سه شنبه 22 شهریور 1384

مجلس خبرگان زير نگاه دوستان و دشمنان، سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم

هفته گذشته , چهاردهمين اجلاس سومين دوره از مجلس خبرگان رهبري در تهران برگزار شد. اين اجلاس , به دليل مباحث خاصي كه در آن مطرح شد با اجلاس هاي قبلي متفاوت بود , بطوري كه از همان اولين روز و اولين ساعات , اخبار داغي از اجلاس مخابره شد و بعد از اجلاس نيز تا چند روز همين مباحث در رسانه هاي داخلي و خارجي مطرح بودند و البته در محافل هنوز هم مطرحند.
نگاهي به مباحث مطرح شده در اجلاس خبرگان از آن جهت كه اين روزها نقطه نظرهاي متفاوتي درباره آنها ابراز مي شود , لازم به نظر مي رسد.
1 ـ برگزاري همزمان انتخابات مجلس خبرگان رهبري با انتخابات مجلس شوراي اسلامي , يكي از مباحث بود. اين موضوع , به سالها قبل مربوط ميشود و ريشه اصلي آن صرفه جويي در وقت , بودجه و همچنين پرهيز از صرف امكانات براي انجام كارهائي كه ميتوان بجاي چند نوبت همه آنها را در يك نوبت انجام داد مربوط مي شود. اين , طرحي معقول و معمول در بسياري كشورهاست و در كشور ما اگر قرار به اجراي آن باشد حتي ميتوان انتخابات رياست جمهوري را نيز همزمان با بقيه انتخابات ها انجام داد و بدين ترتيب , علاوه بر فوايدي كه برشمرده شده به كاهش تنش ها كه از عوارض هر انتخاباتي است نيز كمك نمود. اين طرح بنابر ملاحظاتي فعلا مسكوت ماند و قرار شد فعلا انتخابات خبرگان رهبري مثل گذشته بطور مستقل انجام شود.
2 ـ مبحث ديگر , تلاش عده اي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري براي نفي نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات اين مجلس بود. استدلال اين افراد اين بود كه چون تعدادي از اعضاي شوراي نگهبان معمولا كانديداي خبرگان هستند , نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات خبرگان , اين انتخابات را دچار مشكل مي كند , بنابر اين بجاي شوراي نگهبان بايد ارگان ديگري بر انتخابات خبرگان نظارت كند. اين مطلب , با قطع نظر از قوت و ضعف استدلال آن , اصولا با اصل 99 قانون اساسي كه نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان را برعهده شوراي نگهبان قرار داده است منافات دارد. اگر اين يك موضوع جدي باشد بايد در بازنگري قانون اساسي مورد توجه قرار گيرد.
3 ـ مشابه همين موضوع را همان افراد در زمينه چگونگي تاييد صلاحيت داوطلبان عضويت در مجلس خبرگان رهبري مطرح كردند. نظر آنان در اين زمينه اين بود كه همچون اولين دوره انتخابات خبرگان رهبري , كافي است صلاحيت علمي و اخلاقي داوطلبان به تاييد دو نفر از مراجع تقليد برسد و ديگر نيازي به اظهارنظر شوراي نگهبان نيست . شوراي نگهبان در دوره هاي دوم و سوم انتخابات مجلس خبرگان , با چنين خواسته اي مواجه بود ولي با استدلال هائي از قبيل اينكه چنين روشي ممكن است موجب پيدايش مشكلاتي براي حضرات مراجع تقليد شود , اين طرح نيز رد شد و به نظر مي رسد در انتخابات چهارمين دوره نيز چنين شود هرچند عمل به هر يك از اين دو شيوه , معايب و محاسني دارد.
4 ـ موضوعاتي نيز در نطق هاي قبل از دستور مطرح شدند كه الهي بودن منصب ولايت فقيه , بداخلاقي هاي انجام شده در انتخابات رياست جمهوري اخير و انحرافات بوجود آمده در مراسم مذهبي از قبيل جشن ها و عزاداري ها توسط بعضي مداحان و منبري ها از جمله آنها بودند.
اينكه ولي فقيه منصوب خداست يا منتخب مردم است يا چون منتخب مردم است منصوب خدا نيز هست و يا اصولا اين موضوع ربطي به مردم دارد يا ندارد مبحث تازه اي نيست كما اينكه حدود اختيارات ولي فقيه نيز مبحث جديدي نيست . با اينحال از آنجا كه چنين مباحث پايه اي , اساسي و مهمي نبايد براي هميشه در گردونه بلاتكليفي باقي بمانند و حداقل اينست كه جايگاهي مانند مجلس خبرگان بايد در اين قبيل مباحث ديدگاه مشخصي را برگزيند و بر محور آن عمل نمايد , پاسخ دادن به اين سئوالها اهميت دارد.
موضوع خرافي شدن محتوي بسياري از مداحي ها و حتي منبرها و خطابه ها , موضوع مهمي است كه در سالهاي اخير مورد توجه رهبري و مراجع عظام تقليد نيز قرار گرفته و نگراني هاي شديدي در اين زمينه ابراز شده است . مطرح شدن اين موضوع در مجلس خبرگان رهبري نيز نشانه اهميت خطري است كه از ناحيه اين انحرافات متوجه دين و جامعه ديني است . توصيه دلسوزانه و مهم خبرگان به صدا و سيما و ساير رسانه ها اگر مورد توجه و عمل قرار گيرد , گام مهمي در جهت حل اين معضل برداشته خواهد شد ولي اگر به اين توصيه بي توجهي شود بايد بپذيريم كه اساس دين و جامعه انقلابي ما كه خون بهاي صدها هزار شهيد و يادگار آنهمه جانبازي و فداكاري است به آساني از دست خواهد رفت .
بداخلاقي هاي انجام شده در انتخابات رياست جمهوري و عواقب تخريب افرادي كه از اركان نظام و ستون هاي انقلاب محسوب ميشوند نيز از موضوعات مهمي بو دكه مورد توجه و تذكر تعدادي از خبرگان قرار گرفت . هرچند بعضي از روزنامه نگاراني كه مايل هستند قيم مآبانه براي همه حتي خبرگان ملت تعيين تكليف كنند با اهانت به خبرگان , آنها را از ورود به چنين مباحثي منع كرده اند! ولي واقعيت اينست كه تخريب والاترين چهره هاي روحانيت و انقلاب و نظام , ضدانقلابي ترين اقدامي است كه صورت ميگيرد و مجلس خبرگان كه بالاترين جايگاه را در نظام جمهوري اسلامي دارد , طبيعي است كه در قبال چنين خيانتي احساس تكليف كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مجلس خبرگان رهبري به لحاظ جايگاه حساسي كه دارد اكنون با نگاه هاي خاصي در آستانه شكل گيري چهارمين دوره خود مواجه است . اين نگاه هاكه هم از داخل كشور است و هم از خارج , نشان دهنده اهميت و حساسيت فوق العاده جايگاه رفيع ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي است . به نظر مي رسد چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري , از اهميت و حساسيت بيشتري نسبت به دوره هاي گذشته برخوردار خواهد بود. به همين دليل از هم اكنون بايد توجه داشت كه موضعگيري ها بايد آنچنان پخته و عاقلانه باشد كه به صيانت از جايگاه اين نهاد بسيار مهم كمك كند. دشمنان , كار خود را خواهند كرد , اين توصيه متوجه آن دسته از دوستاني است كه گاهي ناپخته عمل مي كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجلس خبرگان زير نگاه دوستان و دشمنان، سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016