جمعه 12 تير 1383

شمس‌الواعظين:اطلاع‌رساني دادگاه صدام مخالف گردش آزاداطلاعات است؛محاكمه‌ي صدام طرحي از سوي آمريكا براي انحراف افكارعمومي است،ايسنا

شمس‌الواعظين به تحليل روانشناختي و تبليغاتي محاكمه‌ي صدام و اخبار پيرامون آن در محور‌هاي افكار عمومي عراق، افكار عمومي آمريكا، افكار عمومي منطقه، اهداف اين محاكمه و نقايص آن پرداخت.

ماشاءالله شمس‌الواعظين، روزنامه‌نگار و كارشناس خبري در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،
در ابتدا به انتظارات مطروحه‌ي افكار عمومي پس از تاريخ واگذاري قدرت از نيروهاي اشغالگر به دولت موقت عراق اشاره كرد و از جمله‌ي اين انتظارات ميزان توانمندي دولت موقت عراق براي غلبه بر وضعيت بحراني اين كشور، چگونگي سرنوشت نيروهاي اشغالگر كه به تازگي به نيروهاي چندمليتي تغيير نام يافته‌اند، چرايي مخالفت ناتو با عهده‌داري نقش رسمي و مستقيم پس از واگذاري قدرت به دولت موقت عراق و چگونگي همكاري نيروهاي چندمليتي با نيروهاي بومي و محلي عراق براي كنترل و مهار بحران‌هاي امنيتي را برشمرد.

به اعتقاد وي طراحان روش‌هاي تبليغاتي و روانشناختي آمريكا با پديده‌ي نوين «محاكمه‌ي صدام» توانستند تمامي توقعات و انتظارات فوق را منحرف كرده و به اين محاكمه معطوف كنند.

شمس‌الواعظين هدف اين طراحان تبليغاتي را اينگونه برشمرد: نخست آنكه بازتاب اين محاكمه در درون عراق چهره‌ي قدرتمندي از دولت موقت در اين كشور را به نمايش مي‌گذارد، چرا كه در اولين اقدامات علاوه بر تلاش براي حل مسايل امنيتي و تشكيل ساخت‌وسازهاي جديد، اين دولت توان برگزاري نشست مقدماتي محاكمه‌ي صدام را نيز در ابتداي تشكيل‌اش برخوردار است. ديگر آنكه توجه، حساسيت و نگاه مردم عراق از مسائل حاشيه‌اي و پيراموني انتقال قدرت به دولت موقت و سنجش توانايي آن به سريال محاكمه‌ي صدام و 11 تن از كادر رهبري او معطوف مي‌شود.

وي افزود: علاوه بر اين مردم عراق به توانايي قدرت دولت‌شان براي عبور از مراحل دشوار كنوني ايمان آورده و به جاي پيگيري اخبار مقاومت در برابر نيروهاي چندمليتي، به دايره‌ي محاكمه‌ي صدام و اخبار پيراموني آن تا نقطه‌ي پاياني اين محاكمه معطوف مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزنامه‌نگار با بيان اينكه پس از برگزاري نشست مقدماتي محاكمه‌ي صدام اخبار اين محاكمه در درجه‌ي اول اهميت اخبار داخلي اين كشور قرار گرفته و اخبار مقاومت در برابر نيروهاي چندمليتي در رديف‌هاي دوم، سوم اهميت خبري قرار گرفته‌اند، ادامه داد: تا اين مرحله طراحان استراتژي محاكمه‌ي صدام موفق بوده‌اند، چرا كه بر اساس نتايج نظرسنجي‌اي مشخص شده است كه 56 درصد مردم عراق به اين محاكمه توجه داشته و نسبت به سرانجام آن اظهارنظر كرده‌اند، بي‌آنكه متوجه مسائل و پيامدهاي بر سر كار آمدن دولت موقت عراق باشند.

شمس‌الواعظين هدف طراحان محاكمه‌ي صدام را همچنين نمايش موفقيت آمريكا در ايجاد امنيت در عراق دانست و افزود: اين محاكمه به نوبه‌ي خود سهام انتخاباتي جورج بوش در انتخابات رياست جمهوري آينده‌ي آمريكا را بالا برد و موفقيت او را در اجراي پروژه‌ي خاورميانه‌ي بزرگ نماياند و همچنين اعتماد افكار عمومي را به كارآيي دولت و استراتژي خاورميانه‌ي بزرگ از سوي آمريكا افزايش داد.

وي در ادامه به تحليل محاكمه‌ي صدام در كشورهاي منطقه و به ويژه ايران پرداخت و گفت: رسانه‌هاي گروهي ايران در آغاز، جريان اين محاكمه را در رديف‌هاي دوم و سوم خبرهاي خود قرار دادند در حالي كه اين محاكمه و سرنوشت آن براي مردم ايران كه تلخي هشت سال جنگ تحميلي را متحمل شده بودند، حائز اهميت به‌سزايي بود و نگاه آنان را به شبكه‌هاي اينترنتي، رسانه‌هاي بين‌المللي و به ويژه راديوهاي فارسي‌زبان بيگانه براي كسب اخبار و اطلاعات اين محاكمه معطوف كرد. از اين‌رو رسانه‌هاي بومي تحت فشار رسانه‌هاي بين‌المللي قرار گرفتند.

به اعتقاد وي طراحان استراتژي محاكمه‌ي صدام با برگزاري اين محاكمه نه‌تنها سبقت تبليغاتي گرفتند، بلكه با معطوف كردن افكار عمومي به آن در نظر دارند كه در سايه‌ي اين محاكمه به راهبردهاي ايجاد سازه‌ها و دولت جديد در عراق بدون هيچ‌گونه ابهام و پرسشي از سوي افكار عمومي و تحليل‌گران سياسي بپردازند.

شمس‌الواعظين در پايان نقايص محاكمه‌ي صدام را اينگونه برشمرد: نخست آنكه آمريكا در پوشش خبري اين محاكمه تسلط بسياري داشته و رسانه‌ها از طريق ويديو كليپ در جريان اين محاكمه قرار گرفتند. ديگر آنكه اين محاكمه در فرودگاه بغداد برگزار شد كه در اختيار نيروهاي آمريكايي و تدابير امنيتي قوي آنان داشت، از اين‌رو اين محاكمه از حيث اقتدار ملي عراق ضعيف بوده است، چرا كه خبرنگاران تا آخرين لحظات برگزاري اين دادگاه هيچ اطلاعي از محل برگزاري آن نداشتند. مضاف بر اين كه از 35 دقيقه زمان محاكمه‌ي صدام تنها شش يا هفت دقيقه از آن با صدا بوده و بخش‌هاي مهم اين محاكمه به ويژه تفهيم اتهامات صدام، بدون صدا و تنها با تصوير پخش شده است و اين به لحاظ آزادي خبر و گردش آزاد اطلاعات مخالف آن چيزي است كه آمريكا خود را مدافع آن معرفي مي‌كند.

Copyright: gooya.com 2016