جمعه 15 خرداد 1383

"اگر شوراي نگهبان روند تصويب برنامه چهارم را مخدوش اعلام كند برنامه به مجلس هفتم بازمي گردد"، فارس

خبرگزاري فارس: معاون امور حقوقي و كميسيون‌هاي تخصصي مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر شوراي نگهبان روند تصويب لايحه برنامه چهارم را مخدوش اعلام كند و معتقد باشد به موجب اصل 112 قانون اساسي روال طبيعي قانون گذاري در تصويب به نامه چهارم رعايت نشده است، مجمع اين لايحه را به مجلس هفتم باز مي‌گرداند.

حسن واعظي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس با اعلام اين مطلب اظهار داشت: شوراي نگهبان چند اشكال مهم به نحوه بررسي لايحه برنامه چهارم وارد كرده است.
وي افزود: شوراي نگهبان و مجلس ششم درباره لايحه برنامه چهارم داراي نظرات متفاوتي هستند كه كميته حقوقي مجمع پس از ارجاع اين لايحه به مجمع به بررسي نظرات طرفين پرداخت و در جلسه امروز پس از ارايه گزارش كميته حقوقي، اعضاي مجمع به تصميم‌گيري نهايي خواهند پرداخت.
وي افزود: طي نشدن روال طبيعي قانون‌گذاري در رسيدگي به لايحه برنامه چهارم و عدم توجه به اصول 112 قانون اساسي و ماده 187 آئين‌نامه داخلي مجلس، ارسال مستقيم اين لايحه به مجمع تشخيص مصلحت فرستاده است بدون رفع ابهامات، محروم شدن نمايندگان مجلس ششم در ارائه پيشنهادات اصلاحي در بررسي لايحه برنامه چهارم، عدم توجه به ايرادات شوراي نگهبان در كميسيون تلفيق و صحن علني و عدم دعوت از نمايندگان شوراي نگهبان براي شركت در جلسات كميسيون تلفيق بر خلاف قانون از جمله اشكلات شوراي نگهبان به اين لايحه است.
معاون امور حقوقي و كميسيون‌هاي تخصصي مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه گفت: هيات رئيسه مجلس ششم و كميسيون تلفيق هم براي ارجاع اين لايحه به مجمع دلايلي به اين شرح دارند.
1- لايحه به اين دليل به مجمع ارجاع شد كه مجلس نسبت به ايرادات شوراي نگهبان هيچ گونه تغييري نداشت و لذا ارسال آن به شوراي نگهبان كاري لغو و بيهوده تلقي مي شد.
2- پيشنهادات نمايندگان در جريان اصلاح لايحه به اين دليل مطرح نشد كه در كميسيون تلفيق پيشنهادي راي آورد كه نظرات كميسيون در صحن علني اولويت دارد و چنانچه نظر كميسيون به تصويب برسد، پيشنهادات نمايندگان جايي براي طرح نخواهد داشت.
3- دليل پافشاري كميسيون تلفيق و مجلس براي عدم قبول هيچ يك از ايرادات شوراي نگهبان و بررسي تمام ايرادات در جلسه يك ساعته كميسيون به خاطر آشنايي قبلي مجلس نسبت به نظرات شورا و رد آنها از سوي اكثر نمايندگان مجلس بوده است و مجلس معتقد است آئين نامه مجلس را موظف به پذيرش تمام نظرات شوراي نگهبان نكرده است.
4- شوراي نگهبان به عدم دعوت از نماينده شورا در جلسه كميسيون تلفيق تاكيد دارد اما كميسيون تلفيق عنوان مي كند كه نماينده شوراي نگهبان به جلسه كميسيون دعوت شده، اما در جلسه حاضر نشده بود.
حسن واعظي در ادامه اين گفتگو و در پاسخ به اين سوال كه مجمع در چه حالتي لايحه برنامه چهارم را جهت اصلاح به مجلس هفتم عودت خواهد داد، گفت: اگر شوراي نگهبان روند تصويب لايحه برنامه چهارم را مخدوش اعلام كند و معتقد باشد به موجب اصل 112 قانون اساسي روال طبيعي قانون گذاري در تصويب به نامه چهارم رعايت نشده است، مجمع نمي‌تواند در موارد اختلافي داوري كند و چون از نظر شوراي نگهبان روال طي نشده مصوبه تلقي نمي‌شود لذا مجمع هم نمي تواند به موارد ارجاع شده رسيدگي كند و آن را به مجلس هفتم باز مي‌گرداند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: اما چنانچه شوراي نگهبان بر روال طبيعي قانون گذاري را صحه بگذارد در اين صورت مجمع تشخيص تنها به 80 مورد ايرادات شوراي رسيدگي كرده و 17 مورد از ابهامات را جهت رفع ابهام به مجلس هفتم باز خواهد گرداند تا ابهامات با نظر مجلس هفتم و شوراي نگهبان و مجمع تشخيص رسيدگي شود.
معاون امور حقوقي و كميسيونهاي مجمع تشخيص درباره ديدگاه‌هاي متفاوت نمايندگان مجلس درباره لايحه برنامه چهارم گفت: برخي نمايندگان و روساي برخي كميسيونهاي مجلس ششم معتقدند كه لايحه برنامه چهارم از انسجام لازم و تطبيق با سياست‌هاي كلي نظام و برنامه چشم‌انداز 20 ساله برخوردار نيست و شتابزدگي و تعجيل مجلس براي رسيدگي سريع به اين لايحه باعث شد لايحه برنامه چهارم به نوعي سرهم بندي شده و نظرات كارشناسي دقيقي در مفاد آن اعمال نشود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8514

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"اگر شوراي نگهبان روند تصويب برنامه چهارم را مخدوش اعلام كند برنامه به مجلس هفتم بازمي گردد"، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016