دوشنبه 17 فروردين 1383

پيش‌‏بيني‌‏ دستاوردهاي سفر البرادعي به ايران در گفت‌‏وگوي ايلنا با صاحب نظران

گفت‌‏وگو با اطهري، باوند، ترقي، سحرخيز، قديري، درودي، پوراحمدي، رحيم‌‏نژاد، پورموسوي و بصيري

تهران- خبرگزاري كار ايران
محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي تا ساعاتي ديگر براي ديدار و گفت‌‏وگو با مقامات كشورمان به همراه يك هيأت بلندپايه، وارد تهران مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران، ايلنا، وي كه به‌‏تازگي از سفر آمريكا بازگشته است، گزارش نهايي خود را در خصوص فعاليت‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي جمهوري اسلامي ايران به نشست ژوئن شوراي حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي ارائه مي‌‏كند.
سرويس ديپلماتيك ايلنا درباره دستاوردهاياحتمالي سفر البرادعي به ايران با تني چند از استادان دانشگاه، كارشناسان و فعالان سياسي به گفت‌‏وگو پرداخته است:
ــــــــــ
اسدالله اطهري گفت: احتمال زيادي وجود دارد كه البرادعي حامل پيامي شفاف از سوي آمريكا نظير ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت باشد.
وي در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران، ايلنا، اظهار داشت: ايران نبايد به‌‏هيچ‌‏وجه تعامل خود را با آژانس قطع كند بلكه بايد در پرتو همكاري با آژانس از حق خود دفاع كند.
اين كارشناس روابط بين‌‏الملل با بيان اينكه بايد ديد مهم‌‏ترين دستاورد بيانيه سعدآباد چه بوده است، گفت: مسأله اين است كه آيا ايران توانست اروپا را در مقابل آمريكا قرار دهد يا همه اقدامات ايران باعث انسجام بيشتر غرب شد.
وي تصريح كرد: مهم‌‏ترين دستاورد ما در فرايند طولاني قضيه هسته‌‏اي اين بود كه ايران فهميده است كه اروپا عددي نيست كه بتواند در برابر آمريكا قرار گيرد.
اطهري با تأكيد بر اينكه پرونده هسته‌‏اي ايران پرونده پيچيده‌‏اي است و بازي پيچيده‌‏اي نيز مي‌‏طلبد، گفت: ايران بايد درك كند آمريكا در برابر ما به‌‏دنبال چيست.
وي ادامه داد: آنها به‌‏دنبال يك حكومت مسؤول و پاسخ‌‏گو در ايران هستند و تا زماني كه ماهيت نظام در ايران تغيير نكند ايران نمي‌‏تواند به سؤالات آنها پاسخ دهد.
اطهري با بيان اينكه هيچ رئيس‌‏جمهوري در آمريكا اجازه نمي‌‏دهد خط‌‏مشي سياست‌‏خارجي‌‏اش را آلمان و فرانسه تعيين كنند، گفت: اگر نتوانيم با آمريكا همسو شويم به چالش كشيده مي‌‏شو يم. نظام بين‌‏الملل يك نظام تشريفاتي است و رفتار خنثي در اين نظام جوابگو نيست.
اطهري با تأكيد بر اينكه سياست كلي ايران در پرونده هسته‌‏اي درست بوده است، گفت: نحوه بازي ما به گونه‌‏اي بود كه امتيازات زيادي داديم بدون اينكه امتيازات لازم را بگيريم.
************
يك كارشناس روابط بين‌‏الملل گفت : سرانجام پرونده هسته اي ايران بستگي به گزارشي دارد كه بازرسان آژانس و شخص البرادعي به اين سازمان ارائه مي‌‏كنند.
داوود هرميداس باوند؛ مدرس دانشگاه و كارشناس روابط بين الملل در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا پيرامون پرونده هسته‌‏اي ايران و ادعاهاي ديپلماتهاي غربي در آستانه سفر البرادعي به ايران با بيان مطالب فوق اظهار داشت: اگر تاييد صحت اين ادعا كه آثار اورانيوم فوق غني شده در ايران كشف شده و اين اورانيوم داراي قابليت كاربرد در بمب هسته اي است، در گزارشي آژانس منعكس شود، ادعاهاي ديپلمات هاي غربي واقعيت پيدا مي كند .
وي افزود : اگر البرادعي در سفر هفته آينده خود به ايران ادعاهاي ديپلمات هاي غربي مبني بر كشف اورانيوم فوق غني شده را تاييد و در گزارش نهايي آژانس بين المللي انرژي اتمي منعكس‌‏كند، قطعا شوراي حكام آژانس تصميماتي را بر مبناي مندرجات گزارش اتخاذ خواهندكرد و احتمالا ممكن است اين ادعاها واقعيت پيدا كند.
باوند با تاكيد بر تصميم آژانس بر مبني گزارش بازرسان آژانس در خصوص پرونده هسته اي ايران گفت : اگر نتايج مذاكرات البرادعي با مقامات ايراني در آينده نزديك مندرجات گزارشات آژانس راتاييد كند و ايران از تعهدات خود تخطي كرده باشد، آمريكايي ها از آن به عنوان تهديدي عليه صلح و امنيت بين المللي تلقي مي كنند و پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع مي دهند كه همگي اينها بسته به گزارشي است كه بازرسان آژانس به شوراي‌‏حكام ارايه مي دهند.
************
قائم‌‏مقام سياسي حزب مؤتلفه‌‏اسلامي گفت: آمريكا تلاش مي‌‏كند ادعاهاي خود را درباره فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران بر آژانس و تصميمات آن تحميل كند.
حميدرضا ترقي در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين تحولات پرونده هسته‌‏اي ايران و انتقادات اخير آمريكا و سه كشور اروپايي طرف ايران در بيانيه تهران در مورد آغاز فراوري چرخه سوخت هسته‌‏اي در تأسيسات اصفهان، با بيان مطالب فوق، گفت: واقعيت امر اين است كه آمريكا در تلاش است تا از طريق تحميل نگراني ساختگي خود از فعاليت هسته‌‏اي ايران بر آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، از دستيابي ايران به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي كه حق مسلم كشورمان است, جلوگيري كند.
وي در ادامه با ابراز اميدواري نسبت به دستيابي البرادعي به واقعيت‌‏ها نسبت به موضع ايران, خاطرنشان كرد: در صورتي‌‏كه روند بازرسي‌‏هايا فشارهاي آمريكا و آژانس به سمتي برود كه هدف اصلي‌‏شان جلوگيري از فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏‏اي ما باشد, يقيناً ما نمي‌‏توانيم آنرا تحمل كنيم و در همكاري خود با آژانس تجديد نظر خواهيم كرد.
ترقي هدف آمريكا را "ممانعت از دستيابي ايران به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي" عنوان و تصريح كرد: ما بايد تمام تلاش خود را در جهت كسب اعتماد آژانس به فعاليت صلح‌‏آميز فناوري هسته‌‏اي خود جلب كنيم.
وي با بيان اينكه ما بايد در جهت اثبات صداقت خودمان تلاش كنيم, افزود: انتظار ما از آژانس اين است كه تحت تاثير فشارهاي سياسي آمريكا قرار نگيرد و از مسير كارشناس خارج نشود تا امكان همكاري بين ايران و آژانس استمرار پيدا كند.
**************
نماينده مديران مسؤول در هيأت نظارت بر مطبوعات گفت: همان‌‏طور كه دفعه پيش توانستيم با درايت مسأله پروتكل‌‏الحاقي را حل كنيم اين‌‏بار هم بايد اين كار انجام گيرد.
عيسي سحرخيز در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا در خصوص ارزيابي خود از فعاليت‌‏هاي آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در قبال ايران اظهار داشت: آمريكايي‌‏ها در نشست ماه مارس فضاسازي كردند و توانستند اطلاعاتي را مطرح كنند كه باعث شد كه هم رئيس آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و هم اعضاي شوراي حكام دچار نوعي شك و ترديد شوند.
سحرخيز، برخي فضاسازي‌‏هاي داخلي را در تشديد فشارها بر ضد برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي ايران مؤثر دانست و ابراز عقيده كرد: برخي فضاسازي‌‏هايي كه در داخل ايجاد شد و موضع‌‏گيري برخي نهادها و كساني كه مسؤوليتي در اين چارچوب نداشتند، نشان داد كه فضاي سياست‌‏خارجي كشور با وجود دولت پنهان، چندان در دست دولت خاتمي نيست و دولت پنهان با توجه به شرايط جديد اين شك و ترديدها را تشديد كرد.
وي با بيان اينكه در اين مقطع، ديپلماسي‌‏ ما توانست خوب فعاليت كند و راه متعادلي را پيش گيرد، افزود: مسؤولان در نشست پيشين شوراي‌‏حكام توانستند كاري كنند كه بحث ارجاع پرونده به شوراي امنيت از دستور كار خارج شود ولي در مقابلش مقداري لحن تندتر شد و اكنون نيز بايد با درايت مسأله را حل كرد.
نماينده مديران مسؤول در هيأت نظارت بر مطبوعات اضافه كرد: وقتي بحث خروج و مباحثي كه در گذشته در مورد آن به توافق با وزيران‌‏خارجه اروپايي و آژانس بين المللي انرژي اتمي رسيديم طرح مي‌‏شود طبيعي است كه آنها فكر كنند پشت پرده موضوع ديگري هم مطرح است.
وي گفت: تمام اين اقدامات غلط و حركت‌‏هايي كه به نام دولت خاتمي و دولت اصلاح‌‏طلب و به دست دولت پنهان انجام مي‌‏شود، باعث مي‌‏شود كه برخي جريان‌‏هاي پشت‌‏پرده وارد عرصه شوند و صحبت كنند و همين فضا را عليه ايران آماده مي‌‏كند كه شاهد برخوردهاي تندتر باشيم.
سحرخيز در ادامه در خصوص مهلت دوماهه آژانس به ايران گفت: البته اين فرصتي كه از سوي آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي تا اجلاس آتي آژانس كه در ماه ژوئن برگزار خواهد شد، به ايران داده شده به ما كمك خواهد كرد كه مقداري از اين فضا بيرون بياييم بايد.
وي افزود: در اين مدت بايد با درايت كار كرد و همان‌‏طور كه دفعه پيش توانستيم با درايت مسأله را حل كنيم اين‌‏بار هم بايد اين كار انجام گيرد وگرنه روند امور ما را در جايگاهي قرار خواهد داد كه مجبور شويم در مقابل خواسته‌‏هاي شديدتر آنها تمكين كنيم.
*************
محمدحسن قديري‌‏ابيانه گفت: به نظر مي‌‏رسد تهديدات، فشارها و تطميع‌‏ها در مورد البرادعي مؤثر واقع شده است زيرا لحن مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي قبل و بعد از سفر به آمريكا لحن يك مديركل بي‌‏طرف نبود.
وي در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران، ايلنا، گفت: اگر چه البرادعي به‌‏طور رسمي براي مذاكره با مقامات ايراني به تهران سفر مي‌‏كند اما مسلماً ايران را به تسليم در برابر فشارهاي غير منطقي خارجي خصوصاً آمريكا ترغيب خواهد كرد.
اين كارشناس مسايل استراتژيك با بيان اينكه ايران نبايد چندان به سلامت كار مقامات سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي اعتماد كند، گفت: البته پذيرش افرادي مانند البرادعي و مذاكره با آنها مثبت است.
وي با تأكيد بر اينكه البرادعي نبايد چيزي فراتر از پروتكل‌‏هايي كه ايران امضا كرده است از ما بخواهد، گفت: در خواست توقف غني‌‏سازي درخواستي خلاف حقوق كشور ماست.
قديري‌‏ابيانه اظهار داشت: وضعيت ايران براي مسؤولان آژانس روشن است و حتي آنها مي‌‏دانند كه تلاش آمريكا براي متهم‌‏كردن ايران نوعي جنگ رواني است.
وي با بيان اينكه بسياري از مقامات سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي به مديريت سازماني خويش و منافع شخصي بيش از مصالح جهاني و وظايف حقوقي خود اهميت مي‌‏دهند، گفت: اميدواريم البرادعي كه به جهان‌‏اسلام تعلق دارد موفق شود خود را از شر اين فشارها و تهديدات برهاند و آژانس را تبديل به عامل فشار عليه ايران نكند.
**************
سعيد درودي گفت: در مسائل مربوط به انرژي هسته‌‏اي ايران, اروپا اگر از آمريكا تندتر حركت نكند, حداقل پا به پاي آمريكا در مقابل ايران موضع مي‌‏گيرد.
سعيد درودي، كارشناس مسائل استراتژيك درگفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين تحولات پرونده هسته‌‏اي ايران گفت: اروپا اگر از آمريكا تندتر حركت نكند, حداقل پا به پاي آمريكا در مقابل ايران موضع مي‌‏گيرد و اين به تجربه‌‏اي كه آنها در عراق كسب كردند, بر مي‌‏گردد.
وي در توضيح مطلب فوق افزود: جمع‌‏بندي اروپائي‌‏ها از تجربه عراق اين است كه نتيجه تحولات عراق به ضرر اروپا و به نفع آمريكا تمام و دست اروپا از عراق بطور كامل قطع شد و در مورد ايران نيز اروپا تمايل ندارد كه تجربه عراق تكرار شود.
عضو سابق شوراي سردبيري روز نامه‌‏هاي توقيف شده بهار و دوران‌‏امروز با بيان اينكه اروپائي‌‏ها دركنار تهديدهاي آمريكا عليه ايران مي‌‏ايستند, خاطرنشان ساخت: اروپائي‌‏ها مي‌‏دانند كه در صورت عدم همكاري, اگر اتفاق تندي در مورد ايران نيفتد, باز هم اروپا بطور كلي از صحنه نامناسب اقتصادي و سياسي ايران حذف مي‌‏شود, بنابراين اروپائي‌‏ها درمقابل آمريكائي‌‏ها نخواهند ايستاد.
وي در خصوص موضع آمريكا افزود: در شرايط فعلي تهديدهاي آمريكا عليه ايران جدي‌‏تر مي‌‏شود و با توجه به انتخابات رياست جمهوري, آمريكا, اين تهديدها تندتر مي‌‏شود.
درودي خاطر نشان ساخت: ما نبايد ساده انديشي كرده و فكر كنيم مي‌‏توانيم برتوافقاتي كه با اروپائي‌‏ها به‌‏عمل مي‌‏آيد, حساب كنيم, واقعيت اين است كه بوش برخلاف رقيب خود «كري» كه بر مسائل داخلي آمريكا تكيه كرده, قصد دارد در سياست خارجي تحركاتي داشته باشد. بنابراين تهديدهاي آمريكا روز بروز جدي‌‏تر مي‌‏شود.
وي در خصوص سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران پيرامون مسائل هسته‌‏اي گفت: ما بجاي اينكه به فكر استفاده سياسي از مناسبات بين‌‏المللي از جمله روابط اروپا و آمريكا باشيم, بايستي تمام انرژي خودمان را براي تعامل با سازمان انرژي اتمي بكارگيريم و در مورد مسئله حساسي مانند انرژي اتمي توجه شود كه افراد غير مسئول اظهارات نسنجيده نكنند و اين امر ايجاب مي‌‏كند كه تمركزي در ابراز مواضع نيز بوجود آيد.
*************
مدرس دانشگاه شهيد بهشتي گفت: ايده‌‏آل‌‏ترين پيش‌‏بيني براي سفر مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي به تهران اين است كه وي مي‌‏آيد تا ايران را به تداوم مذاكراتي كه به "توقف غني‌‏سازي اورانيوم" مي‌‏انجامد, متقاعد كند.
دكتر حسين پوراحمدي، كارشناس امور بين‌‏الملل در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين تحولات پرونده هسته‌‏اي ايران در آستانه سفر محمد البرادعي به تهران اظهار داشت: از اين مثبت‌‏تر نمي‌‏توان تصور كرد كه البرادعي در اين سفر قصد دارد ايران را به توقف كامل غني‌‏سازي اورانيوم متقاعد كند.
وي افزود: اگر بخواهيم بهتر از اين پيش‌‏بيني كنيم بدين معني است كه توقف غني‌‏سازي اورانيوم تا سال 2005 ادامه پيدا مي‌‏كند.
پوراحمدي در توضيح مطلب فوق گفت: در سال 2005 پيوستن ايران به پروتكل الحاقي دوم در آژانس تصويب مي‌‏شود كه به جمهوري اسلامي ايران فشار مي‌‏آورد آن را امضا كند.
وي افزود: اين پروتكل دوم از ايران و كشورهاي مشابه ايران مي‌‏خواهد كه بجاي توليد و غني‌‏سازي اورانيوم به خريد و وارد كردن سوخت هسته‌‏اي از ديگر كشورها بپردازند.
اين مدرس دانشگاه در ادامه تصريح كرد: متحدان اروپايي آمريكا, ايران را در مذاكرات تنها گذاشتند و در واقع نوعي فشار جهاني براي تعليق و توقف غني سازي اورانيوم شكل گرفته است.
وي در پايان تأكيد كرد: بحث انتخابات رياست جمهوري آمريكا, مشكلات اروپا در قضيه حقوق‌‏بشر با ايران و مذاكرات دبير شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي با مقامات ژاپن تقريباً پرونده هسته‌‏اي ايران را به سمت توقف غني‌‏سازي اورانيوم سوق داد.
***************
كارشناس مسائل استراتژيك گفت: البرادعي نشان داده كه قدرت مقابله با آمريكا را ندارد.
دكتر همايون موحديان, كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين تحولات پرونده هسته‌‏اي ايران در آستانه سفر البرادعي به تهران, با بيان اين مطلب افزود: آژانس بين‌‏‏المللي انرژي بجاي برخورد تخصصي و فني, پرونده هسته‌‏اي ايران را تحت فشار آمريكا سياسي كرده است و البرادعي نيز نمي‌‏تواند نقش مستقلي در اين پرونده به‌‏عنوان مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي بازي كند.
وي افزود: برخورد آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي با جمهوري اسلامي ايران تقريباً شفاف و واضح است و به حداقل چيزي كه رضايت خواهد داد اين است كه ما به هيچ يك از فناوري‌‏هاي هسته‌‏اي دست پيدا نكنيم.
اين كارشناس در توضيح اين مطلب خاطرنشان كرد: اين شرايط آژانس با روح توافقاتي كه دبير شوراي‌‏عالي امنيت ملي كشورمان در مذاكرات خود با آژانس داشته متفاوت است.
موحديان با اشاره به عدم ثبات اروپا در تعهدات خود گفت: اروپا بدون اينكه جمهوري اسلامي ايران قدمي در جهت خلاف تعهدات خود بردارد, به تعهدات خود وفا نكرد.
وي افزود: برخورد اروپا ظاهراً در جهتي است كه جمهوري اسلامي ايران را وادار كنند كه بجاي تعليق، دست از غني‌‏سازي اورانيوم و ديگر فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي خود بردارد.
اين كارشناس ضمن اشاره به تلاش مسؤولان تصميم‌‏گيرنده براي احقاق حق مسلم خود براساس توافقات با آژانس گفت: ما بايد آژانس و شوراي‌‏حكام آژانس را مجبور كنيم تا براساس موازين موجود در توافقات آژانس حركت كنند.
موحديان افزود: آنچه در وضعيت فعلي بايد صورت گيرد متقاعد كردن آژانس و شوراي‌‏حكام به رفتار منطقي و منطبق بر اصول اساسنامه آژانس است.
***************
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تحقيقات و فناوري گفت: بين كشورهاي صاحب نفوذ در زمينه فعاليتهاي اتمي براي مخالفت با پرونده هسته‌‏اي ايران، هماهنگي كامل ديده مي‌‏شود.
محمدرضا رحيم‌‏نژاد, كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين تحولات پرونده هسته‌‏اي ايران و موضع اخير سه كشور اروپايي، ابراز عقيده كرد: درحال حاضر هيچ موضع‌‏گيري موافقي بصورت علني از جانب هيچ كشوري حتي روسيه كه شريك و پيمانكار فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران است, ديده نمي‌‏شود.
رحيم نژاد, اعلام ازسرگيري فن‌‏آوري سوخت هسته‌‏اي درتأسيسات اصفهان از سوي مقامات ايران را تاكتيكي براي بررسي ميزان جديت كشورهاي اروپايي و آژانس درمقابل اقدامات احتمالي ايران در زمينه انرژي هسته‌‏اي عنوان و تصريح كرد: اعلام علني و تبليغات نسبتاً گسترده پيرامون افتتاح يك كارخانه هسته‌‏اي در شهر اصفهان, بيشتر اقدامي سياسي از طرف ايران براي ارزيابي پاسخ‌‏هاي احتمالي اروپا, آمريكا و ديگر كشورهاي دخيل درتصميم‌‏گيري پيرامون پرونده‌‏ هسته‌‏اي ايران درآژانس است.
وي ادامه داد: اين اقدام در واقع تاكتيكي براي بررسي ميزان جديت اين كشورها و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي در مقابل اقدامات احتمالي ايران در زمينه انرژي هسته‌‏اي است.
اين كارشناس افزود: بايد منتظر بود و طي هفته‌‏هاي آينده پاسخ‌‏ها و واكنش‌‏هايي را كه در سطح جهاني نسبت به اين مسأله بروز مي‌‏كند، به دقت بررسي و براساس آن وضعيت آينده را پيش‌‏بيني كرد.
**************
مدرس دانشگاه و كارشناس مسائل استراتژيك گفت: پرونده هسته‌‏اي ايران فارغ از بررسي‌‏هاي فني و تخصصي كه وظيفه آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي است, دنبال مي‌‏شود.
سيد موسي پورموسوي, مدرس دانشگاه و كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص آخرين وضعيت پرونده هسته‌‏اي ايران و ادعاهاي ديپلمات‌‏هاي غربي درخصوص كشف اورانيوم فوق غني شده درايران، گفت: هرگاه عوامل غير فني بر روند كار كنترل برنامه‌‏هاي هسته‌‏اي كشورها حاكم شود, نتايج مثبتي به بار نخواهد آورد.
وي افزود: متأسفانه, فضاي حاكم بر شوراي حكام در جهت تأمين منافع تعداد انگشت شماري از كشورهاي عضو از جمله ايالت متحده آمريكاست.
اين مدرس دانشگاه درادامه با اشاره به حاكميت نظام سرمايه‌‏داري بر تصميمات اين سازمان خاطرنشان ساخت : متأسفانه نظام سرمايه‌‏داري بي‌‏پرده با واژه نظام سلطه برابري مي‌‏كند و هيچگاه اجازه فعاليت اقتصادي مثبت را به كشورهاي مستقل نخواهد داد, استفاده صلح‌‏آميز از انرژي هسته‌‏اي حق مسلم كشورهاست و جمهوري اسلامي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.
وي افزود: علي‌‏رغم اعلام آقاي البرادعي و موضع رسمي شوراي حكام, كشورهاي ديگر ادعاهاي واهي را مطرح مي‌‏كنند.
پورموسوي مواضع ديپلماتهاي غربي را دردو چشم‌‏انداز"روابط ايران و اروپا و همگرايي برخي از كشورهاي اروپايي با ايالات متحده آمريكا" ارزيابي كرد و گفت: در روابط ايران و اروپا, طرف اروپايي به دنبال چانه‌‏زني براي تأمين منافع بيشتر خود است و از سوي ديگر همگرايي برخي از كشورهاي اروپايي با ايالات متحده آمريكا به گونه‌‏اي سؤال برانگير, رقابت و يا همسويي با منافع آمريكا تلقي مي‌‏شود.
وي برنامه هسته‌‏اي ايران را در دو سطح "فني - تخصصي و سياسي كردن اين پرونده" مورد بررسي قرار داد و گفت: در روش فني- تخصصي آژانس تاكنون اقدامات تقريباً مثبتي انجام داده است.
پورموسوي روش دوم در بررسي پرونده هسته‌‏اي را "سياسي كردن موضوع و ارتباط مسئله با ساير موضوعات در عرصه روابط بين‌‏المللي ايران با ساير كشورها" دانست و تصريح نمود: اين روش نتايج قابل قبولي براي ايران و اروپا به بار نخواهد داشت و بر پيچيدگي اين پرونده مي‌‏افزايد.
وي افزود: به دليل زياده‌‏خواهي نظام سلطه، پيش‌‏بيني‌‏ها سياسي كردن برنامه هسته‌‏اي ايران و به چالش كشيدن سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است.
اين مدرس دانشگاه درپايان گفت: مواضع منطقي, اصولي و پافشاري در حفظ منافع ملي در راستاي ديپلماسي عاقلانه، مي‌‏بايد مورد توجه مسؤولان سياست خارجي كشور ما قرارگيرد.
*************
استاديار دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه اصفهان گفت: البرادعي ومقامات آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي معتقدند كه اگر ايران بخواهد مشكل هسته‌‏اي خود را حل كند, ابتدا بايد مشكلات خود را با آمريكا حل كند.
محمدعلي بصيري, كارشناس مسائل استراتژيك در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا, در خصوص پرونده هسته‌‏اي ايران در آستانه سفر البرادعي به تهران با بيان اين مطالب، اظهار داشت: البرادعي بارها در ديدارها و گفت‌‏وگوهاي خود با مقامات ايراني گفته است كه اگر ايران علم, تكنيك و فناوري هسته‌‏اي مي‌‏خواهد, بايد در راستاي منافع آمريكا حركت كند.
وي افزود: هدف نهايي آژانس اين است كه ايران را از حق مسلم خود كه دستيابي به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي است, منع كند.
استاديار دانشگاه اصفهان خاطرنشان ساخت: حركت البرادعي و آژانس، تحت فشار آمريكاست و پشت قضيه البرادعي و آژانس، آمريكا و غرب است و آنها مي‌‏خواهند ما را از حداقل امتيازات علمي و فناورانه خود كه در توافقات ما با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي آمده است, محروم كنند.
وي افزود: عقب‌‏نشيني مسؤولان تصميم‌‏گير در اين قضيه كاملاً به نفع غرب و آمريكاست و به هيچ‌‏وجه در راستاي منافع‌‏ملي كشور ما نيست كه در اين قضيه عقب‌‏نشيني كنيم و به اهداف استقلال‌‏طلبانه انقلاب لطمه بزنيم.
بصيري ادامه داد: ما پروتكل‌‏الحاقي به پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي كشتارجمعي را پذيرفته‌‏ايم و عضو آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي هستيم و بنابراين بايد از حداقل‌‏هاي امتيازات خود استفاده كنيم.
وي تصريح كرد: آنها به مرگ مي‌‏گيرند تا ما به تب راضي شويم.
بصيري افزود: حركت جمهوري اسلامي ايران مبني بر افتتاح كارخانه خط توليد اورانيوم با غني‌‏سازي پايين از قبل به آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي گزارش و در توافقات بيانيه تهران گنجانده شده است؛ بنابراين ادعاهاي اروپايي‌‏ها زياده‌‏خواهي است.
وي ادامه داد: در سال گذشته كه پروتكل الحاقي را پذيرفتيم و با آژانس همكاري داشتيم, آژانس, آمريكا و متحدانش در شوراي‌‏حكام با امتيازخواهي مضاعف و هدايت جو شوراي‌‏حكام به‌‏طور خصمانه بر ضد ما, ايران را تحت فشار قرار دادند؛ بنابراين طبيعي است كه ايران از خود مقاومت را نشان دهد و حركتي در جهت ادامه روند فعاليت‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي خود انجام دهد.
اين كارشناس مسائل سياست‌‏خارجي و امور استراتژيك در ادامه با اشاره به پيروزي كره‌‏شمالي در بحران هسته‌‏اي اين كشور، گفت: كره شمالي در بحران هسته‌‏اي خود سعي كرده امتياز بگيرد و تاكنون در اين زمينه موفق بوده است.
بصيري گفت: نمونه عراق, ليبي و كره‌‏شمالي پيش روي ماست و ما مي‌‏توانيم براي دستيابي به خواسته‌‏هاي خود مبني بر دستيابي به فناوري صلح‌‏آميز هسته‌‏اي كه حق ايران است از اين نمونه‌‏ها به نحو احسن استفاده كنيم و حركت جديد ايران مبني بر افتتاح خط توليد اورانيوم با غني‌‏سازي در سطح پايين نيز حركت خوبي است كه نشان مي‌‏دهد هنوز مي‌‏توان محكم‌‏تر از اينها با زياده‌‏خواهي‌‏ها برخورد كرد.
استاديار دانشكده علوم سياسي دانشگاه اصفهان با اشاره به ارجاع پرونده هسته‌‏اي كره شمالي به شوراي امنيت و موفقيت اين كشور پس از ارجاع اين پرونده در خصوص ساخت سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي گفت: اكنون "ديپلماسي بده‌‏بستان" تنها ديپلماسي موفق است و اگر ما بخواهيم در قضيه هسته‌‏اي عقب‌‏نشيني كنيم هيچ‌‏چيز دست‌‏مان را نمي‌‏گيرد.
بصيري خاطرنشان كرد: كشور ما با ليبي قابل‌‏مقايسه نيست. ايران قدرتي منطقه‌‏اي و تأثيرگذار بر مسائل و تحولات منطقه است؛ بنابراين ما نبايد خود را با ليبي مقايسه كنيم و از ارجاع پرونده هسته‌‏اي خود به شوراي امنيت و تهديدات آمريكا، آژانس و ديگر كشورهاي متحد با اين سازمان بترسيم.
استاديار دانشگاه اصفهان افزود: ما نبايد فكر كنيم كه تمام ابزارهاي خلع سلاح در دست كشورهايي مثل آمريكاست. آمريكايي‌‏ها به دنبال اين هستند كه رهبري و هژموني خود در منطقه را اجرا كنند و با هر دولتي كه مخالف اين حركت باشد برخورد مي‌‏كنند.
بصيري در پايان گفت: بنابراين آمريكايي‌‏ها به دنبال تسليم كامل ايران هستند نه اينكه ايران را از دستيابي به فناوري هسته‌‏اي بازدارند بنابراين عقب‌‏نشيني ايران در پرونده هسته‌‏اي و اتخاذ سياست‌‏هايي مانند سياست ليبي به منزله شكست ما محسوب خواهد شد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6219

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پيش‌‏بيني‌‏ دستاوردهاي سفر البرادعي به ايران در گفت‌‏وگوي ايلنا با صاحب نظران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016