دوشنبه 29 تير 1383

محسن رضايي: اشتباه "جريان دوم خرداد" پنجه انداختن به صورت نسل اول انقلاب بود

تهران-خبرگزاري كار ايران

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر سيستم" نظام پاسخگويي" درست شود؛ مجموعه اي از افراد سركار خواهند آمد كه مرتب خود را اصلاح مي كنند.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" محسن رضايي در نشست هفتگي حزب آزادي گفت: با توجه به شرايط سياسي، اجتماعي كشور، ما در يك مقطع خاصي قرار گرفته ايم و مجموعه شرايط داخلي و جهاني نياز به تصميم گيري ملي و تعيين كننده در روند تاريخ دارد، از آنجا كه اين تصميم توسط مردم بايد گرفته شود؛ كمك نخبگان در اين تصميم گيري بسيار سرنوشت ساز است.
وي افزود: ايران در مسير تاريخي خود نيازمند تصميم ملي است كه بتواند مشكلات داخلي و خارجي را حل كند، از يك طرف مسايل اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي و از طرف ديگر در سياست خارجي، ايران نياز به تحرك و فعاليت بيشتري دارد كه مديريت اين تغييرات در مجلس و دولت رقم خواهد خورد و اين مردم هستند كه با انتخاب مديريت فعلي اجرايي كشور مي توانند كمك كنند اين تغيير وتحولات به وقوع بپيوندد.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه نخبگان وظيفه دارند به ملت در اتخاذ تصميم درست كمك كنند، گفت: نخبگان بايد از طريق رسانه ها، فعاليتهاي حزبي و فعاليتهاي مدني به رسالت خود كه آگاهي بخشي به مردم است، به نحو صحيح عمل نمايند.
وي تصريح كرد: بايد در مكانيسم مشاركت مردم اصلاحاتي صورت داد، انتخاب مدير اجرايي دو بخش دارد كه بخش اول انتخاب نامزدها است و بخش دوم انتخاب رييس دولت، اما در كشور ماتاكنون بخش اول اجرا نشده است.
رضايي ادامه داد: مردم با مشاركت خود رييس دولت را انتخاب مي كنند اما در انتخاب نامزدها نقشي ندارند و اين يكي از گره‌‏هايي است كه بايد به دست نخبگان باز شود، نتيجه اين خلاء اينگونه ظهور پيدا كرد كه عده اي در هر جناح و گروه مي نشينند و افرادي را كانديدا مي كنند وآنها دامنه انتخاب مردم را محدود مي كنند كه اين موجب مي شود بدون اينكه مردم در انتخاب نامزدها نقش تعيين كننده اي داشته باشند؛ رييس دولت خود را انتخاب نمايند.
وي افزود: در كشورهايي كه نظام حزبي در آنها حاكم است؛ مشاركت مردم در انتخابات نامزدها سخت‌‏تر از انتخاب رييس دولت است. دربرخي كشورهاي غربي وقتي مي خواهند نامزد انتخابات را مشخص كنند؛ شرايط سخت تري در جلو نامزدها قرار مي دهند و مراحل سخت تري را طي مي كند." جان كري" در مبارزه سخت درون حزبي هفت نفر را كنار گذاشته تا توانسته به مرحله دوم راه يابد، در بعضي كشورها مثل پاكستان مردم مجلس را تعيين مي‌‏كنند و بعد به مجلس اختيار مي دهند كه رييس دولت را انتخاب كند. حسن اين دو مرحله اي بودن اين است كه مردم آگاهانه و با چشم بصيرت دست به انتخاب مي زنند و در اينجا كارآمدي و مشروعيت فرد با هم تضمين مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در ايران ما مشكل نهادهاي مدني را داريم و معلوم نيست تا بيست الي سي سال ديگر، احزاب در ايران بتوانند گستردگي پيدا كنند و رسانه ها بتوانند جايگاه خود را بيابند، اينكه ما بايد چه كنيم، مشروعيت و كارآمدي در انتخابات ما همزمان صورت گيرد و ميزان خطاي مردم در انتخاب به حداقل برسد؛ نياز به چاره انديشي نخبگان داريم، ما در شرايطي نيستم كه چهار يا هشت سال وقت خود را تلف كنيم و بعد به اين نتيجه برسيم كه اگر افراد كارآمدتري انتخاب مي كرديم، بهتر بود.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: اينكه عده اي بيايند نامزدها را انتخاب كنند، مسايل عاطفي، جناحي حزبي، شخصي و قومي در اين انتخاب دخالت كرده و دايره انتخاب ملت را به حداقل خواند رساند.
وي با اشاره به اينكه براي انتخاب نامزدها بايد پروسه اي را تعريف كنيم، گفت: يكي از اين پروسه ها تشكيل" اتاق انتخابات" است، دراين اتاق نماينده هايي از دانشگاههاي ايران، روحانيون، اعضاي مجلس شوراي اسلامي، شوراي اسلامي شهرها و كارشناسان خبره دولت و نخبگان كشور با تخصص‌‏هاي مختلف از طريق انتخابات دور هم جمع مي شوند و به كانديداها براساس برنامه اي كه آنها ارايه مي‌‏كنند؛ امتيازي مي دهند و پس اين نتيجه را به مردم اطلاع مي دهند. در اين اتاق نامزدها ساعت‌‏ها با هم بحث جدي مي كنند و برنامه هاي خود را در خصوص مسايل اجتماعي، اقتصادي، اشتغال جوانان ارايه مي دهند تا انتخاب مردم كمتر تصادفي باشد و توام با آگهي و بينش سياسي مردم دست به انتخاب بزنند.در حقيقت نخبگان بايد توانايها و ظرفيتهاي نامزدهاي انتخاباتي شناسايي و به مردم ارايه كنند تا آنان با چشم بازتري رييس دولت انتخاب كنند.
وي افزود: متخصصين در اين خانه با سوال پيچ كردن اين افراد بايد بينند آنها قدرت تبديل كردن ايده هاي خود به برنامه را دارند و آيا قادرند آن برنامه ها را اجرا كنند؟ ما افرادي داريم كه صاحب ايده هستند اما قدرت تبديل و اجراي اين ايده را ندارند، چرا بايد اين افراد بيايند و وقت ملت را بگيرند؟
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود در نشست هفتگي حزب آزادي با اشاره به اينكه فردي كه ايده ندارد؛ حضورش در راس يك مجموعه زيانباراست، گفت: اين فرد انسان بي‌‏خاصيت و بي تفاوتي است كه قدرت اقناع كردن ديگران و جمع كردن ديگران به سمت معيني را ندارد. اگر مديران يك مجموعه قدرت عملياتي كردن و اجراي برنامه ها را نداشته باشند، يك فرد خنثي محسوب مي شوند هرچند ممكن است در بعضي مواقع ما به چنين افرادي در جامعه نياز داشته باشيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار" ايلنا" در خصوص تعريف جريان سوم گفت: جريان سوم در نسل دوم تحقق پيدا كرده است و نسل دومي ها چهارچوب فكري خاص خود رادارند، مشخصه اصلي آنها به جاي آزادي و دين مردم است، آنها نظام را به حكومت، ارزشها را بر قدرت و منافع ملي را بر منافع جناحي ترجيح مي دهند، اينها تاكنون ميداني در قدرت پيدا نكرده اند كه بخواهند خودشان را معرفي كنند.
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: ما نسل دوم هستيم و چپ و راست متعلق به نسل اول و زاييده نسل اول است كه ما به آنها به عنوان سرمايه ملي نگاه مي‌‏كنيم، دنباله هايي كه آنها براي خود درست كرده‌‏اند؛ همان چارچوب فكري را دنبال مي كنند اما محور، هدف و تكيه گاه ما مردم است، ما دموكراسي، آزادي، دين، احزاب و ... را براي مردم مي خواهيم، جايي كه بين حاكمان و نظام تناقض بوجود آيد؛ ما به سمت نظام حركت مي كنيم، ارزشها هيچ گاه فداي قدرت نمي شوند و ارزشها فقط ديني نيستند كه اخلاقي، انقلابي و ملي هستند، ما براي حرمت انسانها و حقوق اشخاص احترام قائليم و براي ما اين موضع اهميت دارد.
وي با اشاره به اينكه يكي از اشتباهات "جريان دوم خرداد" اين بود كه پنجه به صورت نسل اول انقلاب انداخت، تصريح كرد: آنها مي توانستند به جاي اين كار با منطق بيان كنند كه نسل دوم و نسل سوم انقلاب به كفايتي رسيده است كه بتواند وارد عرصه قدرت شود. ما نبايد فراموش كنيم كه نسل اول خدمات بسيار بزرگي به كشور كرده است اما كشور ما اكنون نياز به تحول دارد كه اين تحول به دست جوانانها و نسل دوم حل مي شود، اينها مي توانند ايران را به گونه اي بسازند كه در ميان كشورهاي منطقه به مقتدرترين و پيشرفته ترين كشور تبديل گردد.
وي با اشاره به نهضت فرهنگي در كشور گفت: گام سوم انقلاب يك تحول فرهنگي، اعتقادي و اقتصادي است و تا زماني كه اين تحول در كشور ما صورت نگيرد ما به يك جامعه آرماني و به يك فرهنگ و تمدن درخور نخواهيم رسيد، تحولات سياسي مقدمه اي براي تحول اقتصادي فرهنگي بوده است و من معتقد به تحول فرهنگي و اقتصادي در كشور هستيم.
رضايي با اشاره به اينكه ما از زمان مشروطه تاكنون براي تحقق آزادي تلاش كرده اما از نتايج آن كمتر استفاده مي كنيم، گفت: نخبگان از آزادي نتوانسته اند استفاده كنند و ناكامي ناشي از بهره نبردن از آزادي به خود آزادي لطمه مي زند و اين موجب مي شود كه بعضي وقتها آزادي با پيشرفت و مسايل فرهنگي دچارتناقض گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به اينكه در هر چيزي احتمال انحراف وجود دارد، گفت: در دين هم ممكن است انحراف بوجود آيد، يك عده هستند كه ممكن است برداشت انحرافي از دين داشته باشند؛ درحالي كه خود دين بدون انحراف است، اين از منبع وحي آمده است، اين اتفاق ممكن است در مورد آزادي هم اتفاق بيفتد و عده اي از آن سوء استفاده نمايند.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص برنامه‌‏ريزي براي جوانان گفت: سيستم آموزش و تحقيقاتي بايد با سيستم اقتصادي كشور رابطه تنگاتنگي داشته باشد و از يك مقطعي به بعد جوانان رابطه شان با صنعت و عرصه فعاليت سازماندهي شود، مساله دوم اجازه دادن به جوانان براي آمدن و اشتباه كردن است. ما اجازه داديم جوانان بتوانند اشتباه كنند تا خرمشهر آزاد شود، در غير اين صورت هيچ گاه خرمشهرها آزاد نمي شد.
وي در پاسخ به خبرنگار" ايلنا" مبني بر اينكه آيا شما با توجه به تجربه انتخابات مجلس ششم فكر مي‌‏كنيد در صورت حضور در يك انتخابات آزاد و رقابتي راي خواهيد آورد؟ گفت: شما چه فكر مي‌‏كنيد؟ رضايي همچنين در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار" ايلنا" مبني بر اينكه در صورت كانديداتوري فكر مي كنيد كدام جناح از شما حمايت خواهد كرد؟ با لبخند گفت: مردم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10190

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محسن رضايي: اشتباه "جريان دوم خرداد" پنجه انداختن به صورت نسل اول انقلاب بود' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016