پنجشنبه 26 شهريور 1383

سه كشور اروپايي محتواي قطعنامه‌شان در قبال ايران را تغيير ندادند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
همان گونه كه انتظار مي‌رفت سه كشور اروپايي محتواي قطعنامه‌شان در قبال ايران را تغيير ندادند و تنها تحت فشار كشورهاي عضو عدم تعهد به تغيير چند نكته و عبارت جزيي بسنده كردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از وين، يك مقام آگاه در هيات ايراني با اشاره به نشست صبح امروز (پنجشنبه) سه كشور اروپايي با اعضاي كشورهاي عدم تعهد اظهار داشت: در پيش‌نويس قطعنامه‌اي كه به اعضاي عدم تعهد ارايه شده تنها نكته‌ي مثبتي كه پذيرفته شده آن است كه در بند 8 مبناي تصميم‌گيري شوراي حكام آتي كه در ماه نوامبر برگزار مي‌شود، گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باشد.
بر اساس اين اظهارات، بند C قطعنامه كه حاكي از همكاري مثبت ايران بوده است، حذف شده و در بند D آمده است كه آزمايش پلوتونيم و سلول داغ به عنوان موضوعات باقي مانده در پرونده‌ي هسته‌يي ايران به حساب مي‌آيد.
اين مقام آگاه تاكيد كرد: بنا به پيشنهاد اعضاي عدم تعهد تعليق غني‌سازي اورانيوم به عنوان اقدامي در نظر گرفته شده است كه گامي در جهت اعتمادسازي است.
اين قطعنامه كه مورد توافق آلمان، انگليس، فرانسه و آمريكا در ژنو بوده است، همان گونه كه پيش‌بيني مي‌شد تغيير محتوايي نكرده است و سه نكته‌ي تعيين ضرب‌الاجل، ارايه‌ي گزارش جامع از فعاليت‌هاي گذشته‌ي ايران از سپتامبر 2002 ميلادي (به عنوان نكته‌اي منفي در گزارش آتي آژانس) و اين كه در اجلاس نوامبر شوراي حكام در خصوص ارجاع ايران به شوراي امنيت تصميم‌گيري شود، در بر دارد.
قرار است، اعضاي عدم تعهد حدود امروز ساعت 12 به وقت محلي جلسه‌اي را برگزار كنند كه طي آن به تصميم‌گيري و اتخاذ موضع در خصوص قطعنامه‌ي ارايه شده از سوي آلمان، انگليس و فرانسه بپردازند.
اين سه كشور اروپايي تلاش داشته‌اند كه با طولاني كردن بررسي قطعنامه زمان را از عدم تعهد بگيرند تا به اين ترتيب اين كشورها مجبور باشند تحت فشار زماني تصميم‌گيري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين مقام آگاه تاكيد كرد: در قطعنامه‌ي پيشنهادي مواردي مطرح شده است كه فراتر از اختيارات آژانس و حتي نقض قوانين اين سازمان بين‌المللي است. اين قطعنامه نشان از آن دارد كه اين سه كشور اروپايي خلاف توافقات‌شان با ايران عمل كرده‌اند.
وي اين اقدام سه كشور اروپايي را نشاني از غيرقابل اعتماد بودن آنها و عدم پايبندي‌شان به تعهدات كتبي يا شفاهي دانست كه به طرف ايراني ارايه كرده بودند.
اكنون اين نكته قابل تامل است كه آيا ايران بايد هم‌چنان به مذاكره‌ي صرف با طرف اروپايي ادامه دهد يا اين كه مذاكرات همسنگي را با كشورهاي عدم تعهد آغاز كند و رايزني‌هايش براي اجلاس نوامبر را به صورت چندجانبه به پيش ببرد.
ديپلمات‌ها مي‌گويند اروپايي‌ها نيز به عملكرد سه كشور آلمان، انگليس و فرانسه در قبال ايران انتقاد دارند و آن را تاييد نمي‌كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12091

فهرست زير سايت هايي هستند که به ' سه كشور اروپايي محتواي قطعنامه‌شان در قبال ايران را تغيير ندادند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016