يكشنبه 19 بهمن 1382

امير محبيان: انتخابات ظرف كمتر از شش ماه رويكردهاي جبهه دوم خرداد را به طور جدي دگرگون خواهد كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
عضوشوراي سردبيري روزنامه رسالت گفت: بر اين باورم كه تحولات اخير با سوژه انتخابات اثرات ژرفي بر جبهه‌ي دوم خرداد نهاده و ظرف كمتر از شش ماه رويكردهاي اين جبهه را به طور جدي دگرگون خواهد كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

امير محبيان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تحولات محتمل را در مورد جبهه دوم خرداد اينچنين پيش‌بيني كرد: مجمع روحانيون مبارز در درون خود شكاف‌هاي نه چندان عميق را شاهد خواهد بود و ميان مجمع و طيف‌هاي راديكال نظير جبهه‌ي مشاركت شكاف‌هاي قابل تاملي به وجود خواهد آمد. اين مجمع شديدا فعال‌تر شده و خيز بلندي را فارغ از موفقيت يا عدم موفقيت براي رياست جمهوري 84 خواهد برداشت.
وي ادامه داد: طيف شيراز تحكيم وحدت فعال‌تر شده و طيف علامه به مرور به صدور تعدادي از بيانيه‌هايي كه بيانگر تغييرات تئوريك آنهاست كفايت خواهد كرد و نقش آنها از لحاظ ساختاري در ميان دانشجويان با محدوديت‌هايي طبيعي مواجه خواهد شد.
وي معتقد است كه در اين مقطع جريان ملي مذهبي به يارگيري شديد از ميان ريزش شده‌هاي راديكال جبهه مشاركت ـ البته دارندگان گرايش سوسيال دموكرات ـ دست خواهد زد و نهضت آزادي در صورت ادامه‌ي روند راديكال فعلي به حاشيه رانده خواهد شد مگر آن‌كه تا قبل از انتخابات در مواضع خود بازنگري كرده و به جاي تحريم انتخابات از تز توصيه به مشاركت مردم در انتخابات پيروي كند. در هر صورت نهضتي‌ها به صورت يك جريان حاشيه‌اي به بقاي خود ادامه خواهند داد و منتظر زمان مناسب لحظه‌شماري خواهند كرد.
محبيان پيش بيني كرد: جبهه مشاركت تا سال 84 به انحاء مختلف حركت سياسي خود را دنبال خواهند كرد مگر آن‌كه غلبه افراطيون به گونه‌اي باشد كه عمر اين تشكيلات را كوتاه‌تر از زمان مذكور نمايد ولي خردمندانه آن است كه مشاركت چون يك حزب بالغ عمل كرده و خود را در صحنه‌ي سياسي نگه دارد؛ زيرا حذف مشاركت اثرات منفي خود را بر مردم‌سالاري و نهادمندي سياسي ايران كه هنوز قوام جدي نيافته است خواهد گذاشت.
به اعتقاد وي سازمان مجاهدين انقلاب خواهد كوشيد به جاي بهره‌گيري از احزاب ديگر براي پوشاندن دست قدرت خواه خويش آزمايش‌هايي را براي تبديل گروه خود به يك حزب بردارد ولي به هر حال اگر جبهه دوم خرداد انتخابات اول اسفند را با هر توجيهي واگذار نمايد بالاترين سطح آسيب سياسي متوجه سازمان مجاهدين انقلاب خواهد شد و ممكن است آنها ترجيح دهند به عنوان يك سازمان بسته باقي بمانند تا كمتر آسيب خورند تا آن‌كه به حزبي فراگير ولي آسيب‌پذير مبدل گردند.
نايب رييس انجمن روزنامه نگاران مسلمان در مورد احزابي چون همبستگي و مردم‌سالاري پيش بيني كرد:احزابي چون همبستگي و مردمسالاري و مانند اينها اگر سرنوشت خود را در انتخابات به جبهه مشاركت گره زنند؛ مسلما سريعا به حاشيه پرتاب خواهند شد ولي بر آن هستم هوشياري سياسي اصغرزاده براي حفظ همبستگي در صحنه كه اكنون با تاييد صلاحيت الياس حضرتي خواهد شد در چالش جدي با راديكاليسم چشم بسته و تقليدگرانه از حزب مشاركت بعضي از اعضاي اين حزب سرنوشت آينده اين حزب را رقم خواهد زد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4390

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: انتخابات ظرف كمتر از شش ماه رويكردهاي جبهه دوم خرداد را به طور جدي دگرگون خواهد كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016