يكشنبه 14 تير 1383

دادخواه: متاسفانه دستگاه‌هاي اجرايي و محاكم و مراجع قضايي چندان كه بايد و شايد به قانون پاي‌بند نيستند، ايسنا

محمدعلي دادخواه ظرفيت قوانين كشور را براي تاسيس نهادهاي حقوق بشري بالا دانست و گفت: ما معمولا در اجراي قانون دچار مشكل و چالش هستيم و بايد چالش‌ها را تبديل به سازش كنيم.

اين حقوقدان و وكيل دادگستري كه درباره‌ي تاسيس نهاد ملي دفاع از حقوق شهروندي و مواد موجود در ابلاغيه‌ي لايحه‌ي حقوق شهروندي كه در كميسيون لوايح دولت در حال بررسي است با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، هم‌چنين اظهار داشت: هم‌اكنون شاهد اين هستيم كه گروه‌هاي حقوق بشري و سازمان‌هاي ملي و داخلي مانند كميسيون اصل نود، بارها از عدم رعايت قانون در مراجع قضايي و غير قضايي و زير پا گذاشتن قانون در قوه‌ي مجريه خبر مي‌دهند، متاسفانه دستگاه‌هاي اجرايي و محاكم و مراجع قضايي چندان كه بايد و شايد به قانون پاي‌بند نيستند.

وي ادامه داد: بهترين راه حل در جهت اجراي قانون تبديل قانونگرايي به يك الزام است، به طوري كه هر كس به نحوي از انحا قانون را رعايت نكرد، با واكنش‌هايي مطابق قانون با او برخورد شود، نه بي‌سبب مورد رحم قرار گيرد و نه با شدت عملي خارج از قانون با او برخورد شود.

اين وكيل دادگستري ضمانت اجرا براي جلوگيري از سوءاستفاده از قدرت را ايجاد امكان ابراز واكنش خودانگيخته‌ي مردم در برابر تصميمات دانست و آن را نيازمند سازوكاري كه راهبردها و راهكارها را تدوين كند، خواند.

وي با بيان اين كه «هر قانون عمري دارد و با توجه به نيازها و ساخت‌هاي هر جامعه‌اي در مقطع زماني خاص تدوين شده است» افزود: قوانين طي دوران‌هاي مختلف همگام با تحول و توسعه بايد تغيير كنند و مورد بازنگري يا نسخ قرار گيرند.

دادخواه هم‌چنين با تذكر اين نكته كه نبايد جرم‌انگاري كرد، يادآور شد: دولت، مجلس و نظام بايد درصدد افزايش آزادي‌ها و تبديل جرم‌انگاري به جرم‌زدايي باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به يكي از مواد لايحه‌ي مذكور درباره‌ي ممنوعيت شكنجه و با تاكيد مجدد بر اجرا نشدن قوانين مناسب، اظهار داشت: در حقوق اساسي در مورد ممنوعيت برخي اقدامات مطالبي ذكر شده اما پس از گذشت سال‌ها هنوز توجه چنداني به اين ممنوعيت‌ها نمي‌شود.

دادخواه در مورد ماده‌اي از لايحه‌ي مذكور درباره‌ي اعمال حكم اعدام فقط در شرايطي كه اتهامات سنگين است، گفت: در صورت توجه به ميثاق‌ها و اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر متوجه مي‌شويم اين نظر در گذشته نيز وجود داشته است و در سال‌هاي دور درصدد حذف اعدام بوديم و در اين جهت نيز گام برمي‌داشتيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9693

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'دادخواه: متاسفانه دستگاه‌هاي اجرايي و محاكم و مراجع قضايي چندان كه بايد و شايد به قانون پاي‌بند نيستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016