يكشنبه 19 بهمن 1382

هاشمي رفسنجاني: تمام سعي من اين بود كه مشكلات را حل كنم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تعيين مراجع چهارگانه براي احراز صلاحيتها، گفت: « شوراي نگهبان قانون ديگري دارد كه راهش را براي مسيرهاي ديگر باز مي‌كند، و آن اينكه در مواردي كه بايد صلاحيت را احراز كند مي‌تواند پس از بررسي نظرات مراجع چهار گانه بگويد صلاحيت افراد براي ما احراز نشده است. اين مساله قانوني است ولي بالاخره همين بحثها را هم پيش مي‌آورد.»
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين اكبر هاشمي رفسنجاني در حاشيه مراسم افتتاح 3 هزار و 900 پروژه مخابراتي، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي در مورد ميزان تحقق نظر مقام معظم رهبري در پاسخ به درخواست روساي قواي مجريه و مقننه مبني بر تاييد صلاحيتها، اظهار داشت: « الان اندازه‌اي از ميزان تحقق نظرات ايشان در دست ندارم. ولي فكر مي‌كنم به هر حال رهبري با صحبتي كه قبلا كردند و محور را نشان دادند و دخالتي كه اخيرا انجام دادند، توانستند تا حدودي نظرات را به هم نزديك كنند؛ ولي با اين وجود هنوز هم گله‌هايي باقي مانده است.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اينكه آيا وي و مجمع تشخيص مصلحت هم در مورد احراز صلاحيتها تصميمي گرفته‌اند يا خير؟ گفت: «من در اين جريانات كار كرده‌ام و تمام سعيم بر اين بود كه مشكلات را حل كنم. مجمع هم جز قانوني كه در گذشته تصويب كرده بود در اين زمينه تكليفي نداشت.»
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «در مصوبه‌ مجمع چهار مرجع براي احراز صلاحيت‌ها مشخص شده بودند كه رد صلاحيتها بايد مستند به اين مراجع چهارگانه باشد. فكر مي‌كنم اين مصوبه مبناي خوبي براي رسيدگي به صلاحيتها باشد.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سوال كه آيا شوراي نگهبان به نظرات چهار مرجع مورد نظر مجمع عمل كرده يا نه؟ گفت: «شوراي نگهبان قانون ديگري دارد كه راهش را براي مسيرهاي ديگر باز مي‌كند، و آن اينكه در مواردي كه بايد صلاحيت را احراز كند مي‌تواند پس از بررسي نظرات مراجع چهار گانه بگويد صلاحيت افراد براي ما احراز نشده است. اين مساله قانوني است ولي بالاخره همين بحثها را هم پيش مي‌آورد.»
وي در پاسخ به اينكه آيا بهتر نيست تدابيري اتخاذ شود تا امور از طرق قانوني حل شوند و مشكلات فعلي پيش نيايند، افزود: « ما در هر انتخاباتي از اين مقوله رنج برده‌ايم ولي اين بار مشكلات ما در اين زمينه بيشتر از دفعه‌هاي پيشين بود. اتفاقاتي كه اخيرا افتاد براي من خيلي تلخ بود. البته دشمنان سعي در ايجاد بحران داشتند كه با دخالت رهبري رفع شد و در حقيقت بحراني پيش نيامد، اما تلخي حوادث گذشته هنوز هم وجود دارد.»
وي ادامه داد: «با تجربه‌اي كه بعد از 23 انتخاب به دست آورده‌ايم بايد راهكارهاي محكمي پيدا كنيم كه كمتر از اين نوع اتفاقات بيفتد. البته در همه دنيا و در همه انتخابات آزاد از اين نوع مسائل وجود دارد ولي ما انتظار نداريم كه يك ملت اخلاقي و اسلامي دچار اين مسائل شود.»
هاشمي رفسنجاني با ارزيابي فضاي سياسي كشور، تصريح كرد: «تا ديروز سعي دشمنان بر بحران‌سازي و دامن زدن به اختلافات بود تا ايران را كشوري بحران‌زده معرفي كنند؛ ولي اين مرحله به خوبي طي شد و الان هم آماده برگزاري انتخابات هستيم.»
وي افزود: «ولي دشمنان از ديروز تلاش خود را براي دلسرد كردن مردم از حضور در انتخابات آغاز كرده‌اند. ما بايد در مقابل اين تلاشها هوشيارانه عمل كنيم و مسائل را به مردم بگوييم. به محض اينكه مردم بفهمند نوك تيز توطئه دشمن به كدام طرف است، وظايفشان را به خوبي انجام مي‌دهند. يكي از مهمترين مواردي كه بايد اتفاق بيفتد تا توطئه‌هاي دشمن خنثي شود، اين است كه حضور مردم در پاي صندوقهاي راي خوب، مطلوب و چشمگير باشد.»
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سوال ديگري در مورد تبليغات انتخاباتي، تصريح كرد: «نامزدهاي نمايندگي بايد اخلاق انساني، اسلامي و سياسي را مراعات كنند و بجاي اينكه به همديگر بتازند و همديگر را نفي كنند، برنامه‌هاي خود را به مردم ارائه كنند. در اين صورت هم خودشان موفق‌ترند و هم آثار منفي تبليغات كه معمولا در شخصيت‌شكني و كينه‌توزي بروز مي‌كند پيش نخواهد آمد. مردم ما هم آنقدر آگاه هستند كه بتوانند درست را از نادرست تشخيص دهند.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به ضرورت حضور پر شكوه مردم در راهپيمايي 22 بهمن و انتخابات مجلس، تصريح كرد: «ما با مردم پيروز شديم و مبارزات ما با مردم به نتيجه رسيد. الان هم انقلاب با حضور مردم محفوظ مي‌ماند. پشتيباني مردم مهمترين سرمايه كشور است و به همين دليل دشمنان ما روي اين مساله برنامه‌ريزي كرده‌اند. اگر حريصان استعماري ببينند بين مردم و نظام فاصله افتاده است، توطئه و طمع مي‌كنند و فشار مي‌آورند. در حقيقت يكي از مواردي كه مي‌تواند حضور مردم و عدم فاصله بين آنها و نظام را نشان دهد، حضور در راهپيمايي 22 بهمن و عرصه‌هايي مانند انتخابات بوده كه انتظار دارم اين حضور بيش از گذشته باشد.»
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به پيشرفتهاي كشور در 25 سال گذشته، اظهار داشت: «امروز در نقطه مطلوبي هستيم و به سرعت در همه بخشها جلو مي‌رويم. اگر هم نگراني‌اي براي آينده وجود داشته باشد اين است كه با سرعت مطلوبي كه ملت توقع دارند در جهت توسعه كشور و پيشرفت امور حركت نكنيم.»
وي ادامه داد: «انتظار داريم با اجراي سياستهاي چشم‌انداز بيست ساله و برنامه چهارم، آينده‌مان خيلي بهتر از امروز باشد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4413

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي رفسنجاني: تمام سعي من اين بود كه مشكلات را حل كنم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016