جمعه 11 ارديبهشت 1383

گزارش كامل ايلنا از مراسم روز جهاني كارگر در تهران

اعتراض كارگران به برنامه چهارم توسعه، قراردادهاي موقت كار، نبود تامين اجتماعي مناسب و عدم پوشش بيمه بي‌‏كاري


تهران-خبرگزاري كار ايران
مراسم روز جهاني كارگر امروز با حضور بيش از 20 هزار نفر از كارگران در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگاران خبرگزاري كار ايران، ايلنا، كارگران با سردادن شعارهايي هم چون" اعتصاب ، اعتصاب حق ماست" ، " مي جنگيم ، مي ميريم، سازش نمي پذيريم"، " دولت بزرگ‌‏ترين تهديد كننده امنيت شغلي كارگران است"، " قرار داد موقت ملغي بايد گردد" و " قانون كار ايران اجرا بايد گردد"، خواستار تحقق مطالبات خود شده‌‏اند.
همچنين كارگران، با سردادن شعارهايي در اعتراض به برنامه چهارم توسعه خواستار تحقق عدالت اجتماعي شدند.
به گزارش خبرنگار ايلنا،كارگران در مراسم روز جهاني كارگر، با تاكيد بر مواردي چون " در جامعه‌‏اي كه فئودال ها حكومت مي كنند، جايي براي كارگران نيست"، « خصوصي سازي با شيوه فعلي خز اضمحلال نيروي كار و تسلط سرمايه داران چيز ديگري ندارد" و" يك سال حقوق كارگر ، يك ماه حقوق مدير"، موارد اعتراض خود را نسبت به برنامه چهارم توسعه ابراز داشتند.
اين گزار ش حاكي است كارگران شهرستاني، حضور چشم‌‏گيري در مراسم روز جهاني كارگر داشتند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، در اين مراسم كارگراني از استان‌‏هاي يزد، گلستان، ايلام، قم، گيلان، مركزي و خراسان حضوردارند.
اين كارگران با حمل پلاكاردهايي، مراتب اعتراض خود رابه قراردادهاي موقت كار، عدم اجراي صحيح بازنشستگي پيش از موعد وقانون برنامه چهارم توسعه ابراز كرده‌‏اند.
كارگران مشهدي نيز با حمل پلاكاردهايي تحت عنوان قرارداد موقت ممنوع، سوي ميدان بهارستان، محل برگزاري روز جهاني كارگر در حركتند.
اين كارگران كه تعداد آن‌‏ها بالغ بر 400 نفر مي شود، طومارهايي با خود حمل مي‌‏كنند كه در آن از نمايندگان مجلس خواسته‌‏ا ند تا شعارهاي خود را فراموش نكنند.
همچنين مسوول امنيت راه‌‏پيمايي روز جهاني كارگر گفت: امروز ماموران ما براي خدمت به مردم و تامين امنيت در راه‌‏پيمايي كارگران، در محل مراسم حاضر شده‌‏اند.
سرهنگ گل‌‏عنبر، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا تصريح كرد: در اين تجمع، نيروهاي يگان ويژه حضور ندارند و فقط مامورين كلانتري‌‏ها مسووليت برگزاري نظم را بر عهده گرفته‌‏اند.
وي يادآور شد: تعداد دقيق مامورين نيروي انتظامي دراين راه‌‏پيمايي مشخص نيست، ولي در هر 10 متر يك مامور انتظامي مستقراست.
گفتني است؛ مامورين راهنمايي و رانندگي نيز در راه‌‏پيمايي كارگران حاضر شده‌‏اند.
حضور نمايندگان رسانه‌‏هاي داخلي و خارجي براي پوشش اخبار روز جهاني كارگر چشم‌‏گير است.
گفتني است؛ ماموران نيروي انتظامي همكاري صميمانه‌‏اي در جريان برگزاري اين تجمع داشته‌‏اند.
نيروي انتظامي با تدابيري كه براي برگزاري مراسم راه‌‏پيمايي روز كارگر فراهم كرده، كاملا بر نحوه برگزاري اين مراسم مسلط بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا، اگرچه هراز چند گاهي، تعدادي از كارگران حاضر در راه‌‏پيمايي شعارهايي خارج از برنامه تعيين‌‏شده سر مي دهند، اما مسوولين برقراري نظم، از سردادن چنين شعارهايي جلوگيري مي‌‏كنند.
گفتني است؛ با توجه به اين‌‏كه تعدادي از كارگران حاضر در مراسم، نسبت به عدم پرداخت دست‌‏مزدهايشان معترضند، بيشتر شعارها، به عدم پرداخت حقوق معوقه كارگران معطوف شده است.

فرمانده ناحيه انتظامي تهران نيز با حضور در جمع كارگران حاضر درمراسم روز جهاني كارگر, از نزديك با آن ها به گفت و گو پرداخت.
به گزارش خبرنگار سرويس كارگري ايلنا، در جريان اين ديدار، كارگران حاضر در محل, از نزديك مشكلات خود را با سرتيپ " محمد طلايي" در ميان گذاشتند.
اين گزارش حاكي است؛ كارگران، در خصوص مسائل كارگري كه حل آن‌‏ها مرتبط با دخالت حوزه انتظامي در آن‌‏ها است، با طلايي گفت‌‏وگو كردند.
همچنين فرمانده ناحيه انتظامي تهران بزرگ گفت: مسوولان و مجريان برگزاري مراسم روز جهاني كارگر، به نحو احسن همكاري‌‏هاي لازم را داشتند و اين مراسم دركمال آرامش برگزار شد.
سردار " مرتضي طلايي"، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، تصريح كرد: تجمع كارگران در روز جهاني كارگر، مراسم خوبي بود و شاهد حضور كارگران از سراسر كشور دراين راه‌‏پيمايي بوديم.
وي با تبريك روز جهاني كارگر به همه كارگران افزود: روزي را آرزو مي‌‏كنيم كه كارگران عزيز كه عرق جبين آن‌‏ها حكم خون شهيد را دارد، در اوج عظمت در اقتدار اقتصادي كشور، براي پيشرفت و توسعه و آباداني كشور تلاش كنند.
به گفته وي در مراسم امروز، هيچ مورد خاص و درگيري به وجود نيامده‌‏است.
سردار طلايي در خاتمه تصريح كرد: نيروي انتظامي، براساس وظايف ذاتي خود و با توجه به همكاري براي برگزاري مراسم روز جهاني كارگر عمل‌‏كرده‌‏است.

همچنين مدير كل سياسي استانداري تهران گفت: راهپيمايي روز جهاني كارگر بدون هيچ مشكل خاصي در تهران به پايان رسيد.
علي تعالي در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: براساس گزارشي كه يك ساعت پس از پايان مراسم راهپيمايي دريافت كرده‌‏ام, هيچ گونه مشكلي در مراسم امروز پيش نيامده است.
شايان ذكر است برخي از رسانه‌‏هاي خارجي اعلام كرده بودند درگيري محدودي ميان برخي از تظاهرات كنندگان و نيروهاي پليس رخ داد كه در اين درگيري پليس مجبور به استفاده از گاز اشك آور شده است.
سخنرانان:
به گزارش خبرنگار ايلنا " رضا ابوالحسني"، رييس اتحاديه كارگران شركت " سديد" كه همراه با 200 تن از كارگران اين شركت، در مراسم گرامي‌‏داشت روز جهاني كارگر شركت كرده بود، ضمن اين كه" قانون كار ايران خون‌‏بهاي شهيدان است"، اظهار داشت: اگر برگزاري اين راه‌‏پيمايي نتواند راهكار مناسبي براي حل مشكلات كارگران باشد، در آن صورت دست به اقدامات ديگري هم‌‏چون اعتصاب خواهيم زد.
وي گفت: در حال حاضر تمام كارخانه‌‏ها از وجود كارگران افغاني پر شده و سازمان تامين اجتماعي نيز مستقل از تصميمات مجلس عمل مي‌‏كند.
اين گزارش حاكي " حسن مرادي"، رييس انجمن اسلامي كارخانه" شير پاك" نيز در اين مراسم، با اعتراض به ماده 85 برنامه سوم توسعه گفت: ما براي احقاق حق خود در اينجا شده‌‏ايم.
" علي‌‏رضا محجوب"، دبيركل خانه كارگر نيز دقايقي پيش ار آغاز مراسم راه‌‏پيمايي روز جهاني كارگر، در گفت وگو با ايلنا اظهار داشت: تذكرات ما تاكنون تاثيري نداشته است و ما با برگزاري يك حركت و اعتراض آرام مسائل خود را طرح خواهيم كرد.
وي گفت: راه‌‏پيمايي كارگران تنها يك اعتراض آرام است و ما با كساني كه مي خواهند جو را به هم بريزند برخورد مي‌‏كنيم.
وي با اشاره به اين مطلب كه اعتراض ما در راه‌‏پيمايي، اعتراضي به خصوصي سازي افراطي و ناديده گرفتن حقوق اساسي و فردي كارگران است، گفت: دولت به جاي خدمت به كارگران، مشغول گرفتن عوارض خدماتش است.
وي گفت: ما سكوت نمي‌‏كنيم، اما قصد جنگ هم نداريم؛ قصد ما بلندكردن فرياد كارگران است؛ ما نمي‌‏خواهيم از مسيري حركت كنيم كه به بن بست بخوريم، بنابر اين در مسيري مي رويم كه امكان ادامه دادن وجود داشته باشد.
همچنين دبيركل خانه كارگر، در سخناني در مراسم راه‌‏پيمايي روز جهاني كارگر گفت: طرف صحبت ما در اين مراسم، سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي بود؛ هر چند كه آن‌‏ها تلاش كردند تا محل برگزاري مراسم در مقابل آن سازمان نباشد، اما اين مساله هيچ تغييري در مواضع ما نمي‌‏دهد.
وي افزود: لايحه برنامه چهارم توسعه يك پيام براي نيروي كار دارد و آن نيز اخراج، تعديل و بي‌‏كاري است؛ دراين لايحه، همه حقوق اوليه انسان‌‏ها، از بيمه بي‌‏كاري تا اشتغال و امنيت شغلي به مسخره گرفته شده و شرايطي كه تعريف مي شود، بي‌‏كاري در سايه تعديل نيروي‌‏كار است.
محجوب گفت: تامين اجتماعي از عهده قانون كار خارج شده و به عهده وزارتي كه هنوز معلوم و شخص نيست گذارده شده‌‏است كه اين، مفهوم تلخ و ناگواري است كه انسان و كارگر را مورد هدف قرار داده‌‏است؛ بنا براين قانوني كه بخواهد حقوق اين افراد را هدف بگيرد، قانون برنامه نيست، بلكه قانون بي برنامگي است.
وي افزود: دست‌‏مزدهاي ما با قيمت‌‏ها مطابقت ندارد و پيش از آن‌‏كه اضافه دست‌‏مزد سال 83 را دريافت كنيم، با موج گراني كه پيش آمد، در همين ماه اول سال، همه چيز را بر باد داديم؛ هر چند كه رييس جمهوري، تاكيد بر كنترل قيمت‌‏ها دارد، اما اتفاقي كه نبايد افتاده است.
محجوب گفت: ما نظام اقتصادي مي‌‏خواهيم كه با حقوق بگيران هماهنگ باشد؛ در حالي‌‏كه اين قانون برنامه مي خواهد ،حقوق بگيران را با خود منطبق كند.
وي افزود: خصوصي سازي 14 ساله شد؛ اما هر چه در آن بازنگري مي شود، مثل كودك عقب مانده‌‏اي است كه مشكلش روز به روز بدتر مي شود.
وي گفت: امروز، آزادانه انسان‌‏ها را خريد وفروش مي‌‏كنند و در اين راستا، شركت‌‏هاي پيمان‌‏كاري، تحت عنوان قراردادهاي موقت كه روز به روز از مدت آن‌‏ها نيز كاسته مي شود، رسالتي جز استثمار و به برده كشيدن انسان و دين و دولت ندارند.
وي گفت: خصوصي سازي نسخه‌‏اي عليه بشريت و انسانيت است كه نه تنها ايران، بلكه سراسر جهان را دچار مشكل كرده و ما جمع شده‌‏ايم كه با اين معني مخالفت كنيم.
محجوب گفت: از اسفندماه سال 81 ، استفساريه قراردادهاي موقت به مجلس ارائه‌‏شده كه متاسفانه كسي از آن حمايت نكرده‌‏است.
وي درادامه سازمان تامين اجتماعي را مورد خطاب قرارداد و گفت: اين سازمان وظيفه دارد تا بازنشستگان، از كار افتادگان، بيماران و نيروي كار را مورد حمايت قرار داده و آن‌‏ها راتحت پوشش قراردهد؛ اما امروز حاصل كار سازمان تامين اجتماعي، تلاش براي محدود كردن بيمه بي‌‏كاري كساني است كه شغل خود را از دست داده‌‏اند؛ اين سازمان با افزايش سن بازنشستگي، به مقابله با از كارافتادگان رفته و موجب از بين رفتن حقوق نيروي كار شده است و اين مهم‌‏ترين شاخصه سازمان تامين اجتماعي است.
محجوب در خاتمه گفت: تامين اجتماعي، مي‌‏بايست پاسخ‌‏گوي مخاطبين خود باشد؛ اما اكنون با حركتي آرام و ساكت و ساكن در مقابل كساني كه شامل بازنشستگي سخت و زيان‌‏آور شده و سال‌‏ها محيط سخت كار را به جان خريده اند كارشكني مي‌‏كند و پرونده كارگراني را كه با چند روز رسيدگي مي‌‏توانند، از اين مزاياي قانون بهره‌‏مند شوند، بيش از2 سال به تعويق انداخته و آنان را سرگردان كرده است.
به گزارش خبرنگار سرويس كارگري ايلنا، " سهيلاجلودارزاده"، عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، كه در مراسم راه‌‏پيمايي روز جهاني كارگرسخن مي‌‏گفت، ضمن بيان اين مطلب افزود: همه ساله به مناسبت روز جهاني كارگر خواسته‌‏هايمان را مطرح مي‌‏كنيم و از طريق نمايندگان و شوراها و تشكلات كارگري بر پي‌‏گيري آن‌‏ها تاكيد مي‌‏ورزيم؛ در حالي‌‏كه بايد بدانيم، يكي از مكان‌‏هاي پي‌‏گيري اين مطالبات، مجلس است.
وي افزود: جامعه كارگري خطرات زيادي را پشت سر گذاشته و امروز نيز دچار تحولاتي شده كه امنيت او را به خطر انداخته است.
جلودارزاده گفت: در هركشوري كه قصد توسعه داشته‌‏باشد، شرط اصلي اين امر را حمايت از نيروي انساني قرار مي دهند؛ چراكه توسعه، بدون توجه به نيروي كار فايده‌‏اي ندارد.
وي افزود: اولين هدف در اين كشور، اجراي عدالت است و در كشوري كه طرفدار عدالت علي(ع) است، مگر مي شود، كارگر را از كار اخراج نمود، نان او را قطع كرد و ادعاي طرفداري از عدالت علي را داشت؟
وي ضمن انتقاد از نمايندگان مجلس گفت: كارگران كارگاه‌‏هاي 5 و 10 نفره از شمول قانون كار خارج شدند و تنها عده اندكي از نمايندگان مجلس در پي لغو اين قانون برآمدند؛ با اين وصف چگونه مي‌‏توانيم عدالت علي را تعريف كنيم؟
جلودارزاده تصريح كرد: كارگران بايد همواره در صحنه حضور داشته و مواظب منافع خود باشند.
وي افزود: ما با هيچ‌‏گونه سرمايه گذاري و كارآفريني و يا با كارفرما مخالفتي نداريم، مگر اينكه حقوق قانوني كارگران مورد تعرض قرار گيرد و شرايطي در توليد به وجود آيد كه به رباخواري و دلالي بينجامد.
وي در خصوص تصدي" ناصر خالقي" در سمت وزارت كار و امور اجتماعي نيزگفت: خالقي، بيش از 10 سال از عمر خود را در زندان‌‏هاي عراق اسير بوده و در هنگام اسارت نيز خودش را" كارگر" معرفي كرده و اكنون كه در سمت وزارت كار قرار دارد، حامي حقوق كارگران خواهد بود.
اين نماينده مجلس گفت: وزارت كار، مسوول تنظيم روابط كار است و مي بايست منافع كارگر و كارفرما را در نظر داشته باشد.
جلودارزاده در خاتمه گفت: با همكاري وزارت كار به فكر حل مشكل كارگران قراردادي خواهيم بود و در جهت استيفاي بسياري از حقوق كارگران كه در طي سالي از دست رفته تلاش خواهيم‌‏كرد؛ ضمن آن‌‏كه اميدواريم، عملكرد خالقي به گونه‌‏اي باشد كه پس از يك‌‏سال فعاليت وي در وزارت كار، جامعه كارگري خواهان ادامه فعاليت او در سمت وزير كار باشد.
بيانيه‌‏ها:
درجريان برگزاري مراسم روز جهاني كارگر، بيانيه انجمن حمايت از كودكان كار به مناسبت اين روز قرائت شد.
به گزارش سرويس كارگري ايلنا، در اين بيانيه كه از سوي خانم " زهرا بنا ساز"، مدير عامل انجمن حمايت از كودكان كار قرائت شد، آمده است: اهميت و نقش عنصر كار و تلاش در استقلال، پويايي و بالندگي جامعه ايجاب مي نمايد كه از تمام ظرفيت‌‏هاي موجود براي حفظ نشاط و سلامت اين عنصر و فعالين عرصه‌‏هاي كار وتلاش استفاده شود.
ولي علي‌‏رغم اين اهميت ما همواره شاهد بي‌‏توجهي، تضييع و پايمال كردن حقوق كارگران و زحمت‌‏كشان در عرصه هاي مختلف بوده و به ويژه در سال‌‏هاي اخير، نظاره‌‏گر تصويب قوانين ضدكارگري و مصوبات واپ‌‏سگرايانه نظيرخروج كارگاه‌‏هاي زير 5 و 10 نفر از شمول قانون‌‏كار، قراردادهاي موقت و... مي باشيم.
ناديده گرفتن و پايمال كردن حقوق كارگران، موجب وارد آمدن آسيب هاي غير قابل جبران بر نظام اجتماعي مي گردد كه پي‌‏آمد آن بيكاري، فقر، نابرابري و گسترش ناهنجاري‌‏هاي اجتماعي است كه روند رو به رشد پديده كار كودكان خياباني، پي‌‏آمد اين آسيب‌‏ها است.
انجمن حمايت از كودكان كار، ضمن گرامي‌‏داشت اين روز بزرگ، توجه به شان و جايگاه والاي كارگران را متضمن استقلال و بهروزي جامعه مي‌‏داند و بر ضرورت رعايت تمامي حقوق صنفي و اجتماعي كارگران، اعم از قوانين ملي و بين المللي تاكيد مي ورزد و نيز بنا به ضرورت اجراي دقيق كليه پيمان نامه‌‏ها، مقاوله نامه‌‏ها وتوصيه نامه‌‏ها در ارتباط با حقوق كودكان، به ويژه پيمان نامه جهاني حقوق كودك و مقاوله نامه 182 سازمان بين المللي كار در خصوص محو بدترين اشكال كار كودكان، تاكيد مضاعف دارد.
به‌‏اين منظور:
1- ما خواهان تهيه هر چه سريع‌‏تر فهرست انواع كارهاي مضر موضوع بند "د" ماده 3 مقاوله نامه 182 سازمان بين‌‏المللي كار در خصوص محو بدترين اشكال كار كودك، به موجب تبصره 1 ماده واحده مقاوله مذكور مي باشيم.
2- به موجب ماده 6 مقاوله نامه 182، ما خواهان تدوين و طراحي هر چه سريع‌‏تر برنامه‌‏هاي اقدام براي محو فوري بدترين اشكال كار كودكان هستيم.
3- در راستاي اجراي بند " ج" ماده 3 مقاوله نامه 182 ما خواهان چاره انديشي و اقدام فوري براي محو موثر هر نوع استفاده از كودكان به ويژه در فعاليت‌‏هاي غير قانوني و به ويژه براي توليد و قاچاق مواد مخدر هستيم.
4- به موجب بند ماده 3 مقاوله نامه 182 ، ما خواهان چاره انديشي و اقدام فوري براي محو موثر كليه مشاغلي كه به دليل ماهيت يا شرايط احتمال دارد، به سلامتي ايمني با اخلاقيات به كودكان آسيب برساند، هستيم.
5- به موجب ماده 32 پيمان نامه جهاني حقوق كودك، ما خواهان حمايت از كودكان در برابر هر نوع بهره كشي اقتصادي و انجام هرگونه كاري كه ممكن است زيان‌‏بار باشد يا خللي در تحصيل كودك وارد آورد، يا به سلامتي كودك يا رشد جسماني،‌‏ ذهني، اخلاقي و اجتماعي او آسيب برساند، هستيم.
6- به موجب ماده 79 قانون كار، ما خواهان اقدام براي ايجاد زمينه‌‏هاي عدم اجبار به كار براي كودكان زير 15 سال هستيم.
7- ما خواهان اقدامات لازم جهت اجراي دقيق مواد 80 الي 83 قانون كار درباره كارگران نوجوان هستيم.
8- به منظور حسن اجراي مقاوله نامه 182 وساير قوانين حمايتي از كودكان كار، خواهان تشكيل كميته سه جانبه اي متشكل از:
الف - سازمان‌‏ها و نهادهاي ذي‌‏ربط دولتي
ب - انجمن‌‏ها و تشكل‌‏هاي صنفي كارفرمايي
ج - تشكلهاي صنفي ومستقل كارگري، با همفكري و مشاورت NGO هاي فعال در زمينه حقوق كودكان هستيم.
9- ما خواهان تامين اجتماعي فراگير وگسترش بيمه هاي همگاني، به منظور حمايت زنان و مردان كارگر كه همانا حمايت از فرزندان آنان و كودكان كار مي باشد، هستيم.
10- ما خواهان بهره گيري از تمامي امكانات و ظرفيت‌‏هاي موجود اجتماعي، بدون در نظر گرفتن هر گونه تبعيض براي حمايت از حقوق كودكان به طور عام و كودكان كار به طور خاص مي‌‏باشيم.
11- به موجب ماده 22 پيمان نامه جهاني حقوق كودك، ما خواهان ايجاد فرصت‌‏هاي برابر به منظور برخورداري از آموزش و بهداشت تغذيه، امنيت و ساير حقوق اوليه براي تمامي كودكان مهاجر هستيم.
در خاتمه مراسم روز جهاني كارگر، نيز قطع‌‏نامه پاياني اين مراسم منتشر شد.
به گزارش سرويس كارگري ايلنا، در اين قطع‌‏نامه كه توسط"حسن صادقي"، رييس كانون عالي شوراهاي اسلامي كار سراسر كشور قرائت شد، آمده است: اسلام دين عدالت است و پيامبر اسلام، رسول و فرستاده خداوند براي برپايي قسط و عدل در جامعه مسلمين طلوع نمود؛ علي(ع) خود را حافظ و مجري عدالت نبوي مي‌‏دانست و به اين دليل نيز به شهادت رسيد، چراكه حاضر نشد، هيچ‌‏گاه عدالت را قرباني خلافت و حكومت كند؛ او با مستكبران، زورگويان و استعمارگران و استثمارگران و متجاوزين به حقوق مستضعفين مبارزه كرد تا نهايتا خود قرباني عدالت خواهي و حق طلبي شد و به شهادت رسيد؛ دين‌‏داران دين محمد (ص) فراموش كرده‌‏اندكه وامدار كارگراني هستند كه حضرتش بوسه‌‏اي به بلنداي تاريخ بر دستانش زده است!
امروز حكومت جمهوري اسلامي، خود را وارث حكومت علوي مي داند و از عدالت علي روزي نيست كه سخن به ميان نيايد؛ امروز ما خود را در حالي پيروان عدالت و برابري علوي مي‌‏دانيم كه گروه كثيري از مردم مسلمان در فقر به‌‏سر مي برند؛ اختلاف طبقاتي غوغا مي‌‏كند و در حالي كه برخي، با شكم سير سر به بالين نمي‌‏گذارند، برخي از شدت رفاه مجنون شده‌‏ اند.
امروزه 20 درصد از طبقات بالاي جامعه، به اندازه 20 برابر 20 درصد پايين درآمد داشته و مصرف مي‌‏كنند؛ امروز برخي، هزينه نگهداري سگ خانگيشان از هزينه يك خانواده 5 نفره بيشتر است واين در حالي است كه ما همواره از حكومت علوي دم مي‌‏زنيم.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جامعه كارگري، جز و طبقات زحمت‌‏كش و در عين حال كم‌‏درآمد جامعه است و علي‌‏رغم گستردگي و داشتن فراواني 35 درصدي جمعيت، تاكنون نتوانسته است، از جايگاه شايسته‌‏اي كه علي(ع) منادي آن است، برخوردار شود؛ نه تنها حق او را نمي‌‏دهند، بلكه اجازه مطالبه و گرفتن حق را نيز از او مي‌‏گيرند؛ جامعه كارگري ايران تاكنون نتوانسته است، از امنيت نسبي در بخش‌‏هاي اجتماعي و اقتصادي برخوردار شود، اين در حالي است كه برخي معتقدند؛ همين حاشيه نيم بند امنيتي نيز بايد فرو ريزد تا سرمايه‌‏داري تماميت خواه بتواند، با طيب خاطر هر طور كه مي خواهد، عمل نمايد.
در حالي كه جامعه كارگري از قراردادهاي موقت كار، نبود تامين اجتماعي مناسب، عدم پوشش بيمه بي‌‏كاري و فشار هزينه‌‏هاي معيشتي رنج مي برد، از حذف تكاليف تامين اجتماعي، حذف تعهدات قانون كار از كارفرما، تبديل شدن قانون كار به يك قانون توصيه‌‏اي، تبديل هيات هاي حل اختلاف به شوراهاي حل اختلاف وتغيير قانون كار صحبت مي‌‏كنند.
متاسفانه در قانون برنامه چهارم توسعه، در دو فصل به تغيير و بازنگري در قوانين كار وتامين اجتماعي پرداخته شده است؛ علي الظاهر موضوع آن‌‏قدر اهميت دارد كه سازمان مديريت و برنامه‌‏ريزي جانب احتياط را رعايت كرده و دوباره به اين مقوله پرداخته است.
ما كارگران ايران ضمن اعتراض خود به اين برنامه موهوم و غير قابل دست‌‏رسي كه براي ايران فقط تعهدات و بدهي هاي سنگين را در پايان برنامه به‌‏دنبال دارد و غير از تكرار سال‌‏هاي دهه 80 هيچ دستاوردي را در پي نخواهد داشت، قاطعانه اعلام مي‌‏كنيم كه :
1- بند (د) ماده 83 و بند (ه) ماده 158 قانون برنامه چهارم نابودي حقوق كارگران را به‌‏دنبال داشته و بايد به طور كامل از برنامه چهارم حذف شود.
2- يك دهه خصوصي سازي، چيزي جز حراج ثروت ملي به نفع گروهي از سرمايه‌‏داران، بي‌‏كاري، اخراج و به تعويق افتادن حقوق ومطالبات كارگران در بر نداشته‌‏است؛ لذا ما خواستار برچيده شدن آهنگ خصوصي سازي به شكل كنوني آن مي باشيم و لذا خصوصي‌‏سازي به شيوه كنوني محكوم است.
3- كشور ايران در بهترين شرايط، حتي با داشتن منابع سرشار معدني و هم‌‏چنين نيروي انساني وافر، هيچ‌‏گاه نتوانسته است، به اهداف برنامه‌‏هاي گذشته توسعه دست‌‏رسي يابد؛ لذا طراحي و اجراي چنين برنامه خوش بينانه اي كه از الزامات آن شخم زدن بسياري از ويژ‌‏گي‌‏ها و شاخص هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است، نه تنها ما رابه مقصد نخواهد رساند، بلكه در پايان برنامه چهارم احتمالا ايران را تبديل به كشوري مقروض نموده كه قادر نخواهد بود، نيازهاي اوليه خود را تامين كند؛ چرا كه ما تجربه سال‌‏هاي 75 لغايت 78 را هنوز فراموش نكرده ايم و از اين‌‏روي خواستار تدوين قانون برنامه براساس واقعيت‌‏ها واهداف قابل دست‌‏رسي مي باشيم.
4- قراردادهاي موقت كار به طور قطع و يقين، برده‌‏داري نويني است كه سبب شده است، به شدت حقوق كارگران تضييع شده و آن‌‏ها نتوانند، حداقل هاي خود را نيز به‌‏دست آورند؛ لذا مبارزه با آن، بايد از راه‌‏هاي متعارف و در صورت نياز غير متعارف تا محو شرايط ظالمانه در اين كارها ادامه يابد.
5- وزارت رفاه و تامين اجتماعي، جز با پذيرش و به رسميت شناختن سازمان تامين اجتماعي به لحاظ استقلال مالي، اداري و اركاني آن نمي‌‏تواند با آن پيوند يابد وكارگران خود را مكلف مي‌‏دانند تا با همه وجود از آن دفاع كنند.
6- سازمان تامين اجتماعي از اجراي صحيح قوانين، از جمله قانون بازنشستگي پيش از موعد در كارهاي سخت و زيان‌‏آور و هم‌‏چنين ماده 10 قانون نوسازي صنايع سربازمي زند و از سوي ديگر با عدم توجه به خواسته‌‏هاي كارگران صنوف در خصوص سوابق بيمه اي آن‌‏ها، موجبات نارضايتي جامعه كارگري را فراهم كرده است؛ لذا ما خواستار تغيير رويه مديريت اين سازمان در مواجهه با مسايل ومشكلات كارگري مي باشيم.
7- تشكل‌‏هاي كارگري،يگانه نهادهاي مدني غيردولتي جهت پي‌‏گيري حقوق آنان مي باشند؛ لذا ما موكدا از وزير محترم كار و هم‌‏چنين ادارات مرتبط با تشكيل اين نهادها مي‌‏خواهيم كه نسبت به تقويت اين تشكلات تلاش بيشتري نمايند و هم‌‏چنين موانعي را كه بر سرراه تشكيل انجمن‌‏هاي صنفي در واحدهاي كوچك وجود دارد، برداشته تا تشكلات صنفي بتوانند، سريعا نسبت به تشكيل تشكلات كلان خود اقدام نمايند.
8- اعتصاب، آخرين حربه كارگران پس از آزمون همه راه‌‏هاي دست‌‏رسي به حقوق، اعم از قانون و مذاكره و غيره مي باشد؛ لذا ما خواستار تدوين قانون اعتصابات حرفه‌‏اي از سوي مراجع مسوول جهت طرح در مجلس شوراي اسلامي مي باشيم.
9- مقاوله نامه‌‏هاي بنيادين ضامن رعايت حقوق بنيادين كار است؛ ما خواستار اجراي همه مقاوله نامه‌‏هاي مذكور در اعلاميه سال 1999 ILO و آزادي تشكلات ونظارت سه‌‏جانبه بر حسن اجراي آن مي باشيم.
شايان ذكر است با خاتمه يافتن مراسم روز جهاني كارگر در ميدان بهارستان كارگران ، به سمت محل برگزاري نماز جمعه تهران حركت كردند.
به گزارش خبرنگاران ايلنا، پس از اتمام اين مراسم جمع كثيري از كارگران،‌‏كه تعداد آن ها بالغ بر 2000 نفر مي شد، ضمن حركت به سمت چهارراه مخبر الدوله شعارهايي را سردادند.
اين كارگران با برآوردن شعارهاي چون:" واي واي اماما، بيا بين چه كردند، كاري كه اين‌‏ها كردند، يهوديان نكردند"، " كارگران ايران ، اتحاد، اتحاد"، " پيمان كاران امروز، ديكتاتوران فردا" و " مرگ بر اين زندگي، اين همه شرمندگي"، حركت خود را به سوي محل برگزاري نماز جمعه ادامه دادند.
بنا بر اين گزارش، در جريان اين راه‌‏پيمايي، جمعي از ديگر اقشار مردم نيز كارگران را همراهي مي‌‏كردند.
گفتني‌‏است؛ در خاتمه مراسم روز جهاني كارگر، جمعيت كارگران حاضر در ميدان بهارستان، بر 20 هزار نفر بالغ مي‌‏شد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7053

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل ايلنا از مراسم روز جهاني كارگر در تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016