يكشنبه 15 شهريور 1383

آيا بيداريد؟! حسين شريعتمداري، کيهان

( يادداشت روز )

پيرزني به كريم خان زند شكايت برد كه دزدان نيمه شب به خانه ام هجوم آورده و آنچه داشتم را به يغما برده اند، كريم خان به ملامت در او نگريسته و گفت؛ چرا خفته بودي كه حراميان به خانه ات وارد شوند و پيرزن پاسخ داد، گمان مي كردم كه تو بيداري!
فساد و فحشاي موجود، اگر چه با گستره عفاف و پاكدامني در سطح كشور قابل مقايسه نيست و اكثريت قريب به اتفاق مردم اين مرزوبوم را افراد مؤمن و متعهد، مخصوصاً جوانان پاكدامن و خداجوي تشكيل مي دهند ولي نمي توان و نبايد از آسيب هاي جدي و خانمان سوز پديده زشت و ناهنجار فساد و فحشاء غافل بود. پديده اي كه شواهد و قرائن موجود از دخالت دست هاي پيدا و پنهان در گسترش دامنه آن حكايت دارد و چنانچه با ريشه هاي اين پديده هولناك مقابله اي جدي صورت نپذيرد، بيم آن مي رود كه در گذر ايام، قربانيان بيشتري را به كام تلخ و سياه خود بكشاند.
ديروز نمازگزاران جمعه در اعتراض به اين پديده و بي توجهي مراكز و مسئولان نسبت به آن دست به راهپيمايي زدند، آنان حق داشته و دارند كه از آنچه شاهد آنند آزرده خاطر باشند ولي بعد چه؟...
آيا هنوز هم بايد به اين نامعادله ملال انگيز و تكراري تن داد كه مردم آنچه در دل دارند بر زبان آورند و مسئولان ذيربط نيز، به آنچه در سر مي پرورانند و يا، راه كارهايي كه بارها ناكارآمدي آن تجربه شده است، ادامه دهند؟ و بالاخره اين «نامعادله» در كدام نقطه -دور يا نزديك- به عدالت خواهد انجاميد و كساني را كه در چنبره خانمانسوز فساد و فحشاء اسير شده اند، از اسارت بيرون خواهد كشيد؟
ترديدي نيست كه فقر و تنگدستي نمي تواند و نبايد آلودگي به فساد اخلاقي و فحشاء را توجيه كند و چه فراوانند مردمان تنگدست و بي چيزي كه به نان شب خويش محتاجند ولي پاي از دايره عفاف بيرون نمي گذارند ولي بررسي هاي مستند و كاوش هاي موشكافانه ديگري نيز حكايت از آن دارند كه فساد اقتصادي، نقش برجسته و غيرقابل انكاري در پيدايش و گسترش فحشاء و فساد اخلاقي دارد. فساد اقتصادي از دو سوي به گسترش فساد اخلاقي دامن مي زند، از يك سوي آنان كه با حرامخواري، دزدي، اختلاس و دست زدن به دهها راه نامشروع و غيرقانوني ديگر، ثروت هاي كلان انباشته اند، براي ارضاي اشتهاي سيري ناپذير و نامشروع خود، بي محابا، هزينه مي كنند و از سوي ديگر، آنها كه انباشت ثروت هاي نامشروع حرامخواران آنان را به خاك سياه نشانده است، براي گذران زندگي خود به خواسته هاي حيواني، گروه اول تن مي دهند.
اين واقعيت تلخ به اندازه اي ملموس و مستند است كه انكار آن جز با چشم بستن بر بسياري از رخدادهاي تكان دهنده و هولناك امكان پذير نيست.
آيا مي دانيد، بسياري از دختران و زنان آنچناني كه در خيابان هاي بالاي شهر پرسه مي زنند و مشتري مي جويند، وقتي شب به نيمه مي رسد، راهي محله هاي فقيرنشين جنوب شهر مي شوند و برخلاف آنچه ظاهرشان نشان مي دهد، به اتاق محقري از يك خانه قديمي كه بقيه اتاق هاي آن در اجاره خانواده هاي مستمند ديگري نظير آنهاست، باز مي گردند؟
در يك گزارش مستند و تصويري كه اخيراً تهيه شده است، صحنه هاي دلخراش فراواني از اين دست را به وضوح مي توان ديد، از جمله...
... قصاب يكي از محله هاي شمال شهر كه حدوداً 50ساله است، با كنجكاوي به شاگردش مي گويد؛ برو ببين اين خانم چه مي خواهد كه بيرون مغازه ايستاده و نمي رود؟ خانم ميان سال در حالي كه چهره خود را با گوشه چادرش پوشانده است، از توصيه پزشك به مصرف گوشت براي چهارفرزند كوچك و بي سرپرست خود خبر مي دهد و در مقابل آن... اگر هنوز اشك به چشم هايتان نيآمده، خاك بر چشم خود بپاشيد... قصاب جوانمرد، به همسرش زنگ مي زند و از او مي خواهد همراه زن مستمند به خانه وي مراجعه كند تا ضمن كشف صحت و سقم ماجرا، در صورت واقعي بودن آنچه زن مستمند گفته است، براي او چاره اي بيانديشد... و ماجرا همانگونه بود كه زن مستمند گفته بود.
در فلان نقطه شمال شهر -آنگونه كه در روزنامه ها آگهي شده بود- فلان خانه هزارمتري به قيمت 2ميليارد تومان آماده فروش است. ترديد نكنيد كه اين خانه ها از راه دزدي، غارت اموال عمومي به دست آمده و چه بسيار خانواده ها كه در پي انباشت اينگونه ثروت ها به خاك سياه نشسته اند و...

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين روزها در عرصه سياسي كشور، براي مقابله با پديده زشت فساد و فحشاء و خشك كردن ريشه اصلي آن، يعني فساد اقتصادي و اختلاف طبقاتي، ملاحظاتي در ميان است. برخي از جريانات سياسي برخورد با اين پديده خانمانسوز را در آستانه انتخابات رياست جمهوري به نفع گروه خود ارزيابي نمي كنند و برخي با پيش كشيدن پاره اي از محاسبات كه آن نيز با توجه به ميزان موفقيت در انتخابات آينده رياست جمهوري است، برداشت ديگري دارند و... در اين ميان، متأسفانه آنچه كمتر به چشم مي خورد، تلاش براي نجات قربانيان فساد و فحشاء است. كاش برخي از مسئولان و سياست پيشگان به اين نكته اساسي توجه مي كردند كه بايد خيروبركت را از خدا بخواهند كه راه آن جلب رضاي خداوند تبارك و تعالي است و به يقين نجات قربانيان فساد و فحشاء از چنگال خونريز و تباهي آفرين دشمنان خدا، يكي از راههاي جلب رضاي اوست... و در اين باره گفتني هاي فراوان ديگري نيز هست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11642

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيا بيداريد؟! حسين شريعتمداري، کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016