يكشنبه 1 شهريور 1383

سخنگوي وزارت امور خارجه‌: دستگيري تعدادي ايراني در نجف خبرسازي است، ايسنا

اروپا به جاي قصد براي محروم كردن ايران از فن‌آوري هسته‌يي، كمك‌مان كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: آن چه در عراق مي گذرد به خاطر حضور نيروهاي خارجي و استمرار اشغال است.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص ارسال نامه‌ي اتحاديه‌ي اروپا به ايران براي كاهش درگيري‌هاي لفظي با رژيم صهيونيستي تصريح كرد: ما از اروپا هيچ نامه‌اي را دريافت نكرده‌ايم، ضمن اين كه اروپا اگر قرار است پيامي دهد بايد به رژيم صهيونيستي ارسال كند كه به خواست‌هايي بين‌المللي گردن نهد.
آصفي در خصوص اظهارات دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به موشك‌هايي كه برد آن تا آمريكاست، گفت: اين چيز جديدي است كه مي‌شنويم، ما همه كارهاي‌مان را خيلي شفاف انجام داده‌ايم و اين كار در برنامه‌ي ما نيست، اين هم نمونه‌ي ديگري از جنگ رواني تبليغاتي و شانتاژ خبري مسوولان آمريكايي است.
وي در خصوص دعوت سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان از كشورهاي اسلامي براي تشكيل جلسه‌ي اضطراري در خصوص بررسي مسايل عراق گفت: بايد منتظر پاسخ عرب‌ها ماند، ما يك وظيفه‌ي انساني- اسلامي داشتيم و داريم و با جديت آن را دنبال مي‌كنيم. خاتمي با نخست وزير مالزي و خرازي با افراد مختلف صحبت كرده‌اند تا اجلاس همسايگان و اجلاس كنفرانس اسلامي برگزار شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: موضوع عراق موضوعي مربوط به امت اسلامي و كل بشريت است، اگر باب شود اماكن مقدس بشري مورد حمله و هتك حرمت قرار گيرد، در آينده اديان ديگر هم از چنين تعرضي مصون نخواهد بود.
آصفي افزود: اين مربوط به يك دين نيست بلكه به كل بشريت بر مي‌گردد، ما تلاش خودمان را كرديم اتفاقات آنجا غيرقابل قبول و توجيه‌ناپذير است.
وي خاطرنشان كرد: آن چه در عراق مي گذرد به خاطر حضور نيروهاي خارجي و استمرار اشغال است و مربوط به يك گروه هم نيست، دامنه‌ي مخالفت فقط در نجف نيست و در شهرهاي ديگر هم مثل فلوجه كه اهل سنت در آن هستند، نيز وجود دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان با اشاره به اين كه مخالفت با اشغال منحصر به يك گروه نيست، ادامه داد: اميدواريم حكومت منتخب در عراق تشكيل شود تا مردم عراق آزادانه و مستقلا سرنوشت خود را تعيين كنند.
وي در خصوص سفر علاوي به تهران گفت: دعوتنامه ارسال شده، اما اين كه چه زماني باشد، به مسايل بسياري بستگي دارد.
آصفي در خصوص لغو سفر خاوير سولانا، مسوول روابط خارجي اتحاديه‌ي اروپا به ايران گفت: اصلا سفر سولانا به تهران نه برنامه ريزي شده، نه در دستور كار بوده و نه در مذاكره با اروپا بوده است. يك رسانه‌ي خارجي خبري را جعل كرده و بعضي داخلي‌ها هم آن را برجسته كرده‌اند!
وي در پاسخ به ايسنا در خصوص توقف كاميون‌هاي باري ايراني در گمرك آذربايجان كه حامل كالا به روسيه و گرجستان بودند، گفت: اين اتفاقي است كه براي برخي كاميون‌ها به خاطر تغييرات برخي از نرخ‌ها، تعرفه و قوانين آذربايجان پيش آمده و فقط ايراني‌ها با اين مشكل مواجه نشده‌اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: ما در چارچوب همكاري با آذربايجان و تفاهم با آنها در ارتباط با كوريدور شمال- جنوب به اين مذاكرات ادامه مي‌دهيم تا قضيه حل شود.
وي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص اجلاس سه كشور ايران، روسيه و آذربايجان در خصوص خزر كه المار محمد ياراف، وزير امور خارجه‌ي جمهوري آذربايجان خبر داده بود قرار است در مسكو برگزار شود، گفت: اجلاس وزرا و سران كشورهاي ساحلي خزر در تهران برگزار مي‌شود، درياي خزر پراهميت است، پنج كشور رايزني‌هاي نزديكي دارند، ان شاء الله بتوانيم اين اجلاس‌ها را درست برگزار كنيم.
آصفي درباره‌ي آن بخش از سخنان علي شمخاني، وزير دفاع كشورمان در گفت‌وگو با الجزيره كه برخي رسانه‌ها از آن مفهوم حمله‌ي پيشگيرانه‌ي ايران به آمريكا را برداشت كرده بودند، تصريح كرد: مصاحبه‌ي شمخاني با الجزيره دقيق منتقل نشده و آن چه شمخاني بر آن تاكيد داشت، اين بود كه ما پاسخ هر تعرضي را خواهيم داد و تماميت و منافع كشور براي ما اهميت دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان همكاري هسته‌يي ايران و آفريقاي جنوبي را رد كرد.
وي در خصوص نقش سوريه براي قانع كردن ايران براي دعوت از اياد علاوي، نخست‌وزير دولت موقت عراق گفت: ما راسا و مستقلا براي دعوت از علاوي تصميم گرفته‌ايم.
وي در پاسخ به اين كه اگر نجف آرام شود، آيا باز هم ايران خواستار تشكيل اجلاس همسايگان عراق خواهد بود؟ گفت: موضوع عراق موضوعي جدي است، حتي اگر بحران نجف آرام گيرد كه اميدواريم اين گونه شود، جراحات و آثار آن به اين زودي ها از بين نمي‌رود و لازم است امت اسلامي فكري به حال اين موضوع كند.
آصفي افزود: موضوع عراق مقطعي نيست، تحولات عراق موضوعي است كه بر امنيت و ثبات منطقه تاثير مي‌گذارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص سهم ايران از خزر تاكيد كرد: منافع ايران منافعي نيست كه قابل صرف‌نظر كردن يا مصالحه باشد، ما بيش از اين كه برنفوذ بر ديگران تكيه كنيم، بر قدرت منطق و استدلال خود تكيه مي‌كنيم و با اصول روشن از خود دفاع مي‌كنيم.
وي تاكيد كرد: معتقديم خزر بايد عادلانه و منصفانه و براساس 20 درصد تقسيم شود و كشورها سهم خودشان را داشته باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به اين كه آيا از محل اختفاي مقتدي صدر خبر داريد؟ گفت: براساس اخباري كه بيشتر از تلويزيون‌هاي عربي پخش مي‌شود، ظاهرا مقتدي صدر همچنان در نجف است، اما اين كه در كجاي نجف است را نمي دانم.
آصفي در پاسخ به اين كه نظر شما در مورد استفاده از اماكن مقدس به جاي سنگر چيست؟ گفت: مهم نيست كه ما چگونه فكر مي‌كنيم، مهم اين است كه وقتي كسي كشته مي‌شود، بايد به جايي پناه ببرد، وقتي كسي بي‌دفاع است به جايي مي‌رود كه جانش در امان باشد.
وي در خصوص سرنوشت ايرانيان ربوده و دستگير شده در عراق گفت: گروهي را به عراق فرستاديم و مذاكرات گسترده‌يي در خصوص جهاني خبرنگاران و كاركنان اتاق تعاون انجام داديم. آن چه مي‌توان گفت اين است كه خبرنگاران در اختيار دولت عراقند و توسط دولت عراق دستگير شده‌اند كه خواستار آزادي آنها در كوتاه‌ترين زمان شديم.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: در خصوص فريدون جهاني، ديپلمات ربوده شده‌ي ايران در عراق گفت‌وگوها و پيگيري‌ها از طريق دولت انتقالي عراق و برخي گروه‌ها مثل عشاير و دستجاتي كه در عراق صاحب نفوذند، ادامه دارد.
آصفي تصريح كرد: اين افراد اتباع ايرانند، ما هيچ كوشش و تلاشي را فروگذار نخواهيم كرد و مسووليت سلامت آنها را برعهده دولت انتقالي عراق مي‌دانيم و اميدواريم هر چه سريع‌تر آزاد شوند و به آغوش خانواده‌هايشان بازگردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: اين جزء دستور كار وزارت خارجه است و با جديت دنبال مي‌شود.
وي در پاسخ به اين كه آيا هويت آمريكايي بهبودي دستگير شده در ايران را مي‌دانيد؟ گفت: اطلاعي ندارم.
آصفي با اشاره به اجلاس سپتامبر شوراي حكام گفت: ما نهايت همكاري را با شفافيت و صداقت با آژانس داشته‌ايم، اين به عهده آژانس است كه مي‌خواهد حرفه‌اي عمل كند يا تحت تاثير برخي قدرت‌ها عمل كند. اگر آژانس حرفه‌يي و با واقعيت برخورد كند و با توجه به اين كه تقريبا تمام ابهامات برطرف شده، پرونده بايست هر چه سريع‌تر عادي شود و همكاري ما با آژانس گسترده‌تر گردد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان با بيان اين كه ايران احتمال مي‌دهد فريدون جهاني اسير چه گروهي باشد؟ گفت: نمي‌دانيم او دست كيست و تا آنجا كه اطلاعات ما جواب مي‌دهد، منافقين در اين كار نقش نداشته‌اند.
وي در خصوص دستگيري تعدادي ايراني در نجف گفت: اين اخبار درست نيست و خبرسازي است، ما به مسوولان عراقي گفته‌ايم با مدرك اين دست موارد را اعلام كنند، خود مسوولان كمتر گفته‌اند و برخي رسانه‌ها هستند كه اين اخبار نادرست را منتشر مي‌كنند.
آصفي يادآور شد: ضمن اين كه اگر يك ايراني دستگير شود به معناي هيچ چيز نيست، كما اين كه ممكن است اتباع مختلف دنيا در جاهاي مختلف دنيا دستگير شوند و اين به معناي دخالت آن دولت و نظام نيست، تاكنون ما براساس مدارك مطلع نشده‌ايم كه فرد ايراني در نجف دستگير شده باشد.
وي در خصوص نقش اروپا در برنامه‌هاي هسته‌يي ايران تصريح كرد: فن آوري هسته‌يي جز حقوق ماست و از آن صرف‌نظر نمي‌كنيم. اروپا به جاي اين كه درصدد باشد ما را از اين حق مشروع محروم كند، كمك كند كه چگونه مي‌توان اين حق را در جهت اهداف صلح آميز كه هم ما هم اروپا بر آن تاكيد دارد، به كار برد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان افزود: اروپا خودش يك موقع اين اشتباه را كرد كه نيروگاه بوشهر را كه خود پيشنهاد داده بود، رها كرد، ما ملتي هستيم كه براي رسيدن به اهداف‌مان تلاش مي‌كنيم و اين موضوع (بوشهر) را با روسيه صحبت كرديم و به آن ادامه داديم.
آصفي ادامه داد: اگر اروپا نگران بوشهر بود، همكاري مي‌كرد و نظارت هم مي‌نمود و به بهره‌برداري مي‌رساند؛ در اين مورد هم اروپا بايد با تفاهم و تعامل با ما در استفاده ازاين فن‌آوري همكاري كند.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر بسياري از ابهامات برطرف شده، اگر آژانس منصفانه و حرفه‌يي با موضوع برخورد كند، مشكلي وجود ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص قرارداد تاو و ترك سل با تركيه گفت: در خصوص اين قرارداد صحبت شده و برخي ديدگاه‌هاي امنيتي وجود دارد، هم‌چنين بايد موضوعات داخلي حل شود و يك سرقضيه هم با ترك‌هاست كه بايد بر اساس آن صحبت شود.
وي گفت: اين موضوع هم‌چنان موضوع گفت‌وگوها و تبادل نظر است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11140

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي وزارت امور خارجه‌: دستگيري تعدادي ايراني در نجف خبرسازي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016