دوشنبه 18 خرداد 1383

رييس مرکز مطالعات بحران‌‏هاي طبيعي در صنعت‌‏:استقرار کامل سيستم قطع اتوماتيک گازبه هنگام زلزله 4تا 5 سال زمان نياز دارد، ايسنا

پروژه مطالعاتي شبکه آب تهران 1.5 سال به طول مي‌‏انجامد

به زودي ژاپني‌‏ها مطالعات خود را به طور کامل بر روي شبکه آب تهران آغاز مي‌‏کنند, که اين پروژه 5/1 سال به طول مي‌‏انجامد.
دکتر نعمت حسني, رييس مرکز مطالعات بحران‌‏هاي طبيعي در صنعت, درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاري کار ايران ,ايلنا, با بيان مطلب فوق گفت:‌‏پروژه آب که به زودي قرارداد آن منعقد مي‌‏شود, از سوي جايکاي ژاپن تامين اعتبار مي‌‏شود که برآوردها بيانگر هزينه 3 ميليارد دلاري اين پروژه است.
وي افزود: درخصوص مقاوم سازي شبکه‌‏هاي برق تهران نيز مطالعات آسيب‌‏پذيري آغاز شده, که همزمان با آن کارهاي اجرايي لازم نيز صورت مي‌‏گيرد.
دکتر حسني گفت: اين پروژه را شرکت برق تهران حمايت مي‌‏کند,که حدود500 ميليون تومان هزينه در بردارد.
وي تصريح کرد: با توجه به آسيب پذير بودن شبکه‌‏هاي آب تهران نسبت به لوله‌‏هاي گاز, تمرکز بر روي مخازن و حفظ آب موجود در آن‌‏هاست که شرکت آب و فاضلاب تهران از 4 سال پيش اين کار را شروع کرده است.
دانشيار دانشگاه صنعت برق اظهارداشت‌‏: در اين پروژه از هدر روي آب مخازن به منظور تامين آب سالم در مواقع وقوع زلزله جلوگيري به عمل مي‌‏آيد و درتقاطع‌‏هاي لوله‌‏هاي آب در مسير گسل‌‏هاي زلزله تمهيداتي انديشيده شده است.
دکتر حسني گفت: ‌‏شبکه‌‏هاي گاز تهران تا حد قابل توجهي ايمن هستند و مقدار کمي از آن‌‏ها نيز که آسيب پذيرند, مي‌‏توانند خطرزا باشند.
به گفته وي, با توجه به ضعف منازل مسکوني, در بخش‌‏هايي که احتمال خرابي کامل وجود دارد, خرابي منازل مي‌‏تواند روي علمک‌‏هاي گاز تاثير بگذارند و خطرزا باشند که اين قضيه مربوط به ضعف ساختمان‌‏هاست نه ضعف شبکه‌‏هاي گاز.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: مقاوم سازي شبکه‌‏هاي گاز سير منطقي خود را طي مي‌‏کند, ضمن اينکه سيستم مقابله اضطراري در تهران مستقر مي‌‏شود, که اين پروژه فاز مطالعاتي‌‏اش تمام شده و فاز طراحي آن در شرف اجراست.
رييس مرکز مطالعات بحران‌‏هاي طبيعي در صنعت گفت‌‏: تا استقرار کامل سيستم قطع اتوماتيک , قطع با کنترل از راه دور, ساخت مرکز کنترل و مجهز کردن ايستگاه‌‏هاي مختلف گاز به سيستم‌‏هاي ارتباط از راه دور حدود 4 يا 5 سال زمان لازم دارد, که بالاي 100 ميليون دلار هزينه دارد.
دکتر حسني تصريح کرد‌‏: اين سيستم به تدريج مستقر مي‌‏شود و همه شبکه گاز تهران را پوشش مي‌‏دهد.
وي, از همکاري شهرداري تهران با جايکاي ژاپن در زمينه مقاوم‌‏سازي منازل مسکوني خبر داد.

Copyright: gooya.com 2016