یکشنبه 15 آبان 1384

آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه: رييس جمهوري بر توازن روابط ايران با ديگر كشورها تاكيد دارند، ايرنا

- خارجي ستيزي، از بيماري‌هاي رايج غرب است
- بازرسي از سايت نظامي پارچين براي اولين بار نبود

‬ تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۵‬

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: رييس جمهوري اسلامي ايران، بر متوازن بودن روابط و همكاريهاي سياسي و اقتصادي ايران با كشورهاي خارجي تاكيد دارند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، حميدرضا آصفي روز يكشنبه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي كه با بازديد سرزده رييس جمهوري از وزارت امور خارجه همزمان شده بود،اظهار داشت: رييس جمهوري امروز در جمع وزير، معاونان و مديران اين وزارتخانه تاكيد كرد، جمهوري اسلامي ايران اجازه نمي‌دهد بخشهاي اقتصادي بدون هماهنگي با وزارت امور خارجه كار كنند.

آصفي افزود: ما روابط را متوازن مي‌خواهيم و كشورهاي خارجي براي برقراري اين روابط متوازن سياسي و اقتصادي، خودشان بايد اين معادله را تعريف كنند.

سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسشي در خصوص پرونده هسته‌اي و طرحهاي ارايه شده از سوي كشورهاي مختلف از جمله آفريفاي جنوبي و روسيه در مورد نحوه غني‌سازي در ايران گفت: بهترين و عملي‌ترين طرح در اين خصوص را طرح پيشنهادي رييس جمهوري مي‌دانيم كه در سازمان ملل مطرح شد.

آصفي در عين حال افزود: طرحهاي مختلفي از سوي برخي كشورها مطرح شده و ما براي گفت و گو و تبادل نظر در مورد اين طرحها، باب گفت و گو را باز مي‌دانيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در اين طرحها و گفت و گوها بايد حق مسلم ايران در استفاده صلح‌آميز از فن‌آوري هسته‌اي رعايت شود ضمن اينكه دنيا نيز ملاحظاتي دارد كه بعضي نرمها و هنجارهاي بين‌المللي رعايت گردد.

وي اظهار داشت: در خصوص رعايت هنجارهاي بين‌المللي و ملاحظات آنها، ما همكاريهاي خوبي داشتيم و نتيجه بازرسيهاي اخير نيز اين موضوع را ثابت كرده كه از اين بابت جاي نگراني نيست.

آصفي تصريح كرد: نكته مهم اين است كه حق قانوني ما به رسميت شناخته شود. باب گفت و گوها باز است بايد همه طرحهاي پيشنهادي روي ميز ريخته شود و مورد بحث و گفت وگو قرار گيرد.

آصفي در مورد لغو سفر كوفي عنان به ايران گفت: سفر دبيركل سازمان ملل به ايران لغو نشده و بر اساس يك تفاهم طرفيني براي اين كه در شرايط فعلي ايشان براي سفر به ايران تحت فشار قرار نگيرند، تصميم گرفته شد كه اين سفر در زمان مناسب ديگري انجام شود.

خبرنگاري به سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: وزير امور خارجه ايتاليا حاضر نشدن خود در جمع تظاهركنندگان ايتاليايي در مقابل سفارت ايران در اين كشور را، جلوگيري از تهديد شهروندان ايتاليايي در ايران و به خطر افتادن منافع ايتاليايي‌ها در ايران عنوان نموده،نظر شما چيست: آصفي گفت:
منشاء بيگانه ستيزي و خارجي ستيزي از غرب بوده و اين بيماري از بيماري هاي رايج در غرب است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: از اين اظهارات تعجب مي‌كنيم، ظاهرا برخي افراد جايگاه خود را گم كرده‌اند، اين قبيل ادبياتي كه توسط اين وزير بكار گرفته شده، تناسبي با جايگاه وي ندارد و در شان ملت بزرگ ايتاليا هم نيست كه چنين مسووليني با اين ادبيات صحبت كنند.

آصفي افزود: آمدن ايشان براي تظاهرات در مقابل سفارت ايران در ايتاليا براي ما اهميتي نداشت و نيامدن ايشان نيز چندان اهميتي ندارد و ايشان نبايد فكر كند كه با آمدن و نيامدن وي اتفاق خاصي افتاده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين تاكيد كرد: ميهمان نوازي ايران نيز در دنيا زبانزد خاص وعام است و هيچ خارجي در ايران مورد تعرض واقع نشده و ميهمان نوازي از آداب و رسومات جمهوري اسلامي است .

آصفي درپاسخ به اين سوال كه آيا جمهوري اسلامي ايران تصميمي در مورد مخالفت‌هاي سياسي ايتاليا با ايران اتخاذ كرده يا نه، گفت: ما اقدامات شتابزده انجام نخواهيم داد.

وي ادامه داد: روشن است كه روابط اقتصادي و سياسي جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي ديگر متوازن خواهد بود ودر يك ارتباط تنگاتنگ تنظيم مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به‌سوالي درخصوص شايعه لغو سفر دبيركل اتحاديه عرب به ايران، گفت: اين سفر به قوت خودباقي است و عمرو موسي در تماس تلفني با وزير امور خارجه كشورمان بر انجام اين سفر تاكيد كرد.

آصفي درادامه اين گفت و گوي خبري درپاسخ به سوالي درخصوص موضع‌گيري برخي كشورها در زمينه سخنان رييس جمهوري درباره رژيم صهيونيستي، گفت:
آنچه مطرح شد چيزي نبود كه بخاطر آن اين همه جنجال بپا شد، موضع شفاف و صريح جمهوري اسلامي ايران روشن است .

وي اظهار داشت: برگزاري رفراندوم و به رسميت شناخته شدن نتايج آرا توسط مسلمانها، يهودي‌هاي ، مسيحي‌ها و فلسطيني‌ها و اعراب رانده شده مورد نظر ما است، حال اگر اسرائيل از نتيجه آن نگران مي‌باشد، به خودش مربوط است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: ما يك روند دمكراتيك را پيشنهاد مي كنيم حال اگر اسرائيل فكر مي‌كند با اين وضعيت موجوديتش به خطر مي‌افتد اين مشكل آنها با دموكراسي است و آنها بايد خودشان مشكل خود را حل كنند.

خبرنگاري ازسخنگوي وزارت امورخارجه درخصوص گزارش وزارت‌اطلاعات دررابطه به ناآرامي‌هاي اخير اهواز واقدامات وزارت خارجه سوال كرد: آصفي در پاسخ گفت: گزارش‌هايي به ما رسيده و در حال بررسي اين گزارشها هستيم و در اين زمينه گفت و گوهايي انجام داده‌ايم.

آصفي همچنين در پاسخ به سوال ديگر اين خبرنگار درخصوص تغييرات وزارت خارجه و اينكه وي چه پستي را بر عهده خواهد داشت، گفت: ما كارمند نظام هستيم و باقي خواهيم ماند، خيلي مهم نيست كه افراد كجا باشند، مهم سيستم است كه در خدمت نظام و مردم باشد، من هم فعلا همين جا در خدمت شما هستم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي مبني بر بازرسي بازرسان آژانس از سايت نظامي پارچين، گفت: اين بار اول نبود كه بازرسان آژانس از تاسيسات پارچين بازرسي مي‌كردند و قبلا هم اين كار انجام شده بود.

آصفي افزود: ما از ابتدا نيز مخالف همكاري با بازرسان آژانس نبوديم و همكاري لازم را با آنها انجام داديم .

خبرنگاري با اشاره به تحركات اخير آمريكا و برخي ديگر از كشورهاي غربي عليه ايران اوضاع كشور را بحراني خواند و از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد، آيا بهتر نيست براي مقابله با اين بحران، "ستاد بحران" در كشور تشكيل شود، آصفي در پاسخ گفت: ما در كشور بحراني نداريم كه نياز به ستاد بحران داشته باشيم و كشور در شرايط خوبي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: بعضي وقتها يك هجمه تبليغاتي عليه ايران طراحي مي‌شود كه اين مساله نيز تازگي ندارد و از ابتداي انقلاب سابقه داشته و بصورت سينوسي هميشه وجود داشته است، البته ظرفيت نظام به آن اندازه هست كه از منافع خود دفاع كند.

آصفي خاطرنشان كرد: اين هجمه‌ها ضرورتا از موضع اقتدار نيست بلكه خيلي از اين فريادها و موضعگيريها از موضع ترس و اضطراب است .

خبرنگاري نظر جمهوري اسلامي ايران در خصوص برگزاري كنفرانسهاي آشتي ملي در عراق را جويا شد،آصفي در پاسخ گفت: يكي از موضوعاتي كه در گفت و گوي تلفني دبير كل اتحاديه عرب با وزير امور خارجه كشورمان مطرح شد، همين موضوع بود.

آصفي افزود: ما هر قدم و گامي را كه مردم، دولت و گروههاي عراقي تاييد كنند، تاييد و از آن استقبال مي‌كنيم. ما فكر مي‌كنيم كه مردم عراق عاقل و بالغ هستند و بايد خودشان تصميم بگيرند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سووال ديگري در مورد ادعاهاي آمريكا عليه ايران، گفت: آمريكا معمولا ادعا مي‌كند و خيلي هم به درستي ادعاهاي خود اهميت نمي‌دهد و سياست بزن و دررو دارد، كه اين ادعاها در نهايت باعث رسوايي خود آنها مي‌شود.

آصفي در خصوص مصوبه دولت براي جلب مشاركت خارجي‌ها در فعاليتهاي هسته‌اي ايران، گفت: يكي از طرح‌هاي جدي كه دنيا مي‌تواند مطمئن شود ما دنبال مقاصد صلح‌آميز و مسالمت‌آميز از فناوري هستيم، همين ايجاد كنسرسيوم و شراكت با كشورهاي غربي است كه گامهايي در اين زمينه برداشته شده است و اميدواريم در مسير خود شركاي خوبي پيدا كند.

از سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص ادعاهاي تكراري انگليس عليه ايران از سوي ژنرال انگليسي در عراق گفت: انگليسي‌ها هيچ دليل و مدركي براي اظهارات خود ندارند و كار آنها بيشتر فرار به جلو بود.

آصفي افزود: انگليسي‌ها به دليل اينكه نتوانسته بودند وظايف خود را براي ايجاد امنيت در عراق ايفا كنند براي سرپوش گذاشتن به ناكامي خود اين موضوع را مطرح كردند كه جمهوري اسلامي ايران نيز پاسخ رسمي و قاطعي به اين اظهارات داده است.

وي در خصوص همكاري منطقه‌اي ايران و ساير كشورهاي همسايه عراق با اين كشور، گفت: گفت و گوهايي در اين زمينه صورت گرفته و ما نيز براي همكاري اعلام آمادگي كرده‌ايم و از هيچ كمكي براي ايجاد ثبات و امنيت در عراق دريغ نخواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص اتفاقات و ناآراميهاي اخير فرانسه، اين اتفاقات را موجب نگراني دانست و گفت: دولت و پليس فرانسه بايد با مسلمانان و اقليت‌هاي اين كشور رفتاري شايسته داشته باشند.

آصفي با تاكيد بر اينكه توسل به خشونت را در هيچ جا راه‌حل مناسبي براي ايجاد آرامش نمي‌دانيم، اضافه كرد: توضيحات پليس فرانسه براي مردم اين كشور قانع‌كننده نبود و به همين علت تظاهرات ادامه پيدا كرده است.

وي اظهار اميدواري كرد كه "دولت فرانسه به حقوق مردم اين كشور احترام بگذارد و به خواسته‌هاي آنها از طريق مسالمت آميز توجه كند و ما شاهد نقض حقوق شهروندي در اين كشور نباشيم."
خبرنگار ديگري نظر سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات وزير امور خارجه آمريكا در مورد اكبر گنجي را جويا شد. آصفي در پاسخ گفت:
آمريكا به خود اجازه مي‌دهد در هر موضوعي دخالت كند و اين مساله نيز از آن جمله است.

آصفي موضوع اكبر گنجي را يك بحث داخلي دانست و گفت: قوه قضاييه به اين مساله اهتمام خاص دارد و رييس قوه قضاييه نيز بر رعايت حقوق شهروندي تاكيد دارد و آمريكا بهتر است به مسايل داخلي خود بپردازد و بي‌جهت به هر جايي سر نكشد.

خبرنگاري در خصوص نظامي كردن درياي خزر و اظهارات وزير امور خارجه روسيه در اين خصوص و موضع ايران سووال كرد. آصفي در پاسخ گفت: بحث نظامي شدن نيست بلكه روسها براي حفظ امنيت درياي خزر و همكاريهاي منطقه‌اي كشورهاي ساحلي پيشنهاد تشكيل يك نيروي واكنش سريع را داشتند كه ما از اين پيشنهاد استقبال مي‌كنيم.

آصفي افزود: اين طرح به همگرايي و همفكري كشورهاي ساحلي درياي خزر و ايجاد امنيت در اين منظقه كمك مي‌كند و براي ساير ابعاد رژيم حقوقي درياي خزر هم موثر خواهد بود.

خبرنگاري به اشاره به سخنان آقاي احمدي نژاد در حمايت از سوريه و موضعگيري بين‌المللي نسسبت به سخنان اخير رييس جمهوري، گفت: آيا اين وضعيت بر پرونده هسته‌اي ايران و موقعيت بين‌المللي ايران تاثير نخواهد داشت ؟ آصفي گفت: سوريه از دوستان ما است و ما حتما از سوريه حمايت خواهيم كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: سردمداري اسراييل عليه سوريه يك ظلم است و ما از سوريه حمايت مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم قطعنامه‌هايي كه در ارتباط با تحولات لبنان و سوريه صادر شده‌اند بايد غيرگزينشي و بر مبناي حقيقت يابي باشد.

آصفي افزود: ما نيز مانند دولت لبنان و خانواده حريري حتما اعتقاد داريم كه مجرمان بايد شناسايي و مجازات شوند و از طرف ديگر معتقديم كه قطعنامه‌هاي سازمان ملل نبايد وسيله‌اي براي استفاده سياسي برخي دولتها از آن باشد و مصادره به مطلوب شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه فشار بر سوريها را غيرقابل قبول دانست و گفت: بسياري از اين فشارها با اهداف سياسي صورت مي‌گيرد.

آصفي افزود: در مورد فلسطين نيز موضع ما كاملا روشن است، رژيم صهيونيستي خود با موجوديتش مشكل دارد و اين ارتباطي به مواضع ما ندارد و اين مشكل را بايد خودشان حل كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص بازرسيهاي اخير بازرسان آژانس و گفت و گو با مقامات ايران و ميزان همكاري ايران با بازرسان آژانس گفت:
وقتي بازرسان آژانس به ايران مي‌آيند، با ما گفت و گو مي‌كنند و ما هيچ چيزي فراتر از پادمان و چارچوب ان.پي.تي در اختيار آژانس قرار نداده و نخواهيم داد و بازديد از پارچين نيز در چارچوب پروتكل بوده است.

آصفي در زمينه بازديد سرزده امروز رييس جمهوري از وزارت امور خارجه، گفت: اين سنت خوبي از سوي رييس جمهوري است و اين قبيل بازديدها و گفت و گوي مستقيم رييس جمهوري با كارگزاران دستگاههاي مختلف موجب دلگرمي و بالا بردن پشتوانه و اعتماد به نفس است.

وي افزود: در اين جلسه معاونان گزارش‌هايي از كارهاي انجام شده ارايه كردند و رييس جمهوري نيز بعد از جلسه كوتاهي با معاونان وزارت خارجه، در جمع كليه مديران اين وزارتخانه حاضر شدند و نظرات آنها را شنيدند.

سخنگوي وزارت امور خارجه اضافه كرد: آقاي احمدي نژاد بعد از شنيدن نظرهاي مديران و كارشناسان وزارت خارجه، در سخناني بر نقش و جايگاه وزارت خارجه در حفظ اقتدار و منافع ملي تاكيد كردند.

آصفي افزود: رييس جمهوري تاكيد داشتند كه همكاران وزارت خارجه بدليل حساسيت ماموريتشان بايد عميقا معتقد به اسلام، انقلاب اسلامي، راه امام و ولايت باشند.

وي خودباوري و اعتماد به نفس ديپلماتها، شناختن جايگاه و موقعيت ايران در دنيا، آگاهي از ظرفيتهاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه‌هاي مختلف، روشن كردن مواضع ايران در داخل وخارج از كشور، توازن در روابط اقتصادي و سياسي و كمك و مساعدت به ايرانيان خارج از كشور بعنوان سرمايه‌هاي نظام را از مواردي عنوان كرد كه در اين ديدار مورد تاكيد رييس جمهوري قرار گرفته است.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: رييس جمهوري همچنين از سرمايه‌ها و نيروهاي باتجربه و خوب وزارت خارجه نيز قدرداني كردند كه خوشحالي دوستان ما در وزارت خارجه را به همراه داشت.

Copyright: gooya.com 2016