جمعه 1 مهر 1384

آقامحمدي: روسيه هميشه از ما در مقابل آمريكا حمايت كرده است؛ اگر اروپا بازي را عوض كند قاعده بازي نيز عوض مي‌‏شود، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي گفت: استراتژي ما در اين پرونده اين بود كه زير بار الزامات حقوقي نرويم و ابهامات و توهماتي را كه درجامعه بين‌‏الملل بر ضد ما ايجاد شده تا براساس آن جامعه جهاني را به تصميمي بر ضد ما برساند، پاك كنيم.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا )، "علي آقامحمدي" در سيزدهمين نشست فصلي خانه احزاب ايران با اشاره به سير پرونده هسته‌‏اي ايران در سال‌‏هاي گذشته، گفت: اروپا پيشنهاد خود را براي ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد پس گرفت.
وي با بيان اينكه وقتي قطعنامه را نپذيرفتيم سه كشور اروپايي گفتند كه ما حاضريم واسطه مذاكره شويم، گفت: اين سه كشور به دعوت ايران به تهران آمدند و اين سفر منجر به صدور بيانيه تهران شد.
وي با اشاره به بيانيه تهران افزود: در نشست سعدآباد بحث بر سر اين بود كه ابهامات فعاليت هسته‌‏اي ايران بررسي و بازرسي‌‏ها گسترده‌‏تر شود و ما با اينكه عضو پروتكل الحاقي نبوديم به صورت داوطلبانه اجرايي اين پروتكل را پذيرفتيم و فعاليت هسته‌‏اي خود را به حالت تعليق در آورديم كه اين، واقعه مهم و امتياز سنگيني بود اما آنچه براي ما اهميت داشت اين بود كه بين كار سياسي و كار فني و حقوقي تفكيك ايجاد شود كه اين اتفاق افتاد، ضمن اينكه ما گفته بوديم كه تعليق نبايد طولاني شود ولي هر چه جلوتر مي‌‏رفتيم مشاهده كرديم كه اروپايي‌‏ها مي‌‏خواهند تعليق بيشتر ادامه يابد.
آقامحمدي ادامه داد: در توافقنامه بروكسل برخي تعليق‌‏ها را براي عادي كردن پرونده پذيرفتيم اما در داخل به علت عدم اطلاع‌‏رساني درست مي‌‏گفتند كه چه امتيازهايي داده‌‏اند و چه چيزي گرفته‌‏اند در حالي كه در غرب، آمريكايي‌‏ها اروپا را تحقير مي‌‏كردند و مي‌‏گفتند كه كلاه سر شما رفته است و به همين دليل بعد از مدتي اروپايي‌‏ها گفتند كه نمي‌‏توانيم توافق بروكسل را بپذيريم و آن را اجرا كنيم ما هم در مقابل اعلام كرديم كه فعاليت‌‏هاي خود را آغاز مي‌‏كنيم و بعد از دو نيم ماه تعليق را شكستيم زيرا الزامات حقوقي را نپذيرفته بوديم اما آنها قطعنامه تندتري را بر ضد ما صادر كردند.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي با اشاراه به مذاكرات پاريس گفت: در اين مذاكرات بحث برسر اين بود كه ايران در فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي خود انحرافي از مسير صلح‌‏آميز نداشته باشد و ما ضمانت داديم كه راه‌‏هايي را كه منجر به انحراف از اين مسير مي‌‏شود، ببنديم و در مقابل اعلام كرديم كه منطقه تسليحات اتمي دارد ما براي عدم حمله اتمي به ايران تضمين مي‌‏خواهيم كه آنها نيز تضمين محكمي دادند و توافقنامه مورد قبول واقع شد.
آقامحمدي افزود: ما اعلام كرديم كه كميته راهبردي بايد پيشرفت در مذاكرات را اعلام كند وگرنه ادامه نخواهيم داد و بعد از سه ماه نيز اعلام كرديم كه پيشرفتي در مذاكرات وجود ندارد؛ ما سعي داشتيم جلسات را به صورت منظم برگزار كنيم اما اروپا در اين مسأله جدي نبود و علاقه‌‏اي به طرح مسايل هسته‌‏اي نداشت و بحث‌‏هاي اقتصادي و سياسي را در اين مذاكرات طرح كردند تا نشست‌‏ها را از مسير اصلي خود منحرف كنند؛ ما نيز با بي اعتنايي متناسبي اين بحث‌‏ها را دنبال مي‌‏كرديم.
وي خاطر نشان كرد: بحث هسته‌‏اي به گونه‌‏اي سامان داده شد كه كميته‌‏هاي كاري در ايران در تمام سطوح فعال شده و بحث و مذاكراتي با شخصيت‌‏هاي مختلف داخلي صورت گرفت و قرار شد براي شروع، تأسيسات اصفهان را راه‌‏اندازي كنيم كه آنها تقاضاي نشست جديدي مطرح كردند و اين نشست در ژنو و در محل سفارت ايران برگزار شد.
آقامحمدي يادآور شد: با توجه به اينكه در زمان انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري بوديم متوجه شديم كه اروپايي‌‏ها سعي دارند تصميم خود را با نتايج انتخابات رياست‌‏جمهوري تنظيم كنند و به همين علت تأكيد كرديم كه اين مسأله بايد در دولت خاتمي مشخص شود.
وي ادامه داد: وزير خارجه انگليس در اين نشست گفت كه طرحي مي‌‏آوريم كه شما بتوانيد آن را قبول كنيد و فيشر نيز اعلام كرد كه پلي بين خواسته‌‏هاي خود و خواسته‌‏هاي شما خواهيم زد؛ همچنين متني را نيز مبني بر استفاده از انرژي هسته‌‏اي و اعمال اين حق توسط ايران قرائت كردند.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه راه‌‏هاي مذاكره محدود به سه كشور اروپايي نيست، گفت: ما با روس‌‏ها در بسياري از مسائل منطقه كار مشترك كرده‌‏ايم و همكاري‌‏هايي با هم داشته‌‏ايم اما تاكنون با انگليس هيچ كار اساسي نكرده‌‏ايم؛ ما هرگز با روس‌‏ها درگير نشده‌‏ايم اما اخراج سفير، تحريم و انواع چالش‌‏ها را با اين سه كشور اروپايي داشته‌‏ايم، ما با چين روابط تجاري گسترده‌‏اي داريم و نبايد اين پتانسيل‌‏ها را ناديده بگيريم.
آقامحدي با بيان اينكه روسيه هميشه از ما در مقابل آمريكا حمايت كرده است، گفت: روسيه و چين امروز در مقابل ارجاع پرونده ما به شوراي امنيت ايستاده‌‏اند و مخالفت خود را در همه جا اعلام كرده‌‏اند به گونه‌‏اي كه اروپايي‌‏ها مجبور شدند طرح ارجاع پرونده ما را به شوراي امنيت پس بگيرند.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اين مطلب كه پرونده هسته‌‏اي ايران مسير طولاني را طي كرده و طي خواهد كرد، گفت: اين پرونده نكته‌‏هاي مشخصي دارد كه كوتاه آمدن از آن ممكن نيست.
وي ادامه داد: ما را از حق خود محروم كرده‌‏اند و ما سعي كرده‌‏ايم با تلاش و صرف زمان و هزينه زياد به آن برسيم و حالا نبايد فكر كنيد كه دست برداشتن از اين حق نقطه پايان اين پرونده است بلكه مي‌‏تواند نقطه شروعي براي ادعاهاي ديگر آنها باشد.
آقامحمدي تصريح كرد: هر چه در اين پرونده جلوتر مي‌‏رويم غربي‌‏ها بيشتر كوتاه مي‌‏آيند؛ ما تا آنجايي كه مي‌‏توانستيم از حقوق خود دفاع كرده‌‏ايم و اعلام كرديم كه بازرس دائمي را مي‌‏پذيريم تا راهكارهاي مناسب پيدا مي‌‏شود؛ ما زياده طلب نيستيم و فراتر از فناوري صلح‌آميز هسته‌‏اي كه حقمان است چيزي نمي‌‏خواهيم.
وي با بيان اينكه در ديدار دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي با طرف‌‏هاي اروپايي آنها خواستار ادامه مذاكرات بودند كه ايران نيز مخالفتي نداشت، گفت: اروپايي‌‏ها بايد بدانند كه اگر بازي را عوض كنند قاعده بازي نيز عوض خواهد شد.
سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي افزود: زماني كه اروپايي‌‏ها نتوانستند براي ارجاع پرونده ما به شوراي امنيت موافقاني پيدا كنند آن قسمت از پيشنهاد خود را كه درباره ارجاع پرونده به شوراي امنيت بود از دستور خارج كردند و قرار شد پرونده در آژانس بررسي شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقا محمدي با اشاره به اينكه اگر ما در درون كشور وحدت خود را حفظ كنيم گام‌‏هايمان را مستحكم‌‏تر برخواهيم داشت، گفت: صدايي كه از وحدت و انسجام ملت ما به گوش جهانيان برسد در اين مسأله تاثير گذار خواهد بود؛ ما خواستار سكوت احزاب نيستيم، احزاب بايد نقطه نظرات خود را در بيانيه‌‏هاي تحليلي اعلام كنند، ما با نوع نگاه و سليقه سياسي احزاب كاري نداريم؛ آنچه مهم است منافع ملي است كه بايد حفظ شود.
وي تصريح كرد: مسأله فناوري هسته‌‏اي بايد مسأله روز مطبوعات، احزاب و مردم ما باشد وگرنه در اين عرصه ضرر خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016