جمعه 20 آذر 1383

وزير اطلاعات: مبارزه با فساد نبايد سياسي شود، هركس ادعا كند وزارت اطلاعات كار اقتصادي مي‌كند، دروغ مي‌گويد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

وزير اطلاعات تاكيد كرد: دفاع از امنيت ملي، مستلزم دفاع از اقتصاد ملي است و اقتصاد ملي يك اقتصاد سالم، پويا، شكوفا و توسعه‌يافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين علي يونسي، وزير اطلاعات، در گردهمايي روز جهاني مبارزه با فساد اداري، با بيان اين مطلب و اشاره به اينكه كشور ما در حال عبور از مرحله‌ي توسعه‌نيافتگي است، گفت: از ويژگي‌هاي دوران توسعه‌نيافتگي فساد اقتصادي است. به ندرت كشورهايي هستند كه هم ويژگي توسعه‌نيافتگي را داشته و هم كشوري باشند كه از اقتصاد سالم برخوردار باشند.

وي سلامت اقتصادي را از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي برشمرد و ادامه داد: اگر كشوري خود را در حال توسعه احساس كند ولي اقتصادي ناسالم داشته باشد، آن را توسعه‌نيافته مي‌دانند.

يونسي بخشي از تلاش كشور در راه توسعه را در مبارزه با فساد دانست.

وي تلاش براي دستيابي به توسعه را مستلزم تلاش براي دستيابي به سلامت اقتصادي عنوان كرد و يادآور شد: گاه استدلال مي‌شود كه فساد لازمه اقتصادهاي توسعه‌نيافته است پس بايد تسليم شد. اين خطاست. اگر قرار است تسليم شويم بايد تسليم اقتصاد توسعه‌نيافته شويم و اگر بناست توسعه پيدا كنيم بايد با فساد هم مبارزه كنيم.

وزير اطلاعات افزود: اگر مبارزه با فساد، همه‌جانبه، منطقي، عقلاني، سيستمي و دورانديشانه صورت نگيرد، چه بسا زيان آن بيش از فايده باشد. زيرا مبارزه مقطعي، سطحي و جزئي مردم را بيشتر مايوس مي‌كند.

وي ادامه داد: ما هنوز نتوانسته‌ايم اين عزم را به مردم منتقل كنيم. نظام اين عزم را دارد. مسوولان به اين عزم رسيده‌اند ولي هنوز اين اراده به مردم منتقل نشده است.

به اعتقاد وي مردم هنوز باور نكرده‌اند كه در راستاي مبارزه با مفاسد اقتصادي، جدي، قاطع و همه جانبه عمل مي‌شود.

يونسي ايجادنشدن اين باور را در مردم نتيجه مبارزات اشتباهي دانست كه در گذشته صورت گرفته و گفت: هرازگاهي بنا به ملاحظات سياسي، جناحي يا اراده شخصي جنجالي ايجاد شده و گاه تا مرز اعدام افراد هم پيش مي‌رفته اما بعد رها مي‌شده است.

وزير اطلاعات افزود: اين نوع مبارزه مثل تزريق آنتي بيوتيك به صورت غير علمي است كه فقط ويروس‌ها را واكسينه مي‌كند و درمان نمي‌كند.

وي تاكيد كرد: وزارت اطلاعات در اين جهاد مقدس معتقد است مبارزه با مفاسد اقتصادي بخشي از دفاع از امنيت ملي است. دفاع از امنيت ملي مستلزم دفاع از اقتصاد ملي است و اقتصاد ملي يك اقتصاد سالم، پويا، شكوفا و توسعه يافته است. كشوري مي‌تواند از امنيت خود دفاع كند كه از مهم‌ترين مولفه امنيت ملي يعني اقتصاد برخوردار باشد و تحقق اين امر مستلزم يك جهاد و مبارزه كامل و همه‌جانبه است.

وزير اطلاعات، افزود: وزارت اطلاعات پيش از صدور پيام جامع و كامل مقام معظم رهبري به اين ضرورت رسيد. هم به صورت عيني و شهودي و هم به دليل بيانات مكرر ايشان. وزارت اطلاعات اول بايد خود دندان طمع را مي‌كند، از شائبه‌ي اتهام آلودگي به امور اقتصادي منزه مي‌شد و هر داد و ستد تجاري را كه داشت تعطيل مي‌كرد كه اين كار را انجام داد.

يونسي يادآور شد: در راه مبارزه با فساد اقتصادي همه امور بازرگاني و اقتصادي را تعطيل كرديم. دهها شركت را منحل و صدها فعاليت اقتصادي را تعطيل كرديم. اين به شدت مورد اقبال مردم قرار گرفت و دولت از اين اراده به شدت حمايت كرد. كسري‌ها و كمبودهاي وزارت اطلاعات را جبران كرد و امروز افتخار دارم اين ادعا را داشته باشم كه هر كس در ايران ادعا كرد كه به نام وزارت اطلاعات كار اقتصادي و بازرگاني مي‌كند بدانيد كه دروغ مي‌گويد؛ مدعي است و سوء استفاده مي‌كند. كار سختي بود ولي شدني است.

وزير اطلاعات، با اشاره تشكيل معاونت ويژه براي مبارزه با فساد اقتصادي در وزارتخانه متبوعش تصريح كرد: بخشي از وزارت اطلاعات در سراسر كشور به اين مهم تخصيص داده شد و ملاحظات خود را به مسوولان جمهوري اسلامي اعلام كرد. عمده اين ملاحظات به عنوان رهنمود به ما ابلاغ شد و امروز همان ملاحظات عمدتا به عنوان سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي ايران در امر مبارزه اجرا مي‌شود.

وي تاكيد كرد: وزارت اطلاعات اين امر را امري چند روزه، چند ماهه يا چند ساله نمي‌داند. بلكه ساليان سال بايد دولت، مردم و نهادهاي مسوول مبارزه كنند تا ريشه‌هاي عميق فساد اقتصادي كنده شود و اين شدني است. كساني كه مايوسند بايد از همه امور مايوس باشند. اراده ملي ملت ما اين است كه مي‌توانيم بر اين مهم فائق شويم و خوشبختانه تاكنون قدم‌هاي مهمي هم برداشته شده است.

وزير اطلاعات، با تاكيد بر اينكه هم اراده جهاني و هم اراده مقام معظم رهبري و سران سه قوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادي معطوف است، گفت: وزارت اطلاعات هرگز اجازه نخواهد داد كه اين چراغ برافروخته خاموش شود البته تلاش زيادي شد كه اين مبارزه به نگاه‌هاي سياسي، جناحي و سطحي آلوده نشود.

يونسي افزود: آفت‌هايي كه در اين راه ما را تهديد مي‌كرد، هنوز هم ما را تهديد مي‌كند و عمدتا هم در پيام هشت ماده‌اي ذكر و در سخنراني رييس‌جمهور نيز قيد شده بود، كه من هم تاكيدا آن را تكرار مي‌كنم عبارت است از سياسي شدن امر مبارزه با فساد. براي اينكه اين مبارزه سياسي نشود بايد آن را تبليغاتي نكنند. اگر تبليغاتي شد، سياسي هم مي‌شود.

وي با بيان اينكه عمده پرونده‌ها از رهگذر وزارت اطلاعات تشكيل مي‌شود، گفت: ما محكم ايستاده‌ايم و اجازه نداده‌ايم اين پرونده‌ها تبليغاتي شود، پس خود به خود سياسي هم نشده است.

وزير اطلاعات، گفت: امروز فضا را فضاي آرام و سالمي مي‌بينيم. در روزهاي نخست برخي ناشي‌گري‌ها و مواردي برخلاف اين هدف انجام شد كه هنوز داريم هزينه‌هاي آن را مي‌پردازيم. اما امروز وزارت اطلاعات، قوه‌ي قضاييه و نيروي انتظامي همراهي مي‌كنند و هيچ كس نمي‌تواند مدعي شود كه پرونده تنها در اختيار او بوده و هيچ كس هم شبهه‌اي ندارد. از اين دست پرونده‌ها زياد داريم و به مرور زمان و به موقع مطرح خواهيم كرد، هيچ عجله‌اي هم براي طرح بي‌موقع نداريم. اصولا كار اطلاعاتي كاري نيست كه عجله‌پذير باشد.

وي محور ديگر مورد تاييد وزارت اطلاعات را پيشگيري از فساد اقتصادي برشمرد و گفت: مقابله در كار وزارت اطلاعات در مبارزه با فساد صرفا ‌١٠ درصد است و بيش از ‌٩٠ درصد مبتني بر پيشگيري است. وظيفه ما كشف ميكروب، معالجه و واكسينه كردن سيستم است. حفظ مديران سيستم اقتصادي و پرستيژ و آبروي مردم از جمله اموري است كه بايد در نظر داشته باشيم. ما معتقديم كه اگر لازم بود جراحي كنيم اما اين جراحي نبايد منجر به نابودي مجروح شود و سيستم، نظام و مردم را قرباني يك پرونده كنيم، در عين حال در اصل موضوع كوچكترين تعلل و تسامحي روا نمي داريم.

يونسي تاكيد كرد: اگر اين احساس در جامعه به وجود آيد كه تنها راه مبارزه با فساد، برخورد سخت افزاري و قضايي است، اشتباهي است كه در گذشته تكرار كرده‌ايم و نبايد ادامه دهيم. برخورد قضايي بخشي از يك مجموعه عظيم برخورد است كه نسبت آن خيلي كم است. متاسفانه اينگونه جا افتاده است كه تنها راه اين است كه بگيريم و برخورد قضايي كنيم و چون شدني نيست محكوم به شكست خواهد بود. امروز مبارزه با فساد اقتصادي يك مبارزه همه جانبه، قانوني، اداري، سيستمي، تبليغاتي، اطلاعاتي و قضايي است و ما در تمام اين بخش‌ها حضور داريم.

وزير اطلاعات، جنگ رواني و تبليغاتي را در اين راستا حائز اهميت برشمرد و گفت: بايد فضا براي فسادانگيزان ناامن باشد. مفسدين اقتصادي نبايد احساس امنيت كنند. اين احساس هم از نظر تبليغاتي و اجتماعي هم از نظر اطلاعاتي بايد ايجاد مي‌شد. امروز منابع و مخبران به ما خبر مي‌دهند كه ديگر افراد فاسد با امنيت و آرامش به دنبال فساد نمي‌روند، بلكه با احتياط و احساس خطر اين كار را انجام مي‌دهند، يعني فضا را براي مفسدان ناامن كرده‌ايم و اين يك موفقيت بزرگ است.

وي پيگيري خبرنگاران را ستودني دانست و تاكيد كرد: تيم‌هاي تبليغاتي، رسانه‌ها و مردم بايد پرچم مبارزه را برافراشته و حساسيت جامعه را زنده نگه‌ دارند تا اصل حركت به خاموشي نگرايد.

به گزارش ايسنا وزير اطلاعات، با رد سيستمي شدن فساد در جامعه، اظهار داشت: فساد زماني سيستمي مي‌شود كه رنگ قانوني به خود مي‌گيرد. اگر بخواهيم با آن برخورد كنيم، سيستم مختل مي‌شود. در بسياري از كشورهاي آسياي ميانه اينگونه است، پست‌ها خريد و فروش مي‌شود و به راحتي قابل معامله است. اما هرگز در كشور ما چنين نيست و نبوده است. ملت بزرگ ايران اجازه شكل‌گيري چنين چيزي را در كشور نمي‌دهد.

حساسيت مردم و مسوولان دليلي بر اين مدعاست كه فساد سيستمي نشده و به همين دليل مبارزه با آن آسان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته‌ي يونسي مبارزه بايد سيستمي باشد، هر چند كه فساد در كشور ما سيستمي نيست.

وزير اطلاعات، افزود: ضعف، ابهام و تناقض قانوني داريم ولي هيچ كدام دليل بر اين نيست كه فساد در كشور ما جزء نظاممان شده است و قابل اصلاح نيست. مواد مخدر در افغانستان يك فساد، جزو نظام آنها و غير قابل مبارزه است و آمريكايي‌ها تسليم فساد شده‌اند.

وي تاكيد كرد: مديران جمهوري اسلامي ايران از سالم‌ترين اقشار جامعه و كارمندان دولت، اكثرا سالم‌ترين كارمندان دنيا هستند، ما نبايد گول تبليغات دشمنان را بخوريم كه تبليغ مي‌كنند “ فساد همه جاي دنيا را گرفته و راهي براي مبارزه و اصلاح نيست.“ اين شگرد دشمن است و ما نبايد آن را بپذيريم. گاه دوستان همان ادبيات را به كار مي گيرند، اما نبايد بپذيريم. كساني كه براي سياه‌نمايي نظام اداري هميشه كار مي‌كنند و مدام سعي دارند چهره مديريت كشور را آلوده معرفي كنند، آب به آسياب دشمن مي‌ريزند.

يونسي گفت: ما جزو كشورهاي در حال توسعه هستيم و به همان اندازه هم به وجود فساد در دولت، جامعه و ادارات اعتراف داريم ولي اراده و عزم جدي هم وجود دارد و قابل اصلاح هم هست، چنانچه تاكنون هم موفق بوده‌ايم، راه طولاني هم در پيش داريم. در خارج از كشور هم با ما همكاري نمي‌شود چنانچه اگر مجرمي فرار كند به هر جاي ديگر برود احساس امنيت مي‌كند. در حالي كه ما با بسياري از كشورهاي معاضدت قضايي داريم ولي عملا تاكنون چيزي دستگيرمان نشده است. بسياري از جرايم از نظر ما جرم است ولي ديگران آن را جرم نمي‌دانند. از جمله پورسانت و يا سازمان‌هاي مافيايي كه در مواد مخدر، تجارت آدم، پولشويي و انواع و اقسام فساد اداري در دنيا در امان هستند و مدام به ما ضربه مي‌زنند. تجارت زيرزميني و قاچاق در كشورهاي همسايه به شكل گسترده‌اي در حال رواج و توسعه است. اقتصاد ما را به سرعت تحت تاثير قرار داده است؛ نه فقط قاچاق كالا، بلكه نوعي اقتصاد زير زميني توسط دولت‌ها و كشورها شكل گرفته و مورد حمايت است. بايد همه ما، در مقابل عزم و اراده دولت‌هايي كه اقتصاد ما را تحت تاثير قرار داده‌اند بايستيم. خطر جدي، اقتصاد ما را از ناحيه كشورهاي بيگانه تهديد مي‌كند.

وزير اطلاعات، اعلام كرد: وزارت اطلاعات در حال شناسايي مباني و مبدا اين مفاسد است و تاكنون قدم‌هاي خوبي برداشته است كه اميدوارم به نتيجه برسد. تا زماني كه اين ريشه‌ها شناخته نشود مبارزه كامل هم صورت نخواهد گرفت. كار سختي است ولي ما داريم انجام مي‌دهيم.

به گزارش ايسنا، وي با بيان اولويت‌هايي كه وزارت اطلاعات در امر مبارزه با فساد براي خود در نظر گرفته است، يادآور شد: اولين اولويت مبارزه با فساد ناشي از زمين‌خواري است. امروز زمين مهم‌ترين كالاي ارزشمند در كشور ماست. متاسفانه دولت نسبت به اموال و دارايي‌هاي خود كه يكي از آنها زمين است اشراف كافي ندارد. سازمان‌ها و گروه‌هاي سازمان‌يافته بانفوذي در ادارات با جعل سند در حال حيف و ميل ميلياردها تومان از اراضي دولت هستند. ما بيش از چندين هزار ميليارد تومان تاكنون به دولت كمك كرده و اموالش را برگردانديم كه اگر تنها نتيجه‌ي مبارزه با فساد اين بود، كافي است.

وي ادامه داد: هماهنگي بسيار خوبي بين وزارت اطلاعات، قوه‌ي قضاييه، وزارت جهاد سازندگي، مسكن و همه ارگان‌ها و نهادها به وجود آمده و محيط براي مفسدان ناامن شده؛ تاكنون هم ده‌ها باند را شناسايي و دستگير كرده‌ايم و يا در حال دستگيري هستند.

وزير اطلاعات، مبارزه با فرار مالياتي را اولويتي ديگر براي وزارتخانه متبوعش عنوان كرد و گفت: متاسفانه كساني كه به اين جرم دست يازديدند، كساني هستند كه به ساير كارهاي خلاف، هم آلوده هستند. در اين امر هم پيروزي بزرگي نصيب كشور شد و براي اولين بار وزير دارايي اعلام كرد كه در اثر مبارزه وزارت اطلاعات دولت توانسته به همه پيش‌بيني‌هاي خود در امر تحصيل ماليات به طور كامل دسترسي پيدا كند، ولي اين هنوز كافي نيست و معتقديم كه مي‌توانيم بيش از آنچه دولت در امر ماليات پيش‌بيني كرده است موفق به دريافت ماليات و حقوق دولت شويم. با شناسايي تعداد كمتر از ‌٢٠ تا ‌٣٠ نفر بيش از ‌٣٠٠، ‌٤٠٠ ميليارد تومان شناسايي كرده‌ايم.

وي گفت: اگر روزي نظام مالياتي ما يك نظام علمي، منطقي و درست باشد دولت تا اين حد دچار كسري بودجه نخواهد بود.

يونسي در ادامه به بحث مبارزه با تجارت زيرزميني و قاچاق به عنوان يكي از اولويت‌هاي جدي وزارت اطلاعات اشاره كرد و افزود: در اين حوزه هم وزارت اطلاعات در داخل و خارج از كشور فعاليت‌هاي گسترده‌اي را شروع كرده و هماهنگي و همكاري بسيار خوبي بين ما و ساير ارگان‌ها وجود دارد. چنانچه ماه‌هاي پاياني امسال شاهد طرح پرونده‌هاي مهمي خواهيم بود، اگر چه سياست‌ ما تبليغاتي نيست، ولي براي اينكه مردم بدانند كه نهادها و ارگان‌هاي مسوول همگي مسوولانه عمل مي‌كنند مجبوريم تعدادي از اين پرونده‌ها را علني كنيم.

وزير اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات امسال، از سال گذشته جدي‌تر و موفق‌تر عمل و براي پنج‌ ساله آينده خود چشم‌انداز مبارزه با فساد را ترسيم كرده است و در خود نوعي شوق و ذوق و اراده احساس مي‌كند.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه كشور در مبارزه با فساد اقتصادي پيروز شود و ملت شاهد اقتصادي پاك باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15377

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير اطلاعات: مبارزه با فساد نبايد سياسي شود، هركس ادعا كند وزارت اطلاعات كار اقتصادي مي‌كند، دروغ مي‌گويد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016