دوشنبه 31 مرداد 1384

حاشيه جلسه بعد از ظهر نخستين روز بررسي كابينه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

*** راس ساعت 30: 2 از بلندگو‌هاي مجلس از نمايندگان خواسته شد تا هرچه سريعتر براي ازسرگيري جلسه امروز مجلس به صحن مجلس مراجعت فرماييد.

اين در حالي است كه جلسه ساعت 45 :2 با حضور 257 نفر به رسميت رسيد.

*** پيش بين به عنوان نخستين موافق جلسه علني امروز عصر مجلس وقت خود را با محمد صادقي تقسيم كرد.

*** حداد عادل در تذكر به كامران با پايان دادن به سخنانش اظهار داشت آقاي كامران لطفا كم كم ارتفاع را كم كنيد تا ان شاءالله فرود بياييد!‌ اين در حالي است كه اين نماينده اصفهان همچنان به سخنان خود تا حدود 5 دقيقه ديگر ادامه داد.

*** ساعت 30 : 15 زمان اعلام نظرات موافق و مخالفت پايان يافت. حاضرين در اين لحظه 263 نفر بودند.

حداد عادل متذكر شد كه تماشاچي متعرض امروز صبح مجلس توسط مامورين انتظامي از مجلس اخراج شده است.

*** محبي نيا در بخشي از سخنان موافق خود با تاكيد بر اينكه اين حرف‌ها را به خاطر پست و مقام نمي‌زند خطاب به احمدي‌نژاد گفت: من نيازي به پست ندارم؛ اگر هم روزي آمدم، اگر ردم نكنيد، نمي‌بخشمتان. وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود تاييد گفته‌هايش را از حداد گرفت.

*** برخي نمايندگان همچون طلايي نيك، بروجردي و كاظم جلالي با حضور در جمع خبرنگاران و يا از راهرو‌هاي صحن به آنها خسته نباشيد مي‌گفتند.

*** خطوط تلفني مجلس كه در اختيار خبرنگاران بود، ساعاتي دچار اختلال شد و كارهاي آنان را با مشكلات بسياري مواجه كرد.

*** سخنان رييس جمهور كه بخش‌هايي از وقت سخنراني خود را به نمايندگاني چون كامران، محبي نيا، كوهكن و ... بخشيده بود راس ساعت 40 :4 به پايان رسيد. از آن پس بخش دوم دستور، مبني بر ارايه‌ راي اعتماد به وزرا كه به سخنان نمايندگان موافق و مخالف آن برمي‌گردد، آغاز شد. گفتني است شمار حاضران در اين زمان 251 نفر بود.

*** حداد عادل در خلال سخنان آرين منش به نمايندگان تذكر داد كه در راهرو‌هاي ميان صندلي‌ها تجمع نكنند.

*** آرين منش در خلال سخنان موافق و مخالف نمايندگان در خصوص وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت و گو پرداخت.

*** رييس جمهور در قرائت نظرات موافق و مخالف وزير پيشنهادي‌اش براي وزارت آموزش و پرورش قصد داشت مجلس را ترك كند؛ ولي حداد عادل به او توصيه كرد كه در خصوص اين وزير كه در ميان نمايندگان مخالفان بسياري دارد در جلسه حضور داشته باشد تا در جمع بندي نهايي خود آن را مورد توجه قرار دهد. احمدي‌نژاد نيز پذيرفت و باقي ماند.

*** ايرج نديمي در حالي كه سوالات متعددي را از وزير پيشنهادي آموزش و پرورش مي‌پرسيد با لبخند‌هاي رييس جمهور و غلامحسين الهام، رييس دفتر وي مواجه شد كه در خلال سخنان خود به آن نيز اشاره مي‌كرد.

*** نديمي در سخنان مخالف خود در خصوص وزير پيشنهادي آموزش و پرورش از لغت (لابي) اشاره كرد كه مورد تذكر حداد عادل مبني بر جايگزيني معادل فارسي آن (رايزني) قرار گرفت. نديمي نيز در پاسخ به حداد گفت: از زماني كه شما ديگر در مسند فرهنگستان زبان فارسي نيستيد ما فراموش مي‌كنيم كه بايد از واژه‌هاي فارسي استفاده كنيم. حداد نيز در واكنش به اين گفته نديمي اظهار داشت: پاسداشت زبان فارسي قانون مجلس است.

*** نديمي با بيان اينكه برخي نمايندگان نسبت به ارائه سخنان وي در مخالفت با وزير آموزش و پرورش اظهار تعجب كرده‌اند گفت: من مي‌خواستم در مخالفت با وزير پيشنهادي اقتصاد صحبت كنم، ولي نصيبم نشد.

*** آرين منش و همتي در موافقت با انتخاب اشعري به عنوان وزير آموزش و پرورش صحبت كردند و عسكري، سيد‌آبادي دوست محمدي و نديمي كه وقت دو نفر نماينده مخالف را در ميان خود تقسيم بندي كرده بودند به مخالفت با انتخاب اشعري به عنوان وزير آموزش و پرورش پرداختند.

به گزارش خبرنگار ايسنا جو عمومي مجلس حاكي از مخالفت اكثريت آنها با انتخاب اشعري به عنوان وزير آموزش و پرورش بود؛ كما اينكه در مخالفت‌هاي ابراز شده از عدم مقبوليت اين وزير در فراكسيون فرهنگيان ياد شد و همچنين گفته شد كه در كميسيون آموزش و تحقيقات تنها يك نماينده موافق وي بوده است.

*** اشعري وزير پيشنهادي آموزش و پرورش پس از اسعتماع سخنان نمايندگان موافق و مخالف انتخاب خود‏ نيم ساعت سخنراني كرد كه از اين مدت تنها 5 دقيقه آخر آن مربوط به سوالات نمايندگان بود و بخشي اعظم اين بخش (25 دقيقه) به تفسير برنامه‌هاي وي و ملزومات وزارت آموزش و پرورش در آينده گذشت.

*** پس از پايان سخنان اشعري، حداد عادل با تاكيد بر اينكه جلسه علني بعدي مجلس فردا دوشنبه 8 صبح برگزار خواهد شد‏، ختم جلسه را در ساعت 10 : 6 اعلام كرد.

*** حداد پس از اعلام ختم جلسه يادآور شد كه مراسم ترحيم پدر عطاءالله حكيمي، نماينده رودبار در مدرسه عالي شهيد مطهري جنب مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود.

*** پس از پايان جلسه علني امروز مجلس جمع كثيري از نمايندگان گرداگرد رييس جمهور و وزراي پيشنهادي وي حلقه زدند.

*** در راهروي مجلس مشاجره لفظي ميان مقنيان، نماينده بيجار و محمدرضايي، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي صورت گرفت.

*** ساعت 7 اكثر چراغهاي راهروي مجلس خاموش شد. اين درحالي بود كه هنوز برخي از نمايندگان در آن حضور داشتند.

*** خبرنگاران تا ساعت 30 :‌7 همچنان به ارسال اخبار خود مشغول بودند و در حالي مجلس را ترك مي‌كردند كه كمتر كسي (چه نمايندگان و چه كاركنان مجلس ) در مجلس حضور داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حاشيه جلسه بعد از ظهر نخستين روز بررسي كابينه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016