جمعه 17 بهمن 1382

جنتي: باحكم حكومتي مقام معظم رهبري تعداد ديگري از ردصلاحيت‌شدگان تاييد شدند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
دبير شوراي نگهبان گفت: تعدادي از كانديداهايي كه رد صلاحيت شده بودند، به حكم حكومتي مقام معظم رهبري تاييد شدند.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان در همايش 30 هزار نفري ناظران شهر تهران با تشكر از زحمات تمام ناظران انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: بررسي صلاحيت با همه‌ي مشكلات و فراز و نشيب‌هايي كه داشت، شب گذشته به پايان رسيد و همه‌ي كساني كه در اين قضيه نقش داشتند زحمات فراواني متحمل شدند.
وي افزود: در بحث بررسي صلاحيت‌ها فشارهاي زيادي متوجه شوراي نگهبان بود كه ردصلاحيت‌ها را به حداقل برسانند؛ طبيعي بود اگر تسليم اين فشارها مي‌شديم تجربه‌ي تلخي كه در گذشته داشتيم تكرار مي‌شد كه به كمك خدا، مردم، مراجع تقليد، حوزه‌هاي علميه، مقامات كشوري، اساتيد دانشگاه و خانواده‌ي معظم شهدا موفق شديم در حد توان قانون را با دقت تمام اجرا كنيم و رهنمودهاي مقام معظم رهبري كاملا رعايت كرده و سخت‌گيري بي‌مورد نداشته باشيم، حق كسي ضايع نشود، كسي بي‌جهت تاييد يا ردصلاحيت نشود كه اين كار بسيار دشواري بود.
دبير شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: كار بررسي صلاحيت‌ها در فرصت محدودي كه هيچ تناسبي با حجم هشت هزار نفري داوطلبان نداشت به پايان رسيد.
آيت‌الله جنتي تصريح كرد: تعدادي از كساني كه ردصلاحيت شده بودند، به دلايلي كه مقام معظم رهبري مصلحت مي‌دانستند و با حكم حكومتي ايشان، تاييد شدند.
وي افزود: مقام معظم رهبري به ما دستور دادند به دليل مصلحت، شما تعدادي را تاييد كنيد كه ما نيز طبق معمول گذشته از فرمان ايشان تبعيت كرده و اين‌جا هم در حدي كه مصلحت اقتضاء مي‌كرد، اطاعت كرديم و بر آمار تاييدشدگان افزوديم.
وي با بيان اينكه نيازي به اعلام آمار اين تاييد صلاحيت‌شدگان نيست، خاطرنشان كرد: ليست نهايي شب گذشته به دفتر مقام معظم رهبري اعلام شد و امروز نيز به وزارت كشور اعلام خواهد شد.
دبير شوراي نگهبان در ادامه به بيانات اخير مقام معظم رهبري اشاره و اظهار داشت: سخنراني روح‌بخش مقام عظماي ولايت آبي بود كه بر آتش مشتعل فتنه ريخته شد و مشت محكمي بود كه بر دهان آمريكا، خارجي‌ها و كساني‌كه در داخل با آنها هماهنگي مي‌كردند، كوبيده شد و همه فهميدند كه اين مملكت بي‌صاحب نيست كه هر كسي هر كاري دلش مي‌خواهد، انجام بدهد و كسي نتواند آن را مهار كند.
آيت‌الله جنتي خاطر نشان كرد: نقش ولايت در اين‌جا روشن مي‌شود كه در مواردي كه اقدام ولايتي نباشد مملكت دچار آشوب و هرج و مرج مي‌شود و قدرت نظام شكسته مي‌شود. در هر صورت اين سخنراني همه را سر جاي خود نشاند و همه فهميدند اين مملكت مديريتي دارد كه در مواقع ضروري وارد عمل مي‌شود و كار را مهار مي‌كند؛ انشا‌ءالله خداوند نشاط ايشان را روز افزون كند.
دبير شوراي نگهبان در ادامه به مرحله‌ي نهايي انتخابات يعني روز اخذ آراء اشاره كرد و افزود: مسوولان اجرايي تا به حال قدرت لازم را براي برگزاري انتخابات باشكوه از خود نشان نداده بودند و زمزمه‌‌هاي تعليق و احيانا تعطيلي انتخابات سبب شده بود سرعت كار گرفته شود ولي بعد از اين اقدام اخير شوراي نگهبان، اين‌ها ناچارند با تمام قدرت اقدام كنند.
به گزارش ايسنا آيت‌الله جنتي خطاب به ناظران شركت كننده در اين همايش، اظهار داشت: وظيفه‌ي شما عزيزان در اين مرحله بسيار سنگين است؛ زيرا دو مساله‌ي خريد و فروش آراء و تقلب در انتخابات سلامت انتخابات را مخدوش مي‌كند.
وي افزود: خريد آراي انتخابات دو شكل پنهان و آشكار دارد؛ يك نوع آن است كه به راي دهندگان پول مي‌دهند تا به فرد خاصي راي دهد كه اگر اين عمل مشخص شود، جرم است و قابل تعقيب اما عده‌اي نيز به راه‌هايي پنهان و نامرئي اقدام به خريد و فروش آرا مي‌كنند به اين شكل كه به عده‌اي پول مي‌دهند تا مردم را به دادن راي به فرد خاصي ترغيب كنند.
دبير شوراي نگهبان، به تقلب در انتخابات به عنوان يكي ديگر از تخلفات انتخاباتي اشاره كرد و يادآور شد: عده‌اي كه نه از خدا و نه از قانون مي‌ترسند وقتي ببينند از طرق قانوني به نتيجه‌ي مورد نظر خود نمي‌رسند با تقلب در انتخابات سعي مي‌كنند به هدف خود برسند. اين‌جاست كه نقش ناظران شوراي نگهبان مشخص مي‌شود و مردم مي‌فهمند كه ناظر امين آراي آنهاست و همان رايي كه مردم به صندوق‌ها مي‌ريزند از صندوق‌ها خارج مي‌شوند.
وي خاطرنشان كرد: نظارت بايد مايه‌ي اطمينان و آرامش مردم باشد و به صورت كامل و دقيق اجرا شود و از تقلب جلوگيري كند. اگر اين گونه نشود هزينه‌ي زيادي به بار مي‌آيد كه گاهي ممكن است به ابطال انتخابات منجر شود كه اين به ضرر مردم است.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: با زحماتي كه در اين دوره شوراي نگهبان تحمل كرد و با تلاش‌هاي هيات نظارت اميدواريم كه اين‌گونه تخلفات به حداقل برسد. قطعا نمي‌توان انتظار داشت كه اين تخلفات به صفر برسد.
وي جلوگيري از تخلفات تبليغاتي را يكي ديگر از وظايف هيات‌هاي نظارت قبل از روز اخذ آرا دانست و افزود: عده‌اي در تبليغات خود قانون را رعايت نمي‌كنند و پا را از حد قانوني فراتر مي‌گذارند. ناظران شوراي نگهبان بايد مراقب باشند و سريعا اين تخلفات را كشف كرده و گزارش دهند. دستگاه قضايي نيز موظف است سريعا وارد عمل شود و جلوي اين مسائل را بگيرد.
آيت‌الله جنتي تصريح كرد: داوطلبان انتخاباتي مواظب باشند در فعاليت تبليغاتي خود كاري نكنند كه ناظران شوراي نگهبان دستگاه قضايي و خود را به زحمت بياندازند ما مي‌خواهيم همه‌ي تاييد صلاحيت شدگان بتوانند با آراي مستقيم مردم به مجلس راه يابند.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: ما نمي‌توانيم مثل ساير كشورها كه ضوابط شرعي و اخلاقي در آنها حاكم نيست، خود را آزاد بدانيم و رقيب را به هر نحوي كنار بگذاريم اين نوع مسايل با ضوابط اسلامي و اخلاقي سازگار نيست. ما در كشورمان غير از قانون و مسايل سياسي دين و اخلاق و انسانيت داريم كه بايد سالم‌ترين انتخابات را به عنوان الگو به دنيا نشان دهيم و اين در صورتي ميسر است كه داوطلبان و طرفداران آنها، مجريان و ناظران وظايف خود را به درستي انجام دهند تا در آينده مجلسي داشته باشيم كه خيال همه‌ي مردم راحت باشد.
وي افزود: مجلس آينده بايد به گونه‌اي باشد كه به فكر امنيت و قدرت كشور در مقابل بيگانگان باشد و از حريم اسلام و مرزهاي كشور و آرامش مردم دفاع كند و اشتغال را جزو وظايف مهم خود بداند، به فكر جوان‌ها باشد، مشكلات جامعه را درك كند و براي آن چاره‌اي بيانديشد.
دبير شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: در صورتي كه چنين مجلسي برگزار شود، دولت كه مجري قوانين است، در مسير همين مجلس حركت مي‌كند.
آيت‌الله جنتي اظهار داشت: اگر خدا به ما كمك كند به همه‌ي مقاصدمان مي‌رسيم و اگر لطف الهي نباشد هر چه سعي و تلاش كنيم به جاي نخواهيم رسيد. همه ما بايد علاوه بر تلاش شبانه روزي توكلمان به خدا باشد.
دبير شوراي نگهبان در پايان خطاب به ناظران حاضر در همايش اظهار داشت: به همه‌ي شما تاكيد مي‌كنم قانون و اخلاق را رعايت كنيد و فقط لطف خداست كه دلگرم كننده‌ است و پاسخ زحمات شما را مي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4339

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جنتي: باحكم حكومتي مقام معظم رهبري تعداد ديگري از ردصلاحيت‌شدگان تاييد شدند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016