جمعه 6 آبان 1384

مفسر شبکه چهار بریتانیا، سخنان توني بلر را مقدمه‌ای برای آغاز جنگ توصيف کرد، راديو فردا

در واکنش شدیدالحنی به سخنان روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی در باره محو اسرائیل از نقشه جهان، تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه در پایان اجلاس سران اتحادیه اروپا در همپتون کورت گفت اگر مقامات حکومت ایران به اظهارنظرهائی اینچنین ادامه دهند این مخاطره را برمی انگیزند که کشورهای دیگر آنها را تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت جهان ببینند. نخست وزیر بریتانیا گفت سابقه نداشته است که رئیس یک دولت خواهان محو کامل کشور دیگری بشود. وی گفت با متحدان بریتانیا در باره واکنش به این سخنان به رایزنی خواهد پرداخت و تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی در باره اسرائیل، تروریسم و سلاحهای اتمی غیرقابل قبول است.

برای شنيدن گزارش اينجا را کليک کنيد.

نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی در اجلاس سران اتحادیه اروپا در همپتون کورت لندن نسبت به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، شدیدا انزجار ابراز کرد و گفت مقامات ایران نباید تصور کنند که جهان این گونه اظهارنظرها را به علت گرفتاری در نقاط دیگر، نادیده می‌گیرد.

بهنام ناطقی (رادیوفردا، نیویورک): درسخنانی که مفسر شبکه چهار بریتانیا آن را مقدمه‌ای برای آغاز جنگ توصیف کرد، آقای تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، در سخنانی که در همپتون کورت، در پیامد اجلاس سران اتحادیه اروپا ایراد کرد، گفت سابقه نداشته است که رئیس یک دولت خواهان محو کامل کشوری بشود.

تونی بلر (نخست وزیر بریتانیا، همپتون کورت): "I have never come across a situation of the president of a country saying they want to wipe out - not that they have got a problem with or an issue with - but want to wipe out another country.

آقای تونی بلر گفت دیده شده است که رئیس کشوری بگوید با کشور دیگری مشکل دارد اما اینکه بگویند خواهان محو کشوری هستند، دیده نشده است. آقای بلر گفت موضع حکومت ایران در قبال اسرائیل، موضع حکومت ایران در قبال تروریسم و موضع این حکومت در قبال سلاح‌های اتمی، غیر قابل قبول است.

تونی بلر: This is unacceptable and their attitude towards Israel, their attitude towards terrorism, their attitude on the nuclear weapons issue isn't acceptable."

آقای بلر گفت اگر مقامات ایران به این سخنان ادامه دهند، از من پرسیده خواهد شد در باره آن چه خواهید کرد؟ می توانید تصوری کنید کشوری اینچنین با این موضع و طرز برخورد، سلاح اتمی هم داشته باشد؟ .

نخست وزیر بریتانیا گفت در روزهای آتی با متحدان بریتانیا در باره واکنش به سخنان احمدی‌نژاد و موضع جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل به رایزنی خواهد پرداخت. وی گفت من یقین دارم در داخل دستگاه حکومت ایران کسانی هستند که خیال می کنند جهان به اندازه ای گرفتار مسائل دیگر است که وقت نداریم روی این موضوع تمرکز بدهیم. مقامات جمهوری اسلامی اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند اگر تصور می‌کنند جامعه بین‌المللی به علت گرفتاری در جاهای دیگر، اینگونه اظهارنظرها را نادیده می‌گیرد. وی گفت این اظهارات و احساسات، کاملا غیرقابل قبول است.

نخست وزیر بریتانیا افزود محمود احمدی‌نژاد و سایر مقامات حکومت ایران با بیان اظهاراتی نظیر آنچه روز چهارشنبه آقای احمدی‌نژاد در باره محو اسرائیل از نقشه جهان بر زبان آورد، این خطر را پیش می‌آورند که کشورهای دیگر ایران را یک تهدید واقعی برای صلح و امنیت جهانی بدانند.

تونی بلر: "If they continue down this path, then people are going to believe that they are a real threat to our world security and peace."

مفسر خبری شبکه چهار بریتانیا که گزارش کاملی از سخنان نخست‌وزیر این کشور پخش می‌کرد، لحن او را به طرز بی‌سابقه‌ای شدید توصیف کرد و اظهارات تونی بلر را به سخنانی تشبیه کرد که معمولا قبل از جنگ علیه یک کشور بر زبان می‌آورند.

احمدی نژاد در سخنانی که روز چهارشنبه در مراسمی تحت عنوان «جهان بدون صهیونیسم» در تهران ایراد کرد، محو اسرائیل از نقشه جهان را خواستار شد و از گروه های تروریستی فلسطینی که علیه اسرائیل دست به حمله می زنند، تجلیل به عمل آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016