یکشنبه 24 خرداد 1383

لنونیسم و تریلوژی 1970


همه نقشه های کوچک مبارزه من/ مثل منظره های فراموش شده بود/ انگار تنها کاری که واقعا انجام می دادم/ انتظار کشیدن برای تو بود

زندگی جان لنون
وقتی فرد لنون خانه را ترک کرد، جان لنون با مادرش جولیا زندگی را ادامه داد. جولیا احساس می کرد قادر به نگهداری پسرش نیست، بنابراین او را پیش خواهرش میمی گذاشت. همه چیز به بدترین شکل ادامه پیدا کرد. جولیا در تصادف اتومبیل کشته شد، پلیسی که با او تصادف کرد سر ماموریت نبود، در هنگام مرگ جولیا پسرش شانزده ساله بود. میمی از خواهرزاده اش نگهداری کرد. کمی بعد او نقاشی های جان لنون را به کالج هنر لیورپول نشان داد و توانست پذیرش دانشگاه او را بگیرد. حالا دیگر جان به کالج هنر می رفت، جایی که روز به روز از آن بیشتر متنفر می شد. نام راک اند رول در دنیا پیچیده بود و جان لنون عاشق موسیقی و آوازهای الویس پریسلی و بادی هالی شده بود. سرانجام در پایان دهه 1950، جان لنون گروه موسیقی اسکیفل( نوعی موسیقی پاپ، با ترکیبی از جاز و موسیقی بومی) خودش را تشکیل داد. اسم گروه لنون کواری من(The Quarry Men) بود. کمی بعدتر این گروه تغییر نام داد و پرآوازه ترین نام موسیقی پاپ جهان به همه گوش ها رسید، ماشین « بیتلز» راه افتاد.

جان، پل، جرج و رینگو
در میان چهار شخصیت تشکیل دهنده گروه بیتلز یعنی جان لنون، پل مک کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار، شاید لنون بیشترین تغییر را کرده باشد. او شخصیتی عجیب و غریب داشت و همین باعث شد زندگی پر فراز و نشیبی را بگذراند. لنون تاثیر فراوانی بر گروه بیتلز داشت و نقش محوری او همیشه احساس می شد، اما خودش دستخوش تغییراتی بود که تجربه های گوناگون و متفاوت برایش بوجود می آورد. جز کارهایی که به عنوان یکی از بیتلز انجام داد، زمانی که در گروه کار می کرد دو آلبوم از کارهایش منتشر شد. لنون و اونو( همسر ژاپنی جان لنون) یک آلبوم تجربی با ریتم تکراری و غیر قابل شنیدن موسیقی الکترونیک ضبط کردند. نام این آلبوم بی شباهت به احساسی که با شنیدنش دست می دهد نبود، موسیقی بی پایان(Unfinished Music). این آلبوم در دو قسمت منتشر شد. آلبوم دیگر کارهای اونو و جان به نام آلبوم ازدواج(Wedding Album) در سال 1969 منتشر شد. اولین آلبوم تک خوانی او نیز قبل از جدا شدن از بیتلز در سال 1969 ضبط شد، Live Peace in Totonto. این آلبوم در فستیوال راک اند رول تورنتو و با گروهی به نام پلاستیک اونو(Plastic Ono Band) شامل اونو، جان، اریک کلاپتون و کلاوس وورمان اجرا شد. سه ترانه نیز حاصل کارهای تک خوانی اولیه اوست، یک ترانه بسیار مهم به نام به صلح شانس بده( Give Peace a Chance)، بوقلمون سرد و لحظه کارما.

تریلوژی 1970
هروئین و ال اس دی، ایدئولوژی و عرفان شرقی سه موضوع مهم دهه هفتاد است. این سه موضوع را در سه ترانه لنون که در سالهای 1970 به بازار عرضه شد می توان جستجو کرد. از سویی کشش به مصرف مواد مخدر تبدیل به یک مد روشنفکرانه شده بود. گروههای ضداجتماعی جوانان حس خود را نسبت به تمدن جدید غرب با گریز از آن نشان می دادند، برهنگی و روی آوردن به آزادی جنسی، عریان شدن مصرف مواد مخدر و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ، و مزمزه کردن ایدئولوژی هایی مثل مائوئیسم و چپ اروپایی و مارکسیسم سویه هایی است که جنبش جوانان را در دهه شصت شکل می داد. از یک سو شعار علیه ماندارن ها(طبقه روشنفکران نوکیسه فرانسه) در انقلاب 1968 پاریس شکل گرفت و از سوی دیگر راک در کنار ایدئولوژی و مواد مخدر نشست. با آغاز جنبش اجتماعی آمریکا برای حقوق مدنی و جنبش ضدجنگ ویتنام رنگ و بوی ایدئولوژی چپ با تعریف اروپایی اش به نوعی جنبش صلح بدل شد. جان لنون در ترانه به صلح شانس بده با لحنی پر از طنز این نگاه ایدئولوژیک را نشان می دهد، او می خواهد که از میان همه ایدئولوژی ها و از میان همه انتخاب های قدرت به صلح نیز شانسی داده شود. این ترانه چهره تمام نمای 1970 است. از سوی دیگر بوقلمون سرد(Cold Turkey) ترانه ای است که به مبارزه او علیه مواد مخدر باز می گردد. اصطلاح بوقلمون سرد برای ترک یکباره مواد مخدر به کار برده می شود، اصطلاحی که در آن روزها در گروههای راک و هوادارانش بسیار مورد استفاده داشت. لحظه کارما نیز به گرایش شرقی آن روزها برمی گردد. واژه کارما را در بودیسم می توان جستجو کرد. پایان دهه شصت سالهایی بود که جنبش هیپی ها با تعریفی اعتراضی علیه نظم جدید سرمایه داری چشم ها را متوجه تبت و هند و چین کرده بودند و گمان می کردند که در آنجا جایی برای رهایی از موج مدرنیسم و جنگ وجود دارد. شاید بهترین نمایش این وضع را در فیلم خیالبافان برتولوچی بتوان دید.

lennon14.bmp

بیرون از بیتل ها
به دنبال انشعاب در بیتلز در 1970 آلبوم Plastic Ono Band منتشر شد، یک اثر خام، رو راست و بشدت متاثر از شیوه روان درمانی ابتدایی آرتور یانوف(Arthur Janov) که لنون از مدتها قبل به آن معتاد شده بود. اما به دنبال این آلبوم یک اتفاق مهم بوجود آمد. ترانه تصور کن(Imagine) منتشر شد. این موفق ترین کار تک خوانی لنون بود، کاری با لحن عاشقانه که عملا سرودی بود برای همبستگی جهانی. تصور کن یا خیال کن را بسیاری بعدا خواندند، از جمله جون بائز که یکی از شنیدنی ترین اجراهای آنرا منتشر کرد. او موضوعی سیاسی را در یک بسته بندی نرم و لطیف ارائه داده بود. او به هواداران بی شمارش پیام می داد که زندگی را بدون مالکیت تصور کنند. شاید در واکنش به این لطافت حیرت انگیز بود که آلبوم بعدی لنون منتشر شد،« زمانی در نیویورک»، اثری شلوغ و پر سر و صدا، زمخت، آشکارا سیاسی، با آوازهایی درباره شورش های زندان، روابط نژادی و جنسی، نقش بریتانیا در مشکلات فرقه ای ایرلند شمالی و مشکل شخصی جان لنون برای به دست آوردن گرین کارت ایالات متحده. این چهره ای دیگر از جان لنون بود، مردی که حالا میلیونها هوادار داشت و می شد به شوخی نام فرقه هوادارانش را مارکسیست - لنونیست گذاشت. تا سال 1975 از او دو آلبوم دیگر منتشر شد، بازی های ذهنی(Mind Games) و دیوارها و پل ها، همچنین تا قبل از 1975 یک اجرا از راک اند رول، که عشق دوران جوانی اش بود، منتشر کرد. همیشه در کنار تصویر جان لنون تصویر اونو همسر ژاپنی اش را می شود دید، در سال 1975 آن دو بعد از یک جدایی چهارده ماهه از دیگران کناره گرفتند تا به زندگی خانوادگی شان بپردازند.

به آواز خوان شلیک نکنید
بازنشستگی او تا 1980 دوام آورد. زمانی که جان و اونو فانتزی دوگانه(Double Fantasy) را منتشر کردند. موضوع آلبوم عملا مربوط به روابط آن دو بود. یک ماه بعد از انتشار این آلبوم جان لنون در جریان یک تیراندازی در شب هشتم دسامبر 1980 بوسیله مارک دیوید چاپمن جلوی مجتمع آپارتمانی اش در نیویورک به قتل رسید. طنز وحشتناک حادثه بیتلز این بود که دو نفر صلح دوست ترین اعضای بیتلز هر دو مورد هجوم برای مرگ قرار گرفتند، دو دهه بعد از لنون جورج هریسون عضو دیگر بیتلز توسط یک مهمان ناخوانده کشته شد.
درست روبروی محل مسکونی جان لنون مرکزی به نام Strawberry Field Memorial برپا شد. در مارس 2002 نیز در شهر مادری اش، لیورپول، به افتخار او نام فرودگاه شهر را فرودگاه جان لنون گذاشتند. و شعار فرودگاه با نام ترانه معروف جان لنون چنین شد: تصور کن، بالای سر ما فقط آسمان است.
با مرگ جان لنون امید بزرگ هواداران بی شمار بیتلز که گمان می کردند روزی دوباره تور دور دنیای بیتلز با شرکت چهار عضو قدیمی برگزار می شود به یاس تبدیل شد. میلیونها هوادار بیتلز با مرگ او احساس می کردند پدر دوم یا برادر بزرگتر یا پسرشان را از دست داده اند. تعدادی از هواداران لنون با شنیدن خبر مرگش خودکشی کردند.

lennon10.jpg

جان لنون و عیسی مسیح
بی شک جان لنون جزو محبوب ترین شخصیت های یک نسل است. او جزو ده خواننده برتر تاریخ موسیقی است. جمله تاریخی بی بی سی در مورد لنون چنین بود: تاثیر او روی نسل ها همیشگی است.
کمتر پیش می آمد که جان لنون در مورد اندیشه های خودش حرف بزند. در چهار مارس 1966 او در مصاحبه با لندن ایوینینگ استاندارد در گفتگویی با مورین کلیو چنین گفت: مسیحیت به پیش خواهد رفت. من محو و کوچک خواهم شد. من نیازی ندارم که در این باره حرف بزنم. حق با من است و این ثابت خواهد شد. ما امروز نسبت به مسیحیت مردمی تر هستیم، من نمی دانم اول کدام وجود داشت، راک اند رول یا مسیحیت؟ مسیح درست می گفت، اما مقررات مسیحیت سفت و سخت و پیش پاافتاده است.
این اظهارنظر قسمتی از یک مصاحبه دو صفحه ای بود که در بریتانیا با بی توجهی مواجه شد، اما چاپ مجدد همین مصاحبه در جولای همان سال در نشریه هواداران لنون در آمریکا طوفان محافظه کاران مسیحی را که در جنوب و غرب ایالات متحده زندگی می کردند، به راه انداخت. ایستگاههای رادیویی برنامه های بیتلز را متوقف کردند و تولیدات شان را از بین بردند. اسپانیا و واتیکان حرفهای لنون را تکفیر کردند و آفریقای جنوبی پخش موسیقی بیتلز را از رادیو ممنوع کرد. در 11 آگوست همان سال لنون در یک مصاحبه مطبوعاتی در شیکاگو شرکت کرد. این مصاحبه به جای اینکه کار را درست کند، آنرا خراب تر کرد. او به خبرنگاران گفت: منظورم این بود که تلویزیون از مسیح مردمی تر است، و من بیشتر به سوی تلویزیون جذب می شوم. من عذر می خواهم که دهانم را باز کردم. من ضد خدا نیستم، ضد دین نیستم و از چیزی بدگویی نمی کنم. منظورم این نبود که ما بزرگتر و بهتر هستیم.

جان لنون دو کتاب نوشته است و از او این آلبوم ها منتشر شده است:

Unfinished Music(p1): Two Virgins(1968)
Unfinished Music(p2): Life With The Lions(1969)
Wedding Album(1969)
Live peace In Toronto(1969)
Plastic Ono Band(1970)
Imagine(1971)
Sometime In New York City/ with Yoko Ono(1972)
Mind Games(1973)
Walls And Bridges(1974)
John Lennon- Rock,n,Roll(1975)
Shaved Fish/ best of and single compilation(1975)
Double Fantasy/ With Yoko Ono(1980)
Milk and Honey/ with Yoko Ono(1984)
Menlove Avenue(1986)
John Lennon Anthology/ alternative takes and outtakes(1998)


عشق واقعی
ترانه ای از: جان لنون

ترانه را از اينجا بشنويد.le


Real Love
By : Joan Lennon

همه نقشه های کوچک مبارزه من
مثل منظره های فراموش شده بود
انگار تنها کاری که واقعا انجام می دادم
انتظار کشیدن برای تو بود

مثل دخترها و پسرهای کوچولو لباس پوشیدیم
که با اسباب بازی های شان بازی می کردند
انگار تنها کاری که واقعا انجام می دادیم
انتظار کشیدن برای عشق بود

نباید تنها ماند
نباید تنها ماند
این عشق واقعی است، واقعی است
بله، این عشق واقعی است، واقعی است

از این لحظه به بعد می دانم
زندگی ام دقیقا به کجا می رسد
انگار تنها کاری که واقعا انجام می دادیم
انتظار کشیدن برای عشق بود
نباید ترسید
نباید ترسید
این عشق واقعی است، واقعی است
بله، این عشق واقعی است، واقعی است

قبلا بیشتر از این عاشق نبودم
اما در قلبم بیشتر می خواهم
انگار تنها کاری که واقعا انجام می دادم
انتظار کشیدن برای تو بود

نباید تنها ماند
نباید تنها ماند
این عشق واقعی است، واقعی است
بله، این عشق واقعی است، واقعی است

lennon.jpg

Real Love
John Lennon

All my little battling schemes
was like some forgotten scenes
Seems that all I really was doing
was waiting for Y O U

Dressed like little girls and boys
playing with their little toys
Seems like all we really were doing
was waiting for L O V E


No need to be alone
No need to be alone
It's real love, it's R E A L
Yes, it's real love, it's R E A L


From this moment on I know
exactly where my life will go
seems that all I really was doing
was waiting for L O V E

No need to be afraid
No need to be afraid
It's real love, it's R E A L
Yes, it's real love, it's R E A L

More I didn't love before
But in my heart I wanted more
Seems like all I really was doing
was waiting for Y O U

No need to be alone
No need to be alone
It's real love, it's R E A L
It's real love, it's R E A L
Yes, it's real love, it's R E A L

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8867

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لنونیسم و تریلوژی 1970' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2008