دوشنبه 29 تير 1383

بازتاب اتهام جدید واشنگتن به تهران در مطبوعات غربی در پی ادعای کمیسیون آمریکایی 11 سپتامبر مبنی بر عبور القاعده از ایران، خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، مطبوعات غربی درباره گزارش کمیسیون بررسی 11 سپتامبر که ایران را متهم به رابطه با القاعده کرده، واکنش های متفاوتی نشان دادند که خلاصه ای از آنها به شرح زیر است:
مجله آمریکایی نیوزویک در شماره جدید خود درباره گزارش جدید کمیسیون بررسی حوادث 11 سپتامبر که حاوی مدرک جدیدی از رابطه ایران و القاعده است، نوشت: در این گزارش که روز پنجشنبه منتشر می شود، آمده است که مقامات ایرانی به عناصر القاعده کمک کرده اند که از افغانستان به دیگرنقاط از طریق ایران سفر کنند.
نیوزویک مدعی شده است: این گزارش نشان می دهد که رابطه ایران و القائده بیشتر از رابطه این گروه تروریستی با صدام بوده است. البته دولت کاخ سفید پیشر، از این امربه خوبی مطلع بود که ایران برای عبوراعضای القاعده کمک کرده تاآنها به آمریکا راه یابند اما با توجه به اینکه بوش خواسته بود حضور صدام در این ماجرا ثابت شود، همه توجهات به سوی عراق جلب شد.
به نوشته این مجله، آمریکا نخواست رفتار نظامی با ایران داشته باشد. اما دلیل آن هرگز مشخص نشد.
البته برخی از منابع رسمی آمریکا نیز این گزارش را گیج کننده خوانده اند. زیرا ایران درصدد کمک به عرب های افغان بوده است نه تروریست های القاعده.


در همین حال روزنامه انگلیسی تلگراف نیز در واکنش به این خبر که روز گذشته منتشر شد، آورده است: ایران متهم شده است که بیش از صدام حسین با عناصر القاعده در ارتباط بوده است.
اما اگر واقعا ایران بیشتر از عراق با القاعده در ارتباط بوده است، چرا دولت بوش فقط بر عراق تمرکز کرد و به اشغال این کشور پرداخت.
سخنان مک لافلین د ررد ارتباط ایران با القاعده نیز نشان می دهد که هنوز علیرغم وجود چیزهایی که بررسی کنندگان آن را "نشانه" می نامند، اتفاق نظری وجود ندارد.
تلگراف به این موضوع اشاره کرده است که حتی اگر چنین اتهامی به ایران درست باشد، کمیسیون بار دیگر اف بی آی وسیا و دیگر آژانس های اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برده است. کمیسیونی که به هیچ کس رحم نکرد و از رامسفلد و رایس تا آلبرایت را زیر سوال برد.

واشنگتن پست از آمریکا هم درباره این اتهام کمیسیون بررسی 11 سپتامبر به ایران نوشت: این کمیسیون کاخ سفید ، سنا و تمام منابع دولت بوش را مورد انتقاد قرار داد. زیرا آنان تا کنون درباره رابطه ایران با القاعده در حوادث 11 سپتامبر هیچ سخنی نگفته بودند.
به نوشته این روزنامه در حال حاضر که فشارها بر ایران به دلیل توانایی های ساخت سلاح هسته ای افزایش یافته است، به نظر می رسد که آمریکا بار دیگر در نظر دارد با طرح این اتهام که پیش از این سخنی در مورد آن در میان نبود، فشار بر ایران را افزایش دهد. آمریکا که هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با ایران ندارد، به هر راهی متوسل می شود تا شورای امنیت سازمان ملل قطع نامه ای را برضد ایران وضع نماید.

روزنامه انگلیسی گاردین هم آرام نمانده و درباره این موضوع با نقل سخنان حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، آورده است: کمیسیون بررسی حوادث 11 سپتامبر که از سوی بوش برای این کار انتخاب شده است، اتهامی را علیه ایران مطرح کرد که مدت زیادی طول نکشید که نه تنها از سوی ایران، که از سوی یکی از منابع رسمی آمریکا تکذیب شد.
این روزنامه معتقد است با وجود این مسائل در مورد ایران، به نظر می رسد که دولت انگلیس نیز درصدد تغییر رویکرد خود نسبت به تهران است.

روزنامه انگلیسی زبان تورنتو استار چاپ کانادا هم در این باره نوشته است ایران که به شدت اصرار دارد در مبارزه جهانی با تروریسم مشارکت داشته است و برخی از عناصر القاعده را دستگیر کرده ، از سوی آمریکا در مظان این اتهام قرار گرفت که افراد القاعده را که در افغانستان آموزش دیده بوده اند، بدون مهر پاسپورت از ایران عبور داده است.
این در حالی است که تهران هنوز از اظهارات 4 سال پیش بوش که ایران را در لیست کشورهایی که محور شرارت هستند، قرار داد، دلگیر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روزنامه لوموند فرانسه هم نوشت: کمیسیون تحقیق 11 سپتامبر که از سوی جرج بوش برای بررسی حوادث تروریستی 3 سال پیش مامور شده است، پس از 20 ماه در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر خواهد شد، برگ جدیدی پیدا کرده و اعلام نموده که ایران با القاعده در ارتباط بوده است.
این روزنامه با طرح دلایلی درباره اینکه چنین ادعایی ممکن نیست درست باشد،به عدم توجه بوش به چنین مسئله ای اشاره کرده و نوشت: اگر ایران قصد داشت که عناصر القاعده را حمایت کند، چرا در مبارزه با تروریسم همواره پیشگام بوده و تعداد زیادی از این عناصر را دستگیر کرده و آنان را از فعالیت بازداشته است.
لوموند آورده است که اگر چنین ادعایی درست نباشد، کمیسیون باید قیمت زیادی را برای این اتهام به ایران بپردازد.

Copyright: gooya.com 2016