دوشنبه 14 فروردین 1385

حاجي‌بابايي، عضوهيات رييسه مجلس: تحقيقات هسته‌يي برگشت‌ناپذيراست، بيانيه شوراي امنيت دوبيتي بي‌وزن و قافيه آمريكا و اروپاست، ايسنا

* مذاكره و گفت‌وگو در كنار فناوري هسته‌يي قابل پذيرش است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

به اعتقاد يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، تنها راه حل قضيه‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران عقب‌گرد اروپا و شوراي امنيت به آژانس در قالب مذاكره، نظارت و اعتمادسازي در راستاي صلح‌آميز بودن فناوري هسته‌يي ايران است، زيرا شروع كار ايران و تحقيقات هسته‌يي راه رفته‌اي است كه برگشت‌ناپذير است.

حميدرضا حاجي‌بابايي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طرح ارجاع پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت و بيانيه اخير اين شورا را دو بيتي بي‌وزن و قافيه‌ي سروده شده توسط آمريكا و اروپا دانست كه قطعا قابليت اجرايي هم نخواهد داشت.

وي با تاكيد براينكه تصميمات شوراي امنيت مستقيما قابليت اجرايي ندارد، افزود: اقدام شوراي امنيت، آژانس بين‌المللي منع سلاح‌هاي هسته‌يي را در حالتي قرار داد كه علاوه بر تزلزل و بي‌ثباتي، ديگر نمي‌تواند روند قبلي خود را ادامه داده و يا به عنوان ابزاري در اختيار شوراي امنيت باشد.

نماينده مردم همدان در خانه ملت معتقد است كه بي‌منطقي و غيرحقوقي بودن سروده آمريكا و اروپا در حدي است كه نمي‌تواند به راحتي گفته‌ي خود را باز گردانده و يا جنبه اجرايي به آن دهد، چرا كه برگشت آن مشكل و با هزينه خواهد بود.

حاجي‌بابايي افزود: البته هزينه‌ي بازگشت آن به آژانس و پيگيري در چارچوب NPT هزينه كمتري را براي غرب خواهد داشت، زيرا جمهوري اسلامي ايران تحت هيچ شرايطي از فناوري هسته‌يي كه در راستاي منافع ملي و خواست ملت است عقب‌نشيني نمي‌كند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با اشاره به اينكه مذاكرات مي‌تواند يكي از راه‌حل‌هاي اساسي باشد، خاطر نشان كرد: گفت‌وگوها مستلزم دو حركت‌اند كه بدون اين دو حركت امكان گفت‌وگو وجود ندارد. حركت اول برگشت كشورهاي غربي و آمريكا از اقدام خود در رابطه با گزارش پرونده‌ي هسته‌يي ايران است و حركت ديگر نيز پذيرفتن برگشت‌ناپذير بودن راه رفته‌ي ايران در اين خصوص است. زيرا با اين دو فرضيه مذاكرات مي‌تواند موثر واقع شده و در جهت آرامش غرب و اعتماد نسبت به صلح‌آميز بودن فناوري هسته‌اي ايران كارساز باشد.

وي دو گزينه‌ي پيشنهادي وزير امور خارجه‌ي آمريكا به ايران را نيز در راستاي همان دو بيتي بي‌منطق و بدون قافيه‌ي آمريكا و اروپا دانست و گفت: هيچ كدام از اين راه‌ها مناسب و عملي نيست. زيرا نه آمريكا قدرت انزواي ديپلماتيك ايران را دارد و نه جمهوري اسلامي ايران در جايگاه ضعف و ناتواني است. بنابراين سخن گفتن از چنين راه‌هايي تهديد تو خالي است كه هيچ گونه امكاني براي اجرايي شدن آن وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده‌ي مردم همدان در خانه‌ي ملت، افزود: اگر در كنار گزينه‌ي توسعه‌ي فناوري هسته‌يي، مذاكره و گفت‌وگو و ادامه‌ي برنامه‌هاي ايران وجود داشته باشد قابل پذيرش است البته به شرطي كه اين نسخه نيز همانند پيشنهاد روسيه براي ايران پيچيده نشده باشد تا ايران را مستلزم غني‌سازي در غير خاك خود كند.

به اعتقاد حاجي‌بابايي پيشنهاد روسيه قابل بررسي است كه مي‌توان با تصحيح پيشنهاد روسيه و در نظر گرفتن الزامات منافع ملي كشور با آنها صحبت كرد. البته روسيه و چين مي‌دانند كه در فرآيند سياسي كاملا هدايت شده‌اي قرار گرفته‌اند كه اگر هوشيارانه عمل نكنند اولين قرباني توطئه‌هاي كشورهاي اروپايي، آمريكا و صهيونيست خواهند بود.

Copyright: gooya.com 2016