جمعه 13 آبان 1384

روسيه آمادگي تاسيس شركت سهامي مشترك توليد سوخت هسته‌يي با ايران را دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

خبرگزاري رويتر به نقل از منابع ديپلماتيك گزارش داد، روسيه آماده است تا شركت سهامي مشتركي را با ايران براي توليد سوخت هسته‌يي تاسيس كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي مسكونيوز با اعلام اين خبر به نقل از خبرگزاري رويتر نوشت، در اين طرح كه در روسيه امكان پذير تلقي شده است، ايران خواهد توانست كار پردازش اورانيوم با غناي پايين را در تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان به انجام برساند، مشروط بر آن كه با تعليق كامل تمامي ديگر فعاليت‌ها در راستاي توافق پاريس موافقت كند.

براساس اين گزارش، يك ديپلمات اظهار داشت: فرآوري اورانيوم ممكن است فعاليتي براي احياي وجهه باشد كه ايران بتواند به انجام آن مجاز شود.

در اين گزارش آمده است: ممكن است تهران مجاز شود تترافلورايد اورانيوم را كه مقدمه‌اي است براي توليد هگزافلورايد اورانيوم، توليد كند. سپس تترافلورايد اورانيوم براي فرآوري به هگزافلورايد و انجام غني سازي كه فعاليتي است كه در شركت مشترك روسيه ايران انجام مي‌گيرد، به روسيه منتقل مي‌شود.

براساس اين گزارش، يك ديپلمات آگاه از اين طرح به رويتر گفت: ايراني‌ها مالكين سرمايه گذاري مشترك در عمليات روسيه خواهند بود.

اين گزارش به نقل از وي افزود: ايراني‌ها با اين ايده مخالف نيستند، اما اصرار دارند كه شركت سهامي مشترك غني سازي اورانيوم روسيه - ايران در ايران قرار گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش به نقل از ديپلمات‌ها افزود كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي واكنشي مثبت نسبت به اين ايده نشان داده است، همان طور كه نسبت به طرح پيشين مبني بر اين كه ايران مجاز باشد به توليد هگزافلورايد اورانيوم براي انتقال و انبار شدن در آفريقاي جنوبي بپردازد، نيز نظر مثبتي داشت.

يك ديپلمات ديگر گفت: هيچكس ديگر درباره‌ي ايده‌ي آفريقاي جنوبي صحبتي نمي‌كند، ايده‌ي روسيه آخرين نظري است كه روي ميز قرار دارد.

اين گزارش افزود، مقامات روسي و ايراني براي اظهارنظر در اين خصوص در دسترس نبودند.

گزارش خبرنگار ايسنا حاكي است، هنوز به صورت رسمي پيشنهادي از سوي مسكو به ايران ارايه نشده است، اما احتمال دارد طرف روسي جزييات طرح خود را به زودي در سفر يكي از مقامات اين كشور به تهران اعلام كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روسيه آمادگي تاسيس شركت سهامي مشترك توليد سوخت هسته‌يي با ايران را دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016