چهارشنبه 30 شهریور 1384

رايس در مصاحبه با مجله تايم :‌ براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت به دنبال اجماع هستيم، خبرگزاري فارس

وزير امور خارجه آمريكا ادعا كرد آمريكا اكنون از آراي لازم براي ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شواري امنيت برخوردار است و تنها به دنبال رسيدن به اجماع در اين باره است.

به گزارش فارس، خانم "كاندوليزا رايس" در مصاحبه با مجله آمريكايي تايم يافت، گفت:‌‌ ‌«به اعتقاد ما اگر ايران به حركت در مسير كنوني ادامه دهد، همه راه‌ها به شوراي امنيت سازمان ملل ختم خواهد شد.»
وي تاكيد كرد: «اين كه زمان ارجاع پرونده كي خواهد بود، مسئله‌اي است كه به ديپلماسي مربوط مي‌شود. وقتي كه اجماع وجود داشته باشد آنگاه مي‌توان اقدام به اين كار كرد.»
رايس مدعي شد: «ما هم‌اكنون از آراي لازم برخورداريم اما مسئله اين جا است كه اجماع لازم براي رساندن پيام مورد نظر(به ايران) وجود داشته باشد.»
وي اعتراف كرد، اگر دولت بوش بر اعمال تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران اصرار كند، مشكلات متعددي پيش‌ رو خواهد داشت، چرا كه روسيه و چين كه بيشتر نفت مورد نياز خود را از ايران تهيه مي‌كنند به راحتي اجازه چنين كاري را نخواهند داد.
وزير خارجه آمريكا گفت به نظر وي تلاش‌هاي ديپلماتيك واشنگتن و همتايان اروپايي آن به زودي ثمر خواهد داد و فشارهاي بين‌المللي بر ايران اعمال خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه واشنگتن مطمئن است از حمايت اكثريت 35 عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برخوردار است، افزود دستگاه ديپلماسي وي سخت در تلاش است حمايت روسيه، چين و هند را در آژانس به دست آورده و پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد.
اين در حالي است، چين و روسيه و تعدادي از كشورهاي در حال توسعه در شوراي حكام تمايل دارند به ايران براي اجراي تعهداتش وقت بيشتري دهند.
به نوشته تايم، با اين حال اساس اروپا و آمريكا براي ارجاع پرونده هسته‌اي به شوراي امنيت قصور تهران در اعلام برخي از فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم است نه خود فعاليت‌ها. حال آن كه اين فعاليت‌ها بر اساس ان‌پي‌تي مجاز است و تنها نياز به مجوز و نظارت دارد.
رايس با اشاره به اين كه فعاليت‌هاي چرخه سوخت مطابق با ان‌پي‌تي مجاز است و با اشاره به سخنراني "محمود احمدي‌نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد گفت:‌ «هيچ كس به انها (ايران) اعتماد ندارد. شايد همه دنيا دارد اشتباه مي‌كند و بايد به آنها اعتماد كرد اما كسي حاضر به اين كار نيست.»
رايس گفت: «مسئله ايران اين است كه آنها مي‌توانند حقوق خود را طلب كنند اما كسي نيست باور كند دستيابي ايراني‌ها به اين حقوق برايشان بي‌خطر است. به نظر من مسئله ايران تنها تمكين كردن نيست بلكه ترميم اين ديدگاه بين‌المللي است كه يك تهديد بين‌المللي است. اگر آنها به كارهاي خود ادامه دهند آنگاه ترديدها نيز به اقدامات آنها بيشتر خواهد بود.»
وي گفت:‌ «اعتقاد ما اين است كه بايد مدتي پيش به شوراي امنيت ارجاع مي‌شدند اما برخي اوقات براي رسيدن به اجماع زمان لازم است و اگر بتوان اين كار را كرد موضع قويتري خواهيم داشت.»
رايس تاكيد كرد: «در برخي از نكات بايد اقدامي كرد اما كساني نيز هستند كه اعتقاد دارند راهكاري ديپلماتيك براي اين امر وجود دارد. شايد هم اينگونه باشد زيرا منافع بسياري به ايران پيشنهاد شد البته اگر آنها بخواهند پيشنهاده‌هاي اتحاديه اروپا را بپذيرند.»
وي با اشاره به اقتصاد ايران گفت: «اين اقتصادي است كه شديدا به نظام بين‌الملل نياز دارد و اين امر تا زماني اين كشور در اين موضع است، محقق نخواهد شد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير خارجه آمريكا درباره راهبرد آمريكا در قبال ايران افزود: «راهبرد ما اين بوده كه اروپا به گفت‌وگو و تعامل با آنها بپردازد و ما نيز با اروپايي‌ها در ارتباط نزديك بوديم. اما اگر قرار به قطعنامه‌اي باشد ما تمايل داريم اين قطعنامه‌اي اروپايي باشد و ما تنها درباره زمان آن با اروپا مشورت خواهيم كرد.»

Copyright: gooya.com 2016