سه شنبه 19 خرداد 1383

رييس قوه‌ي قضاييه: كشورهاي اسلامي عادلانه‌ترين سيستم حقوق بشر را در اختيار دارند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
رييس قوه‌ي قضاييه در ديدار وزير دادگستري عربستان ابراز اميدواري كرد كه با گسترش همكاري‌هاي قضايي ايران و عربستان، مقدمات تشكيل يك نهاد قضايي مشترك ميان كشورهاي اسلامي جهت دفاع مشترك از حقوق بشر، حقوق مسلمانان و جهان اسلام فراهم شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمي شاهرودي در ديدار آل شيخ، وزير دادگستري عربستان و هيات همراه، روابط ايران با كشورهاي اسلامي به‌ويژه عربستان سعودي را بسيار ارزنده و صميمانه خواند و اظهار داشت: شرايط امروز جهان اسلام اقتضا مي‌كند كه كشور ايران و عربستان هرچه بيشتر در مسايل مختلف ارتباط گسترده داشته باشند و با توسعه‌ي روابط در بخش‌هاي مختلف ميان كشورهاي اسلامي به مشكلات منطقه و كشورهاي اسلامي غلبه كنند.

هاشمي شاهرودي تبيين اصول اسلامي و بسط و گسترش آن ميان كشورهاي اسلامي را به‌ويژه در زمينه‌ي مسايل حقوق بشر و حقوق شهروندان در جامعه‌ي اسلامي ضروري دانست و افزود: حقوق بشر و حفظ حقوق شهروندان از مسايل حاد و حساس جهان است و بر اساس فرهنگ غني اسلام، كشورهاي اسلامي بهترين و عادلانه‌ترين سيستم و نظام تامين‌كننده‌ي حقوق بشر را در اختيار دارند اما بر اثر تبيين نامناسب و اجراي نه چندان دقيق موجب سوءاستفاده‌ي دشمنان اسلام عليه جهان اسلام شده است.

رييس قوه‌ي قضاييه گرايش‌هاي افراطي و خشن برخي گروه‌هاي اسلامي را برخلاف روح اسلام و ناشي از جهل آنان نسبت به مباني غني اسلام برشمرد واظهار داشت: امروز در جهان اسلام گرفتار دو جريان خطرناك افراطي‌گري و دفاع از خوي استكباري و حضور مدافعان آن در برخي جوامع اسلامي هستيم.

هاشمي شاهرودي، اسلام را متكي بر عقل، استدلال و منطق خواند و راه نجات كشورهاي اسلامي را تكيه بر اين اصول دانست و تاكيد كرد: جريان افراطي موجود مي‌خواهد با دست زدن به عمليات تروريستي اسلام را خشن معرفي كند در حالي كه اين نوع حركت‌ها از نظر اسلام محكوم و غيرقابل دفاع است.

وزير دادگستري عربستان نيز در اين ديدار با ابراز اميدواري نسبت به گسترش همكاري‌هاي دو كشور به‌ويژه در بخش قضايي، ديدار هيات‌هاي عالي قضايي دو كشور با يكديگر را سرآغاز يك همكاري سازنده و عملي در اين زمينه برشمرد و افزود: مقامات قضايي ايران در گسترش روابط قضايي ميان دو كشور ايران و عربستان پيشقدم بودند و در جهت تحكيم اين روابط همكاري مي‌كنند و اميدوارم اين تلاش‌ها انگيزه‌اي جهت گسترش هرچه بهتر روابط شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به مشكلات موجود جهان اسلام خاطرنشان كرد: در حال حاضر شاهد بدترين و بي‌رحمانه‌ترين تهمت‌ها نسبت به افراد و گروه‌هاي ميانه‌رو‌ي اسلام حقيقي از طرف گروه‌هاي تندرو جناح‌هاي دشمن هستيم؛ چرا كه آنها نمي‌خواهند دولت‌هاي اسلامي از اين طريق راه به جايي ببرند.

در اين ديدار هيات‌هاي عالي قضايي ايران و عربستان به رياست آيت‌الله هاشمي شاهرودي و وزير دادگستري عربستان درخصوص همكاري‌هاي قضايي بين دو كشور مذاكره كردند. محور اصلي مذاكرات هيات قضايي عربستان در طول اقامت دو روزه در ايران با هيات قضايي ايران، گسترش همكاري‌هاي قضايي بر اساس امضاي يادداشت تفاهم، همكاري و هماهنگي در زمينه‌ي حقوق بشر در سطح سازمان‌هاي بين‌المللي و همكاري علمي در اين زمينه و استفاده از تجربيات ايران در اداره‌ي زندان‌ها و محاكم نوجوانان و اطفال و تشكيل يك نهاد قضايي مشترك ميان كشورهاي اسلامي خواهد بود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8690

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رييس قوه‌ي قضاييه: كشورهاي اسلامي عادلانه‌ترين سيستم حقوق بشر را در اختيار دارند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016