دوشنبه 12 مرداد 1383

واكنش‌هاي رسانه‌هاي خبري دنيا به اجلاس هسته‌اي پاريس؛ پرونده هسته‌اي ايران ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد، رويداد

خبرگزاري رويترز درگزارشي مفصل از نپذيرفتن شرايط تحميلي اروپا از سوي ايران خبر مي‌دهد. «حميدرضا آصفي» سخنگوي وزارت خارجه وجود شرايط تحميلي در مذاكرات هسته‌اي پاريس را به كلي انكار مي‌كند. با اين حال روزنامه‌هاي جناح محافظه‌كار ايران از جمله «كيهان» و «جمهوري اسلامي» از تعهدات جديد ايران در مذاكرات پاريس خبر مي‌دهند.


به گزارش روز يكشنبه 11 مردادماه خبرنگار بين‌الملل «رويداد»، جمهوري اسلامي خواستار پاسخگويي هيأت مذاكره كننده به ملت ايران شد و از قول يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نوشت تعهدات جديد از سوي هيأت ايراني آسيب جدي به سياست‌هاي كشور وارد مي‌كند.

كمال خرازي وزير امور خارجه ايران نيز در جمع خبرنگاران گفت:«به توافق بروكسل تعهدي نداريم، به اين معني كه مي‌توانيم سانتريفوژ بسازيم و كارخانجات ما اين كار را شروع كرده‌اند.»

همچنين سايت خبري بي‌بي‌سي، در گزارشي مفصل از پيامدهاي از سرگيري قطعات سانتريفوژ در ايران نوشت:

«اين نخستين بار است که يک مقام عالي رتبه جمهوري اسلامي تاييد مي کند که ساخت قطعات سانتريفيوژ از سر گرفته شده است.»

در اوائل بهار امسال دولت ايران توافق کرده بود که براي جلب اعتماد جهاني

ساخت اين قطعات را معلق مي‌کند.

پيش از آن نيز در پائيز سال گذشته ايران موافقت نامه معروف به سعد آباد را با بريتانيا، فرانسه و آلمان امضاء کرده بود که طبق آن پذيرفت غني سازي اورانيوم را براي مدتي متوقف کند.

تصميم جديد دولت ايران احتمالا به نگراني ها د راين سه کشور اروپايي خواهد افزود. اين تصميم همچنين نشان مي دهد که مذاکرات هفته گذشته بين نمايندگان ايران و مقامات اين سه کشور در پاريس نتيجه ملموسي نداشته است.

حال هر دو طرف يکديگر را متهم مي کنند که به تعهدات خود پاي بند نبوده اند.

بعضي از تحليل گران معتقدند که اين تغيير سياست ايران شايد ناشي از تغيير موازنه قدرت در ايران است. محافظه کاران با پيروزي در انتخابات بحث انگيز اسفند ماه بار ديگر کنترل مجلس ايران را به دست گرفته اند و سياست هاي جديد تري را در امور داخلي و خارجي دنبال مي کنند.

اگر ساخت قطعات سانتريفوژ و غني‌سازي اورانيوم آغاز شود در آن صورت احتمال دارد که ايران با تحريم هاي بين المللي مواجه شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران در سال هاي گذشته موفق شده بود که تا حدي بين اروپا و آمريکا شکاف ايجاد کند. ولي اقدامات اخير ايران باعث شده که بين اين دو قطب بزرگ قدرت جهاني هر چه بيشتر درباره چگونگ? برخورد با ايران نزديکي ايجاد شود.

تحليل گران معتقدند که اگر محافظه کاران حاکم بر ايران به اين سياست ها ادامه دهند، احتمالا حكومت ايران هر چه بيشتر در جامعه جهاني منزوي خواهد شد و همه تلاش هاي سال هاي اخير اصلاح طلبان ايران به رهبري رييس جمهور خاتمي براي ارائه چهره متفاوتي از حکومت اسلامي بر باد خواهد رفت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10589

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واكنش‌هاي رسانه‌هاي خبري دنيا به اجلاس هسته‌اي پاريس؛ پرونده هسته‌اي ايران ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016