شنبه 28 شهريور 1383

نامه سرگشاده رجبعلی مزروعی به مدیر روابط عمومی دادسرای انقلاب تهران : کدام قانون؟ ایلنا

رجبعلي مزروعي طي نامه سرگشاده‌‏اي پيرامون موضع مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران مبني بر پذيرش مسئوليت برخوردهاي اخير با برخي سايت‌‏هاي اينترنتي و بازداشت افرادي مرتبط با اين سايت‌‏ها، سوالاتي را از محمد شادابي مطرح كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي "ايلنا" متن كامل اين نامه سرگشاده به شرح ذيل است: بر خود لازم مي‌‏دانم به عنوان يك شهروند و همچنين پدر يكي از افراد بازداشت شده، سوالاتي را در ارتباط با مطالب مدير روابط عمومي دادسراي عمومي وانقلاب تهران مطرح نمايم، به اميد آن كه در سال پاسخگويي شاهد پاسخگويي باشم:

1- ايشان گفته‌‏اند؛ برخورد با سايت‌‏هاي اينترنتي كاملاً قانوني است. سوال: اينكه به طور مشخص با استناد به كدام قانون يا ماده قانوني اين برخوردها صورت گرفته است؛ بديهي است كه زماني كه مستند قانوني اين برخوردها اعلام نشود، كلي گويي و مدعاي ايشان فاقد ارزش حقوقي است و حاكي از نوعي تحكم بدون پشتوانه قانوني مي‌‏باشد و تنها مي‌‏تواند معطوف به اراده فرا قانوني باشد و اين كه خود افزوده‌‏اند : "دادسراي عمومي و انقلاب تهران و ساير ارگان‌‏هاي ذيربط مصمم هستند با اينگونه سايت‌‏ها برخورد كنند."

2- مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران گفته‌‏اند : "دستور مسدود كردن و فيلترينگ اينگونه سايت‌‏ها صادر شده است "، سوال اينكه؛ كدام مرجع و چه سايت‌‏هايي و با استناد به كدام قانون اين دستور صادر شده است؟
3- ايشان گفته اند : "در اين ميان، بعضي از سايت‌‏ها هستند كه مطالبي خلاف واقع عليه نظام و مسئولان انتشار مي‌‏دهند كه اثر تخريبي بر روي مخاطب، كمتر از اثر تخريبي سايت‌‏هاي غير اخلاقي نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

افزوده‌‏اند: "اينگونه سايت‌‏ها با برنامه‌‏ريزي و اهداف از پيش تعيين شده‌‏اي، اقدام به انتشار مطالبي مي‌‏كنند كه تأثير مستقيم بر اعتقادات كاربران مي‌‏گذارد و به طور كلي آن‌‏ها را از حقيقت دور مي‌‏كند." سوال؛ اينكه اولاً تشخيص مطالب خلاف واقع عليه نظام و مسئولان قانوناً به عهده چه نهاد و مرجعي است ؟ ثانياً اثر تخريبي بر روي مخاطب و اينكه كمتر از اثر تخريبي سايت‌‏هاي غير اخلاقي نيست، چگونه و با چه معياري اندازه‌‏گيري مي‌‏شود؟ و مهمتر آن كه چگونه بروي اعتقادات كاربران اثر گذاشته و آن‌‏ها را از حقيقت دور مي‌‏كند و آيا تعيين "حقيقت" به عهده نهاد يا مرجعي است؟
4-مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران گفته‌‏اند: "عده‌‏اي كه دليل دفاع آنان از اينگونه سايت‌‏ها براي ما آشكار است، آزادي را بهانه كرده، مدعي هستند كه برخورد با اينگونه سايت‌‏ها حريم آزادي را مخدوش مي‌‏سازد، افزوده‌‏اند: "اقدام ما در اين خصوص دقيقاً براي دفاع از حريم آزادي و نيز جلوگيري از لكه دار شدن اين حريم مقدس است . هر چند كه بيان اين جملات در روزگاري كه گردش آزاد اخبار و اطلاعات شعار غالب است و فن‌‏آوري ارتباطات و اطلاعات همه مرزهاي ملي و حريم‌‏هاي خصوصي را در نورديده است و تعجب‌‏آور مي‌‏نمايد و به نوعي بيان اين تفكر است كه با ايجاد ممنوعيت در سخت افزارهاي اطلاع رساني مي‌‏توان دريچه ذهن و آگاهي شهروندان را به روي اطلاعات بست و حق دانستن را از آن‌‏ها گرفت، اما سوال اين است كه براستي بر پايه اين توجيه و نگرش چقدر مي‌‏توان جلوي فعاليت سايت‌‏ها را گرفت؟ تا كجا اين سياست به پيش خواهد رفت؟ چه نتيجه‌‏اي براي كشور و نظام به بار خواهد آورد؟
5- ايشان گفته‌‏اند : "انتشار مطالب كذب و خلاف واقع و غير اخلاقي هيچ تناسبي با مفهوم آزادي ندارد، بلكه مخل آزادي نيز هست". با فرض پذيرش اين سخن، سوال؛ اينكه چرا اجراي اين مدعا فقط شامل برخي سايت‌‏ها مي‌‏شود و به عبارتي چرا شاهد برخورد دو گانه در اين زمينه هستيم ؟ چرا با برخي سايت‌‏هاي كه جز انتشار مطالب كذب و خلاف واقع و غير اخلاقي كاري نمي‌‏كنند، كوچكترين برخوردي نمي‌‏شود ؟
6- ايشان گفته اند : "تمامي افراد بازداشت شده در اين خصوص با خانواده‌‏هاي خود ملاقات كرده‌‏اند و خانواده‌‏هاي آنان از وضعيتشان اطلاع كامل دارند"، در اين باره قبلاً مصاحبه كرده و گفته ام كه پسر بنده طي ده روز بازداشت خود به جز دو تماس تلفني دو دقيقه‌‏اي، هيچ ارتباط يا ملاقاتي با خانواده نداشته است و در مورد بقيه افراد بازداشت شده نيز وضعيت كم و بيش همين‌‏گونه است.
7- مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران گفته‌‏اند: "بدين ترتيب برخلاف نوشته‌‏هاي برخي مطبوعات اين پرونده كاملاً قانوني است و هيچ نكته مبهمي در اين ميان وجود ندارد، متاسفانه بايد گفت آنچه تاكنون در مورد اين پرونده صورت گرفته كاملاً غير قانوني است. به طور مشخص سوال مي‌‏كنم كه اقدامات و اعمال انجام شده در رابطه با اين پرونده و افراد بازداشت شده چه انطباقي با اصل سي و دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دارد. اين اصل بيان مي‌‏دارد: "هيچ كس را نمي‌‏توان دستگير كرد، مگر به حكم و ترتيبي كه قانون معين مي‌‏كند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام بايد با ذكر دلايل بلافاصله كتباً به متهم ابلاغ و تفهيم شود و ظرف مدت بيست و چهار ساعت، پرونده مقدماتي به مراجع صالح قضايي ارسال تا مقدمات در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل، طبق قانون مجازات مي‌‏شود. حال آنكه در ارديبهشت ماه امسال رياست قوه قضاييه بخش نامه‌‏اي را ابلاغ كردند كه مجلس ششم آن را ذيل طرح احترام به آزادي مشروع و حفظ حقوق شهروندي به قانون مورد تأييد شوراي نگهبان تبديل كرد و هنوز مركب اين قانون خشك نشده است كه شاهد اينگونه برخوردها هستيم، براي نمونه كافي است كه سير همين پرونده را در دستگاه زير نظرشان بررسي نمايند تا برايشان معلوم شود، چگونه حقوق شهروندي در اين كشور رعايت مي‌‏شود؟
8- ايشان گفته‌‏اند: "سايت‌‏هايي كه دستور بسته شدن آنها صادر شده است، همگي فاقد مجوز از مراجع ذيربط بوده، برخي از آنان با عوامل خارجي و ضد انقلاب هماهنگ هستند و با آنان ارتباط نزديكي داشته‌‏اند." سوال اينكه؛ اولاً بر پايه كدام قانون يا ماده قانوني سايت‌‏ها بايد مجوز بگيرند؟ ثانياً مراجع ذيربط صدور مجوز كدامند؟ ثالثاً ايشان اعلام نمايند سايت‌‏هاي در حال فعاليت از كدام مراجع مجوز گرفته‌‏اند، واقعاً عجيب مي‌‏نمايد كه گوينده اين همه از موضوع دور باشد.
9- مدير روابط عمومي دادسراي عمومي و انقلاب تهران گفته‌‏اند: "به علت منع قانوني ناشي از ماده 188 قانون آئين دادرسي كيفري، امكان انتشار اتهام وارده به افراد و نيز اعلام اسامي متهمان در اين پرونده وجود ندارد" و افزوده‌‏اند: "عده‌‏اي نيز از اين محدوديت قانوني براي انتشار اطلاعات و اسناد موجود در پرونده استفاده كرده‌‏اند و در اين خصوص در مطبوعات و رسانه‌‏ها جنجال به پا مي‌‏كنند"، هر چند تمسك به اين ماده قانوني را بايد تبريك گفت اما به جرأت مي‌‏توان گفت كه اين توجيه با رويه‌‏هاي قبلي هم‌‏خواني ندارد، ضمن اينكه ايشان در همين مصاحبه موارد اتهامي را به طور ضمني گفته‌‏اند، از قبيل انتشار مطالب خلاف واقع عليه نظام و مسئولان و هماهنگي با عوامل خارجي و ضد انقلاب، تنها مانده است نام متهمان كه لابد صلاح نيست مطرح شود. در مقابل سوال اين است كه تاكنون چه اسناد و اطلاعاتي در اين باره انتشار يافته است و يا مطبوعات در اين خصوص چه جنجالي به پا كرده‌‏اند؟ آيا اعلام نام افرادي كه دستگير و بازداشت شده‌‏اند همان است؟
10- ايشان گفته‌‏اند: "اگر امكان انتشار اطلاعات و اسناد موجود به لحاظ قانوني فراهم بود، افكار عمومي بهتر مي توانست در اين مورد قضاوت كند و افراد سودجو، هم فرصت جو‌‏سازي و مصاحبه‌‏هاي سراسر كذب را پيدا نمي‌‏كردند." حقير مصرانه خواستارم كه امكان انتشار اطلاعات و اسناد موجود را به لحاظ قانوني فراهم آوريد، چرا كه افكار عمومي بتواند بهتر در اين مورد قضاوت كند و فرصت جو سازي نيز از افراد سود جو گرفته شود تا آنها ديگر نتوانند مصاحبه سراسر كذب كنند. من در احترام به قانون، فرزندم را تحويل اداره اماكن دادم و فرد تحويل گيرنده قول داد كه حداكثر ظرف 48 ساعت آزاد شود، ولي تا امروزه 10 روز است كه در بازداشت به سر مي‌‏برد. بنده به جد خواستارم كه هرگونه اطلاعات و اسنادي در مورد فرزندم وجود دارد به قضاوت افكار عمومي بسپاريد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12166

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامه سرگشاده رجبعلی مزروعی به مدیر روابط عمومی دادسرای انقلاب تهران : کدام قانون؟ ایلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016