پنجشنبه 19 شهريور 1383

انگلیس یک ضرب الاجل دوماهه برای ایران تعیین کرد، خبرگزاري مهر

روزنامه های انگلیسی امروز گزارش دادند که دولت انگلیس یک ضرب الاجل دوماهه برای اطاعت کامل ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی تعیین کرد .
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه انگلیسی تلگراف، دولت انگلیس شب گذشته یک ضرب الاجل دو ماهه برای ایران تعیین کرد که به شفاف سازی درمورد برنامه هسته ای خود بپردازد و فعالیت خود را برای غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد و در غیر اینصورت با تحریمهای سازمان ملل روبرو شود .

این روزنامه در ادامه به نقل از یک مقام دولتی ادعا می کند پس از بیش از یکسال "تعامل" با ایران در مورد مقاصد هسته ای آن که آمریکا باور دارد برای ساخت بمب هسته ای در تلاش است اروپاییها صبر خود را از دست می دهند.این در حالی است که گزارش اخیر آژانس به همکاری ایران با اژانس بین المللی انرژی اتمی اذعان شده است .

این مقام افزود : شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده اجلاس خود را در وین تشکیل خواهد داد و کشورهای غربی به دنبال تصویب قطعنامه ای هستند که جلسه ماه نوامبر را به عنوان ضرب الاجل و زمان تصمیم گیری تعیین کند.

این منبع می افزاید هدف این است که فشار بر تهران افزایش یابد اگر چه یک هدف پنهان دیگر موجود است که خواهان امتناع از هرگونه بحرانی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا است .

برخی از مقامات انگلیسی تمایل دارند که برخورد با ایران رابه بعد از انتخابات ماه ژانویه عراق موکول کنند تا شانس ایران را برای استفاده از فشار سیاسی کاهش دهند .

این روزنامه در ادامه اعتراف می کند که سه کشور بزرگ اروپایی که در گفتگوها درگیر بودند یعنی انگلیس ، آلمان و فرانسه زیر فشار شدید آمریکا هستند تا بر تهران فشار وارد کنند .

این روزنامه مدعی شد این تابستان، ایران جنبه های کلیدی توافقنامه ای را که از این کشور می خواست غنی سازی اورانیوم را ترک کند زیر پا گذاشت.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی می نویسد : دولت انگلیس روز گذشته یک التیماتوم تا ماه نوامبر برای ایران تعیین کرد تا ایران تمام فعالیتهای خود را برای ساخت بمب متوقف سازد ( ضرب الاجلی که به طور موثر شکست مذاکرات بین تهران و سه کشور اروپایی انگلیس و فرانسه و آلمان را نشان می دهد ).

گارین می افزاید رد همکاری بوسیله ایران یک بحران جدید در خاورمیانه بوجود خواهد آورد که در جریان این بحران پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد .

اگرچه این ضرب الاجل برای فشار بر ایران در نظر گرفته شده است ، علائم اولیه از جانب تهران نشان می دهد که حکومت ایران برای اطاعت بی چون و چرا آماده نیست و به دنبال امتیازهایی ازجانب غرب از جمله یک توافقنامه تجاری و انتقال تکنولوژی هسته ای صلح آمیز است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

یک مقام انگلیسی روز گذشته گفت : ایران باید تا جلسه ماه نوامبر شورای حکام از دیده بان هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی اطاعت کند .

وی گفت : ایران نیاز دارد که به تعهدات خود پایبند باشد . ما مایلیم که پیش از آن زمان ایران از تعهدات خود پیروی کند اما اگر این کشور این کار را نکند باید بداند که نقطه تصمیم گیری در ماه نوامبر خواهد بود و در آن زمان یک انتخاب جدی اتخاذ خواهد شد و آن ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت خواهد بود . "

وی گفت : مانمی توانیم این مذاکرت را برای همیشه ادامه دهیم . در یک نقطه شما باید تصمیم بگیرید که آیا مذاکرات بیشتر معنی خواهند داشت و یا باید اقدام دیگری انجام داد .

این موضع جدید بوسیله وزرای امور خارجه انگلیس ، فرانسه و آلمان در جلسه ای در هلند روزهای شنبه و یکشنبه مورد موافقت قرار گرفت .

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11808

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انگلیس یک ضرب الاجل دوماهه برای ایران تعیین کرد، خبرگزاري مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016