جمعه 12 تير 1383

هاشمي رفسنجاني: بايد گذاشت صدام، آمريكايي‌ها، مردم و ما هر يك حرف خود را بزنند، ايسنا

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به دادگاه محاكمه‌ي صدام خاطرنشان كرد: چطور مي‌شود كه جنگ كويت را كه بيش از چند ماه طول نكشيد در دادگاه صدام مطرح مي‌كنند اما هشت سال جنايت عليه ايران مطرح نمي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني طي سخناني در خطبه‌ي اول نماز جمعه‌ي تهران به تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي، در بخش عدالت اشاره كرد و گفت: يكي از بدترين فسادهاي رژيم گذشته، مساله‌ي ظلم، تبعيض و كارهاي ضد عدالت بود. به عنوان مثال در بخش مديريتي كشور، شاهد وجود يك هزار فاميل بوديم كه در سطوح عالي، به تصميم‌گيري مي‌پرداختند و در اين دايره راهي براي مردم ايران نبود.

امام جمعه‌ي موقت تهران، با اشاره به وضعيت اقتصادي در رژيم گذشته، وجود يك عده اشراف و فئودال به عنوان پايه‌هاي اصلي اقتصاد كشور را يادآور شد و افزود: از لحاظ علمي و فرهنگي، نيز قسمت اعظم دانشگاه‌ها را خانواده‌هاي نورچشمي پر كرده بودند و مردم عادي و متوسط راهي به تحصيلات عاليه نداشتند.

وي يادآور شد كه بخش ديگري از بي‌عدالتي‌ها در مورد زنان صورت مي‌گرفت و رژيم گذشته يك عده زن را براي اينكه تابلو كنند، به صورت هماهنگ با فرهنگ غرب، به رخ مردم مي‌كشيدند تا مثلا نشان دهند كه حقوق زنان رعايت مي‌شود. اما حدود 90% زنان كشور ما از دست‌يابي به حقوق خود محروم بودند.

وي تصريح كرد: معتقدم كه با عدالت مطلوب اسلامي فاصله داريم زيرا دو هزار و پانصد سال رژيم سلطنتي در ايران سلطه‌ي ظلم و ستم را نهادينه كرده است و ما براي رسيدن به عدالت به زمان و امكانات بيشتري نياز داريم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه در حال حاضر، از لحاظ سياسي و مديريتي از عالي‌ترين پست‌ها (مقام معظم رهبري، رياست جمهوري، وزراء و... ) از خاستگاه اجتماعي و طبقه‌اي است كه قابل مقايسه با رژيم گذشته نمي‌باشد، افزود: سياست نظام اين است؛ تقريبا تمام پست‌ها و مسووليت‌ها در رياست‌ها و مديريت‌هاي كشور متكي به افرادي است كه از خانواده‌هاي طبقه‌ي متوسط يا پايين آمده‌اند.

وي معتقد است كه پس از پيروزي انقلاب حق زنان نيز احيا شده و براي اعاده‌ي شخصيت آن‌ها انقلاب اسلامي بهترين راه را رفته است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در خصوص وضعيت اقتصادي با بيان اينكه مي‌پذيرم كه ما هنوز احتياج به يك حركت اصلاحي براي تنظيم عدالت اجتماعي در سطح اقتصادي داريم، افزود: اما در مقايسه‌ي وضعيت كنوني با آن زمان بايد گفت كه تفاوت زيادي وجود دارد؛ مثلا ما به منظور تامين عدالت به ارايه‌ي يارانه پرداختيم. مثلا آرد به طور مجاني در اختيار مصرف كنندگان قرار داده مي‌شود در حاليكه حدود كيلويي 200 تومان براي دولت تمام مي‌شود اما حدود كيلويي حدود 10 تومان نيز به دولت برنمي‌گردد.

هاشمي رفسنجاني، با اشاره به لايحه‌ي تامين اجتماعي كه در اواخر كار دولت وي تنظيم و به مجلس پنجم ارايه شد، گفت: ما اين لايحه را به گونه‌اي تنظيم كرديم كه در آن براي تمام افراد يك زندگي حداقلي پيش بيني شده بود. اما پس از اينكه آقاي خاتمي آمد دولت ايشان فكر كردند بايد آن را متناسب با زمان اصلاح كنند. اين كار انجام شده اما متاسفانه هنوز كاري در اين زمينه انجام نگرفته است. انتظار داريم مجلس هفتم مساله را به طور جدي پيگيري و اين لايحه را تكميل كند.

خطيب نماز جمعه‌ي تهران، به آمار برخورداري‌هاي روستاها نسبت به 25 سال قبل تقريبا 10 برابر شده است، اشاره كرد و گفت: امت ما به خصوص جوان‌هاي ما بايد بدانند كه انقلاب چه دستاوردهايي داشته است.

امام جمعه‌ي موقت تهران، در خطبه‌ي دوم نماز جمعه امروز تهران با تسليت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) و يادآوري مظلوميت ايشان حادثه‌ي هفت تير را يادآور شد و گفت: ما در اين حادثه جمعي از بهترين نيروهاي انقلاب كه در راس آنها شخصيت كم‌نظيري هم‌چون آيت الله شهيد بهشتي قرار داشت را از دست داديم. و اين حادثه حقيقتا براي ما فاجعه بود. البته اين خون‌ها انقلاب را بيمه كرد و سرمايه‌ي عظيمي براي هوشياري و بيداري ما شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در بخش ديگري از سخنان خود، شهادت چهارمين شهيد محراب آيت الله صدوقي را يادآور شد و با اشاره به سالگرد فاجعه‌ي اسقاط ايرباس كه در آن 298 تن از مردم مظلوم به شهادت رسيدند، گفت: آمريكايي كه به كاپيتان ناوي مسبب اين جنايت جايزه‌ي شجاعت داد، بايد روزي كيفر اين جنايت بزرگش را ببيند.
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تاكيد كرد: اين شقاوت است نه شجاعت.

وي هم‌چنين بمباران شيميايي سردشت در سال 66 را يادآور شد و آن را از جنايات صدام، غربي‌ها و آمريكايي‌ها دانست و با بيان اينكه تقريبا از سال 59 عراقي‌ها از سلاح‌هاي كشتار جمعي در جنگ با ايران استفاده كرده‌اند، گفت: تا زماني كه اين سلاح‌ها دست خودشان بود نگراني نداشتند اما اكنون نگراني آنها از وجود اين سلاح‌ها جدي است زيرا از اينكه اين سلاح‌ها به دست تروريست‌ها بيفتد احساس ترس مي‌كنند.

وي با بيان اين كه آنها حق دارند كه احساس ترس كنند در اين راستا به جنگ آمريكا و ويتنام و استفاده از بمب‌هاي شيميايي توسط آمريكايي و در مقابل، استفاده از خون‌هاي آلوده به ميكروب‌ها در بمب‌هاي دستي توسط ويتنامي‌ها اشاره كرد و افزود: اين اتفاقات ممكن است بيفتد اما سازمان ملل و مراجع مسوول بايد اين مساله را به صورت ريشه‌اي حل كنند.

هاشمي رفسنجاني، با بيان اين كه آنها در استفاده‌ي صلح‌آميز ما از صنايع هسته‌يي با اهداف خاصي به شانتاژ دست زده‌اند، گفت: اين در حالي است كه آنها در اين مسير نه اسراييل را مي‌ببينند و نه ديگران را.

امام جمعه‌ي موقت تهران، در بخش ديگري از سخنان خود به سابقه‌ي استفاده از سلاح‌هاي شيميايي در جنگ جهاني اول اشاره كرد و گفت: در عراق هم مي‌دانيم كه صدام از لحاظ علمي عرضه‌ي اين كارها را نداشت و مثلا در اوايل گاز خردل استفاده مي‌كردند كه خيلي اثر نداشت اما بعدها كيفيت آن بهتر شد و كشتگان بسياري بر جاي گذاشت.

به گفته‌ي وي طي بررسي‌هاي انجام شده براي بهتر شدن كيفيت اين سلاح آنها فن فوق‌العاده‌ سري را به صدام ياد دادند كه هنوز هم پس از بيست سال محرمانه است. اين كارها به دليل كينه‌اي بود كه آنها با انقلاب اسلامي داشتند.

هاشمي رفسنجاني، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به محاكمه شدن سردمدار بعث عراق اين محاكمه را تشبيه به جنگ گلادياتورها كرد و افزود: آمريكايي‌ها اكنون در عالم تبليغات چنين جنگي را به راه انداختند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، ادامه داد: ديروز با شروع اولين صحنه‌ از محاكمه، آمريكايي‌هايي كه ادعاي شفافيت مي‌كنند شروع به سانسور كردند.

وي تصريح كرد: صدام را بايد علني محاكمه كرد بايد گذاشت او، آمريكايي‌ها، مردم و ما هر يك حرف خود را بزنند.
وي اين دادگاه را آزمايشگاه تاريخ بشريت عصر ما دانست.

هاشمي رفسنجاني، با اشاره به هفت بند اتهامات صدام و با بيان اينكه جنايات صدام عليه ايران در اين اتهامات گنجانده نشده است گفت: من از آن دادگاه مي‌پرسم چرا؟

وي ادامه داد: اكنون ما صد هزار مصدوم شيميايي در عراق داريم كه 45 هزار تن از آنها پرونده دارند و مصدوميت شيميايي برخي ديگر نيز به تدريج مشخص مي‌شود. يكي از آنها فرزند خود من است. كه تاكنون احساس مي‌كرد مصدوم شيميايي نيست اما اكنون پس از يك معالجه به او گفته شده است كه نقطه‌ي سياهي در ريه‌اش مانده است.

وي با بيان اينكه عده‌ايي از مصدومان شيميايي به او به عنوان فرمانده‌ي جنگ مراجعه مي‌كنند و با تاكيد بر ضرورت طرح اين مسايل، تصريح كرد: اگر دادگاه عراقي نخواهد مساله‌ي ايران را مطرح كند نشان مي‌دهد كه فرمانبر آمريكايي است.

امام جمعه‌ي موقت تهران، در ادامه اين پرسش را مطرح كرد كه چطور مي‌شود كه جنگ كويت را كه بيش از چند ماه طول نكشيد در اين دادگاه مطرح مي‌كنند اما هشت سال جنايت عليه ايران مطرح نمي‌شود.

به گفته‌ي خطيب نماز جمعه‌ي امروز تهران، اين دادگاه بايد دادگاهي باشد كه سي و پنج سال تاريخ منطقه‌ي ما را نشان دهد در غير اين صورت بايد انسان‌هاي شريف دادگاهي نمادين درست كنند و اين واقعيت‌ها را در آن مطرح كنند.
وي در پايان سازمان ملل را يكي از مسوولان اين امر دانست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9622

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشمي رفسنجاني: بايد گذاشت صدام، آمريكايي‌ها، مردم و ما هر يك حرف خود را بزنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016