جمعه 30 مرداد 1383

خرازي: اميدواريم پرونده‌ي هسته‌يي ايران در سپتامبر به حالت عادي در آيد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي خارجي - ايران
وزير امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي طرح ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم گفت: آماده‌ي اجراي هرگونه تصميم مجلس شوراي اسلامي به عنوان جايگاه تبلور و اراده مردم هستيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان روز گذشته (پنجشنبه) در پايان مراسم بازديد از كارخانجات ساخت قطعات نيروگاهي مپنا كه با حضور روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و در محل اين كارخانجات برگزار مي‌شد، در ادامه‌ي‌ مطلب فوق اظهار داشت: هر تصميمي كه مجلس بگيرد، براي ما حكم قانون را دارد.
وي با اشاره به تعامل ميان وزارت امور خارجه و مجلس شوراي اسلامي و هم‌چنين حضورش در مجلس براي پاسخگويي افزود: آنچه مجلس مي‌خواهد، نشاندهنده‌ي اراده‌ي ملي است و اثبات‌كننده اين كه همه‌ي مردم ايران خواستار استفاده از فن‌آوري هسته‌يي براي مصارف صلح‌آميز هستند و آن را حق خودشان مي‌دانند.
خرازي ادامه داد: اگر مجلس طرح الزام دولت به ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم را تصويب كند، براي دولت حكم قانون را دارد و دولت موظف به اجرايش خواهد بود.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر احتمال صدور قطعنامه‌اي شديدالحن عليه ايران در نشست آتي شوراي حكام در وين اظهار داشت: اميد و هدف ما اين است كه آژانس، حرفه‌اي عمل كند و تحت تاثير فشارهاي بين‌المللي قرار نگيرد و نظرات فني و حرفه‌اي‌اش را با توجه به همكاري‌هاي گسترده‌يي كه ايران با آنها داشته و همه‌ي سوالات را پاسخ داده است، ابراز كند و به اين ترتيب پرونده‌ي ايران به حالت عادي در آيد.
خرازي در ادامه با مهم بر شمردن نتايج اجلاس شوراي حكام آژانس در ماه سپتامبر افزود: نحوه‌ي عمل آژانس در ماه سپتامبر مي‌تواند پاسخي به همكاري‌هاي ايران باشد، در اين صورت است كه آژانس بي‌طرفي خود را ثابت كرده است.
خرازي در پاسخ به اتهامات اخير كالين پاول، وزير امور خارجه‌ي آمريكا و جان بولتون، معاون تندروي او عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان گفت: آمريكايي‌ها به آژانس و كشورهاي ديگر فشار مي‌آورند تا فراتر از واقعيات فني و سوالات آژانس جوي به وجود آيد كه بتوانند از دستيابي و استفاده‌ي ايران از فن‌آوري هسته‌يي جلوگيري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وزير امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: آمريكا نمي‌خواهد كشوري مثل ايران حتي براي مصارف صلح‌آميز از فناوري هسته‌يي استفاده كند و اين منطبق با تعهدات بين‌المللي نيست و بر عكس همه كشورهايي كه عضو NPT هستند موظفند به كشوري كه مي‌خواهد براي مصارف صلح‌آميز از فناوري هسته‌يي استفاده كند، كمك و دفاع كنند، نه اينكه جلوي آن را بگيرند.
وي به سابقه‌ و همكاري‌هاي شفاف ايران با آژانس و فعاليت كشورمان تحت نظارت اين سازمان بين‌المللي اشاره و خاطرنشان كرد: سندي وجود ندارد كه نشانگر انحراف ايران به سوي دستيابي به سلاح هسته‌يي باشد، بنابراين حق مشروع ماست كه اين فعاليت صلح‌آميز را ادامه دهيم؛ آنچه آمريكا‌ مي‌خواهد، زياده‌خواهي است و البته ما در اين شرايط در تماس با اروپايي‌ها هستيم.
خرازي در رابطه با آخرين وضعيت خبرنگاران دستگير شده‌ي ايرنا در عراق و ديپلمات ربوده‌ شده‌ي ايراني در آن كشور گفت: ‌از روز اول در اين مورد با مقامات عراقي در ارتباط هستيم و هياتي را براي جويا شدن از حال آنها به عراق فرستاده‌ايم.
وزير امور خارجه‌ي كشورمان با اشاره به طبيعت غيرقابل پيش‌بيني چنين حوادثي افزود: اين وضعيت به شكلي است كه امكان پاسخ صريح را از ما مي‌گيرد، اما براي ما مسلم است كه همه آنها سلامت هستند و خبرنگاران و نمايندگان تعاون در اختيار دولت موقت عراق‌اند، اما هنوز مشخص نيست كه ديپلمات ربوده شده در چه وضعيتي به سر مي‌برد.
خرازي افزود: مشخص نيست كه ديپلمات ايراني در اختيار كدام گروه است و ماهيت گروهي كه اعلام ربايش كرده مشخص نيست و همين موضوع موجب بروز سوال‌هايي در اين خصوص شده است كه ماهيت افراد پشت پرده اين ربايش چيست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11084

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خرازي: اميدواريم پرونده‌ي هسته‌يي ايران در سپتامبر به حالت عادي در آيد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016