پنجشنبه 3 ارديبهشت 1383

نامه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به رهبر جمهوري اسلامي

به راستی مقام رهبری درباره اعمال فشار بر مجلس شورای اسلامی و جلوگيری از اصلاح قانون مطبوعات و سلب حق تقنين از قوه مقننه چه جوابی دارند؟ مقام رهبری برای توقيف نزديك صد نشريه در كمتر از چهار سال، كه يك ركورد جهانی محسوب می‌شود، چه جوابی دارند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بسمه تعالی
مقام محترم رهبری جمهوری اسلامی ايران آيت‌الله خامنه ای
با عرض سلام و تحيت
همانگونه كه مستحضريد انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در تاريخ دهم اسفند هشتاد، نامه‌ای حاوی چهار نكته در اعتراض به تجاوز نهادينه به حقوق و آزادی مشروع مطبوعات همراه با پنج درخواست مشخص در استيفای آزادی مطبوعات به جنابعالی نوشت. پس از گذشت بيش از دو سال نه تنها جوابی از سوی آن مقام محترم واصل نشد، بلكه تجاوز به حريم مطبوعات و نقض حقوق و آزادی بيان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و اعلاميه جهانی حقوق بشر كماكان تداوم يافته است، تا آنجا كه سال جديد را در غياب نسبی مطبوعات مستقل و در نزولی‌ترين موقعيت منحنی آزادی مطبوعات در هفت سال اخير ايران آغاز كرديم.
آنچه باعث شد انجمن دومين نامه را خطاب به حضرتعالی بنويسد تاكيد دوباره بر تمامی مفاد نامه پيشين اصرار بر پاسخگويی آن مقام محترم است، به ويژه كه سال هشتادوسه از سوی جنابعالی به عنوان سال پاسخگويی ناميده شده است و فرموده‌ايد: همه مسئولان نبايد بدون استثنا پاسخگو باشند. علی القاعده شخص اول كشور با بيشترين اختيارات، بيشترين مسئوليت‌ها را داشته و قبل از همه مقامات می‌بايد پاسخگوی عملكرد خود باشد.
بر اين اساس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با صراحت از مقام رهبری درخواست می‌كند كه پاسخگويی را از خود آغاز كند و به عنوان نمونه پاسخگوی مطالبات مطرح شده در نامه دو سال پيش اين انجمن باشد.
اجازه دهيد بدون تعارف و مجامله مشكل مطبوعات را با شما در ميان بگذاريم: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات كماكان نقش مقام رهبری را در تضييقات غيرقانونی و شبه قانونی نقش اصلی دانسته كه از طريق نهادهای انتصابی تحت امر خود از قبيل قوه‌قضائيه، شورای نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، شورای عالی امنيت ملی و سازمان صداوسيما، عرصه را بر مطبوعات آزاد و روزنامه نگاران مستقل به شدت تنگ كرده و ركن چهارم مردمسالاری در ايران را جدا مختل كرده است.
به راستی مقام رهبری درباره اعمال فشار بر مجلس شورای اسلامی و جلوگيری از اصلاح قانون مطبوعات و سلب حق تقنين از قوه مقننه چه جوابی دارند؟ در شرايطی كه حتی در برخی از كشورهای خاورميانه شاهد حذف مجازات زندان برای جرائم مطبوعاتی هستيم، پاسخ آن مقام محترم به زندانی بودن بيش از ده روزنامه‌نگار چيست؟ مقام رهبری برای توقيف نزديك صد نشريه در كمتر از چهار سال – كه يك ركورد جهانی محسوب می‌شود- چه جوابی دارند؟
لازمه لاينفك پاسخگويی پرسشگری است، و پرسشگری هرگز بدون مطبوعات مستقل، منتقد و آزاد محقق نمی‌شود. در كشوری كه منتقدان و مخالفان قانونی شما از حق داشتن روزنامه محرومند و روزنامه‌ها به دليل انتشار بخشی از نامه نمايندگان مجلس شورای اسلامی به مقام رهبری توقيف می‌شوند، چگونه می‌توان از پاسخگويی و پرسشگری واقعی دم زد؟
به هر حال اگر شخص اول كشور صدای فزاينده اعتراض ملی را شنيده باشند و خود را آماده اصلاح ساختاری رويه پيشين و پاسخگويی به مطالبات ملی، نهادهای مدنی و مطبوعات كرده باشند، زهی سعادت. لذا برای برداشتن قدم اول پاسخگويی در حوزه آزادی مطبوعات، مطالبات خود را به طور مشخص اعلام می‌داريم:
١- مقام رهبری كارنامه پانزده ساله خود را در حوزه آزادی بيان و مطبوعات به پيشگاه ملت ارائه فرمايند.
٢- رفع توقيف از نشريات توقيف‌ شده و جبران خسارات مادی و معنوی ناشی از توقيف انتشار آنها.
٣- آزادی فوری كليه روزنامه نگاران و نويسندگان مطبوعات و رفع اثر از محكوميت صادره.
٤- تضمين اجرای كامل و دقيق اصول بيست و چهارم و يكصدوشصت و هشتم قانون اساسی خصوصا توسط قوه قضائيه.
٥- برخورد قانونی با كليه مقامات رسمی و اشخاصی كه از طرق غيرقانونی و شبه قانونی اقدام به توقيف مطبوعات و نقض حقوق مطبوعات و روزنامه‌نگاران كرده‌اند.
٦- رفع مانع از اقدامات نمايندگان مجلس شورای اسلامی در مورد اصلاح قانون مطبوعات.
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات شيوه پاسخگويی مقام رهبری را به مثابه ميزان صداقت مقامات جمهوری اسلامی ايران در امر پاسخگويی تلقی می‌كند. به اميد روزی كه شاهد تحقق واقعی آزادی مطبوعات – آنگونه كه در شأن ملت رشيد ايران است- هستيم.

والسلام عليكم
انجمن دفاع از آزادی مطبوعات

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6744

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به رهبر جمهوري اسلامي' لينک داده اند.

ترانه خانه
به من نگو دوستت دارم که باورم نميشه
Jump Cut
April 24, 2004 04:06 PM

ترانه خانه
نخواب وقتی که هم بغضت به زنجيره
Jump Cut
April 24, 2004 04:25 PM

Copyright: gooya.com 2016