پنجشنبه 15 آبان 1382

اندر حكايت جايزه صلح نوبل! (از مجموعه مقالات طنز در طنز) س . باستان

چندي پيش خانمي از كشورمان موفق به دريافت جايزه صلح نوبل شد. دوستاني كه آب بدون فلسفه نمي نوشند ! با شنيدن اين خبر تا به امروز سرگرم ضربه زدن و بدنام كردن اين خانم ايراني هستند! ايشان تهديدات مختلفي از جانب جناح هاي از ما بهتران شده است ! آقاي حسين شريعتمداري و باند محترمشان تا آنجائي كه جا داشت ، به عنواين مختلف اين خانم را مورد ترور روحي قرار دادند! كاريش نمي شود كرد ، اين آقايان شايد جايزه صلح نوبل را برازنده آقايان شريعتمداري و يا لاريجاني ميدانستند كه از بدو انقلاب ( براي دفاع از صلح و حقوق بشر ) دمي آرام و قرار نداشتند! جديدا هم جايزه مذكور را لايق دو خبرنگار آزاد شده صدا و سيما ، ميدانند!

بهر حال توقع زيادي نبايد از اين افراد و جناح ها كرد ! اگر غير از اين بود ، جاي شك و سؤظن داشت! توقع اينجانب بيشتر معطوف دوستاني است كه يكدفعه اين خانم را به عرش علاء بردند و خيلي سريع از عرش علاء به زير كشيدند! هنوز اين خانم جايزه را دريافت نكرده ( اين جايزه گويا در تاريخ ده دسامبر2003 مطابق نوزدهم آذر 82 ـ روز حقوق بشر ـ به ايشان اهداء ميشود ) حملات شديد خويش را آغاز كردند! استدلال ها متفاوت است ! برخي نشات از تئوري هاي كيهانيان مي گيرد ! برخي ميگويند چرا در آنجا اين را و چرا در اينجا آن را نگفته است! چرا اسلام را قاطي دموكراسي كرده است و..... غيره !

چنانكه ميدانيم هر سال اين جايزه به شخصي در دنياتعلق ميگيرد ! چون ما مردم هميشه كاسه اي زير نيم كاسه مي بينيم ! داستان را به اوهام مي كشيم تا جاني دالر هم قادر نباشد ، قضيه را آفتابي كند! هيچكس مثل مردم كشور ما اينقدر شلوغ ـ پلوغ نمي كند! يكروز چنان خوشحال شديم كه در پوست خود نمي گنجيديم ! روز بعد چنان دلخوريم كه ميخواهيم سر به تن اين خانم نباشد! انتظار داريم كه ايشان حرفهاي دل ما را بزند! اگر نزد ميشود شمر ذي الجوشن!

بعضي از منتقدان شايد توقع داشتند خانم عبادي به محض ورود! شعار سرنگوني جمهوري اسلامي را از دهان اين خانم بشنوند! و يا مرگ بر اين و آن سر دهد ! روسري را پاي پلكان هواپيما به زمين انداخته و شعار كشف حجاب بدهد وغيره!

اين خانم منتخب جايزه صلح نوبل است و تا چند روز ديگر به اروپا ( نروژ ) خواهد رفت و با سلام و صلوات جايزه خويش را ميگيرد و برميگردد كشور! بايد در اين مقطع ما ايرانيان خوشحال باشيم! براي خود فلسفه تراشي نكنيم اگر ايشان پيام آور نظر ما نيست! من مي ترسم اگر هنرپيشه اي از كشور ما روزي موفق به دريافت جايزه اسكارنيز شود! باز همين قشقرق را راه مي اندازيم و از وي ميخواهيم شعار سرنگوني دهد! اگر نكرد جايزه اسكار را لايق آقاي رفسنجاني ميدانيم!

اوضاع و احوال دنيا با آنچه كه ما مي انديشيم ، كمي فرق مي كند! تمام ملل دنيا خوشحال ميشوند كه يكي از شهروندانشان در رشته اي ( علمي ، ورزشي ، هنري و غيره ) نائل به دريافت جايزه اي ميشوند! ما مردم اولش خوشحال ميشويم و بيكديگر تبريك ميگوئيم! فردا نظرمان كله ميشود و تبريك خويش را پس ميگيريم! بايد ياد بگيريم كه دعواي سياسي خود با نظام وحشت جمهوري اسلامي را از اين داستان ها جدا كنيم! سعي نكنيم كه با مواضع سياسي خويش ، اين خانم را از چاله بيرون و در چاه اندازيم! ايشان را همانطوري كه هست قبول كنيم! نه آنكه بايد باشد و احيانا ما توقع داريم!

من مطمئنم با انتشار اين چند خط ! سيل حملات و دفاعيات و غيره آغاز خواهد شد! در بهترين حالت و تعبيرگفته خواهد شد : يارو چيزي حاليش نيست! طرف دلش خوشه ! از سياست و جامعه شناسي قد .... نمي فهمد ! طرف دلش را خوش كرده به غرب و.....! بهرحال وارد جزئيات نمي شوم واگر انتقادي باشد مي پذيرم! تنها در جواب مي گويم : سعي كنيم آب را بدون فلسفه بنوشيم! مواردي در زندگي اجتماعي ـ سياسي كشور بوجود مي آيد كه لازمه اش ، صبوري است! كساني كه ما را تائيد نمي كنند، حتما دشمنان ما نيستند! با تشكر از حوصله شما

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1056

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اندر حكايت جايزه صلح نوبل! (از مجموعه مقالات طنز در طنز) س . باستان' لينک داده اند.
نظرات
[yazid - August 31, 2004 06:11 AM]

سري بزنيد . زياده عرضي ني !

[يعگوب - August 6, 2004 03:41 AM]

كير كلفتم تو كون شيرين عبادي يا در اصل { قوادي}
كير تو كس زن گنجي و عبدي و هر بي ناموسي كه
رفيق اين جاكش ها { اسامي در بالا ذكر شده } هسته

كير جابري و بامشاد تو كس زن هركي ادعاي ازادي و
دمكراسي داره ، مادر قهوه ها شما ريدين تو مملكت
حالا گوز گوز هم ميكنيد ، ديوث ها

[تيرتاش - August 6, 2004 03:31 AM]

با سلام بعد از گذشت دو دهه از اين انقلاب متاسفانه بعضي دوستان كه تعدادشان كم هم نيست و در موقع انتخابات دوره اول كانديداتوري خاتمي به او راي دادند و چنان براي او يقه پاره ميكردند كه ادم در عقل انها شك ميكرد و البته امروز صدردصد حاشا ميكنند هنوز اين را ياد نگرفته اند كه در دنياي سياست نيرنگ حرف اول را ميزند.
متاسفانه مشكل اين كشور اين است كه هر ننه قمري ادعاي سياسي بودن دارد در حالي كه نه شعور سياسي دارد نه بلوغ سياسي، و همين مساله هميشه گور ايران را از نظر تاريخي كنده است ، خطاب به اين جغله سياسي كه در حمايت از يك فاحشه به نام شيرين عبادي كه
اگر براي شما معلوم احال است و او را در بدنه حكومت
غير خودي ميدانيد عرض ميكنم كه گذشت زمان همه چيز را
مشخص ميكند ، مثل خاتمي ، اين تخم دوزرده هم سر بيرون
مي آورد و جز يك حيوان كريح چيزي نميبينيد
اقايان عبدي و امثال او هم ، كه دم از دمكراسي و
اين طور مسائل ميزنند ، مگر همان كساني نبودند كه
مثل حيوان به سفارت امريكا حمله كردند و بزرگ ترين
اشتباه سياسي بين المللي را انجام دادند ، حالا كدام
ادم باشعوري قبول ميكند كه چنين حيواني دم از
ارتباط امريكا و دمكراسي بزند

خواهران و برادران فريب بازي هاي سياسي را نخوريد
اين كارها و فيلم بازي كردن ها براي اين است كه
مردم احساس كنند كه در اين مملكت يك گله متحد شغال
در حال چاپيدن مملكت نيستند و گروههاي مخلف هم جلوي
چپاول مملكت و غارت بيت المال و قراردادهاي ننگين
و غيره را ميگيرد، و در ضمن بزرگترين دستاورد اين
نيرنگ ها به صحنه كشيدن مردم در فعاليت هاي
سياسي ، در رده پائين است تا ايجاد يك جو نشاط
سياسي در انظار ملل و دولت هاي ابر قدرت كنند

بلكه صباحي بيشتر عـــــــــــــــــمر كنند


از همه تشكر لازم دارم ، متشكرم . يس اي ام كينگ اينده
ويند


[amir - November 18, 2003 04:32 PM]

این خانم برای صلح کاری نکرده

[movafegh - November 14, 2003 02:34 PM]

bd joori movafegham

[فروغ آزادی - November 11, 2003 06:35 PM]

پوزش و تصحیح:
در متنی که قبلا ارسال کرده ام و در همین صفحه مشاهده می کنید متحدان غربی رژیم شاه اشتباها متحدان غربی امریکا نوشته شده که به این وسیله تصحیح می کنم.

فروغ

[فروغ آزادی - November 11, 2003 01:51 PM]

خطاب به کسانی که شیرین عبادی را جزئی از سیستم می دانند:
رژیم ضدبشری آخوندی نشان داده که هیچکس را از بیرون خود به درون نمی پذیرد. گیریم که خانم شیرین عبادی جایی سخنانی بگوید که ظاهرا به مذاق عوامل جمهوری اسلامی خوش آید. اینکه گنجی و حجاریان و عبدی که خودی بودند طی چندسال گذشته به بیرون گود رانده شده اند و خاتمی هر چه بیشتر به لوث خودی بودن آلوده شده است گواه این ادعاست که رژیم روز به روز بسته تر می شود و عدم مقابله فعال با شیرین عبادی را فقط باید در ضعف بیش از پیش آخوندها دید. از خارجه نشینانی که هنوز دغدغه آزادی میهن اسیرمان را دارند درخواست و دعوت می کنم روز اعطای جایزه نوبل را به نمایشی از اتحاد در مقابل رژیم قرون وسطایی تبدیل کنند و به این نکته توجه کنند که آغاز پایان رژیم شاه با فضای باز سیاسیی بود که از سوی همان متحدان غربی امریکا و در راس آنها آمریکا بر او تحمیل شد. هر چند در آن زمان دزد بزرگی به نام خمینی با شعار "همه با هم" بر گرده مردم سوار شد ولی خوشبختانه این بار بدون اتحاد واقعی بین گروه ها و سازمان ها و احزابی که داعیه مردمی بودن را دارند سرنگونی ارتجاع صورت نخواهد گرفت.

شعار "این است شعار مردم - رفراندوم رفراندم" را جهانی کنیم...

فروغ آزادی
تهران

[aria - November 7, 2003 02:51 PM]

manzooram az farhang parsa bood

[aria - November 7, 2003 02:49 PM]

jenabe FARHANG
bisavad, ahmagh va bi farhang khodeti
iraniha ettefaghan fahmidetarin va ba farhangtarin adameye donya hastan

[بابام می گه: - November 7, 2003 10:40 AM]

همسش زیر سر آمریکاس . اونا اونو انتخاب کردن! تازه چرا به آقای خاتمی ندادن که گفت و گوی تمدنها رو مطرح کرد؟!ما نفهمیدیم این خانم عبادی چه کاری برای صلح انجام داده؟

[parsa - November 7, 2003 09:51 AM]

KHODAYA IN MELLAT TA KEY MIKHAN FARIBE HOGHEHAYE KOHNE VA PISHE PA OFTADE RA BOKHORAN, HAGHA KE MELLAT AHMAGH, BISAVAD VA BIFAHANGI HASTIM, AKHE MESLE ROOZ ROSHANE KE HALA TARIKHE MASLAFE KHATAMIE PAST FETRAT VA KASIF TAMAM SHODE VA DIGAR GHADER BE IJADE MASHROOEYAT BARAYE IN REJIME CHAPAVOLGAR NIST VA HALA AZ YEKI MESLE SHIRINE EBADI BAYAD ESTEFADE KONAN TA ANHA RA MASHROOA JELVE DAHAD VE BETAVANAND MANABE IN MELLATE AHMAGH RA CHAND SABAHI DIGAR BE GHARAT BEBARAND, ALBATTE BAHEMAYATE OROOPAEEHAYE MAKKAR AZ JOMLE NORVEJ KE, NEMIGAM IN BAD BAKHTHA MOZZORE ANHA HASTAND BALKE ANHA AZ HEMAGHATE IN MELLAT AZ JOMLE EBADI BAHRE MIBARAND, KHAK BAR SARE HAMEYE IRAN BA IN HAME OLAGHE ROSHANFEKR NAMA.

[Alireza - November 7, 2003 07:52 AM]

Agha harfe dele maro zadi
dar zemn aslan man asari az tanz toye in matn nadidam

[کاوه - November 7, 2003 07:26 AM]

دوستان درود
حرفهای شما تا حدودی منطقی است, اما صحبت ,صحبت جایزه نیست, که ایا این خانم حقش هست یا نیست,مسعله دفاع این خانم از اسلام بعنوان یک دین دمکراتیزه شده است, کسی نیست از این خانم بپرسه از این همه کشورهای مسلمان دنیا یکی رو اسم ببر که عدالت و دمکراسی درش هست تا ما بگیم حق داری اسلام واقعی این نیست, یه چیز دیگه هست ولی عقل ما درک نمیکنه اینو, یادتون هست که مردم چقدر از خاتمی خاستن که بابا بیا این اصلاهات رو کمی جدی بگیر دل ما رو نشکون ما به تو رای دادیم که هرف بزنی نه بخندی،،،،،،،
دیدین که اخرش چسبید به دامن رهبر و به ریش ملتهم....... و بعد اینجاست که ناجی بشر ازحقوق خود غافل وارد معرکه میشه. و اولین صحبتهاش بوی سازش انهم نه از این سازشها.
ایا تعریف ایشون از ایت الا فریبا کافی نیست که مردم دل سرد بشن؟
وقتتون رو نگیرم.....
اگه تونستین شاد باشین

[sasan - November 7, 2003 06:41 AM]

It is definitly correct,so,I agree with you.

[افشين - November 7, 2003 05:27 AM]

آقا حق با شماست ...
شايد مطلب شما در خوشبينانه ترين حالت به طنز نماند اما حرف حساب جواب ندارد و متا’سفانه ما ايرانيان چون نمي خواهيم انسان را با همه كثافتهايي كه بر انسانيتش مترتب است بپذيريم به دام اين نوع بت پرستي مي افتيم.
ايام به كام

[مهرداد - November 7, 2003 04:53 AM]

حاجي دَمت گرم......

[abbas - November 7, 2003 03:10 AM]

salam
ba nazar shoma movafegham
moshkel asli jameye ma in ast ke hamechi ra ba ham ghati mikonim

[ميثم - November 7, 2003 02:34 AM]

شيرين عبادي يكي از ازاد زنان قرن حاضر ايران استكه با دفاع از حقوق بشر و دموكراسي افتخار بزرگي براي ملت كبير ايران بويژه زنان اين مرز وبوم به ارمغان آورد.
با تشكر يكي از دوستداران آزادي انديشه بشري

[ميثم - November 7, 2003 02:34 AM]

شيرين عبادي يكي از ازاد زنان قرن حاضر ايران استكه با دفاع از حقوق بشر و دموكراسي افتخار بزرگي براي ملت كبير ايران بويژه زنان اين مرز وبوم به ارمغان آورد.
با تشكر يكي از دوستداران آزادي انديشه بشري

[akbar - November 7, 2003 01:18 AM]

ba shoma movafegham

[omid - November 7, 2003 12:09 AM]

Very Good, Aliee bood

[omid - November 7, 2003 12:09 AM]

Vey Good, Aliee bood

Copyright: gooya.com 2016