سه شنبه 5 اسفند 1382

گزارش كامل نشست مطبوعاتي ائتلاف آبادگران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
گزارش نشست مطبوعاتي ائتلاف آبادگران ايران اسلامي، پيشتر به صورت جداگانه ارسال شده است؛ براي تسهيل در استفاده‌ مشتركان محترم، مجموعه اين گزارش ارسال مي‌شود.

***احمد توكلي گفت: خدمت‌رساني به مردم به يك دولت موفق‌تر محتاج است، به همين دليل ما از دولت فعلي كه يك سال از كار آن باقي مانده، حمايت خواهيم كرد، تا خدمت بيشتري به مردم انجام شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، وي كه عصر سه‌شنبه در نشست مطبوعاتي ائتلاف آبادگران سخن مي‌گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اين‌كه ديدگاهي وجود دارد كه معتقد است مجلس هفتم براي انحراف از مقوله‌ي آزادي‌هاي سياسي، بيشتر به آزادي‌هاي اجتماعي توجه مي‌كند، گفت: متأسفانه اين نظر وجود دارد كه آزادي سياسي محدود مي‌شود، ولي ما سال‌ها براي تحقق آزادي سياسي در كشور زحمت كشيديم، به خصوص در دانشگاه‌ها كه يك عرصه‌ي تمرين سياست براي اداره‌ي كشور است، بنابراين ما به آزادي سياسي نيز خواهيم پرداخت.
منتخب دوم تهران در انتخابات مجلس هفتم، در ادامه، بيكاري را عامل ايجاد بحران در كشور دانست و گفت: ما هر سياست موجودي را كه مخالف استقلال باشد، اصلاح مي‌كنيم. الان توليد داخلي در مورد محصولاتي مثل فولاد، شكر و .. در خارج به فروش نمي‌رسد و دليل اين امر نيز دستپاچگي مسؤولان در كاهش تعرفه است، اما كاهش تعرفه و سياست بازرگاني بايد تابع سياست داخلي كشور باشد.
وي در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد “ تكليف اصلاحات چه مي‌شود“ گفت: يكي از محورهايي كه اصلاح‌طلبان به آن سفارش داشتند، افزايش كرامت مردم بود. چگونه وقتي مردمي فقير هستند كرامت دارند، ما بايد كارمان را از اصلاح جايي شروع كنيم كه مردم را بيشتر مي‌رنجاند، يعني رفع فقر، فساد و بيكاري، در اين صورت است كه انسان كريم آزاد خواهيم داشت و در غير اين صورت، آزادي {تنها} براي افراد خاصي مي‌شود.
مدرس دانشگاه شهيد بهشتي، در پاسخ به سؤال خبرنگاري خارجي كه گفت “ پيروزي شما با هزينه‌هاي گزافي براي كل سيستم از جمله اعتراض محافل بين‌المللي به روند بررسي صلاحيتها و دموكراتيك‌ندانستن انتخابات همراه بوده، آيا انتخاباتي را كه حدود 70 درصد از مردم تهران در آن شركت نكردند دموكراتيك مي‌دانيد؟“ گفت: ما به اندازه‌اي كه شما براي حرف دشمنان ملت ايران بها قائل هستيد، بها قائل نيستيم. از سويي در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيز به رييس‌جمهور فعلي 75 درصد رأي ندادند، آيا مي‌توانيد نتيجه بگيريد كه آن انتخابات غيردموكراتيك و غيرآزاد بوده است؟.
توكلي در ادامه درباره‌ي اظهاراتش، مبني بر اين‌كه آمريكا استقلال ايران را نپذيرفته است، توضيح داد: آمريكايي‌ها ميلياردها از اموال ايران را توقيف كرده‌اند و براي اين كار غلط خود نيز انبارداري كسب مي‌كنند، اين امر نشان مي‌دهد كه آمريكا استقلال ايران را نپذيرفته است.
وي افزود: آمريكا كه مدعي مكاتبه و مذاكره است، چرا با ادعاي محاكمه‌ي ايران وارد مي‌شود و با ايران از نوع اتهامي گفت‌وگو مي‌كند. هرگاه به موضع برابر رسيدند و از عرش به فرش آمدند و مقابل ما قرار گرفتند، با آن‌ها مذاكره مي‌كنيم.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد ” گفته مي‌شود اين احتمال وجود دارد كه مجلس هفتم از ذخاير صندوق ارزي براي زمينه‌سازي جهت انتخابات رياست‌جمهوري استفاده كند“، گفت: البته اگر تا آن زمان چيزي از صندوق ارزي باقي بماند!. صندوق ارزي تأسيس شد تا مازاد ارزي در آن ذخيره شود به نحوي كه 50 درصد از آن براي رشد اقتصادي استفاده و 50 درصد آن هم ذخيره بماند، كه از سال 79 تا الان، همواره بيش از 50 درصد از درآمدهاي ارزي از آن برداشت شده است.
عضو ائتلاف آبادگران با بيان اين كه شعار مجلس هفتم، خدمت‌رساني است و اين امر بايد كانون توجه مجلس و حكومت قرار گيرد، گفت: خدمت‌رساني به مردم به يك دولت موفق‌تر محتاج است، به همين دليل ما از دولت فعلي كه يك سال از كار آن باقي مانده حمايت خواهيم كرد، تا خدمت بيشتري به مردم شود.
وي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي رابطه‌ي ايران با كشورهاي ديگر و اين كه گفته شده كه ايران اگر مثل ژاپن شود با كشورهاي ديگر از جمله آمريكا رابطه برقرار مي‌كند، گفت: اگر گفته شد كه ايران را به ژاپن اسلامي تبديل مي‌كنيم، معني آن اين است كه ايران مركزي براي رشد فناوري باشد و مستقل شود كه اين يك خطر براي غرب است، ايران ظرفيت اين را دارد كه به فناوري گسترده‌اي دست يابد.
وي درباره‌ي نقش ايران، در عراق آينده نيز گفت: بايد اشغالگران عراق از اين كشور خارج شوند، سرنوشت مردم عراق را به دست خودشان بسپارند و بيش از اين قواعد كنوانسيون ژنو را زير پا نگذارند.
توكلي درباره‌ي فناوري هسته‌اي در ايران گفت: واقعيت اين است كه دانشجويان جوان ايران به شكل ملي به فناوري هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند و اين حق ملت ايران و ديگر كشورهاي مستقل است و از اين حقوق با تمام نيرو دفاع خواهد كرد.
وي با بيان اين‌كه در اين مورد، با حفظ اصول و حسن ظن به رفتار دولت نگاه مي‌كنيم، گفت: لايحه‌اي را كه از طرف دولت به مجلس مي‌دهند، قبول خواهيم كرد.
به گزارش ايسنا، مدرس دانشگاه شهيد بهشتي در پاسخ به اين سوال كه چه اختلافات نظري بين كارگزاران و آبادگران وجود دارد گفت: در مسائل اقتصادي تفاوت زيادي بين اين دو حزب است. كارگزاران در نگاه اقتصادي رشد مباني را شروع كرد و به توزيع درآمد كم‌اعتنا بود كه ما اين نظر را قبول نداريم. ما به رشد عدالت محور و توزيع درآمد بين تمام قشرها توجه مي‌كنيم.
وي اظهار داشت: معتقديم يك توسعه‌ي همه‌جانبه‌ي سياسي اقتصادي اجتماعي بايد صورت گيرد، ولي به دليل اين كه در طول ساليان اخير به شكل‌هاي مختلفي اقتصاد ما مورد غفلت قرار گرفته است و رشد سرمايه‌داري رسم شده، ما مجبوريم براي جبران نتايج تلخي كه { موجب} رشد فقر و فساد بوده، در مجلس هفتم فرصت اصلي را صرف رفع مشكلات معيشتي مردم كنيم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه درباره‌ي بهبود وضعيت معيشت مردم از جمله در بخش بهداشت و درمان چه برنامه‌اي داريد، گفت: در توزيع بودجه دولت، متأسفانه جهت‌گيري به سمت فقيران، ضعيف بوده است و در بخش‌هايي افراط و تفريط ديده مي‌شود، مانند بخش بهداشت و درمان كه بايد دولتي باشد تا افراد محروم بتوانند از درمان‌هاي رايگان استفاده كنند. ما در مجلس هفتم در اين زمينه تغيير جهت‌هايي خواهيم داشت و اجازه نمي‌دهيم سياست‌ها باعث شود كه مسائل فقرا ناديده گرفته شود.

***حسين فدايي گفت: نقطه‌ي مشترك همگرايي و همبستگي آبادگران ايران اسلامي، پيشرفت و خدمت به مردم است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي و عضو ائتلاف آبادگران عصر روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتي اين ائتلاف با بيان اين مطلب اظهار داشت: آبادگران حزب سياسي نيست، بلكه دربرگيرنده‌ي تمام گرايشها، سلايق و نيروهايي است كه نظام را قبول دارند.
كانديداي انتخابات مجلس در تهران افزود: تمام گرايشهايي كه هدفشان خدمت به مردم و پيشرفت است، دور هم جمع شده‌اند، تا به اين هدف برسند.
وي در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اين‌كه “ زمزمه‌هايي از اختلاف ميان آبادگران در مورد رياست مجلس شنيده مي‌شود“ ، اظهار داشت: خوشبختانه اختلافي در مباني و اصول ميان دوستاني كه جزو آبادگران هستند، وجود ندارد و همگان بر اساس منشور صادرشده، عمل مي‌كنند.
فدايي در مورد رياست مجلس آينده گفت: حتما خود مجلس در اين مورد تصميم‌گيري مي‌كند.
وي ادامه داد: هنگامي كه نمايندگان مجلس هفتم مشخص شدند، درباره‌ي اين مساله به نتيجه خواهند رسيد.
فدايي در پاسخ به خبرنگاري كه به آنچه ارائه‌ي فهرستي جعلي به نام آبادگران مي‌ناميد، اشاره كرد، اظهار داشت: متاسفانه برخي رفتارهاي غيراخلاقي و غيرقانوني، افرادي را وادار به عملكرد خلاف قانون كرد. آنان در آستانه‌ي انتخابات اقدام به چاپ و تكثير بروشورهايي مشابه آبادگران و ارايه‌ي ليست جعلي كردند و ما زماني كه متوجه شديم، اين مساله را به مراجع قضايي اطلاع داديم.
وي افزود: كار اين متخلفان وسيع و گسترده بود، اما مردم ما هوشيار بودند و پاسخ آنها را در پاي صندوق‌هاي راي دادند.
فدايي در پاسخ به سوالي درباره‌ي شايعه‌ي شكايت از كانديداهاي منتخب آبادگران نيز گفت: برخي براي از بين بردن اعتماد مردمي، انتخابات را زير سوال مي‌برند و اقدام به طرح شايعات نادرست مي‌كنند. شنيده‌ام كه برخي اقدام به تشويق كانديداهايي كه راي نياوردند مي‌كنند، تا عليه آبادگران شكايت كنند، اما اين عمل، خلاف اخلاق است.
عضو ائتلاف آبادگران افزود: همه در روز انتخابات در صحنه بوديد و مشاهده كرديد كه مردم با آزادي و اختيار پاي صندوق‌هاي راي آمدند و افراد مورد نظرشان را انتخاب كردند.

***رييس فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي گفت: ما از مجلس هفتم نه به عنوان نردباني براي قدرت، بلكه به عنوان جاده‌اي براي خدمت استفاده مي‌كنيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، غلامعلي حدادعادل طي سخناني در نشست خبري ائتلاف آبادگران در پاسخ به سوالي مبني بر احتمال هزينه كردن صندوق ارزي دولت توسط مجلس هفتم براي زمينه‌سازي جهت انتخابات رياست جمهوري افزود: البته انكار نمي‌كنيم كه طبعا عملكرد مجلس هفتم در مسايل سياسي از جمله انتخابات رياست جمهوري موثر خواهد بود اما نگاه ما به مجلس هفتم، ابزاري نيست و از آن به عنوان دهليزي براي به دست گرفتن قدرت استفاده نخواهيم كرد؛ زيرا مجلس خود به خود داراي اعتبار است.
وي در توضيح اظهارات خود مبني بر تبديل ايران به ژاپن اسلامي، گفت: آن‌چه از من نقل شد دقيق نبود و مقصود من اين بود كه در خارج از كشور گفته شده كه ايران مي‌تواند به ژاپن اسلامي مبدل شود و مقصود كساني كه اين اصطلاح را به كار برده بودند، اين بود كه ايران از نظر امكانات طبيعي و استعداد مردم و جوانان كشور اين امكان را دارد كه به يك كشور اسلامي پيشرفته مبدل شود. ما به اين قضيه اعتقاد داريم و پيشرفت همه‌جانبه، برنامه‌ي ماست و كاملا اميدواريم كه ايران از نظر اقتصادي و علمي به كشوري پيشرفته در چارچوب ارزش‌هاي اسلامي مبدل شود.
اين عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي هم‌چنين در پاسخ به سوال ديگري كه در همين راستا مطرح شد، افزود: اگر كسي درباره‌ي ايران با تعبير ژاپن اسلامي صحبت كرده، منظور اين نبوده كه ايران از همه‌ي جهات از جمله سياست خارجي و اعزام نيرو به عراق براي كمك به آمريكا شبيه ژاپن شود بلكه منظور از آن تشبيه، فقط از جهت علمي، پژوهشي و فناوري بوده است.
خبرنگاري علت سكوت حدادعادل را در برابر نطق روز گذشته حقيقت‌جو و آن‌چه درباره تقلب در آرا مطرح شده بود، پرسيد و وي پاسخ داد: چون نمي‌خواستم وقت مجلس را بگيرم توضيحي ندادم؛ زيرا در گذشته توضيح كافي در اين مورد داده شده كه بنده طبق ضوابط قانوني وارد مجلس شدم و همان شوراي نگهباني كه صحت آراي ساير نمايندگان را تاييد كرده بود، در مورد آراي من نيز اظهارنظر كرد. نمي‌شود گفت نظر شوراي نگهبان در مورد عده‌اي از نمايندگان اعتبار دارد و در مورد يك نماينده كه به اكثريت تعلق ندارد بي‌اعتبار است.
وي در مورد موضع‌گيري خود درخصوص توقيف روزنامه‌هاي ياس‌نو و شرق گفت: از بسته شدن روزنامه‌ها خوشحال نيستيم اما اين توقيف‌ها را با انتخابات مرتبط نمي‌دانيم؛ چرا كه اگر قرار بود بسته شدن اين دو روزنامه با انتخابات مرتبط باشد، نبايد قبل از انتخابات صورت مي‌گرفت و همين كه اين اقدام قبل از انتخابات انجام شده است، نشان‌دهنده‌ي مستقل بودن آن از انتخابات است.
وي افزود: ما نمي‌توانيم در اين مورد داوري كنيم و اين مساله مربوط به مراجع قضايي است. به طور كلي اگر روزنامه‌اي دچار تخلف شود بايد طبق قانون با آن برخورد كرد.
حدادعادل در پاسخ به سوالي درباره رابطه‌ي ايران و مصر، داشتن روابط حسنه با كشورهاي اسلامي و عربي را از اولويت‌هاي سياست خارجي كشور عنوان كرد و افزود: اين سياست هم‌چنان در مجلس هفتم نيز دنبال خواهد شد.
وي با استقبال از بهبود روابط با مصر از اين‌كه در ماههاي گذشته قدم‌هاي موثري براي رفع موانع اين رابطه برداشته شده و دو كشور با خوشبيني به آينده‌ي روابط سياسي مي‌نگرند ابراز خوشحالي كرد.
عضو ائتلاف آبادگران در پاسخ به سوال ديگري گفت: اصولا مايل نيستيم از اصطلاح برنده و بازنده استفاده كنيم و آن‌قدر كه به اداي وظيفه در آينده مي‌انديشيم به پيروزي نمي‌انديشيم و كلماتي از قبيل انتقام‌جويي در ذهن ما جايي ندارد.
وي افزود: ما فكر مي‌كنيم با شعار پيشرفت، خدمت و كار براي مردم مي‌توانيم همه‌ي كساني كه قصد خدمت صادقانه به كشور را دارند به همكاري دعوت كنيم و اصولا يكي از برنامه‌هاي آينده‌ي ما اين است كه ستيزه‌جويي‌ها و دعواهاي بين جناحي را كاهش دهيم.
حدادعادل درخصوص نظر ائتلاف آبادگران در مورد وزارت ارشاد و نحوه‌ي تعامل مجلس هفتم با اين وزارتخانه گفت: وزارت ارشاد در سال‌هاي گذشته دو دوره داشته كه انتقاد ما نسبت به آنها يكسان نيست و طبيعتا دوره‌ي فعلي وزارت ارشاد را از دوره‌ي اول بهتر مي‌دانيم و در مجلس هفتم سعي خواهيم كرد با حفظ ارزش‌هاي اسلامي به رشد فرهنگ در بستر آزادي‌هاي قانوني كمك كنيم. در واقع اصلاح فرهنگ و حاكميت ارزش‌هاي اسلامي را در عرصه‌ي فرهنگ در محدود كردن آزادي‌ها جست و جو نمي‌كنيم بلكه با تاكيد بر جنبه‌هاي مثبت از برخي اشكالاتي كه در عرصه‌ي فرهنگ و هنر در وزارت ارشاد پديد آمده است جلوگيري خواهيم كرد.
منتخب اول مردم تهران در دوره هفتم مجلس شوراي در پاسخ به سوالي مبني بر بزرگ‌ترين دستاورد دولت خاتمي اظهارنظر در اين مورد را كار آساني ندانست و افزود: دولت آقاي خاتمي، موفقيت‌هايي داشته و نيز مشكلاتي. ولي مي‌توانيم بگوييم رشد اقتصادي در سال گذشته كه در بخش صنعت 11 درصد بوده است و ايران را در مقام اول خاورميانه قرار داده است، از جمله نقاط مثبت و اميدبخش كارنامه‌ي دولت آقاي خاتمي است.
وي در عين حال تصريح كرد: معتقديم اين رشد اقتصادي بايد با عدالت اجتماعي همراه شود تا مردم نيز آن را احساس كنند.
حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تفاوت ديدگاههاي ائتلاف آبادگران با ديدگاههاي حزب كارگزاران سازندگي، اين خبرنگار را به مطالعه‌ي مواضع و ديدگاههاي هر دو گروه ارجاع داد و گفت: به نظر مي‌رسد تاكيد ما بر جنبه‌هاي فرهنگي و ارزش‌هاي اسلامي بيشتر از كارگزاران سازندگي باشد و به عبارت ديگر، سهم ارزش‌هاي اسلامي در كنار سازندگي و پيشرفت در مجموع مواضع ما بيشتر است.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اظهارنظر اتحاديه‌ي اروپا درخصوص انتخابات ايران و غيرقانوني دانستن ردصلاحيت‌ها از جانب آنها گفت: انتظار ما از اتحاديه‌ي اروپا اين است كه در داوري خود نسبت به انتخابات ايران دچار شتاب‌زدگي نشوند. در مورد ردصلاحيت‌ها نيز بارها گفته‌ايم كه اعلام صلاحيت داوطلبان ورود به مجلس، از وظايف شوراي نگهبان است و اين موضوع جديدي نيست و آن‌چه در ايران اتفاق افتاده مساله‌اي داخلي است.
وي به اتحاديه‌ي اروپا توصيه كرد كه خود را به عنوان يكي از دو طرف رقابت انتخاباتي در ايران وارد عرصه نكند.
اين نماينده مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر وجود نگراني‌هايي از اين‌كه مجلس هفتم، با توسل به خشونت، آزادي‌هاي اجتماعي را محدود كند، اظهار داشت: مسلما ما و مردمي كه به ما راي دادند، انتقاداتي نسبت به بعضي جنبه‌هاي اجتماعي داريم و تلاش مي‌كنيم ارزش‌هاي اخلاقي و معنويت اسلامي را كه از اهداف اساسي انقلاب ماست در جامعه گسترش دهيم اما مقصود اين نيست كه با خشونت برخورد خواهيم كرد. ما معتقديم بخشي از ناهنجاري‌هاي اجتماعي ناشي از فقر و بيكاري و مشكلات اقتصادي است و احتمال مي‌دهيم اگر مردم با مجلس و دولتي سر و كار داشته باشند كه عزم و اراده‌ي جدي براي رفع مشكلات داشته باشد زمينه براي اصلاح مشكلات اجتماعي و فرهنگي هموار خواهد شد. ضمن آن‌كه ما اجراي احكام اسلامي را عين آزادي مي‌دانيم، نه محدود كردن آزادي.
وي هم‌چنين در مورد انتخاب رييس مجلس هفتم، تصميم‌گيري در اين مورد را به بعد از افتتاح مجلس موكول كرد و گفت: در اين زمينه همه‌ي نمايندگان مجلس هفتم بايد تصميم بگيرند.
حدادعادل در پاسخ به سوالي مبني بر نظر ائتلاف آبادگران ايران اسلامي درباره فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه گفت: آن‌چه ما نگران آن هستيم، استفاده‌ي ابزاري از دانشجويان براي قدرت در خارج از دانشگاههاست و كوشش مي‌كنيم دانشجويان به عنوان مديران آينده‌ي كشور، بدون اين‌كه ابزار دست گروههاي خارج دانشگاه واقع شوند، درباره‌ي مسايل مهم كشور اظهارنظر كنند.
رييس فراكسيون اقليت مجلس در پاسخ به اين سوال كه پروتكل الحاقي در مجلس ششم بررسي خواهد شد يا در مجلس هفتم گفت: هرچه در مجلس به تصويب برسد قانوني است؛ چه در مجلس ششم باشد و چه در مجلس هفتم.
وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي در مورد حضور اعضاي القاعده در ايران گفت: اگر به فرض چنين چيزي هم باشد ـ كه البته ما صحت آن‌چه را كه ديگران در اين مورد مي‌گويند تاييد نمي‌كنيم ـ به هر حال سياست دولت ايران بعد از قضاياي افغانستان اين بوده كه معدود اعضاي دستگير شده‌ي القاعده را به كشورهاي متبوعشان تحويل دهد.
حدادعادل در مورد اظهارنظر برخي مبني بر تخلف در انتخابات، شكايت نامزدها و گروههاي شركت‌كننده در انتخابات را حق قانوني آنها دانست و گفت: اگر ثابت شود تخلفي صورت گرفته است، بايد به آن رسيدگي شود ولي فراموش نكنيم كه انتخابات نه به دست ما بلكه به دست وزارت كشوري اجرا شده كه به رقباي انتخاباتي ما تعلق دارد، نه به ما.
وي هم‌چنين در پاسخ به سوالي مبني بر توزيع فهرست جعلي آبادگران پيش از انتخابات، گفت: ما اين اقدام را غيرقانوني و غيراخلاقي دانسته و از آن متاسفيم اما در عين حال اين اقدام نشان داد كه اين افراد به پيروزي ائتلاف آبادگران مطمئن بودند و مي‌خواستند با نام و عنوان آبادگران براي كسان ديگري راي كسب كنند كه پيش‌بيني‌شان نيز درست از آب درآمد.
حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد «آيا مجلس هفتم، عقربه‌ي اصلاحات را به عقب برمي‌گرداند؟» گفت: ما نمي‌خواهيم عقربه‌ي اصلاحات را به عقب برگردانيم بلكه مي‌خواهيم ساعت اصلاحات را تنظيم كنيم.
وي افزود: ما به اصلاحات به معناي درست و عام كلمه مخالف نيستيم. انقلاب ما يك حركت اصلاحي بود و اصلاحانت را به اين معنا يك امر موقت نمي دانيم. هر دولتي كه با وفاداري به اصول انقلاب اسلامي و هر مجلسي كه خود را نماينه ملت ايران مي‌داند بايد به دنبال اصلاح باشد.
وي در عين حال تاكيد كرد: ما انتقاداتي به آن‌چه در چند سال گذشته به اصلاحات منسوب بوده است داريم و يكي از وظايف خود را در مجلس آينده رفع اين انتقادات مي‌دانيم.
حداد عادل با اشاره به انتقاداتي كه به اصلاحات به معناي مترادف آن در سال‌هاي اخير، وارد است، كم‌توجهي به مسايل و مشكلات ملموس و واقعي مردم را يكي از اين موارد دانست و گفت: نظرخواهي‌هايي كه توسط دستگاههاي دولتي به عمل آمده و نيز راي مردم در انتخابات شوراها نشان مي‌دهد كه مردم تفسيري را كه تا كنون از اصلاحات شده است، قبول ندارند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد «ترجيح مي‌دهيد رييس‌جمهور آمريكا از حزب جمهوري‌خواه باشد يا دموكرات؟» گفت: همان‌طور كه انتظار داريم آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها در امور داخلي ايران دخالت نكنند، ما هم در انتخاب رييس‌جمهور آمريكا كه امري داخلي است اظهارنظر نمي‌كنيم. فقط مي‌توانيم اميدوار باشيم هركس كه رييس‌جمهور آمريكا شد چهره‌ي منطقي‌تري از اين كشور به نمايش بگذارد.
از حداد عادل درباره اظهاراتش مبني بر اين كه در رابطه با آمريكا قدم اول را بايد آمريكا بردارد، گفت: ما معتقديم تا وقتي آمريكا انقلاب اسلامي ايران را باور نكند و آن را به عنوان يك واقعيت انكارناپذير نپذيرد و پيام مردم ايران را كه همان استقلال است نشنود، قدم اول برداشته نخواهد شد.
اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي احتمال مطرح شدن لوايح مسكوت مانده‌ي فعلي مانند لوايح پيشنهادي رييس‌جمهور را در مجلس هفتم، منتفي ندانست و گفت: ما مواضع خود را به عنوان يك نماينده نسبت به آن طرح‌ها اعلام كرده‌ايم ولي نمي‌توانيم پيشاپيش از نتيجه‌ي نهايي درباره‌ي اين طرح‌ها سخن بگوييم.
حدادعادل در مورد نقش ايران در عراق، با بيان اين‌كه سياست ما همان سياست ملي كشورمان نسبت به عراق است، گفت: اين سياست يعني حاكميت مردم عراق بر سرنوشت خود و حفظ تماميت ارضي عراق و داشتن روابط حسنه و احترام متقابل با كشور عراق كه يك كشور مهم اسلامي همسايه‌ي ماست، مدنظر ما خواهد بود. دلهاي مردم ما براي مواريث اسلامي موجود در عراق مي‌تپد و يك عراق آباد و آزاد و حاكم بر سرنوشت خود در همسايگي ما قطعا به سود ماست و ما از چنين آينده‌اي استقبال و حمايت مي‌كنيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه معتقد بود ائتلاف آبادگران در برخورد با مخالفان و منتقدان بيش از حد تسامح به خرج مي‌دهد، گفت: ما چه بازنده باشيم و چه برنده، موظف به رعايت ارزش‌هاي اسلامي هستيم و جامعه‌ي ما بيش از هر چيز به چنين ارزش‌هايي احتياج دارد. از اين رو تلاش مي‌كنيم با دوستان و رقيبان خود دوستانه رفتار كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5009

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل نشست مطبوعاتي ائتلاف آبادگران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016