دوشنبه 14 فروردین 1385

رايس: رويكرد آمريكا در مناقشه اتمى ايران، ديپلماسى است، صداي آلمان

خانم رايس وزير خارجه آمريكا، تاكيد كرد كه دولت آمريكا در مناقشه با ايران بر سر طرح‌هاى اتمى، بر موضع مذاكرات ديپلماتيك باقى می‌ماند. خانم رايس در مصاحبه با شبكه تلويزيونى ”آى تى وى“ گفت ايران، عراق نيست.

به گفته خانم رايس، آمريكا با هر كس و به هر شكل كه بتواند، به طريق ديپلماتيك تلاش خواهد كرد تا ايران را نسبت به تغيير موضع خود متقاعد سازد. خانم رايس كه با شبكه تلويزيونى ”آى. تى. وى“ سخن مى‌گفت افزود كه ايران، عراق نيست و در آن شرايط ديگرى وجود دارد. جك استراو وزير خارجه بريتاانيا نيز در اين مصاحبه تاكيد كرد كه دولت اش با حدت بر سر حل مسئله اتمى ايران از طريق ديپلماتيك، كار خواهد كرد.

خانم رايس در راه بازگشت خود از كنفرانس بين‌المللى برلين در باره ايران، دو روز در انگلستان به سر برد تا با جك استراو ديدار كند. اين دو، روز يكشنبه در سفرى غير منتظره كه به دلايل امنيتى قبلا اعلام نشده بود، وارد بغداد شدند.

در اين ميان، وزارت دفاع انگلستان، خبر منتشر شده در يك روزنامه انگليسى داير بر مذاكرات محرمانه ميان نمايندگان دولت بريتانيا و كارشناسان نظامى براى حمله نظامى احتمالى به ايران را تكذيب كرد. نشريه ”ساندى تلگراف“ نوشته بود حمله‌هاى نظامى به ايران تحت رهبرى آمريكا به منظور انهدام تاسيسات اتمى قادر به توليد بمب اتمى ، غيرقابل اجتناب خواهد بود.

از سوى ديگر، به گزارش رويترز و به نقل از نشريه واشنگتن پست، مقامات آمريكايى روى اين حساب ميكنند كه در صورت حمله نظامى آمريكا به ايران، سوءقصد هاى تروريستى وسيعى در سراسر جهان نسبت به شهروندان آمريكايى صورت گيرد. واشنگتن پست در گزارش روز شنبه بخش آنلاين خود، از قول كارشناسان تروريستى و منابع امنيتى كه نامشان ذكر نشده، به بحث هاى مفصل در دولت آمريكا پيرامون واكنش هاى احتمالى حمله نظامى به ايران پرداخته و افزوده كه نتيجه اين بحث ها اينست كه ماموران مخفى ايران در چنين صورتى،مردم عادى آمريكايى را چه در خود اين سرزمين و چه در اروپا يا مناطق ديگر از جمله در عراق بعنوان هدف انتخاب خواهند كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در گزارش واشنگتن پست از دلايل نمايندگان دولت آمريكا در زمينه حملات متقابل ايران سخنى به ميان نيامده است. بعلاوه در اين گزارش عنوان نشده كه چه تدابيرى از سوى دولت آمريكا براى تحت نظر داشتن ماموران مخفى ايرانى مقيم خارج ، اتخاذ شده است.

ناگفته نماند كه طبق بيانيه شوراى امنيت سى روز مهلت جهت دست كشيدن از برنامه هاى غنى سازى اورانيوم به ايران داده شد و از اين كشور خواسته شد تا به ميز مذاكره بازگردد.در عين حال آمريكا دوباره تاكيد ورزيده كه گزينه نظامى در باره ايران منتفى نيست. به عقيده كارشناسان، در چنين حالتى انتظار ميرود حمله هاى هدفمندى به تاسيسات اتمى ايران صورت گيرند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رايس: رويكرد آمريكا در مناقشه اتمى ايران، ديپلماسى است، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016