چهارشنبه 28 مرداد 1383

روح‌الله حسينيان: مهمترين وظيفه‌ روزنامه‌هاي طرفدار دولت مصدق، حمله به آيت‌الله كاشاني و تفرقه‌افكني بود! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس تاريخ
رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي با اشاره به نقش مطبوعات در كشورهاي جهان سوم به بررسي روزنامه‌هاي ابتداي دهه‌ي 30 پرداخت و گفت: كمترين كاركرد روزنامه‌هاي ضددولت - كه بعضا پس از تعطيلي با اسامي ديگري منتشر مي‌شدند - جوسازي و تفرقه‌افكني بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، وي طي سخناني در همايش نقش مطبوعات در بسترسازي كودتاي 28 مرداد كه در سالن اجتماعات موزه‌ي امام علي(ع) برگزار شد، با بررسي نقش مطبوعات طرفدار دولت مصدق مهمترين وظيفه‌ي اين روزنامه‌ها را حمله به آيت‌الله كاشاني و تفرقه‌افكني عنوان كرد.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي، مصدق را دومين فردي كه در تاريخ، روحانيت را از دخالت در سياست منع كرد معرفي كرد و وي را نمود عامل سقوط دولت دانست و كودتاي 28 مرداد را منتج از عملكرد دولت وي و رقباي طيف مذهبيون دانست.

حسين شاه‌حسيني از فعالان سياسي دوران مصدق نيز در ادامه‌ي اين همايش با اشاره به ماده واحده‌ي مصوبه‌ي مجلس در زمان مصدق درباره‌ي مصونيت روحانيون و تشكيل فراكسيون روحانيت به عنوان مهمترين خدمات مصدق به روحانيت اشاره كرد و اظهار داشت كه مصدق با ايجاد فضاي آزاد براي مطبوعات كشور را به سمت دموكراسي حقيقي هدايت كرد و اين در حالي است كه روزنامه‌ي چلنگر تصاويري مبني بر رقص خانواده‌ي دكتر مصدق را منتشر كرد و هيچ مشكلي براي آن روزنامه رخ نداد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به دليل اصلي تحركات تفرقه‌افكن بين مصدق و آيت‌الله كاشاني افزود: پشت علت اصلي اين تفرقه‌ها انگليس قرار داشت تا انتقام خود را در قضيه ملي شدن صنعت نفت از مصدق بگيرد.

در ادامه‌ي همايش، عبدالله شهبازي محقق و نويسنده به بررسي تشكيل CIA تشكيل ناتوي فرهنگي و تصويب عمليات حمايت از پشت سر (در چارچوب بخش اطلاعاتي ناتو) پرداخت و با اشاره به شبكه‌ي جهاني ناتو (مانند شبكه گلاديو در ايتاليا كه در سال 1990 فاش شد) كودتاي 28 مرداد را قسمتي از پروژه‌ي ودن دانست كه توسط MI6و CIA در ايران به اجرا درآمد.

هم‌چنين مجتبي سلطاني محقق موسسه‌ي مطالعات و پژوهشهاي سياسي با عنوان ابهامات و نكاتي درباره‌ي مطبوعات و نهضت ملي و كودتا تغيير نگاه يكسو نگرانه در روند‌هاي تاريخي و مكتوبات تاريخي را نقطه‌ي روشني در تاريخ معاصر ايران برشمرد و اعتقاد خود را مبني بر ابتذال و آنارشيسم مطبوعاتي در دوره‌ي مصدق بيان كرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11020

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روح‌الله حسينيان: مهمترين وظيفه‌ روزنامه‌هاي طرفدار دولت مصدق، حمله به آيت‌الله كاشاني و تفرقه‌افكني بود! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016