چهارشنبه 28 مرداد 1383

آرمين: عده‌اي در صدد شكست سياست تنش‌زدايي هستند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران، اظهار داشت: در عرصه‌ي سياست خارجي هر گونه تصميم‌گيري بايد با توجه به شناخت عرصه‌ي بين‌المللي اتخاذ شود و سياستمداران بايد دركي صحيح از شرايط بين‌الملل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن آرمين طي سخناني در اردوي سالانه‌ي انجمن اسلامي دانشگاه تبريز - كه در دانشكده‌ي بهداشت دانشگاه تهران برگزار شد - در بررسي رابطه‌ي مسائل داخلي و خارجي كشور، افزود: بدون شناخت عوامل تاثيرگذار در حوادث بين‌الملل نمي‌توان يك استراتژي صحيح و معطوف به منافع ملي اتخاذ كرد ولي متاسفانه در بعضي مواقع شاهد هستيم كه به اين روند در عرصه‌ي تصميم‌گيري سياست خارجي ما توجه نمي‌شود. هنوز برخي سياستمداران ما در حال و هواي جهان دو قطبي و نظام دو قطبي به سر مي‌برند و شايد دچار نوعي توهم هستند.

وي با بيان اينكه هنر سياستمدار اين است كه شرايطي كه به نفع او نيست را برگرداند و از آن در جهت به دست آوردن منافع استفاده كند، اظهار داشت: عالم سياست، عالم نسبيات است و هميشه مجموعه‌اي از تهديدها و فرصت‌ها كشورها را در عرصه‌ي بين‌الملل تهديد مي‌كند و يك سياستمدار ممكن است به دليل عدم درك شرايط جديد، فرصتي را به تهديد تبديل كند كه در سياست خارجي ما نيز چنين موردهايي يافت مي‌شود.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، با بيان اينكه در عرصه‌ي تصميم‌گيري در سياست خارجي بايد به امكانات و ظرفيت‌هاي خود توجه كنيم، گفت: اگر اين نكات را رعايت كرديم مي‌توانيم مطمئن باشيم كه در عرصه‌ي بين‌الملل تهديدها را به حداقل رسانده، از فرصت‌ها بيشترين استفاده را مي‌كنيم.

آرمين با بيان اينكه با ايجاد شرايط جديد تعريف امنيت ملي و منافع ملي تغيير مي‌كند، اظهار داشت: در يك مقطع زماني داشتن قدرت اتمي مولفه‌ي بسيار مهمي بود و براي هر كشور جهان سومي كه داراي چنين قدرتي بود ضريب امنيت بالايي ايجاد مي‌شد ولي شرايط امروز تغيير كرده و تلاش براي دست‌يابي به قدرت هسته‌يي براي كشورهاي جهان سوم نه تنها باعث ايجاد امنيت نمي‌شود بلكه تهديدي براي امنيت ملي آن كشور محسوب مي‌شود. پس نتيجه مي‌گيريم هر شرايط جديدي منطق خاص خود را دارد.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، با اشاره به وقوع حادثه‌ي يازده سپتامبر، گفت: اين حادثه فرصت بسيار مناسبي را براي آمريكا در سطح بين‌المللي فراهم آورد تا آمريكا نيز با توجه به ديپلماسي خود از اين فرصت بهترين استفاده را كند. البته شايد اين حادثه مشكوك و مبهم بود ولي حادثه‌اي بزرگ و تعيين كننده بود و بعد از يازده سپتامبر جهان با شتاب بيشتري به سمت يك قطبي شدن حركت كرد.

وي ادامه داد: در چند سال قبل ايران گزينه‌ي اول آمريكا براي حمله بود ولي با توجه به وقوع حادثه‌ي دوم خرداد و تحولي كه در كشور رخ داد و جنبش اصلاحي نشان داد كه حاكميت در درون خود مي‌تواند تغيير و اصلاح ايجاد كند، لذا آمريكا از گزينه‌ي ايران چشم‌پوشي كرد. ولي اكنون با شرايط جديدي مواجه هستيم و عده‌اي در صدد هستند كه سياست تنش‌زدايي را با شكست مواجه كنند و كشور را دچار بحراني در عرصه‌ي سياست خارجي كنند.

آرمين ادامه داد: سياست‌هاي عرصه‌ي داخلي و خارجي بايد با يكديگر متناظر باشد و اگر اين سياست‌هاي متضاد با يكديگر باشد باعث به خطر افتادن منافع ملي مي‌شود. مثلا در عراق نمي‌توانيم شعار عراق براي تمام عراقيان را سر دهيم تا در عراق دموكراسي ايجاد شود ولي در خود ايران فقط خواهان مشاركت حداقلي در انتخابات باشيم و برخي از چهره‌ها را حذف كنيم؛ اين دو سياست با هم جمع نمي‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با بيان اين كه «اكنون با چهار مساله و چالش عمده‌ي انرژي هسته‌يي، دموكراسي و حقوق بشر، عراق و صلح خاورميانه روبرو هستيم»، گفت: اين چهار چالش بر يكديگر تاثيرگذار هستند. مثلا وقتي كه دموكراسي و حقوق بشر در كشور رعايت نشود و دادگاهي مانند دادگاه «زهرا كاظمي» برگزار شود، مساله‌ي پرونده‌ي انرژي هسته‌يي نيز حادتر مي‌شود.

سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، در پايان گفت: اكنون در سياست خارجي ما دو ديدگاه تاثير مي‌گذارد، ديدگاهي كه خواهان بحران در سياست خارجي و ايجاد استبداد در داخل است و ديدگاه ديگر خواهان اصلاح و تنش‌زدايي در خارج است و مي‌خواهد در داخل كشور دموكراسي و صلح ايجاد شود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11033

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين: عده‌اي در صدد شكست سياست تنش‌زدايي هستند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016