يكشنبه 16 فروردين 1383

آصفي: خبر كشف اورانيوم فوق غني شده در ايران بي‌اساس است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي
آصفي خبر كشف اورانيوم فوق غني شده را در تاسيسات هسته‌يي ايران از سوي رويتر تكذيب كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان، در جلسه‌ي هفتگي خود در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: اين يك خبرسازي كاملا ناشيانه، بي‌اساس و غير واقعي است و در سفر اخير كارشناسان آژانس به ايران كه دو سه روز گذشته به پايان رسيد، هيچ موردي گزارش نشد. منشاء برخي آلودگي‌ها مربوط به قطعات وارداتي است. ما مصر به تبادل نظر با كارشناسان كه گروه بعدي آن‌ها در اواخر فروردين به ايران سفر مي‌كنند، هستيم كه در اين سفر بحث غني سازي، بحث پيرامون P2 و غيره خواهد بود.
وي افزود: به آنچه گفته‌ايم متعهديم و اصرار داريم با تعهد طرفيني اين موضوع قابل حل و فصل است.
آصفي تصريح كرد: تنها در پرتو همكاري سازنده با ايران امكان رسيدن به توافق با طرف‌هاي اروپايي فراهم است و ايران نشان داده كه در شرايط تهديد و زورگويي تسليم نمي‌شود.
وي در ادامه گفت: آنچه پارلمان اروپا در خصوص ايران اشاره كرده، بعضي‌هايش غير واقعي و تحريف است و مغرضانه تهيه شده و كلا يك گزارش بسيار غير واقعي از وضعيت حقوق بشر در ايران بود كه ما اين را رد مي‌كنيم.
آصفي سفر البرادعي به ايران را سفر مهمي دانست و گفت: ما اصرار بر همكاري سازنده و شفاف با آژانس داريم و كار جدي ما با كارشناسان آژانس مويد اين موضوع است؛ در سفر البرادعي به ايران موضوعاتي چون حل و فصل بعضي مسايل باقي مانده بحث مي‌شود. ما به تعهدات‌مان پايبنديم و تا حال هيچ كدام را نقض نكرده‌ايم.
وي ادامه داد: تعليق غني سازي داوطلبانه و موقت بوده و اينكه چگونه برطرف شود به تصميمات بعدي ايران برمي‌گردد. استفاده از فناوري صلح‌آميز هسته‌يي حق طبيعي ماست.
آصفي در خصوص موضع ايران در مقابل تحريم 13 شركت از سوي آمريكا گفت: كشورهايي كه اين شركت‌ها متعلق به آن‌ها بود، اين تحريم را محكوم كردند، استفاده ابزاري از همكاري‌هاي اقتصادي عمل مذمومي است و نتيجه ندارد.
وي افزود: متاسفانه آمريكا نشان داده از هيچ امكان و موقعيتي براي تحميل سياست‌هاي خودش صرف نظر نمي‌كند و اين كار مغاير با هنجارها و مقررات بين‌المللي است و جامعه‌ي جهاني هم تا حال نسبت به آن عكس‌العمل نشان داده است.
آصفي در پاسخ به اين كه آيا سايت هسته‌يي‌اي در ايران وجود دارد كه به اطلاع آژانس رسيده نشده است، گفت: نه ما بسيار شفاف مسايل را با آژانس دنبال مي‌كنيم. ما از هيچ گونه همكاري با آژانس دريغ نكرده‌ايم و مركز هسته‌يي نيست كه ما از بازرسان مخفي كرده باشيم.
سخنگوي وزير خارجه كشورمان با اشاره به سفر كمال خرازي، وزير خارجه كشورمان به روسيه گفت: دكتر خرازي براي شركت در اجلاس وزراي خارجه‌ي كشورهاي ساحلي فردا (دوشنبه) به مسكو سفر مي‌كند.
وي ادامه داد: مهم‌ترين هدف برگزاري اجلاس فراهم كردن زمينه‌اي براي رايزني و تبادل نظر كشورهاي ساحلي در سطح وزراي خارجه است. هم‌چنين در اين اجلاس يك روزه مسايل جهاني، منطقه‌يي و به ويژه درياي خزر بحث خواهد شد.
آصفي هم چنين بررسي روند مذاكرات مربوط به تدوين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر را از ديگر محور مذاكرات دانست و افزود: اين اجلاس فرصت خوبي براي كشورهاي ساحلي براي تبادل نظر در خصوص اين دريا در سطح وزراي خارجه است.
وي تصريح كرد: ايران همواره از روند مذاكرات كشورهاي ساحلي و حل و فصل مسايل مربوط به آن حمايت كرده و در اين اجلاس نيز مشاركت فعال خواهد داشت و بر مواضع خود تاكيد خواهد كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: ايران خواستار بهره‌مندي همه‌ي كشورهاي ساحلي از كليه‌ي منابع درياي خزر و همكاري در زمينه‌هاي مختلف اين درياست و در اين جهت توجه به موازين بين‌المللي و استفاده از تجربيات تمام كشورها را هم ارزيابي مي‌كند.
وي در خصوص تاريخ برگزاري اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر در پاسخ به ايسنا گفت: اين از موضوعاتي است كه در مسكو بايد بحث شود و هنوز تاريخ قطعي آن تعيين نشده است.
آصفي در خصوص بيانيه‌ي فرانسه، آلمان و انگليس درباره ايران تصريح كرد: آنچه اعلام شده، توليد يا فناوري آزمايشي UF4 است كه هيچ ارتباطي به تعهدات ما به تعليق داوطلبانه‌ي غني سازي ندارد. ايران از سه كشور اروپايي دعوت مي‌كند كه نسبت به تعهدات‌شان در چارچوب NPT و بيانيه‌ي تهران پايبند باشند كه اين پايبندي باعث اعتماد سازي مي‌شود.
وي افزود: هر طرحي كه بين ما و اين سه كشور موجب تخريب روند اعتماد سازي ‌شود، به نفع طرفين نيست؛ همچنان كه ما اعلام كرده‌ايم متعهديم و همكاري روشن با مامورين آژانس داشته‌ايم و با دعوت از مامورين آژانس پايبندي خود را نشان داده‌ايم و بايد طرفين به تعهدات خود پايبند باشند.
آصفي تصريح كرد: سياست تنش زدايي و اعتماد سازي دولت در سال جديد ادامه خواهد داشت و اين مورد اجماع است و در روند آن تغييري ايجاد نمي‌شود.
آصفي در پاسخ به اين كه آيا تاريخي براي مذاكره با اروپا در خصوص حقوق بشر تعيين شده، گفت: اين مساله تابع خيلي مسايل ديگر است. ما با اروپا در اين باره در حال گفت‌وگو هستيم. آنچه ايران كرارا اعلام كرده اين است كه ما در پرتو تعامل سازنده امكان پيشرفت بيشتر و رسيدن به تفاهمات بيشتر را مي‌خواهيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: ايران هيچ پيش شرطي را براي همكاري نمي‌پذيرد. همكاري اقتصادي به نفع طرفين است. اين ايران نيست كه ضرر مي‌كند بلكه طرف اروپايي هم ضرر مي‌كند. اگر رابطه‌ي اقتصادي منفعت دارد براي طرفين است اين را نمي‌توان به عنوان حربه عليه ايران به كار گرفت.
وي در خصوص سفر خرازي به آفريقا گفت: همكاري‌هاي بازرگاني تجاري و افزايش همكاري‌هاي در اين سفر بحث شد. بحث مشاوره فني و ارايه‌ي خدمات فني و همكاري براي پروژه‌هاي مشترك در آفريقا از ديگر موضوعات بوده است.
آصفي در خصوص سفر وزير كشور عراق به ايران گفت: در سفر ايشان موضوعاتي چون سفر زايرين، امنيت مرزها و موضوعات ديگر بحث مي‌شود. ايران از مردم خواسته از تردد غير قانوني به عراق جلوگيري كنند. ممكن است مواردي گزارش شده كه افراد به دليل اشتياق به زيارت به طور غير قانوني به عراق بروند. اما ايران اعلام كرده تا شرايط عادي نشده شهروندان مراقب باشند.
آصفي با اشاره به وجود بعضي اعضاي منافقين در عراق تصريح كرد: ما با مسوولين شوراي انتقالي صحبت داشته‌ايم. يكي از موضوعاتي كه با وزير كشور عراق بحث مي‌شود، بحث حضور بعضي گروهك‌ها در عراق است. آن‌ها هم تلاش مي‌كنند در حد امكانات برخورد كنند.
وي در خصوص خبر كشته شدن يك ايراني در گويان گفت: ما اين خبر را دنبال مي‌كنيم و تا اين لحظه تاييد نمي‌كنيم.
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان در خصوص كشته شدن يك جوان ايراني در اكراين تصريح كرد: ما از سوي سفارت‌مان در اكراين اين موضوع را دنبال كرده‌ايم كه منجر به دستگيري عوامل اين حادثه شد. به گزارش ايسنا،
آصفي هم‌چنين در خصوص حمله به نمازگزاران در مسجدالاقصي گفت: اين عمل همچون ديگر اقدامات جنون آميز اين رژيم عليه ملت مظلوم فلسطين نمونه‌ي ديگري از نقض مقررات بين‌المللي و اصرار اين رژيم به مخالفت با افكار عمومي جهان است.
وي ادامه داد: ايران با هشدار و اعلام خطر درباره‌ي برنامه‌ها و توطئه‌هاي ويرانگر اين رژيم در هتك حرمت مقدسات مسلمين، توسعه‌طلبي و زمينه سازي براي عملي كردن نيات و اهداف شوم خود اين اقدامات را شديدا محكوم مي‌كند و از جامعه‌ي جهاني مي‌خواهد براي ممانعت از تجاوزگري‌ها و اقدامات سبعانه اين رژيم و جلوگيري از وخامت بيشتر تمام امكانات و توان خود را به كار گيرند.
وي در خصوص چالش بين شهرداري تهران و برلين در خصوص نصب لوح يادبود انفجار ميكونوس كه در آن عبارات بي‌اساسي درباره نقش ادعايي ايران در آن درج شده بود گفت: نصب لوح در برلين را سازنده نمي‌دانيم. عواملي كه مخالف توسعه‌ي روابط ما هستند، به اين موضوع پرداخته‌اند و اقدام شهرداري برلين غير سازنده و نامناسب است.
وي در خصوص اظهارات هانس بليكس مبني بر دستيابي ايران به تسليحات هسته‌يي و تاثير آن بر سفر البرادعي به تهران گفت: البرادعي خودش مسايل را از نزديك دنبال مي‌كند. بعضي‌ها اظهار نظراتي مي‌كنند كه با حقيقت فاصله دارد. آنچه ملاك عمل است همكاري ما با آژانس است آن را با شفافيت شروع كرده‌ايم و ادامه مي‌دهيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6163

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: خبر كشف اورانيوم فوق غني شده در ايران بي‌اساس است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016