پنجشنبه 21 اسفند 1382

ايران پس از انتخابات، از ديدگاه يك عضو شوراي مركزي جبهه ملي ايران

كورش زعيم
كورش زعيم

عضو شوراي مركزي و هيئت اجرايي جبهه ملي ايران گفت: عملكرد و پيروزي ظاهري جناح محافظه كار در انتخابات، ادامه روندي بود كه حدود شش ماه پس از خرداد 1376 آغاز شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محافظه كاران پس از اينكه از تكان سختي كه در دوم خرداد خوردند بخود آمدند، و خاتمي اجازه داد نفس تازه كنند، به برنامه ريزي عليه حركت خودجوش مردم و باز پس گيري قدرت پرداختند. برنامه آنها فلج كردن و كنترل رييس جمهور بود كه با مسامحه آقاي خاتمي با موفقيت انجام گشت!
مهندس در گفتگو با خبرنگار آژانس خبررساني آينده سازان (آسنا) با بيان اين مطلب افزود: پس از ضربه دوم انتخابات مجلس ششم، محافظه كاران كه اعتماد بنفس خود را در مقابله با خاتمي بدست آورده بودند، به آساني مجلس ششم را هم، با توقيف مطبوعات اصلاح طلب و جلوگيري از مصوبات مردمي، فلج كردند. بنابراين، با توجه به اينكه آقايان انحصار طلب مطمئن بودند كه نه رئيس جمهور و نه مجلس اصلاحات اراده و جرات ايستادگي در برابر اقدامات غيرقانوني آنها را ندارد، سناريوي مضحك رد صلاحيتها و انتخابات مجلس هفتم را برگزار و مجلس را هم از چنگ اصلاح طلبان درآوردند.
وي ادامه داد: در اين راستا، جناح محافظه كار آنقدر به قدرت و نفوذ خود مطمئن بود كه به هيچ يك از اعتراضات و تهديدات دولت و مجلس وقعي نگذاشت و در واقع با آنها مانند كودكان فضول و مزاحم رفتار كرد. جريان انتخابات مجلس ششم، از رد صلاحيت ها تا راي گيري و شمارش آراء، يك نمايشنامه رو حوضي بود كه به علت سرخوردگي و بي اعتنايي مردم به كل حاكميت، به آساني، حتي بدون تماشاچي، اجرا شد.
زعيم تصريح كرد: در طي انتخابات مجلس هفتم، كه نمونه اي از يك انتخابات فرمايشي بود كه مشابه آن در همه كشورهاي استبدادي براي رنگ كردن ظاهر سيستم حكومتي انجام مي گيرد، مردم ايران كه پس از سرخوردگي از بي نتيجه شدن همه هيجانها و اميدهايي كه جنبش خرداد 1376 ايجاد كرده بود، نسبت به كل نظام حكومتي بي اعتنا شدند، و به همين دليل پايين ترين سطح مشاركت مردم در طي ربع قرن گذشته تجربه شد. اكنون همين مردم را نگراني از آينده و دلهره از سرنوشت آنها در دست يك نظام حكومتي منتصب و قيم مآب فرا گرفته است. مردم نااميد و نگران از دست دادن همين نيمچه آزاديهايي است كه هنوز دارند. فكر فرار و مهاجرت جوانان، قشر تحصيلكرده و سرمايه ها قوت گرفته و ما احتمالا" با يك موج عظيم ديگري از فرار مغز و سرمايه مواجه خواهيم بود. پيرتر ها هم غالبا اميد خود را از دست داده و باور دارند كه ديگر در طول دوران زندگيشان تجربه دموكراسي را شاهد نخواهند بود.
عضو شوراي مركزي جبهه ملي ادامه داد: همه مي دانند كه وقتي روحانيان كنترل كامل كشور را بدست بگيرند، ديگر به آساني آنرا رها نخواهند كرد. ربع قرن ديگر تحمل، ربع قرن ديگر مبارزه، ربع قرن ديگر عقب افتادگي و زندگي بي روح و بي هدف، و ربع قرن ديگر خفقان و ناامني و مشكلات اقتصادي. اين بار، جناح حاكم كمتر از گذشته از همكاري شهروندان انديشمند و صاحب نظر و متخصص برخوردار خواهد بود، و بنابراين، بايد انتظار داشته باشيم كه سياستگذاري ها و تصميم گيري ها از هوشمندي كمتري، حتي نسبت به ربع قرن گذشته، برخوردار باشند.
وي با بيان اين مطلب كه جناح محافظه كار متصرف نيز به اين مشكلات واقف است، گفت: آنها مي دانند كه از همكاري جامعه برخوردار نخواهند بود، و ديگر اين جامعه بيدار و هشيار را نمي توان با ترفندهاي كهنه فريب داد و اميدوار نگه داشت. آنها بخوبي ميدانند كه دوران آرام و آساني را در پيش رو نخواهند داشت. گروه قدرتمند حاكم كه خود را پشت چهره هاي جديد و ناشناخته مجلس هفتم پنهان كرده، بخوبي مي داند كه ادامه سياستهاي گذشته ممكن است نتايج معكوس و طغيان مردم را ببار آورد، بنابراين، از نمايندگان خود در مجلس هفتم خواهد خواست كه اداي اصلاح طلبان را درآورند و برخي مواضع آنان را تكرار كنند. ضمنا خواهند كوشيد كه، به تصور خودشان، گروه هاي ملي را هم خلع سلاح كنند. مثال زنده آن، تكرار بي دليل و ملال آور سرود ملي ايران در صدا و سيما در تمام ساعات روز انتخابات بود، سرودي كه در قلب مردم ايران جاي دارد، ولي جناح حاكم هميشه مخالفت و انزجار خود را از آن نشان داده بوده است. و نيز ايجاد سازمانهاي سياسي ساختگي با نامهايي شبيه سازمانهاي سياسي قديمي مورد احترام مردم، و شعارهايي كه بظاهر رنگ مردمي دارند ولي نشانگر كم هوشي توليدكنندگانشان است.
مهندس زعيم همچنين اظهار داشت: از اين پس، جناح حاكم كه اكنون آنها ميانه روهاي حكومت بايد تلقي شوند، با جناح متحجر و واپس گراي درون خود مشكل خواهد داشت. جناح متحجر كه در دوران اصلاحات به گوشه رانده شده بود، اكنون به ميان ميدان آمده و خود را در قدرت بدست آمده سهيم و محق مي داند. آنها توقعات زيادي خواهند داشت كه در شرايط كنوني غيرعملي خواهد بود. دعواي اين دو جناح كه در طي ماههاي آينده خود را كم كم نشان خواهد داد، بسيار تماشايي خواهد بود. از يك سو، جناح قدرتمدار قصد دارد كه براي تثبيت موقعيت خود و ايجاد مشروعيت جهاني با قدرتهاي جهاني سازش نمايد و امتيازاتي داد و ستد كند؛ از سوي ديگر، جناح متحجر مزاحم كار آنها خواهد بود و بسياري نقشه هاي آنها را خنثي يا خدشه دار خواهد كرد. ديگر اينكه، جناح حاكم مجبور خواهد شد براي ايجاد تعادل و كاهش نفوذ متحجران، اصلاح طلبان حذف شده را به عنوان يك اپوزيسيون فعال بپذيرد. اگر اين پيش بيني صورت پذيرد، انتخابات رياست جمهوري ميدان جنگ اين دو جناح خواهد شد و رويدادهاي بسيار جالبي را شاهد خواهيم بود.
وي در ادامه گفت: پيش از انتخابات پيش بيني مي كرديم كه اگر جناح محافظه كار از مشاركت 40 تا 50 درصدي مردم برخوردار شود، براي خود مشروعيت قائل خواهد شد و احتمال اعمال خشونت براي حذف مخالفان در راستاي تثبيت موقعيت بسيار زياد خواهد بود. ولي اگر مشاركت مردم زير30% باشد، آنها براي موجه نشان دادن خود و اميدوار كردن مردم، به تظاهر و تقليد از اصلاح طلبان خواهند پرداخت و احتمال اعمال خشونت كاهش خواهد يافت. خوشبختانه، مشاركت واقعي مردم بنظر مي رسد كه حتي از حداقل انتظار ما هم كمتر بوده است. در تهران و شهرهاي بزرگ بي اعتنايي مردم يك حماسه ملي بود، هرچند كه در برخي شهرهاي كوچك و روستاها صد تا بيش از دويست درصد مردم به محافظه كاران راي دادند!!
زعيم در عين حال خاطرنشان كرد: با اين همه، ما آينده كشور را تاريك نمي بينيم. جهان ديگر آنقدر بزرگ و بسته و دور نيست كه بتوان از ديدها پنهان ماند. ديگر هيچ رژيمي نمي تواند هر كاري خواست با مردم خود بكند و به جهان بگويد كه دركارش دخالت نكند، و نيز هيچ قدرتي در داخل يا خارج كشور، هر چقدر هم بي منطق، عقب افتاده و سنگدل، نمي تواند مردم را از تلاش براي آزادي و دموكراسي باز بدارد. ما عضو خانواده جهاني هستيم و درد ما را در چند ثانيه در سراسر دنيا احساس مي كنند. آنها كه سد راه آزادي، دموكراسي و تحقق حقوق بشر ميشوند، خودشان مي دانند كه فقط دارند وقت ميخرند و از اين ستون به آن ستون ميكنند. روش مقابله رژيم ها با آزاديخواهي مردم و درجه خشونت آنها سرنوشت خودشان را سريعتر روشن خواهد كرد، هرچند كه ملتها بناچار بايد هزينه احقاق حقوق حقه خود را بپردازند.
وي افزود: جبهه ملي ايران كه اميدوار بود روند اصلاحات كند نشود، اكنون نسبت به آينده كشور در دست جناح انحصارطلب و تحت قانونهاي موجود كاملا نااميد است. ما هيچ راهي را به جز انجام يك همه پرسي بنيادين براي تعيين ساختار حكومتي در پيش رو نمي بينيم. تصور ما از آينده نزديك اين است كه اين آقايان تلاش بسياري خواهند كرد كه سياست خارجي را تنش زدايي كنند و روابط با امريكا را برقرار نمايند. همچنين تلاش خواهند كرد سرمايه گذاري خارجي در ايران را تشويق كنند تا به اقتصاد رونق بدهند و مردم را سرگرم فعاليتهاي اقتصادي و اميد به كسب رفاه كنند تا براي خودشان و تثبيت موقعيت خود زمان بخرند. ولي در راه ايجاد شرايط بالا امتيازاتي را مجبور به اعطا خواهند شد كه خود مايه خشم بيشتر مردم خوهد شد. از سوي ديگر، روابط حسنه با غرب و امريكا، رفت و آمدها و رونق اقتصادي خود باعث توقعات بيشتر مردم خواهد شد. در تمام اين مدت، جناح متحجر و واپس گرا مزاحم و چوب لاي چرخ خواهد بود. درهاي باز ناشي از ارتباطات با كشورهاي پيشرفته، موج جديدي از آزاديخواهي را ايجاد خواهد نمود كه از جنبش دوم خرداد بسيار نيرومندتر خواهد بود و احتمال دارد كه منجر به دخالت كشورهاي خارجي و سازمان ملل هم بشود. اين بار، اصلاحاتي كه جناح دوم خرداد نتوانست در شش سال انجام دهد، در چندماه عملي خواهد بود.
عضو شوراي مركزي جبهه ملي ادامه داد: اگر روابط با امريكا و رونق اقتصادي، بعلت اختلافات درون جناحي يا امتناع بين المللي تحقق نپذيرد، اختلافات درون جناحي تشديد خواهد شد و نارضايتي مردم، بويژه جوانان، به درجه استيصال خواهد رسيد و شيرازه امور از دست آنها كه فكر مي كنند همه چيز را تحت كنترل دارند، خارج خواهد شد.
وي در خاتمه گفت: ما هنوز اميدواريم كه گروه هوشمند جناح حاكم، اگر كسي مانده باشد، به عقل خود مراجعه كنند و سعي كنند تصوير آينده اي را كه در انتظار خودشان است، يا دستكم جايگاه خود را در تاريخ، ببينند. اين كشور در يكي از خطرناكترين چهارراههاي حوادث بين المللي قرار گرفته است. اين ملت به مرز استيصال و عفوناپذيري رسيده، چرا نمي توانيد ببينيد و صداي مردم را بشنويد؟

آژانس خبررساني آينده سازان
http://asna82.persianblog.com

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5554

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران پس از انتخابات، از ديدگاه يك عضو شوراي مركزي جبهه ملي ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016