سه شنبه 12 اسفند 1382

گفتگوى جمشيد فاروقى با پتر فيليپ، مفسر و كارشناس مسائل ايران پيرامون انتخابات مجلس، صداي آلمان

انتخابات دوره هفتم مجلس شوراى اسلامى در كانون توجه رسانه هاى گروهى جهان قرار داشت. در هنگام برگزارى انتخابات بسيارى از آژانسهاى خبرى اقدام به اعزام خبرنگار به ايران نموده بودند. گزارشهاى انتخابات بگونه اى مداوم از سوى آژانسهاى خبرى در پهنه گيتى منتشر ميشدند. در همان هنگام، از سوى دويچه وله، صداى آلمان، پتر فيليپ Peter Philipp در تهران بسر ميبرد. وى به عنوان كارشناس مسائل ايران، چندين گزارش و تفسير در ارتباط با انتخابات ايران تهيه نمود. در همين رابطه، بخش فارسى دويچه وله گفتگويى دارد با وى.
----------------------------------------------

دويچه وله: آقاى فيليپ شما هم شاهد انتخابات ۴ سال پيش مجلس بوديد و هم شاهد انتخابات اخير. به نظر شما چه تغيير و تحولى در رويكرد جامعه ايران نسبت به انتخابات صورت گرفته است؟

فيليپ: مشخص ترين تحولى كه من شاهد آن بودم مربوط به روز انتخابات ميشود. من از همان حوزه هاى راى گيرى اى در تهران ديدن كردم كه ۴ سال پيش نيز از نزديك ديده بودم. ميزان حضور مردم در اين حوزه هاى راى گيرى بسيار كمتر از ۴ سال پيش بود. ۴ سال پيش من شاهد صفهاى طولانى مردم در اين حوزه ها بودم. و بدين ترتيب صحت ارزيابى بسيارى از كارشناسان و ناظرين پيرامون نازل بودن ميزان شركت مردم در اين انتخابات تاييد ميشود. اما در تهران بهرحال نميشد تصورى از ميزان مشاركت مردم در ديگر نقاط ايران بدست آورد.

در مجموع ميتوان گفت تحولى آشكار در نظر و رفتار مردم تهران مشاهده ميشود. از آن شور و اشتياقى كه ما ۴ سال پيش در بين مردم شاهد آن بوديم اثرى به چشم نميخورد. در آن هنگام عليرغم شك و ترديدها، مردم بدان اميد داشتند كه با رفتن به پاى صندوقها اوضاع تغيير خواهد يافت. اما در رابطه با انتخابات اخير ميتوان گفت كه ياس و سرخوردگى آشكار جاى آن اميد سابق را گرفته بود. مردم به ما ميگفتند كه شركت ما در اين انتخابات هيچ تغييرى در اوضاع ايجاد نخواهد كرد. ما به پاى صندوقها ميرويم، اصلاح طلبان را برميگزينيم و حتى اصلاح طلبان دو سوم كل مجلس را تشكيل ميدهند، ولى با وجود اين هيچ تغييرى رخ نميدهد. و محمد خاتمى نيز نتوانسته است انتظاراتى كه مردم از وى داشتند را برآورده سازد.

دويچه وله: آقاى فيليپ شما بعنوان خبرنگار در ايران حضور داشتيد. آيا آزادانه ميتوانستيد از حوزه هاى راى گيرى ديدن كنيد؟ آيا بر سر كار شما موانعى هم ايجاد كردند؟
فيليپ: در ابتداى امر، من بسيار نگران بودم كه موانع بسيارى بر سر كار ما ايجاد كنند. در ارتباط با دريافت رواديد سفر، دشواريهاى بسيارى داشتيم. ويزاى من خيلى دير صادر شد. گفته ميشود كه نيروهاى محافظه كار عنوان كرده اند كه براى انتخابات ۲۹۰ نماينده مجلس نميتوان به ۳۰۰ ژورناليست و خبرنگار خارجى اجازه تهيه گزارش داد. اما در خود تهران هيچگونه مانعى بر سر كار ما ايجاد نكردند و من توانستم آزادانه در تهران رفت و آمد كنم.

دويچه وله: آقاى فيليپ شما بعنوان كارشناس مسائل ايران اوضاع سياسى ايران پس از انتخابات را چگونه ارزيابى ميكنيد؟
فيليپ: من اوضاع سياسى ايران را آنگونه كه بسيارى در خارج از ايران منفى ارزيابى ميكنند، منفى نميبينم. هرگاه ما به شكل واقع بينانه به مسئله نگاه كنيم، اوضاع سياسى كشور تحت رهبرى محافظه كاران نيز از آن چيزى كه بود نميتواند خيلى بدتر شود. چرا كه محافظه كاران تا كنون مانع از فعاليت خاتمى و اصلاح طلبان ميشدند. و هرگاه ما واقع بينانه به مسائل نگاه كنيم، محافظه كاران نيز بايد بدانند كه حساسيت مردم كجاست و محافظه كاران نيز نميتوانند بدون در نظر گرفتن علائق مردم حكومت كنند. آنان نيز ميبايست آزاديهاى فردى را در نظر گيرند.

از حيث اقتصادى نيز آنان براى ايجاد كار در كشور محتاج سرمايه هاى خارجى هستند. و بدون نزديكى به غرب امكان جذب سرمايه هاى خارجى وجود ندارد. در اين رابطه شايد محافظه كاران سريعتر و با كارآمدى بيشتر به غرب نزديك شوند، چرا كه برخلاف اصلاح طلبان، محافظه كاران در اين رابطه هراسى از اپوزيسيون ندارند. و اين چنين است كه حتى برخى مدعى شده اند كه محافظه كاران روزى مناسبات كشور با آمريكا را احيا خواهند كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5272

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوى جمشيد فاروقى با پتر فيليپ، مفسر و كارشناس مسائل ايران پيرامون انتخابات مجلس، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016