختيار بگذارند تا به آن پاسخ بدهيم و بهتر بتوانيم ستاد ضداصلاحات را افشا كنيم.

محمدرضا خاتمي، سخنگوي نمايندگان متحصن در مجلس شوراي اسلامي در نشست خبري در پايان آخرين روز تحصن گفت: رسما پايان كار تحصن را اعلام مي‌كنم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمدرضا خاتمي افزود: ما نگران آزادي و جمهوري اسلامي بوديم كه بر اساس فداكاري‌هاي مردم بوجود آمد. احساس كرديم كاري بايد بكنيم فراتر از اعتراضات پراكنده تا صداي ما براي بيان تهديد متوجه مردم، به گوش همگان و جهانيان برسد. هدف ما انتخابات آزاد بود كه با تاييد صلاحيت حدود ‌١٢٠٠ نفر از ردصلاحيت‌شدگان تا حدودي محقق شده كه بايد از رييس‌جمهور، رييس مجلس و ديگر كساني كه در اين راه تلاش كردند تشكر كنيم. اما اين تاييد صلاحيت ‌١٢٠٠ نفر تغييري در روند انتخابات نمي‌دهد.لذا بايد وارد مرحله‌ي دوم مي‌شديم يعني استعفاي نمايندگان كه وسعت آن خارج از تصور ما بود و به حدود ‌١٣٠ نفر رسيد.
وي ادامه داد: به درخواست اولمان توفيق كامل پيدا نكرديم اما در افشاي توطئه به نتيجه رسيديم. توانستيم انتخابات روز اول اسفند را به گونه‌اي نشان دهيم كه كسي نتواند به عنوان انتخابات آزاد و دموكراتيك از آن دفاع كند. تحصن توانست شاخ اين توطئه را بشكند تا ديگران به دنبال اين باشند كه اين انتخابات را در اول اسفند توجيه كنند.
سخنگوي نمايندگان متحصن گفت: كار تاريخي تحصن اين بود كه مسير انقلاب را از اين انتخابات جدا كرد. از اين لحاظ توانستيم ساحت انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را از آن مبرا كنيم. دستاورد ديگر اين بود كه بار ديگر حركت اصلاحات را حول آزادي‌خواهي و حقوق مردم جاري كرديم كه در آينده نتايج آن مشخص خواهد شد.
وي با بيان اين‌كه تحصن توانست نگاه به خارج و روحيه‌ي ضعف از درون را از بين ببرد و نگاهها را دوباره به درون بازگرداند گفت: توانستيم تبعات انتخابات فرمايشي را نيز از بين ببريم. حتي اگر حكومت با اين انتخابات يكدست شود، تاثيري در حركت اصلاحات نخواهد داشت و اصلاحات، خود را در مقاطع بعدي نشان خواهد داد.
وي با تاكيد بر اين‌كه نمايندگان متحصن، خود حزب سياسي نيستند، اظهار داشت: نمايندگان خواسته‌اي جز انتخابات آزاد ندارند و من صريحا موضع قبلي را تكرار مي‌كنم. در اين شرايط انتخابات اول اسفند را آزاد قانوني نمي دانيم و در آن شركت نمي‌كنيم.
وي تاكيد كرد: هركسي بخواهد اين انتخابات را برگزار كند، بايد روزي پاسخگوي مردم در پايمال كردن مردم و بي‌اعتماد كردن آنها باشد.
سخنگوي نمايندگان متحصن با اعلام رسمي پايان تحصن تصريح كرد: پايان تحصن به معناي پايان كار متحصنين نيست و در روزهاي آينده با همفكري، برنامه‌هايي در دستور خواهيم داشت. ممكن است در اين‌جا نيز جمع شويم اما ديگر تحصن ادامه نخواهد داشت.
در ادامه‌ي اين كنفرانس خبري، سخنگوي نمايندگان متحصن به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفت.
رضا خاتمي در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه با اشاره به آخرين نتايج بررسي مجدد شوراي نگهبان ، رييس جمهور را اهل مصالحه دانست، گفت: محذورات دولت را مي دانيم .شايد توقع ما هم از دولت برآورده نشده باشد ما آنچه را كه صلاح مملكت بود مي گوييم اما هر كس بايد پاسخگوي عملكرد خود در پيشگاه ملت باشد. نرفتن زير بار انتخابات فرمايشي توقع ماست گرچه محذورات دولت را نيز در نظر داريم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) وي در مورد برنامه‌ي بعدي متحصنان گفت: تا اول اسفند برنامه‌ي ما مبارزه با برگزاري انتخابات فرمايشي است.راهكارهاي ديگري را نيز تدارك ديده ايم و تلاش مي كنيم مردم را در اين مدت آگاه كنيم، بعد از انتخابات نيز به صورت هماهنگ پيش خواهيم رفت.
خاتمي در پاسخ به پرسش ديگري درباره‌ي حضور يا عدم حضور در جلسات علني و نحوه‌ي تصويب بودجه گفت:هيچ وقت نگفته ايم در جلسات علني شركت مي كنيم يا نه. اما نمايندگان در استعفاها مصر هستند. تصويب بودجه راههاي مختلفي دارد. نشنيده ام تا به حال كسي استعفايش را پس بگيرد در حالي كه استعفاها زياد شده است به طوري كه تا كنون به حدود ‌١٣٠ استعفا رسيده است.
وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري گفت: از نظر متحصنان پروند‌ه‌ي انتخابات آزاد و دموكراتيك در اول اسفند بسته شده است، لذا حتي اگر راه حلي پيدا شود براي آن زمان محقق نخواهد شد.شايد در سطوح بالاي حكومت از نظر تداوم حركت اصلاحات دچار مشكل شويم ، اما مجبور هستند كه خواسته هاي اصلاحات را بپذيرند.
محمد رضا خاتمي همچنين در پاسخ به سوال ديگري گفت: مشكل اصلي ما اقتدار گرايي است .
وي در پاسخ به خبرنگاري خارجي در مورد نقش مقام معظم رهبري در مساله اخير گفت: مقام رهبري در دو مرحله دخالت كرده اند، مرحله اول به صورت كامل مي توانست مشكل را حل كند، مرحله دوم مي توانست شكل قانوني تري به انتخابات بدهد، اما هيچ كدام از سوي شوراي نگهبان عملي نشد. اعضاي شوراي نگهبان منتصب رهبري هستند و طبعا رهبري بايد از آن ها بازخواست كند كه چرا كشور را با بحران مواجه مي كنند.اگر اين كار انجام شود اعتماد بيشتري جلب خواهد شد و اگر نشود اعتماد فعلي نيز كاهش پيدا مي كند.
خاتمي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چرا جناح ها همديگر را متهم به دخالت دادن بيگانه مي كنند، گفت: ما جناح مقابل را متهم نمي كنيم، در مواضع خودمان هم هميشه اعلام كرده ايم كه تحصن بدون هيچ نگاهي به خارج از كشور انجام گرفته است.
وي همچنين در مورد جلوگيري از حضور خبرنگاران صداوسيما گفت: خبرنگاري را يك كار حرفه‌اي مي دانيم جلو كار خبرنگاري كه بخواهد سوء استفاده جناحي بكند را ميگريم. كه متاسفانه صداوسيما اين كار را كرد و مجبور شديم از حضور آنها ممانعت كنيم.
وي همچنين گفت: در هفته گذشته متحصنان ديدارهايي را با رئيس جمهور داشتند و همه اين مسائل بحث شد.محذورات را آگاهيم حتي اگر قانع نشويم.

نمايندگان معترض در مجلس شوراي اسلامي در بيانيه‌ي شماره‌ي ‌‌١٨ خود اعلام كردند با پايان تحصن اعتراضات خود را به شيوه‌اي ديگر ادامه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن اين بيانيه كه توسط داوود سليماني قرائت شد به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
و ان يمسك الله بضر فلا كاشف له الا هو و ان يردك بخير فلا راد لفضله يصيب به من يشاء من عباده و هوالغفور الرحيم (يونس -107)
ملت شريف و آگاه ايران
امروز در حالي به استقبال بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‌رويم كه دستاورد آن يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي به مراقبت و حفاظت هوشيارانه‌ همگان نيازمند است و همچنان آموزه‌ها و رهنمودهاي رهبر فقيد انقلاب اسلامي امام خميني (رحمت‌الله عليه) و حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي شما ملت نياز اصلي براي برون‌رفت از بحران‌هاي پيش روست.
و تو اي امام، با تو پيمان مي‌بنديم كه ره رو راهت باشيم.
اماما با تو همراهيم كه با همه اعتقاد خويش «جمهوري اسلامي ايران نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم» را در معرض انتخاب مردم قراردادي و ميزان را راي ملت دانستي و مجلس را عصاره‌ فضائل ملت.
اماما با تو هم‌عقيده‌ايم كه راي ملت را اصل شمردي و نه زينت.
اماما با تو هم‌پيمانيم كه اجازه ندادي جمهوريت نظام را به مسلخ تحجر و ارتجاع برند.
اماما با تو عهد مي‌بنديم كه اجازه ندهيم ميراث بزرگت يعني انقلاب به دست نااهلان بيفتد.
ملت بزرگ ايران
حذف نظارت استصوابي و اصلاح قانون نظارت بر انتخابات مطابق با اصول قانون اساسي يكي از برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان در مجلس شوراي اسلامي بود. نمايندگان شما از دو سال پيش با پيش‌بيني چالش‌هاي امروز تلاش خود را براي اصلاح قانون انتخابات در جهت تحقق حق انتخاب آزاد ملت در انتخابات آغاز كردند اما همه كوشش‌ها و اقدامات مجلس به‌رغم تصريح قانون اساسي كه تعيين شرايط انتخاب‌شوندگان و انتخاب‌كنندگان را بر عهده مجلس نهاده است با موانع عبورناپذير شوراي نگهبان رو به رو شد.
نمايندگان شما از دو سال پيش چالش امروز را به وضوح پيش‌بيني مي‌كردند و همه‌ توان خود را به كار گرفتند تا مخالفان اصلاحات را به رعايت حق مردم رهنمون شوند، اما سخن حق ما باز هم با مخالفت سرسختانه اقتدارگرايان رو به رو شد. تصميم جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تحصن در خانه‌ ملت در ادامه‌ تلاش‌هاي گذشته و در اعتراض به رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبان نمايندگي مجلس - كه نتيجه آن ناديده گرفتن حقوق مردم و سلب حق انتخاب ملت است - به رغم همه‌ دشواريها و ناملايمات اقدامي بود كه در جهت انجام وظايف نمايندگي براي دفاع از حق حاكميت ملت برسرنوشت خويش انجام گرفت، و از آنجا كه امروز ما با اعلام پايان تحصن وارد مرحله تازه‌اي از اعتراضهاي قانوني به تضييع حقوق شما مي‌شويم ضروري ديديم مطالبي را با شما در مقام صاحبان اصلي كشور در ميان بگذاريم و با تشكر از همه‌ همدلي ‌ها و حمايتها اعلام كنيم كه همچنان محتاج تداوم حمايت‌ها و همراهي شما هستيم.
‌‌١- اهداف تحصن، اعتراض به رد صلاحيت‌هاي گسترده و غير قانوني و بازگرداندن شوراي نگهبان به قانون و تجديد نظر اساسي در اين رد صلاحيت‌ها بود و در اين مسير دو نتيجه احتمالي را پيش‌بيني كرده بوديم:
الف: تجديد نظر اساسي شوراي نگهبان در عملكرد غير قانوني هيات مركزي نظارت بر انتخابات و در نتيجه احقاق حق تمامي نامزدهاي واجد شرايط قانوني كه در اين صورت مشاركت گسترده مردم در انتخابات را درپي‌داشت.
ب: تاييد عملكرد غير هيات مركزي نظارت بر انتخابات توسط شوراي نگهبان و تشكيل مجلسي فرمايشي‌، راهكار ما در اين صورت استعفا از نمايندگي مجلس در اعتراض به اين عمل غير قانوني و اعلام عدم شركت در انتخابات غير قانوني و غير رقابتي بود.
اينك بر همگان روشن شده است كه شوراي نگهبان نه تنها عملكرد ناصواب و غير قانوني هيات مركزي نظارت بر انتخابات را اصلاح نكرد بلكه با افزودن بر اوراق پرونده غير قانوني رد صلاحيت‌ها و اضافه كردن بر تعداد صلاحيت‌هاي غير قانوني آشكارا نشان داد كه به آنچه نمي‌انديشد حقوق ملت است و ثابت شد كه اين انتخابات آزاد و قانوني نيست.
آنچه پيش روي ماست پاي فشردن شوراي نگهبان بر رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبان است و لذا نمايندگان متحصن در مجلس با استعفا از نمايندگي و اعلام عدم شركت در انتخابات وارد مرحله دوم اعتراض خود شده‌اند و در نتيجه تحصن كه بخش اول اعتراضات نمايندگان بود به پايان مي‌رسد.
اكنون اعلام مي‌كنيم كه در صورتي كه انتخابات با ساقط كردن حق انتخاب مردم برگزار شود ما چاره‌اي جز كناره‌گيري از اين انتخابات فرمايشي و غير قانوني نخواهيم داشت و مسووليت همه‌ اقدامات غير قانوني و بي‌تدبيري‌ها بر عهده‌ اقتدارگرايان ضد قانون است.
‌‌٢- گرچه تحصن نمايندگان شما و تلاش ديگر مسوولان توانست حق تضييع شده حدود يك سوم رد صلاحيت‌شدگان غير قانوني رابه آنها بازگرداند، اما اين به معني تحقق همه‌ خواست‌هاي ما نبوده است و متاسفانه هنوز تا انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتي فاصله‌ طولاني داريم. اما نشستن ‌‌٢٦ روزه نمايندگان شما در خانه‌ ملت دستاوردهاي گرانبهايي را به ارمغان آورده است:
الف) تحصن نمايندگان ملت و روشنگري‌هاي آنها پرده از توطئه‌اي برداشت كه هدف آن تشكيل مجلسي فرمايشي است آن هم ‌‌٢٥ سال بعد از پيروزي انقلابي كه با تكيه بر دين و معنويت، پاسداشت آزادي و حق انتخاب مردم را يكي از اهداف اصلي خود اعلام كرده است.
درحقيقت نمايندگان شما يك «كودتاي پارلماني» را كه دو سال براي آن برنامه‌ريزي شده بود با مقاومت و ايستادگي در برابر بي‌قانوني افشا كردند و البته ستاد برنامه‌ريزي كودتا همچنان اميدوار است با تكيه بر روش‌هاي شبه‌قانوني بخشي از سناريوي افشا شده‌اش را به هر صورت تحقق بخشد.
تحصن نمايندگان ملت اثبات كرد كه مي‌توان با تكيه بر روش‌هاي قانوني و مسالمت‌آميز و مدني صداي اعتراض خود را به گوش ملت رساند و مخالفان راي اكثريت را كه حاضر نيستند از پرده برون آيند و صادقانه افكار و انديشه‌هاي بسته خود را با مردم در ميان گذارند نزد ملت افشا و بستر تصميم‌گيري را براي عمومي ملت شفاف و سهل كرد.
اقدام قانوني و مسالمت‌آميز نمايندگان ملت نشان داد كه با ايستادگي بر سخن حق مي‌توان بي‌تفاوتي را به دقت نظر مبدل ساخت و اجازه نداد مخالفان راي اكثريت مردم بر مركب بي‌قانوني بتازند.
اكنون نگاه افكار عمومي متوجه اقدامات نمايندگان مجلس است و همين امر پشتوانه تصميمات و اقدامات بعدي ايشان خواهد بود، امري كه محافظه‌كاران مي‌كوشيدند اتفاق نيفتد.
ب) چالش ميان مردم‌سالاري و اقتدارگرايي در ماجراي رد صلاحيتهاي غير قانوني داوطلبان نمايندگي بيش از پيش ‌براي همگان ملموس و محسوس شد. تفاوت مقاومت امروز نمايندگان شما در برابر اقدامات آمرانه باسالهاي گذشته اين است كه ديگر هيچ‌يك از دوطرف، اين چالش اساسي را انكار نمي‌كنند. اگر اصلاح‌طلبان تاكيد مي‌كردند توسعه سياسي و بسط مردم‌سالاري مساله اصلي كشور است اما محافظه‌كاران با متهم كردن اصلاح‌طلبان به طرح مسائل فرعي سياسي، اصلي‌ترين معضلات جامعه را مشكلات اقتصادي برمي‌شمردند، صف‌بندي امروز بيش از پيش حقانيت اصلاح‌طلبان رابه اثبات مي‌رساند. امروز محافظه‌كاران شعار حل مشكلات اقتصادي را به كنار نهاده‌اند و همه توان خود را مصروف تهاجم به ديدگاههاي سياسي اصلاح‌طلبان كرده‌اند و به همين علت است كه مهمترين دلايل رد صلاحيت نامزدهاي اطلاح‌طلب را عدم اعتقاد و التزام عملي به اسلام و جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه و وابستگي به گروههاي غير قانوني اعلام مي‌كنند. پر واضح است كه همه اين اتهامات مضموني كاملا سياسي دارد.
ج) با تحصن نمايندگان ملت، همگان دريافتند چه تفكري به جمهوريت نظام اعتقاد دارد و چه تفكري در پي‌ براندازي جمهوريت و در نهايت اسلاميت نظام است. چه تفكري مشاركت مردم از عرصه اجتماع و سياست و بردن جامعه به سمت تحقق انديشه‌هاي پوسيده و رنگ باخته طالباني است. و از همه مهمتر اينكه اين تفكرات در كدام بخش از اركان حكومت جاي گرفته است و در حقيقت در پس پرده‌هاي پرنقش و رنگ شعارهايي مانند مردم‌سالاري ديني چه افكاري پنهان شده است.
‌‌٣- دموكراسي و مردم‌سالاري در دنياي امروز يكي از مهمترين روشهاي حكمراني است و براي مردم و حاكمان كمترين هزينه‌ها را دارد و انتخابات آزاد مظهر مردم‌سالاري است. قلب مفهوم واقعي مردم‌سالاري در پس الفاظ و عبارات خاص و تلاش براي عرضه نمايشي دموكراسي در عصر انقلاب ارتباطات ره به جايي نمي‌برد. در دنياي آگاهي، تنها سلاح استبداد يعني جهل، ديگر كاربردي ندارد و در برابر دانايي و آگاهي ملتها تنها بايد حق انتخاب ايشان را محترم شمرد.
تحصن نمايندگان مردم در مجلس در دفاع از اين حق انتخاب بود و اينك اعلام مي‌كنيم حركت نمايندگان شما صرف نظر از دستاوردهاي آن نظير افشاي كودتاگران و ايجاد اميد در مردم كه اصلاحات زنده است، هيمنه اقتدارگرايي در كشور را نيز به طور جدي فرو ريخته است و از همين روست كه متحصنين خار چشم مخالفان اصلاحات شده و از بامداد تا شامگاه آماج حملات تند و فشارهاي ناجوانمردانه و تهديدهاي همه‌جانبه گرديده‌اند.
نمايندگان شما ابزار تسلط طرفداران استبداد را از دست ايشان خارج كرده و تصوير تمام نمايي از ستاد ضد اصلاحات را به افكار عمومي ارائه و نشان داده‌اند كه نفوذي‌ها در پشت پرده‌هاي كدام نهادها عليه راي ملت توطئه مي‌كنند.
طبيعي است با روندي كه اقتدارگرايان برگزيد‌ه‌اند مجلسي كه در روز اول اسفند براي نمايندگان آن راي به صندوق‌ها ريخته ‌خواهد شد نه پشتوانه مردمي قابل ملاحظه‌اي خواهد داشت و نه به لحاظ حقوقي و قانوني قابل دفاع خواهد بود واين هر چند ثمره تلخي براي كشوري است كه پرچم مردم‌سالاري ديني را برافراشته اما به لحاظ تعيين تكليف اقتدارگرايان در عدم پايبندي ايشان به بديهي‌ترين اصول دموكراسي حائز اهميت است. روشن است اين روند نه بر مشروعيت نظام مي‌افزايد ونه جايگاه جهاني آن را ارتقاء مي‌بخشد و هر چند دود اين اقدامات ناصواب به چشم ملت خواهد رفت ولي بازنده نهايي آن جز طراحان اين سناريو و عوامل آگاه و يا ناآگاه آن نخواهند بود.
به همه كساني كه چشم بر واقعيات مي‌بندند و فرزندان صادق و دلسوز ملت را هدف حملات و تهديدهاي خود قرار مي دهند مشفقانه ياد‌آور مي‌شويم سنت‌هاي الهي برگشت ناپذير است و حكومتهاي جدا از مردم هيچگاه ره به جايي نبر‌ده‌اند، تا دير نشده است پيوندهاي گسسته با مردم را ترميم كنيد و بيش از اين بر سر راه توسعه و استقلال كشور و رفاه مردم و تقويت دين و معنويت ايستادگي نكنيد.
مي‌دانيد و مي‌دانيم كه حفظ دستاوردهاي انقلاب از جمله استقلال جز با مشاركت گسترده مردم در ادامه امور جامعه ميسر نمي‌شود و بر خلاف همه‌ تهمت‌ها و افتراها، نمايندگان مردم به اين علت بر محترم شمردن حق راي و انتخابات آزادانه و بي‌واسطه ايشان تاكيد دارند كه براي استقلال كشور و جلوگيري از مداخله بيگانگان در سرنوشت كشور اهميت ويژه قائل‌اند.
‌‌٤- خاتمه تحصن به معناي خاتمه اعتراض به برگزاري انتخابات غير قانوني و پايان ارتباط با ملت نيست. نمايندگان معترض و مستعفي همچنان ارتباط خود را با مردم براي بررسي وضعيت انتخابات و طرح ديدگاهها و نظرات خود حفظ خواهند كرد و همچنان با شما سخن خواهند گفت.
روشنگري وظيفه اصلي ماست كه در جوف وظيفه قانوني نظارتي نمايندگان ملت مي‌گنجد و ما اين تنها سرمايه خود را نخواهيم فروخت، چشمان خود را بر هر كژي خواهيم گشود و صداي خود را در برابر هر بي‌عدالتي بلند خواهيم كرد و همچنان چشم اميد به همراهي‌ها و همدلي‌هاي شما دوخته‌ايم.
‌‌٥- تحصن نمايندگان مجلس موجي از همدلي و همراهي در جامعه ايجاد كرد كه در واقع حمايت از حقوق ملت است و بس.
جا دارد از همراهي‌ها و همدلي‌هاي روساي محترم قواي محترم قواي مجريه و مقننه، وزراي محترم دولت، معاونين محترم وزراء، استانداران، فرمانداران و بخشداران مكرم، مراجع معظم تقليد و علما وفضلاي حوزه‌هاي علميه، رزمندگان و ايثارگران، فداكار دوران جنگ، خانواده‌هاي معظم و مكرم شهدا و جانبازان و ايثارگران انقلاب و جنگ تجميلي بويژه خانواده‌هاي بزرگواري كه چند شهيد و جانباز و ايثارگر تقديم انقلاب كرده‌اند، احزاب و گروهها، نمايندگان ائتلاف جبهه دوم خرداد از مراكز استانها و شهرستانها، ائتلاف جبهه دوم خرداد، شخصيت‌هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و نخبگان فرهيخته و آزاده‌ كشور، روسا و اساتيد بزرگوار دانشگاهها، انجمن‌هاي صنفي، نهادها و انجمن‌هاي غير دولتي و مدني، دانشجويان دانشگاههاي دولتي و آزاد اسلامي‌،‌ و تشكلهاي دانشجويي بويژه انجمنهاي اسلامي دانشجويان داخل و خارج كشور و‌ آزاد اسلامي مديران محترم مطبوعات، حقوقدانان و وكلاي مكرم دادگستري، نمايندگان محترم ادوار مجلس، زندانيان سياسي دلسوز قبل از انقلاب، خانواده‌هاي محترم زندانيان سياسي و مطبوعاتي، كارگران، توليدگران و صنعت‌گران معزز و طبقات و قشرهاي مختلف اجتماعي به ويژه جوانان برومند و عزيز كشور كه با حضور خود در خانه ملت و صدور بيانيه و اطلاعيه و ارسال پيام و تلگرام، نمايندگان مجلس را در حركت مردمي خود حامي و ياور شدند صميمانه سپاسگزاري و تقدير كنيم و همين جا بر عهد خود با ايشان براي پيگيري تامين حقوق ملت يك بار ديگر تاكيد مي‌كنيم.
همچنين سپاس و تقدير خود را تقديم مديران و كاركنان مكرم مجلس شوراي اسلامي و مديران و پرسنل حفاظت مجلس مي‌كنيم كه در اين روزها زحمات و سختي‌هاي فراواني را متحمل شدند.
‌‌٦- در مدتي كه نمايندگان مجلس در خانه ملت متحصن بودند، خبرنگاران، فيلمبرداران، عكاسان و كاركنان مطبوعات و وسايل ارتباط جمعي داخلي و خارجي رنج و زحمت طاقت فرسايي را براي رساندن صداي نمايندگان معترض به جامعه برخود هموار كردند و در راه انجام وظيفه قانوني خود با بي‌مهري‌ها و بعضا بد رفتاري‌هايي روبرو شدند. ماهمين جا سپاس و تقدير صميمانه خود را تقديم ايشان مي‌كنيم و به خاطر همه‌ كاستي‌ها و ناهمواريها از ايشان پوزش مي خواهيم. يقيين داريم سطر سطر مطالبي كه زنان و مردان شجاع خبرنگار و روزنامه‌نگار و قطعه‌قطعه فيلمها و تصاويري كه عكاسان وفيلمبرداران محترم از اين رويداد بي‌سابقه ثبت كردند بعنوان اوراق زريني در تاريخ پرافتخار ايران جاودان خواهد شد و يقين داريم كه بيش از ما ملت عزيز ايران قدردان زحمات اين ناظران آگاه و چشمان بيدار جامعه است.
اما در سوي ديگر اين عرصه، ما با سانسور و تحريف فعاليت نمايندگان در دفاع از حق حاكميت ملت به توسط برخي وسايل ارتباط جمعي تحت كنترل اقتدارگرايان از جمله صداوسيما مواجه بوديم كه از كيسه ملت دخل و خرج مي‌كنند و در حالي كه مدعي بي ‌اهميتي حركت اعتراضي نمايندگان ملت بودند، روزانه بخش عمده‌اي از مطالب و صفحات خود را مستقيم و غير مستقيم به تخريب اين حركت نمايندگان ملت اختصاص مي‌دادند.
اميد بسته‌ايم كه ثمره حركت اصلاحي نمايندگان شما ايشان را نيز بر طريق صلاح و صواب رهنمون سازد و شكاف ميان اين دسته از وسايل ارتباط جمعي و مردم را كمتر كند.
‌‌٧-ملت شريف ايران
ما همين جا با شما عهد مي‌بنديم كه براي دفاع از حقوق قانوني شما از هيچ كوششي فروگذار نكنيم. ما ايستاده‌ايم تا همگان بدانند اسلام امام (ره) و اسلام انقلاب، از اسلام تحجر و عقب ماندگي جداست. اگر عده‌اي به نام اسلام و انقلاب، آزادي و آراي مردم را هدف قرار مي‌دهند و آن را مخدوش مي‌كنند عد‌ه‌اي نيز هستند كه بر اسلام آزادي و اسلام انتخاب و مردم‌سالاري ديني پاي مي‌فشارند.
حركت اعتراضي نمايندگان شما كه با پايان تحصن وارد مرحله تازه‌اي مي شود موجد بيداري و آگاهي وسيعي در افكار عمومي شده و موجب گرديده كه اقتدرگرايان براي پيشبرد پروژه‌ استراتژيك تشكيل مجلس فرمايشي ناچار شوند همه نيروهاي پيدا و پنهان خود را به صحنه آورند اما چه باك كه مردم بر همه اسرار آگاهند.
اعلام مي‌كنيم با توجه به روند فرسايشي و نمايشي در بررسي رد صلاحيت‌ها و قرائن و شواهدي كه از عدم تغيير اساسي در اين روند غير قانوني حكايت دارد با كمال تاسف ما در انتخابات مجلس هفتم در يكم اسفند ماه به علت غير قانوني بودن، ناعادلانه بودن و آزاد نبودن آن شركت نمي‌كنيم تا شريك جرمي نشويم كه در پيشگاه خداوند، ملت وتاريخ پاسخي براي آن نداريم.
نمايندگان معترض مردم در مجلس شوراي اسلامي
‌١٦/١١/٨٢

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4318

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل آخرين روز تحصن جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016