چهارشنبه 18 شهريور 1383

روحاني: تند شدن موضع برخي كشورها نتيجه‌ي تلاش‌هاي سياسي آمريكاست، اما اين مواضع فعلا ارزش چنداني ندارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
حسن روحاني با اشاره به اين كه ايران در ماه ژوئن اعلام كرده بود به بخشي از تعليق غني‌سازي اورانيوم متعهد نيست، تصريح كرد تداوم تعهد به تعليق به شرايط آينده بستگي دارد و اجلاس ماه جاري شوراي حكام نيز در اين ميان نقش مهمي ايفا مي‌كند.
به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه) از هلند به كشور بازگشت و در پاويون دولت فرودگاه مهرآباد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
وي در خصوص مذاكراتش با مقامات هلندي با خاطرنشان كردن رياست هلند بر اتحاديه‌ي اروپا گفت: براي هماهنگي بيشتر بين جمهوري اسلامي ايران و اتحاديه‌ي اروپا لازم بود با اتحاديه مذاكراتي داشته باشيم.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشورمان با سازنده خواندن مذاكراتش با رييس اتحاديه‌ي اروپا، نخست وزير و وزير امور خارجه‌ي هلند، ادامه داد: نكته‌ي بسيار مهم و مورد تاكيد رييس اتحاديه‌ي اروپا اين بود كه آنها با انزواي جمهوري اسلامي ايران، با فشار به تهران و با هر گونه تهديد و ارعاب كاملا مخالفند و تنها راه حل را مذاكره‌ي سازنده با جمهوري اسلامي ايران مي‌دانند.
وي با تاكيد بر اين كه بناي مذاكرات تهران با اروپا همين مطلب است، افزود: البته در اين مذاكرات غير از بحث مسايل هسته‌يي، اصل روابط ايران با اتحاديه‌ي اروپا به طور كامل مرور شد و در واقع بر مبناي يك طرح استراتژيك 10 ماده‌اي ما با هلند به عنوان رييس اتحاديه مذاكره كرديم.
روحاني در پاسخ به سوال ديگري در خصوص دليل بسته نشدن بحث آلودگي‌ها و سانتريفيوژهاي P2 در گزارش اخير آژانس با تصريح اين كه گزارش آژانس مدعي وجود ابهاماتي در اين دو مورد است، تاكيد كرد: اما ما فكر مي‌كنيم شرايط سياسي هنوز اجازه نمي‌دهد كه موضوع را كاملا ببندند، در عين حال در اين گزارش آمده كه در هر دو موضوع پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي رخ داده است.
روحاني معتقد است اعلام آژانس مبني بر اين كه منشاء آلودگي‌ها اورانيوم در ايران خارجي است، اظهار داشت: اين اعلام آژانس بدين معناست كه جمهوري اسلامي ايران كار نظامي انجام نداده و در چارچوب مقررات فعاليت كرده است.
وي ادامه داد: گزارش آژانس نسبت به P2 اظهارات ايران را تاييد مي‌كند، اما مي‌گويد بين سال 1995 و 2002 فاصله‌اي وجود دارد و اعلام كرده است كه سوالي در اين خصوص وجود دارد.
به گزارش ايسنا، دبير شورايعالي امنيت ملي كشورمان در ادامه در خصوص مذاكرات ايران و اروپا براي تعليق دوباره‌ي قطعه‌سازي گفت: اصل مذاكره بين ايران و اروپا را تاييد مي‌كنم، اما بحث خيلي مهم‌تر از اين حرف‌هاست، ما مذاكره‌ي بسيار مهمي را با اروپا داريم اما هنوز بسيار زود است كه در مورد آن اظهار نظر كنيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص ميزان احتمال ازسرگيري بحث ارجاع پرونده‌ي ايران بر شوراي امنيت سازمان ملل گفت: آمريكايي‌ها از سال گذشته در هر اجلاسي هدف‌شان اين بود كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت ارجاع شود كه تا امروز موفق نبوده‌اند و البته در اجلاس سپتامبر هم اين تلاش را خواهند كرد.
روحاني با بيان اين كه بالاترين مقامات آمريكايي براي نيل به اين هدف زمينه‌سازي مي‌كنند و فعال شده‌اند، گفت: بوش و پاول مشغول تماس تلفني با مقامات اروپايي هستند.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در عين حال تاكيد كرد: بعيد مي‌دانم آمريكا بتواند در اين زمينه موفق باشند، چرا كه دليل و مستند حقوقي و فني براي اين كار وجود ندارد.
روحاني هشدار داد: اگر شوراي حكام آژانس بخواهد اين كار را بكند، كاملا روشن است كه سياسي عمل كرده است و فكر نمي‌كنم شوراي حكام حاضر باشد تا اين اندازه به استقلال و حيثيت خود لطمه بزند و تابع آمريكا باشد.
وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه با توجه به احتمال بسته نشدن پرونده‌ي ايران در اجلاس سپتامبر دستگاه ديپلماسي ايران تا اجلاس آينده چه خواهد كرد؟ گفت: دستگاه ديپلماسي ايران همواره فعاليت سياسي خود را داشته و باز هم خواهد داشت، ما در حال مذاكرات مهمي با اتحاديه‌ي اروپا هستيم و اميدواريم بتوانيم پيشرفت داشته باشيم.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به پرسش ديگري از خبرنگار ايسنا مبني بر اين كه كمي پيش از اجلاس ژوئن تا به حال شاهد تغيير لحن، رفتار و مواضع اروپايي‌ها بوده‌ايم اين مساله را نتيجه‌ي چه مي‌دانيد؟ گفت: در اين موضوع عوامل بسياري دخيل است. فعاليت آمريكايي‌ها هم جزيي از آن به حساب مي‌آيد، اما بالاتر از همه‌ي اين‌ها اين است كه ما هر وقت به مساله‌ي غني‌سازي در مقام عمل نزديك مي‌شويم، حساسيت اروپايي‌ها بسيار شديد مي‌شود و هر وقت در مقام عمل از غني‌سازي فاصله مي‌گيريم، لحن آنها نرم و چهر‌ه‌شان خندان مي‌شود.
وي افزود: اصل دستيابي به چرخه‌ي سوخت براي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك حق مسلم، قانوني و طبيعي مطرح است. ايران اين هدف را رها نخواهد كرد، اما در عين حال تلاش مي‌كند در مناسب‌ترين زمان و به بهترين شكل به اين هدف برسد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي در خصوص پيش‌نويس در حال تدوين سه كشور اروپايي براي قطعنامه‌ي سپتامبر شوراي حكام گفت: چند كشور در پي تهيه‌ي قطعنامه هستند، هنوز معلوم نيست پيش‌نويس اين قطعنامه را چه كشور يا كشورهايي آماده خواهند كرد، اما در اين زمينه مذاكراتي بين ما و اروپا در جريان است.
روحاني در خصوص تند شدن موضع انگليس در روزهاي اخير در قبال كشورمان گفت: تند شدن موضع برخي كشورها نتيجه‌ي تلاش‌هاي سياسي آمريكاست، اما اين مواضع فعلا ارزش چنداني ندارد، بايد تا زمان اجلاس منتظر بمانيم و ببينيم قطعنامه به چه سمتي پيش خواهد رفت.
وي در خصوص عدم پايبندي اروپايي‌ها به تعهدات‌شان در گذشته و ارزيابي‌اش از ميزان وفادار ماندن آنها به تعهدات‌شان در اجلاس سپتامبر گفت: ما بايد فعاليتي ديپلماتيك با 35 كشور عضو شوراي حكام داشته باشيم، چه اروپا چه غيرمتعهدها و ديگران، البته ما همزمان با اروپا با چين، روسيه و غيرمتعهدها نيز كار سياسي مي‌كنيم. اما در اجلاس شوراي حكام يكي از قدرت‌هاي موثر اتحاديه‌ي اروپاست، بي‌ترديد ما با اتحاديه‌ي اروپا در مذاكره بوده‌ايم و باز هم مذاكره را ادامه مي‌دهيم.
وي ادامه داد: اروپا و آمريكا منافعي دارند و ما هم به دنبال منافع خودمان هستيم. ما از مذاكره و رابطه با اروپا ضرر نكرده‌ايم. البته فعاليت اروپا و اجراي تعهداتش در حد انتظار و تعهدات شفاهي و كتبي كه به ما داده، نبوده است. دنياي سياست پيچيدگي‌هاي خود را دارد و در حال حاضر كه مذاكرات مهمي با اروپا داريم زود است كه درباره‌ي پايان آن قضاوت كنيم.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: در صورتي كه آنها به قول‌شان عمل نكنند، دستگاه ديپلماسي ايران حتما پيش‌بيني‌هايي را انجام داده است. در اجلاس ژوئن كه آنها قطعنامه‌ي تندي صادر كردند، ما هم از قبل پيش‌بيني كرده بوديم و عكس‌العمل عملي جمهوري اسلامي ايران بسيار موثر، دقيق و حساب شده بود. اگر ببينيم در اين اجلاس هم با يك قطعنامه‌ي غيرمنطقي و تند مواجه خواهيم شد، حتما پيش‌بيني‌هاي لازم را كرده‌ايم.
وي بدون آن كه به تشريح جزييات اين پيش‌بيني بپردازد، تاكيد كرد: پيش‌بيني‌هاي ما بيشتر از رفتار ديپلماسي خواهد بود.
روحاني در خصوص بيانيه‌ي صادر شده از سوي اتحاديه‌ي اروپا كه در آن از ايران خواسته شده با آژانس انرژي اتمي بيشتر همكاري كند و حقوق‌بشر را هم مدنظر قرار دهد، گفت: ما با آژانس انرژي اتمي همكاري بسيار خوبي داشته‌ايم، دليل اين همكاري خوب گزارش اخير آژانس است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، روحاني تاكيد كرد: بهترين شاهد بر همكاري خوب ايران و آژانس گزارشي است كه به تعبير خود آژانس، بر مبناي پيشرفت كار با جمهوري اسلامي ايران است.
وي افزود: نسبت به بحث حقوق بشر هم، جمهوري اسلامي ايران همواره بر مبناي اصول اسلامي، خودش را متعهد مي‌داند كه به اصول و موازين اسلامي و انساني خود پايبند بماند، البته ايران با اروپايي‌ها همواره در مورد بحث حقوق بشر مذاكره داشته و خواهند داشت.
وي در پايان در خصوص ادامه‌ي كار در UCF اصفهان گفت: در گزارش اخير آژانس آمده كه اصفهان فعاليت داشته است، در خصوص توليدات هم در اين گزارش صحبت شده است؛ اين كه چه مقدار UF6 توليد كرده‌ايم و چه مقدار در حال توليد هستيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11750

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'روحاني: تند شدن موضع برخي كشورها نتيجه‌ي تلاش‌هاي سياسي آمريكاست، اما اين مواضع فعلا ارزش چنداني ندارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016