جمعه 11 ارديبهشت 1383

عکسی که دارد کوچک می شود، برای «آقا» کیومرث صابری فومنی، امیرشهاب رضویان

اولین سالگرد چاپ گل آقا (احتمالاً اوایل آبان 1370) بود که همه طنزپردازان و کاریکاتوریست های گل آقا حضور داشتند و دفتر گل آقا منتقل شده بود به خیابان نوبخت. من نه طنزپرداز بودم ونه کاریکاتوریست، «آقا» گفته بود عکاسی کنم

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به نام هستی بخش یکتا

یادش به خیر آقای صابری، دلم نمی آید بگویم خدا بیامرزدش، حیف است.«آقا» هنوز هم برای همه زنده است. روبرو و پشت سرش برای همه ما جوانها «آقا» بود . خودش هم قبول کرده بود که به اوفقط بگوییم «آقا» .
سال 69 هنوز گل آقا در تدارک انتشار اولین شماره بود که به وسیله سید ابراهیم نبوی با «آقا» آشنا شدم، مهربان بود و پدرانه با ما، کم سن و سالها رفتار می کرد. وقتی سرش به نوشتن گرم بود، بی حواس می شد و اگر مدتها هم در اتاقش می ایستادی متوجهت نمی شد. بعد از نوشتن، از بالای آن عینک نگارشش نگاه می کرد که: پسر چه می خواهی؟
«آقا» پسرهای زیادی داشت، پسرش آرش را سالها پیش از دست داده بود و به جای او دهها پسر جوان را برای فرهنگ این کشور پرورش داد.
«آقا» به گردن طنز و کاریکاتور ایران خیلی حق دارد. در طنز سید ابراهیم نبوی، ابوالفضل زرویی ، سیامک ظریفی، شهرام جوادی نژاد، شهرام شهیدی، عباس نعمتی، علیرضا جوانمرد، رویا صدر، حمیدرضا کاری و...
در کاریکاتور بزرگمهر حسین پور، علی رادمند، سعید نوروزی، نیک آهنگ کوثر، فرشید رجبعلی، پدرام اعتمادی، هادی حیدری، شادی داوری، بهنام خمیسی و ... از دست پروردگان مجموعه او هستند.

اولین سالگرد چاپ گل آقا (احتمالاً اوایل آبان 1370) بود که همه طنزپردازان و کاریکاتوریستهای گل آقا حضور داشتند و دفتر گل آقا منتقل شده بود به خیابان نوبخت. من نه طنزپرداز بودم ونه کاریکاتوریست، «آقا» گفته بود عکاسی کنم. بعد از ناهار پیشنهاد کردم برویم به یکی از میادین نزدیک دفتر و عکسی دسته جمعی به یادگار بگیریم. یادش به خیر، سر دماغ بود و مخالفت نکرد و همه رفتیم آنجا. عکس را برداشتم که پایان همان سال در اولین سالنامه گل آقا چاپ شد. در آن عکس حدود 50 نفر حضور دارند، «آقا» در مرکز ایستاده و در کنارش بسیاری هستند، از جمله :
ابوالقاسم حالت، مرتضی فرجیان، محمدعلی گویا، خسرو شاهانی، معتضدی، محمد پورثانی، نیک آهنگ کوثر، احمد عربانی، پوپک صابری، کامران باقر، احمد عبداللهی نیا، ابوالفضل زرویی، سیامک ظریفی، حسین هاشمی، محد رفیع ضیایی، بهروز قطبی، عمران صلاحی، منوچهر اختیاری، احمد سیدنا، ناصر پاک شیر، ذبیح ا... پیرقمی، محمد خرمشاهی، محمد حاجی حسینی، احمد گیوی، غلامرضا کیانی و ...

از همکاران گل آقا، اول از همه استاد ابوالقاسم حالت رفت و بعد از او مرتضی فرجیان، ابوتراب جلی، محمدعلی گویا، خسرو شاهانی، معتضدی، نوذر اصفهانی، شهلا صالح و ...

زندگان آن عکس روز به روز دارند کمتر می شوند و امروز «آقا» که محور و ستون آن عکس بود هم رفته است.

باز هم می گویم یادش به خیر
امیرشهاب رضویان

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7054

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عکسی که دارد کوچک می شود، برای «آقا» کیومرث صابری فومنی، امیرشهاب رضویان' لينک داده اند.

درگذشت کیومرث صابری و لینک های مرتبط
...
Persian Weblog | Iranian Artists'Site
May 2, 2004 08:21 AM

درگذشت کیومرث صابری و لینک های مرتبط
...
Persian Weblog | Iranian Artists'Site
May 2, 2004 08:22 AM

Copyright: gooya.com 2016