يكشنبه 8 شهريور 1383

نظرات دکتر امیر احمدی درباره اظهارات رئیس جمهوری اسلامی درباره فرصتهای از دست رفته برای برقراری رابطه با آمریکا، راديو فردا

محمد خاتمی رئیس جمهوری اسلامی روز شنبه دیروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که ایران نتوانست از فرصت خوبی که پس از عذرخواهی وزیر خارجه آمریکا در دولت سابق پیش آمده بود، استفاده کند و روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد. این اولین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی از از دست رفتن فرصتهای ایران در رابطه با آمریکا سخن می راند. دکتر هوشنگ امیر احمدی استاد دانشگاه در آمریکا و تحلیلگر سیاسی مسائل ایران و آمریکا، در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: اگرچه این حرف را خیلی دیر می زنند و این فرصت سوزی را اعتراف می کنند حرف خیلی مهمی است. تاریخ جمهوری اسلامی نشان می دهد که متاسفانه این نوع درسها را همیشه خیلی دیر می گیرد. مشکلی که وجود دارد اینست که آمریکاییها مطمئن نیستند این حرف آقای خاتمی در درون جمهوری اسلامی هم کاربرد دارد؟
فريدون زرنگار (rm) صدا | (wma) صدا [ 4:48 mins ]

محمد خاتمی رئیس جمهوری اسلامی روز شنبه دیروز در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که ایران نتوانست از فرصت خوبی که پس از عذرخواهی وزیر خارجه آمریکا در دولت سابق پیش آمده بود، استفاده کند و روابط خود را با آمریکا بهبود بخشد. این اولین بار است که یک مقام جمهوری اسلامی از از دست رفتن فرصتهای ایران در رابطه با آمریکا سخن می راند. فریدون زرنگار در گفتگویی با دکتر هوشنگ امیر احمدی استاد دانشگاه در آمریکا و تحلیلگر سیاسی مسائل ایران و آمریکا، از اهمیت گفته های محمد خاتمی و تاثیر احتمالی آن در روابط ایران و آمریکا پرسیده است.
دکتر هوشنگ امیر احمدی: آقای خاتمی از این که اعتراف کرده در رابطه به سخنانی که خانم آلبرایت در سال 2000 در کنفرانس شورای آمریکاییان به ایرانیان مطرح کرد و در چارچوب آن از ایرانیان پوزش خواست و اظهار تاسف کرد از تستهای غلط آمریکا در سی و چند سال گذشته، و این که فرصت سوزی شده، این حرف خیلی مهمی است. اگرچه این حرف را خیلی دیر می زنند و این فرصت سوزی را اعتراف می کنند حرف خیلی مهمی است. من مطمئنم که حتی در جناح به اصطلاح راست جمهوری اسلامی هم این بحث فرصت سوزی در رابطه با حرکتی که آقای کلینتون و خانم آلبرایت و با کوشش شورای آمریکاییان- ایرانیان کرد، وجود دارد. من یک خبر دیگری بدهم که بسیار به نظر من مهم است برای شنوندگان شما. این که من چند هفته پیش با معاون خانم آلبرایت آقای سفیر تامس تیکیت، یک مصاحبه کردم که این مصاحبه دیگر تا هفته دیگر در نشریه شورا چاپ می شود. و از او سئوال کردم در رابطه با همان صحبتی که خانم آلبرایت کرد و تصمیمی که آقای کلینتون داشت. از او پرسیدم که آیا واقعا در آن جلسه و روزهای بعد آقای کلینتون تصمیم گرفته بود که مسائل ایران و آمریکا را عادی بکند یا نه؟ و ایشان با صراحت جواب می دهد که بله ما تصمیم گرفته بودیم که اگر ایران بیاید جلو ما مسائلمان را، رابطه مان را با ایران عادی بکنیم. من بعدا از او پرسیدم که در این رابطه شما با اسرائیلیها هم تماسی داشتین و نظر آنها را خواسته بودید؟ که در جواب می گوید: حتی قبل از این اسحاق رابین؛ قبل از این که ترور شود، به ایشان گفته بود و از طریق ایشان برای آقای کلینتون پیغام فرستاده بود که شما هر چه زودتر بتوانید رابطه با ایران را عادی کنید، همان قدر به نفع ما اسرائیلیهاست. یعنی این که دولت کلینتون نه فقط خانم آلبرایت را فرستاد عذر خواهی کرد و از گذشته اظهار ندامت کرد، بلکه تصمیم گرفته بود که رابطه را با ایران عادی کند که این فرصت سوزی شد متاسفانه از طرف ایران.

فریدون زرنگار(رادیو فردا): چه تحلیلی می شود از این به قول شما اعتراف به فرصت سوزی کرد؟

دکتر امیر احمدی: تاریخ جمهوری اسلامی نشان می دهد که متاسفانه این نوع درسها را همیشه خیلی دیر می گیرد. در جریان گروگانها، در جریان جنگ با عراق، در جریان همین مساله ایران و آمریکا و جریانهای دیگر، دولت جمهوری اسلامی متاسفانه همیشه نشان داده است که گران فروشی می کند و بعد می رسد به یک جایی که می بیند جنس روی دستش مانده شروع می کند به ارزان فروشی کردن بی نهایت. من اعتقاد دارم که باز هم در آینده نزدیک فرصتهای این چنینی ممکن است دوباره پیش بیاید. افسوس گذشته خوردن یک جریان است و این که از گذشته درس گرفتن و برای آینده برنامه ریزی کردن یک بحث دیگری است. من فکر می کنم که الان این دومیست که الان بسیار مهم است. یعنی بحث افسوس گذشته باید تبدیل به یک بینش در رابطه با آینده بشود. معنی دیگر این حرف این است که این فرصتی بود که سوخت باید این فرصت دوباره بوجود بیاید. فرصت بود. این است که من فکر می کنم جمهوری اسلامی باید این فرصت را دوباره بوجود بیاورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ف.ز: آیا این گفته های آقای خاتمی می تواند بر روی نظرگاههای سیاستمداران آمریکایی هم تاثیر گذار باشد.

دکتر امیر احمدی: این خب دلگرمی می شود برای آن نیرویی درون آمریکا که علاقمند به ایجاد این چنین فرصتهایی در آینده هست. اما متاسفانه باید بگوییم تعداد آن نیروها و قدرت این نیروهایی که بخواهند این فرصتها را دوباره بوجود بیاورند کم است. مشکلی که وجود دارد اینست که الان آمریکاییها مطمئن نیستند این حرف بسیار خوبی را که آقای خاتمی زده، این حرف منطقی، در درون جمهوری اسلامی هم کاربرد دارد؟ مطمئن نیستند که آمریکاییها بتواند این حرف را در عمل، در سیستم جا بیندازد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11399

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نظرات دکتر امیر احمدی درباره اظهارات رئیس جمهوری اسلامی درباره فرصتهای از دست رفته برای برقراری رابطه با آمریکا، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016