پنجشنبه 18 تير 1383

عبدالله مومني:5سال ازتهاجم به کوي دانشگاه تهران را پشت سرگذاشتيم وهمچنان مهراين عمليات وحشيانه برپيشاني عاملين آن پابرجاست،ايلنا

دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت گفت: جريان دانشجويي پس از يک دوره رکود و انزوا به سمت بازسازي و احياي خود طي طريق نمود و منجر به ايجاد هويت نويني از اين جريان شد که مشخصات اين هويت جديد؛ دوري از قدرت و دوري از نگاه هاي معطوف براي ورود به ساخت قدرت و استقلال از جناح‌‏ها و احزاب سياسي است.
عبدالله مومني در گفت‌‏و‏گو با خبرنگار "ايلنا" با اشاره به فجايع صورت گرفته در 18 تير 78 از اين وقايع به عنوان عملياتي وحشيانه عليه دانشجويان ياد کرد و گفت: پنج سال از تهاجم به کوي دانشگاه تهران را پشت سر گذاشتيم و همچنان مهر اين عمليات وحشيانه بر پيشاني عاملين آن پابرجاست و زخمهاي آن بر پيکره جنبش دانشجويي باقي است.
وي افزود : اگرچه از همان ابتدا فعالان جريان دانشجويي خودشان را از توهم به مجازات رسيدن عاملان اين رويداد رهانيده بودند و نيز مي‌‏دانستند که چه کساني و از چه جايگاهي زمينه‌‏هاي ذهني و عيني اين تهاجم را فراهم نموده بودند، اما دانشجويان رها از رويا خود را براي دادخواهي در تاريخ آماده کرده بودند و فرآيند بررسي پرونده کوي دانشگاه در محاکم قضايي مويد تحليل‌‏هاي دانشجويي بود.
مومني ضمن بيان اين مطلب که دلايل چنين تهاجمي در 18 تير را بايد در نقش عمده و اصلي جنبش دانشجويي در تحولات چند سال اخير ايران جستجو نمود، مدعي شد : در آن مقطع که تابوشکني و پيشتازي و نقادي دانشجويان به عنوان کانون اصلي اصلاحات بنيادين و دموکراتيک، زمينه‌‏ساز آگاهي بخشي و روشنگري مردم در عرصه اجتماع و سياست بودند، تصميم به سرکوب جنبش دانشجويي اتخاذ گرديد.
وي ادامه داد : اين در حالي بود که به موجب بي‌‏عملي و مصلحت جويي‌‏هاي اصلاح‌‏طلبان حکومتي در برابر برخوردي که با جريان دانشجويي صورت گرفت، زمينه سازي ايجاد فاصله بين اصلاح طلبان و دانشجويان فراهم شد، هرچند اين تهاجم به دانشگاه توانست در مقطع کوتاهي جريان دانشجويي را به انفعال و رکود بکشاند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبيرتشکيلات دفتر تحکيم وحدت در خصوص اهداف جنبش دانشجويي، تصريح کرد : تلاش در جهت برقراري دموکراسي و حقوق بشر و آزادي، گفتمان جديد جريان دانشجويي است و موضع گيري‌‏ها و راهبردهاي اين جريان قابل ملاحظه است.
عضو شوراي مرکزي دفتر تحکيم وحدت افزود : پنجمين سالگرد 18 تير امسال مقارن با تغييرات در عرصه قدرت و آرايش و صورت‌‏بندي جديد در عرصه عمومي است. بخشي از حاکميت در راستاي استراتژي بقا در قدرت با برگزاري هر نوع برنامه‌‏اي با رويکرد اعتراضي که با اهداف سياسي خود آن را در تضاد ببيند، مخالفت کرده و از همين رو به جاي به رسميت شناختن حق انتقاد و اعتراض و اعاده حيثيت از دانشگاه و ظلمي که بر دانشجويان رفته نه تنها درصدد جبران اين مسئله و برخوردهاي صورت گرفته بر نيامده ، بلکه هر بار دانشجويان مطالبات واقعي ملت و خواسته هاي ملي را پيگيري کردند، با واکنش قدرت سياسي روبرو شده‌‏اند.
مومني بزرگداشت 18 تير را وظيفه جنبش دانشجويي دانست و تاکيد کرد : 18 تير 78 نماد مظلوميت دانشجويان است و توقع گزافي نيست که انتظار داشته باشيم اجازه برگزار شدن 18 تير را به دانشجويان داده شود.
دبير تشکيلات دفتر تحکيم وحدت در پايان خاطر نشان کرد: نمايندگان انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان دانشگاه لرستان و علوم پزشکي لرستان براي اعلام همراهي و همدردي با قربانيان حادثه کوي دانشگاه و گراميداشت ياد و خاطره " عزت‌‏الله ابراهيم نژاد" بر سر مزار اين دانشجو به نمايندگي از دفتر تحکيم وحدت حضور مي‌‏يابند.

Copyright: gooya.com 2016