يكشنبه 15 شهريور 1383

آصفي: لازم نيست كانادا براي پرونده‌ي كاظمي اشك تمساح بريزد، ايسنا

آصفي گفت: روحاني در هلند بر حق ما براي دستيابي به تكنولوژي صلح آميز هسته‌يي پافشاري خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص مواضع اروپا نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران گفت: ما با اروپايي‌ها در حال انجام مذاكرات بسيار حساسي هستيم؛ روحاني هم فردا به هلند مي‌رود تا گفت‌وگوها را با رييس دوره‌يي اتحاديه اروپا دنبال كند.
وي افزود: در حد كارشناسي هم مذاكرات خيلي جدي و ظريفي را با اروپايي‌ها در دست انجام داريم. اروپايي‌ها بايد در موضع‌گيري‌ مراقب باشند؛ البته مي‌فهميم زير فشار آمريكا قرار دارد، اما بايد با توجه به گزارش آژانس كه بسياري از واقعيت‌ها را در آن منعكس كرده، اگرچه مي‌توانست واقعيت‌هاي ديگري را در برگيرد، ما حساسيت اروپا را نسبت به بعضي از مسايل درك مي‌كنيم.
آصفي در ادامه به ايسنا گفت: به همين دليل وارد يكسري گفت‌وگو شده‌ايم؛ براي اينكه آنها يك تعهداتي را داشته باشند و پرونده را ببندند.
وي در خصوص سفر روحاني به هلند گفت: روحاني در ديدار با مقامات ذي صلاح هلندي ديدگاه‌هاي ما را منتقل خواهد كرد و راجع به برنامه‌هاي ادامه‌ي همكاري ما با آژانس و جامعه بين‌المللي صحبت خواهد كرد.
آصفي افزود: به دليل آنكه اروپايي‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل كنند توافق بروكسل به مرحله اجرا در نيامده، اما تعليق غني سازي همچنين ادامه دارد و موضوع قطعه سازي جز مقولات غني سازي نيست و جدا است و اروپا بايد به اين توجه كند.
وي در ادامه پاسخ به ايسنا يادآور شد: ما علاقه داريم نگراني‌هاي اروپا را از بين ببريم و اعتماد سازي كنيم. منتها اعتماد سازي دو طرفه، اروپايي‌ها هم بايد اعتماد ما را به دست آورند و آن چيزي جز حق ايران براي استفاده از فن‌آوري هسته‌يي و داشتن تكنولوژي نيست.
آصفي تاكيد كرد: اروپا بايد مراقب باشد گزارش اخير آژانس به اندازه كافي، اگر چه مي‌توانست جامع‌تر باشد، گوياي اين است كه ايران هيج انحرافي نداشته و بسياري از مسايل روشن شده و از پرده ابهام بيرون آمده است.
آصفي در پاسخ به اينكه توقع ايران از آژانس براي گزارش اخيرش چه بود؟ گفت: در گزارش آژانس اولا از همكاري ايران با آژانس به خصوص در ماههاي اخير قدرداني شده كه نشان مي‌دهد ايران شفاف بوده و مشكلي براي همكاري نداشته است.
وي ادامه داد: موضوع ديگر در مورد تبديل اورانيوم در اصفهان و غني سازي ليزري اعلام شده كه به صورت پادمان خواهد بود و از اين به بعد روشن شده و پرونده‌اش بسته شده است.
آصفي افزود: بحث منشا آلودگي‌ها كه دو دسته است 56 و 36 درصد، يك بخش از آن كاملا روشن شده كه منشا خارجي داشته و بعد بعدي هم به تلويح آمده كه منشا به قطعات وارده بر مي‌گردد؛ لذا موضوع فعاليت‌هاي غيرمنطبق با مسووليت‌هاي ايران غيرمنتفي است.
وي در ادامه گفت: در گزارش اخير از ايران براي كار در لويزان و شيان و اينكه اجازه بازرسي و نمونه برداري داديم تشكر شده است. انتظار داشتيم در همين اجلاس بگويند پرونده بسته مي‌شود، اما اعلام كرده‌اند هنوز به زمان نياز دارند.
آصفي تصريح كرد، بحث P2 تقريبا مساله حل شده كه بر مي‌گردد به يك قرائت تاريخي كه بايد با آژانس صحبت شود كه فاصله براي بستن خيلي نزديك شده است. مجموعه گزارشي كه ما اعتقاد داشتيم مي‌توانست جامع‌تر باشد در حداقل خود نشان مي‌دهد كه ايران شفاف، بدوان انحراف و بسيار روشن بوده و اين براي قضاوت جامعه جهاني و افكار بين‌المللي كافي است.
آصفي يادآور شد: تعليق موقتي و داوطلبانه بوده كه به دليل اعتماد سازي صورت گرفته است ما نمي‌توانيم از حقوق مشروع خود بگذريم.
وي در پاسخ به اينكه اگر احتمالا پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت ارجاع شود آيا ايران حاضر است تمام فعاليت‌هاي هسته‌يي‌اش را به حالت تعليق درآورد؟ گفت: موضوع ما با آژانس حل مي‌شود. با گزارش روي ميز آژانس موضوع تمام شده است؛ مگر اينكه بخواهند سياسي كنند و آمريكايي‌ها بخواهند سرباززنند و به قوانين بين‌المللي گردن ننهند كه از قبل هم پيش بيني مي‌كرديم.
آصفي ادامه داد: اما جامعه‌ي جهاني خودش قضاوت مي‌كند، ما اصلا بحث را سياه و سفيد نمي‌بينيم؛ موضوعي است كه بين ما و اروپا قابل حل است.
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه آژانس غير سياسي و مستقل و تخصصي عمل كند و گفت: در چنين فضايي امكان همكاري و گسترش همكاري بين ايران و اروپا قطعا بيشتر فراهم مي‌شود.
آصفي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در خصوص اظهارات اخير وزير امور خارجه‌ي كانادا در مورد
پرونده‌ي زهرا كاظمي و حقوق بشر در ايران گفت: از وزير خارجه‌ كانادا با اين اظهارنظراتش تعجب مي‌كنيم.
اين پرونده تمام نشده و در مرحله تجديد نظر است نمي‌دانيم ايشان با چه استنادي اينگونه شتابزده، در حاليكه پرونده‌اي هنوز به پايان نرسيده، اظهار نظر مي‌كند.
وي ادامه داد: ضمن اينكه اين يك موضوع ايراني است و ما هم از آن متاسفيم و رييس جمهور هم از همان ابتدا كميته‌اي را براي روشن شدن ابعاد آن تشكيل داد.
آصفي در ادامه پاسخ به ايسنا گفت: ما خود از اين موضوع متاسفيم و لازم نيست كانادا در اين زمينه اشك تمساح بريزد و با توجه به ساز و كارهايي كه داريم آن را دنبال مي‌كنيم.
وي حضور شريف المصري، يكي از اعضاي القاعده در ايران را رد كرد و گفت: ظاهرا ايشان بيش از سه سال است كه در پاكستان مي‌باشد و قبل از 11 سپتامبر در ايران بوده و رفته است. بعد از آن هم چند بار سعي كرده به ايران بيايد كه از مرز طرد شده و او را به ايران راه نداده‌اند.
آصفي افزود: بودن ايشان در ايران و رفتن وي به پاكستان در روزهاي اخير و در ماههاي اخير كاملا بي‌اساس است.
وي تصريح كرد: نوع بحث‌هايي كه كري و بوش در اين روزها در ارتباط با ايران مي‌كنند بيشتر يك مقوله انتخاباتي با هدف تبليغ انتخابات است و نمي‌توان ارزيابي دقيقي از اين اظهارات داشت.
آصفي ادامه داد: بايد ببينيم كدام پيروز مي‌شوند و سياست‌هايشان را در عمل مشاهده مي‌كنيم. اينگونه اظهار نظرات در آمريكا قبل از انتخابات بي‌سابقه نيست.
وي ادعاي حمله رژيم صهيونيستي به ايران را يك جنگ رواني و شوخي بي‌ مزه دانست و گفت: اسراييل هم از توان خود ارزيابي دقيق دارد و هم از توان ايران؛ آنها مي‌دانند كه حمله به منزله پاسخ بسيار قاطع و غير قابل جبران براي رژيم صيهونيستي خواهد بود.
وي در خصوص عملكرد رژيم صهيونيستي خاطر نشان كرد: اسراييلي‌ها در دو خط شانتاژ و تبليغ و تجاوز حركت مي‌كنند و وقتي مشاهده مي‌كنند كه جامعه جهاني به دليل يك موضوع ديگر مثلا در مقطعي، افغانستان، عراق يا سومالي از فلسطين غفلت مي‌كنند، تجاوز مي‌كند و در منطقه‌ آتش افروزي مي‌نمايد.
آصفي با اشاره به قطعنامه‌ي سازمان ملل در خصوص خروج نيروهاي خارجي از لبنان گفت: در قطعنامه خواسته شده كه نيروهاي خارجي از لبنان بيرون بروند. اولين فشار را بايد آمريكا به اسراييل وارد كند كه وادار شود از لبنان خارج شود.
آصفي انتخابات لبنان را يك موضوع داخلي لبنان دانست و گفت: انتخابات اين كشور بر اساس ساز و كارهاي داخلي خودشان تعيين شده است.
آصفي در خصوص بحث پدر خواندگي غير رسمي مقامات بلژيكي از رضا پهلوي گفت: اصل پدر خواندگي غير رسمي يك فرزند خيلي اهميت ندارد و جاي تعجب است كه چطور بلژيكي‌ها در بين اين همه آدم يك فرد بي‌صلاحيت را انتخاب كرده‌اند.
وي در خصوص آخرين وضعيت ديپلمات ايراني ربوده شده در عراق گفت: ما همچنان پيگير اين موضوع هستيم و در سفر اخيري كه هيات عراقي به ايران داشت موضوع را دنبال كرديم و آنها قول دادند پيگيري كنند؛ ضمن اينكه كاردار ما در عراق بسيار فعال است و با كاردار عراق و تهران هم اخيرا صحبت كرده‌ايم.
آصفي افزود: اميدواريم اين ديپلمات كه مسووليت سلامتي‌اش بر عهده دولت عراق است آزاد شود و بر اساس اطلاعاتي كه داريم سالم و زنده است.
وي در خصوص بركناري محمد صدر، معاون آفريقايي عربي وزارت خارجه گفت: با بعضي انواع خبرسازي‌ها مخالف هستيم. صدر از نيروهاي پرتلاش وزارت خارجه بوده كه تلاش زيادي براي پيشبرد وزارت خارجه در حيطه‌ي كار خود را داشته است.
وي ادامه داد: ممكن است روزي برسد كه به هر دليل قرار باشد فردي در يك جايي ادامه همكاري دهد يا ندهد، نحوه خبرسازي‌ها بايد در چارچوب انصاف، عدل و واقعيات باشد كه در اين مورد نبود.
آصفي سفر برهم صالح به ايران را خوب دانست و گفت: ما عراق را همسايه خود مي‌دانيم و بايد كارهاي خوبي داشته باشيم و لطمات روابط در زمان صدام را جبران كنيم. نفس سفر يك گام به جلو بود و از سفر ايشان ارزيابي مثبتي داريم.
وي ادامه داد: مدركي كه نشان دهد ايران در عراق دخالت مي‌كند ارايه نشد. اعتقاد داريم ايران در عراق دخالت ندارد و اين جزو سياست ما نيست. اعلام كرديم هر جا عراقي‌ها كسي را ديدند كه دخالت مي‌كند لازم نيست مدرك دهند، بلكه علني بگويند. ما از خود كاملا اطمينان داريم؛ چنين اتفاقي در آينده هم رخ نخواهد داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در خصوص هويت گروهي كه ديپلمات ايراني را ربوده گفت: اخبار ضد و نقيضي داريم، هنوز واقعا ماهيت اين گروه به صورت روشن مشخص نشده است.
وي در خصوص آخرين اقدام در مورد پرونده امام موسي صدر گفت: اين موضوع بحثي است كه خانواده صدر و دولت لبنان دنبال آن هستند. مساله مهمي است كه بايد روشن شود ايران هم از هيچ تلاشي در اين باره فروگذاري نمي‌كند.
آصفي تاكيد كرد: ما در ايران هيچ وقت سياست راديكالي نداشته و نداريم ما سياست منطقي خواهيم داشت و بر اساس منافع و حقوق خود تصميم مي‌گيريم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11646

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: لازم نيست كانادا براي پرونده‌ي كاظمي اشك تمساح بريزد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016