شنبه 6 تير 1383

اعلام ديدگاه هسته‌يي ايران به اروپا؛ گفت‌وگوهاي ايسنا با هرميداس باوند، حاجي بابايي، دارابي و كيانوش راد، ايسنا

در پي عدم پايبندي كشورهاي اروپايي به تعهداتشان و نيز ارسال نامه‌ي ايران به سه كشور اروپايي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر قصد تهران براي ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگوهايي را با هرميداس باوند، حاجي بابايي، دارابي و كيانوش‌راد انجام داده است كه حاصل آن در پي مي‌آيد:

** هرميداس باوند:
اعلام ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ هشدار به اروپا در راستاي انجام تعهدات متقابل است

هرميداس باوند با اشاره به اعلام ايران مبني بر تصميم براي ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ به ايسنا گفت: اعلام اين مطلب از سوي ايران هشداري به طرف اروپايي، در راستاي انجام تعهدات متقابل است.
داوود هرميداس باوند، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: بايد ببينيم كه ايران اعلام كرده كه مي‌خواهد چنين اقدام را انجام دهد يا اينكه اقدام به چنين عملي كرده است، ولي در هر صورت اين اعلام يا اقدام عكس‌العملي منفي از سوي ايران، نسبت به عدم پايبندي اروپايي‌ها به تعهداتشان در قبال ايران و از ديدگاه ايران است.
وي در ادامه افزود: اگر اين ماجرا؛ يعني ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ، اعلام باشد كه همانگونه كه گفتيم به عنوان هشداري به طرف مقابل است تا متقابلا تعهداتشان را ايفا كنند، ولي چنانچه اين مساله نوعي اقدام از سوي ايران باشد با عكس‌العمل‌هاي تند و انتقادي طرفهاي مقابل مواجه خواهد شد، كما اينكه در اظهارات اخير معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در امور كنترل تسليحات و امنيت بين‌المللي و اظهار ياس برخي كشورهاي اروپايي شاهد اين ادعا بوديم.
اين استاد دانشگاه در ارتباط با عكس‌العمل طرف اروپايي در مقابل عملكرد اخير ايران در ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ، اظهار داشت: اين ماجرا كاملا سياسي شده است. اينها آمده‌اند و ايران را در برابر جامعه‌ي بين‌المللي قرار داده و اين گونه وانمود كرده‌اند كه چنين جهت‌گيري‌هايي از جانب ايران تهديدي براي جامعه‌ي بين‌المللي است؛ و عكس‌العمل‌هاي آلمان و احتمالا ديگر كشورهاي عضو اتحاديه‌ي اروپا، بر جلسه‌ي ماه سپتامبر شوراي حكام تاثيرگذار خواهد بود.
باوند درباره‌ي اقداماتي كه ايران تا اجلاس سپتامبر شوراي حكام مي‌تواند انجام دهد گفت: در اين شرايط ايران بايد براي انجام مذاكرات دوباره در جهت خنثي سازي تبليغات تا اجلاس سپتامبر آينده، اعلام آمادگي كند و مصلحت ايران در اين است كه به مذاكرات مجدد با اروپايي‌ها اقدام كند و از ايجاد تنش بپرهيزد و از اين طريق زهر اين مساله را بگيرد.
وي با بيان اين كه واقعيت اين است كه اروپايي‌ها خواستار بازماندن پرونده‌ي ايران‌اند تا از آن به عنوان اهرم فشار سودجويند، گفت: در سياست نبايد عكس‌العمل احساسي نشان داد، بلكه بايد تلاش كرد تا جو حال حاضر به نوعي تعديل گردد و به هيچ وجه توان مانور را به طرف مقابل نداد و در حقيقت تعديل شرايط موجود در راستاي مصلحت ايران خواهد بود.
باوند همچنين معتقد است كه ايران مي‌توانست به جاي طرح مساله‌ي ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ، ماجراي پروتكل الحاقي را در مجلس مطرح مي‌كرد؛ چرا كه بايد توجه داشت كه اعلام ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ هر چند مقابله‌اي با عدم عمل به تعهدات اروپايي‌هاست، اما نهايتا به عنوان دهن كجي به شوراي حكام و ايستادگي در برابر جامعه‌ي بين‌المللي به حساب مي‌آيد.

** حاجي بابايي:
اروپايي‌ها به تعهدات‌شان عمل نكرده‌اند، نبايد تعهداتي را كه منوط به تعهد آنها بوده انجام دهيم

حاجي بابايي نيز در اين مورد به خبرنگار ايسنا گفت: بايد به تعاملاتمان با اروپايي‌ها ادامه دهيم، اما زير بار خواسته‌هاي ناحق آنها نرويم؛ ما يك قدم هم از خواسته‌هاي خود عقب نشيني نخواهيم كرد.
حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص تصميم ايران مبني بر ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ و تاثير آن بر رفتار اروپاييها در عمل به تعهداتي كه تاكنون به آن عمل نكرده‌اند، اظهار داشت: بايد ديد اروپاييها و آمريكا نيز در واقع به دنبال چه هستند و نيت آنها از اين اقدامات چيست، حقيقت اين است كه غربي‌ها به ويژه آمريكايي‌ها خواهان اين هستند كه ما اصلا فناوري هسته‌يي نداشته باشيم.
وي افزود: البته مساله‌ي مهم اين است كه آنها هم مجبورند كه تحت تاثير روابط و تصميمات ديپلماتيك دنيا قرار بگيرند؛ با فرض اول اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها با هر حركت ما مخالف‌اند و با فرض دوم آنها نيز مجبورند كه به زبان ديپلماسي دنيا حرف بزنند.
اين نماينده‌ي مجلس تاكيد كرد: ما موقتا و داوطلبانه تعهد داده بوديم كه به منظور شفاف سازي و داشتن كمك اروپاييها، توليد قطعات سانتريفيوژ را كه منجر به غني سازي اورانيوم مي‌شود، تعطيل كنيم؛ در شرايطي كه آنها به تعهداتشان عمل نكرده و در رفتارشان صادق نبوده‌اند ما هم نبايد هيچ تعهدي را كه منوط به تعهد آنها بوده انجام دهيم.
وي افزود: بر اساس قوانين بين‌المللي غني سازي اورانيوم در حد صلح آميزش حق ماست. ما بارها اعلام كرده‌ايم كه درصدد ساختن سلاح هسته‌يي نيستيم و قصد خروج از NPT و قطع ارتباط با آژانس را نداريم.
حاجي بابايي افزود: در چارچوب قوانين موجود، بايد برنامه‌هاي فناوري خود را انجام دهيم و بتوانيم به فناروي صلح آميز هسته‌يي دست يابيم.
وي ادامه داد: عكس‌العمل آمريكايي‌ها در 24 ساعت گذشته نشان داد كه آنها به شدت خشمگين هستند و قصد دارند به اقدامات خود ادامه دهند. بايد ديد كه اروپايي‌هايي كه مدعي شفافيت سازي و حقانيت هستند بر حركتهاي غير منطقي آمريكا مي‌غلتند يا از حرفهاي حق ما دفاع مي‌كنند. اروپايي‌ها بايد اظهار نظر كنند كه به آنچه به زبان مي‌آورند اعتقاد دارند يا نه؟
حاجي بابايي معتقد است: با رفتاري كه اروپاييها در اجلاس ژوئن داشتند، نشان دادند كه موضع‌گيري‌هايي عليه ما خواهند داشت و با آمريكايي‌ها همكاريهاي خود را ادامه خواهند داد.
وي تصريح كرد: آنچه مهم است استقامت ماست و اينكه عقب نشيني نكنيم؛ به همان اندازه كه ما عقب بنشينيم آنها جسارت و قدرت مانورشان بيشتر مي‌شود. مسلما حتي اگر ما توليدات هسته‌يي‌مان را به طور كامل هم قطع كنيم، آنها دستاويز ديگر خواهند داشت.
نماينده‌ي مردم همدان گفت: اگر زودتر از اين دست به اين اقدام - توليد مجدد قطعات سانتريفيوژ- مي‌زديم، آنها جو سومي را عليه ما ايجاد مي‌كردند؛ ما بايد شفافيت خود را نشان مي‌داديم و دست اروپاييها را رو مي‌كرديم.
وي افزود: بايد به مردم خودمان و ملتهاي دنيا نشان مي‌داديم كه آنها به دنبال توقف فعاليت‌هاي هسته‌يي ما هستند و مي‌خواهند ما را از حق مسلم‌مان محروم كنند.
وي در خصوص اقدامات بعدي ايران در قبال اروپايي‌ها گفت: ما بايد به همين رفتار خود ادامه دهيم؛ يعني در عين اينكه به تعاملاتمان با آنها ادامه مي‌دهيم؛ زير بار حرفها و خواسته‌هاي آنها نمي‌رويم. آنها در هر صورت خواسته‌هاي خود را مطرح مي‌كنند و به رفتارهايشان ادامه مي‌دهند؛ ما بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه اروپا شرايط ما را پذيرد. ما يك قدم هم عقب نشيني نمي‌كنيم.


** دارابي: بايد به بازتعريف روابطمان با اروپايي‌ها بپردازيم تصميم ايران براي توليد مجدد قطعات سانتريفيوژ بايد زودتر عملي مي‌شد

قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اشاره به اعلام تصميم ايران براي ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ به ايسنا گفت: ما بايد چنين موضعي را زودتر از اين مي‌گرفتيم تا ابتكار عمل بيشتري در دست مي‌داشتيم.
علي دارابي، قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: اصل ما بايد تامين مصالح و منافع ملي باشد و هر طور كه منافع ملي‌مان اقتضا كرد همان گونه تصميم گيري نماييم؛ حتي اگر منافع ملي ما با خروج از NPT تامين مي‌شود بايد در خروج از آن حتي لحظه‌اي درنگ نكنيم.
وي در ارتباط با تاثير تصميم ايران در ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ بر عملكرد اروپايي‌ها گفت: اروپايي‌ها طبعا در ماجراي ايران، به خصوص در پايه‌ها و اصول استراتژيك با آمريكا اصلا منظر اساسي نداشته و تنها در نحوه‌ي عمل و تاكتيك‌ها تفاوتهايي را مشاهده مي‌كنيم؛ ما روابط اقتصادي گسترده‌اي با اروپايي‌ها داريم و اين نكته‌اي مهم است؛ بايد روابطمان با اروپايي‌ها را متناسب با برخوردي كه در مسايل مختلف از جمله فناوري هسته‌يي با ما دارند، هماهنگ كنيم.
قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي درباره‌ي نحوه‌ي جهت گيري اروپايي‌ها در اجلاس ماه سپتامبر با توجه به انجام چنين اعمالي از سوي ايران گفت: نحوه‌ي برخورد اروپايي‌ها در اجلاس ماه سپتامبر شوراي حكام تا حد زيادي بستگي به رفتار و مواضعي كه ما در اين مدت اتخاذ خواهيم كرد دارد؛ بايد علاوه بر اين كه مقتدرانه و كاملا همسو با منافع ملي عمل مي‌كنيم از دادن بهانه به دست طرف مقابل احتراز كنيم و در ضمن به بازتعريف روابطمان با اروپايي‌ها بپردازيم؛ چرا كه بازتعريف در روابطمان با اروپايي‌ها باعث خواهد شد تا آنها مواضع تندي كه نسبت به ما دارند را تا حدي زيادي تعديل نمايند.


** كيانوش راد:
ايران با ارتباط بيشتر با كشورهاي اروپايي تعهداتشان را به آنها گوشزد كند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس سابق شوراي اسلامي نيز در همين راستا گفت: اميدوارم آژانس راهي را پيش روي جمهوري اسلامي ايران قرار ندهد كه ناگزير از اقدامي شويم كه چندان خوشايند ادامه‌ي مذاكرات‌مان با آژانس نباشد.
محمد كيانوش راد، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس سابق شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درخصوص تاثير تصميم ايران مبني بر ازسرگيري توليد قطعات سانتريفيوژ اظهار داشت: ايران بايد با صراحت بيشتري خواسته‌هايش را اعلام كند و با ارتباط بيشتر با كشورهاي اروپايي تعهداتشان را به آنها گوشزد كند.
وي بخش عمده‌اي از فشارهاي وارد بر ايران را سياسي عنوان كرد و گفت: كشورهايي چون آمريكا به دنبال اعمال فشارهاي سياسي بيشتر بر ايران هستند و بايد به صورت يك سياست شفاف هر آنچه در زمينه‌ي فعاليتهاي هسته‌يي انجام داده‌ايم با صراحت بيان شود.
كيانوش راد ادامه داد: موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در استفاده‌ي قطعي از فناوري‌ هسته‌يي صلح‌ آميز و عدم تلاشي براي توليد سلاح‌هاي هسته‌يي بارها تكرار شده است و اگر هنوز ابهامي براي آژانس وجود دارد راه‌حل منطقي نهايت همكاري ما با آژانس است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده‌ي سابق مجلس گفت: اگر مواضع اصولي خود را اعلام كنيم و آژانس تحت تاثير فشارهاي سياسي از كار فني و كارشناسي دور شود، تنها راه براي جمهوري اسلامي اصرار بر مواضع خود و پافشاري بر منافع ملي خود است.
وي اظهار اميدواري كرد كه با ادامه‌ي مذاكرات ايران و آژانس از يك سو زمينه‌ي اعتماد بيشتر فراهم شود و از سوي ديگر مسوولان آژانس به دور از غوغاسازي آمريكا تصميم فني خود را اعلام كند.
كيانوش راد افزود: راه رسيدن به تفاهم وجود دارد، نبايد شتابزده در اين باره اقدام كرد.
وي با اشاره به تعليق داوطلبانه‌ي غني سازي از سوي ايران گفت: قاعدتا آژانس بايد اين حسن نيت ايران را دليلي بر تمايل جدي ما براي همكاري تلقي كند.
وي در خصوص عملكردمان در قبال اروپاييها اظهار داشت: كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان در نشست تهران پذيرفتند كه در قبال همراهي ايران با آژانس از فعاليت‌هاي صلح آميز ايران حمايت كنند؛ قاعدتا انتظاري بيش از اين از اروپاييها و آژانس نداريم، اما استفاده از دانش هسته‌يي صلح آميز حق مسلم هر كشوريست و هيچ كس در هيچ جايگاهي نمي‌تواند مانع از اقدامات فني صلح آميز كشوري شود.
كيانوش راد تاكيد كرد: اين بهانه كه به دليل وجود ذخاير نفتي در ايران، ما احتياجي به انرژي هسته‌يي نداريم استدلالي ناموجه و دخالت جويانه است؛ ايران خود تصميم‌ مي‌گيرد كه از دانش و تكنولوژي خود چگونه استفاده كند.
وي افزود: كشورهاي اروپايي بايد با صحه گذاشتن بر اين اصل مهم سعي در رفع ابهامات و مشكلات احتمالي فني كنند و جمهوري اسلامي هم در اين باره بر اساس تعهدات خود عمل كند.
وي با اشاره به حجم بالاي مبادلات اقتصادي ايران با كشورهاي اروپايي گفت: اگر اروپاييها بخواهند از ايران به عنوان يك برگ برنده در مقابل آمريكاييها استفاده كنند بايد در روابطمان با برخي از كشورهاي اروپايي تجديدنظر اساسي كنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9399

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعلام ديدگاه هسته‌يي ايران به اروپا؛ گفت‌وگوهاي ايسنا با هرميداس باوند، حاجي بابايي، دارابي و كيانوش راد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016