پنجشنبه 5 شهريور 1383

خال مهرویان دانه فلفل و بدهی 5/2 میلیارد دلاری اسرائیل به ایران، علیرضا حقیقی، شرق

alirezahaghighi@rogers.com

بازيهاي المپيك بعد از انقلاب مانند ديگر حوزةها از بعد سياسي مورد تحليل و داوري قرار گرفته و در حوزه تصميم گيري سياسي وارد شده است . عدم حضور در المپيك لوس آنجلس و مسكودر اعتراض به سیاستهای مداخله جویانه امریکا و شوروی از جمله اين موارد بوده است .
اما اين روزها توجه افكار عمومي ايرانيان و مقامات دولتي از استنكاف ورزشكار ايراني از رويارويي با حريف اسراييلي خود از موضوعات خبري بوده است كه رسانه هاي خبري داخلی وخارجي از جمله بي بي سي عنایت خاصی به آن داشته اند و حتي در اين مورد نظرسنجي به راه انداخته اند.
رييس جمهور نيز که معمولادر مورد تضییع حقوق داخلي شهروندان بندرت ودیرهنگام موضع گیری میکند در اسرع وقت به موضع گيري پرداخت.علاوه براین بحثهای زیادی در افکار عمومی جامعه در مخالفت و موافقت با این موضوع مطرح شذ
بخاطر چالشها و رقابتهای ایران با اسرائیل در حوزه های سیاسی امنیتی و ایدئو لوزیک برانگيخته شدن احساسات مقامات و موضعگيري سريع آنها از رياست جمهوري تا اعضاي پارلمان و شوراي شهر قابل تقديراست. اما هنگامي كه اين نهادهاو افکار عمومی و روزنامه ها در مواجهه با يك موضوع بسیار مهمتر در روابط ايران و اسراييل روبرو مي شوند و به سادگی از کنار ان می گذرند و به ان توجهی نمی کنند نشاندهنده انست که ما در تعقیب منافع ملی خودمان تفاوت ماهوي مو ضو عات و درجه اهمییت انها را تشخیص نمیدهیم وبنا بر ضرب المثل پارسی سیاهی خال مهرویان و دانه فلفل را یکی می پنداریم .
این مسئله را به این خاطر مطرح کردم که دو هفته فبل یکی از وزرا در مقابل این پرسش که
اعراب جنگ ايران و اسراييل را جنگ زرگري مي دانند خاطر نشان كرده بود كه ما هيچ نوع همكاري با اسراييل نداريم . هيچ وقت خود را آلوده همكاري با اسراييل نمي كنيم و در هيچ حوزه اي با آنها همكاري نداريم . ما از قبل از انقلاب مطالباتي از اسراييل داريم اما آنها آن قدر به نظر ما نجس هستند كه حاضر نيستيم خواستار اين مطالبات باشيم .1
نظر ایشان که نظر کابینه و دولت ایران محسوب میشود بسیار عجیب است. با توجه به تهدیدات اسرائیل علیه ایران انتظار میرفت اعلام شود ما تمام پولهایمان را با تمام قدرت از اسرائیل پس خواهیم گرفت. اينكه ما مدال طلا بيريم يا ببازيم چندان تاثير مهمي در سرنوشت آينده و موقعينت اقتصادي كشور نخواهد داشت اما اينكه ما چند ميليارد دلار پول اين مردم را اجازه دهيم اسراييليها به راحتی بخورند و دولت ما نيز سكوت اختيار كند جاي تعجب است.
.
متاسفانه افكار عمومي ايرانيان برانگيخته نشد و روز نامه ها نپرسیدند كه مطالبات ما از اسراييل چيست و چه میزان است و چه موانعی در راه وصول انها وجوددارد؟و اگرما آنها را دشمن مي دانيم چرا پول هايمان را از آنها نمي گيريم .
موضوع مطالبات ما از اسراييل به پول هايي برمي گرددكه شاه بعد ازافزايش قيمت نفت د رچند كشور از جمله انگلستان ، آلمان ، فرانسه و اسراييل به صورت سرمايه گذاري خارجي و یا پرداخت وام انجام داد. تكليف اين مطالبات مانند بسياري از موضوعات هيچ گاه دنبال نشد. و برخی از انها بصورت سرسری و به ضرر ملت ایران حل و فصل شد.در اين ميان رزیم شاه طبق گزارشها بين 600 ميليون تا یک میلیارد دلا ر وام به اسراييل در حوزه انرزی اين پرداخت كرده بود كه در طول اين 25 سال با احتساب سودحتي با نرخهاي اندك نزديك به 5/2 میلیارد دلار سهم ايران از اين مطالبات مي شود .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال 1995 ظاهرا دولت روسیه تلاش کرد موافقت ایران را برای دریافت این وجوه در قبال انجام برخی پروزه های هسته ای در ایران جلب کند که دراین کار موفق نگردید. اگر عدم رويارويي يك ورزشكار به طور سمبليك آن قدر مهم است و مي تواند به اسراييل ضربه بزند ، عدم دريافت ميليونها دلار سهم مردم ايران از اسراييل آيا يك كمك اساسي به این کشورمحسوب نمي شود؟ جناب آقاي خاتمي برخلاف حوزه داخلي كه معمولا مسايل را با سكوت رد مي كنند و با توجيه فقدان اختيارات عدم پیگیری برخی مسايل را توجيه مي كنند آيا براي احقاق حق ما از اسراييل نيز با همین مشكل روبرو هستند . آيا آلودگي اسراييل و عدم برسمیت شناختن اين كشور دليل موجهي براي دريافت حقوق مردم ايران است ؟ آيا نمي توان درديوان لاهه به شكايت عليه اسراييل اقدام كرد؟
آيا دولت مي داند با اين مقدار پول چقدر ميتواند براي بيكاران ايجاد اشتغال كند.
دولت ايران با بدهي هاي بالفعل و بالقوه هنوز 30 ميليارد دلار بدهكار است.
عدم توجه افكار ايرانيان به حوزه منافع ملي و نيز تعقيب منافع واقعي آنها در عرصه كلان سبب مي شود كه پاسخهای دولت هيچ پرسشي را بر نيانگيزد و بازی با کلمات همچنان تداوم یابد

-----------------------------------------
1- شرق 18 مرداد ماه 1383

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11302

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خال مهرویان دانه فلفل و بدهی 5/2 میلیارد دلاری اسرائیل به ایران، علیرضا حقیقی، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016