دوشنبه 31 مرداد 1384

اختلافات جدي اصولگرايان نمايان شد؛ افروغ:اين برنامه مجمع‌الجزايري از حرف‌هاي خوب است و بيش از آنكه راهبرد باشد آرمان است، هاتف

دكتر عماد افروغ نماينده تهران و از چهره هاي فرهنگي اصولگرايان با تاكيد بر اين كه "به عنوان مدافع حقوق شهروندي مي‌گويم از دل مشروطه كودتاي رضا خان بيرون مي‌آيد. از دل جنبش نفت كودتاي 28 مرداد بيرون مي‌آيد. نشود از دل فردگرايي ليبراليستي افراطي يك جمع‌گرايي اقتداگراي افراطي بيرون آيد اين با انقلاب اسلامي ناسازگار است" گفت: قرار نيست مجددا در وادي عملگرايي كور بيفتيم آن هم توسط افرادي كه تخصص و تجربه‌ي كافي ندارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني هاتف رييس كميسيون فرهنگي مجلس كه به عنوان نماينده‌ي مخالف كابينه سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: بايد ببينيم چه كسي و با چه پاراديم و گفتماني و چه جهان‌بيني امتحان خودش را پس مي‌دهد. قرار نيست مجددا در وادي عملگرايي كور بيفتيم آن هم توسط افرادي كه تخصص و تجربه‌ي كافي ندارند.

دكتر عماد افروغ با بيان اين‌كه خدا را شاكرم كه هم توفيق حمايت از رياست محترم جمهوري را براي من حاصل كرد و هم توفيق نقد آن راو تاكيد بر اينكه اگر به استقبال نقد درون گفتماني نرويم، سر از استحاله‌ي از درون و نقد برون گفتماني درخواهيم آورد، ادامه داد: از باب اينكه گفتمان اصولگرايي، تحول‌خواهي و عدات‌طلبي كه در يك رويكرد خلاق شكل جديد خود را تجربه كرده است، دچار آفت سكوت و توجيه سياست‌ها و عملكردها و رفتارهاي دولتمردان نشود و نهايتا با پديده‌ي استحاله از درون مواجه نشويم، به نقد برنامه‌هاي رييس جمهور مي‌پردازم.

افروغ ادامه داد: براي من سخت دانست كه در برابر كج‌انديشان سطحي‌نگر و سياست‌باز منتقد رييس جمهوري باشد كه در رويكرد و پاراديم با او اشتراك عقيده، نظر و وحدت عمل دارد. چه بسيار مخالفاني كه موافق شدند و چه بسيار موافقاني كه مخالف شدند. (اين بخش از سخنان افروغ با صداي احسنت، احسنت نمايندگان همراه شد).

اين عضو فراكسيون اكثريت، وظيفه و جايگاه نمايندگي را عطف به اصل 137 قانون اساسي را اينگونه دانست كه وارد نقد منصفانه‌، عاقلانه و روش‌مند شوند.

وي به بخشي از نامه‌ي حضرت علي (ع) به مالك اشتر در باب مشورت اشاره كرد كه ايشان به جانشيناني بهتر وي را توصيه كرده است كه قدرت فكري گذشتگان را داشته اما گناهان و كردار زشت آنان را نداشته باشد و ستمكاري را بر ستمي ياري نكرده و گناهكاري را در كمكي ياري نرسانده باشد. چراكه هزينه‌ي اينگونه افراد سبك‌تر، ياري‌شان بهتر، مهرباني‌شان بيشتر و دوستي آنان با غير كمتر است. آنان را از خواص و دوستان نزديك قرار ده.

افروغ در ادامه گفت: وقتي مي‌خواهيم به نقد برنامه بپردازيم بايد نقد عطف به دو روش باشد. يكي نقد پارادوكس‌ها يا تناقض‌نماها و ناهمخواني‌هاي دروني اين برنامه و يكي وجه تركيبي اين كابينه است و ديگري بالمحال انطباق وجه تركيبي با سياستها و برنامه‌هاي نهفته در اين برنامه.

وي افزود: صرف‌نظر از ويژگي‌هاي فردي كه انشاءالله در روزهاي بعد بررسي مي‌شود وقتي كه به وجه تركيبي كابينه عطف به گفتمان عدالتخواهي توجه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه يا يك پيام واحدي ندارد و يا انطباقي با عدالتخواهي ندارد.

افروغ ادامه داد: اگر يكي از شاخص‌هاي انطباق افراد با گفتمان عدالتخواهي را سابقه‌ي افراد بدانيم بعضا افرادي در اين كابينه به چشم مي‌خورد كه گذشته‌اي در ضديت با گفتمان عدالتخواهي دارند و حتي اگر رقيب آقاي احمدي‌نژاد مي‌خواست كابينه‌اي بچيند بعضا از اين افراد استفاده مي‌كرد يا از شخص اين افراد به اسم يا از اين قبيل تفكر كه اين چيزي به عقلانيت سياسي و تجربه‌ي متراكم سياسي ما نخواهد افزود.

افروغ تأكيد كرد: نهايتا بايد ببينيم چه كسي و با چه پاراديم و گفتماني و چه جهان‌بيني امتحان خودش را پس مي‌دهد. قرار نيست مجددا در وادي عملگرايي كور بيفتيم آن هم توسط افرادي كه تخصص و تجربه‌ي كافي ندارند.

وي ادامه داد: مي‌گوييم هيچ‌كس از مادر وزير متولد نشده است. 26 سال از عمر انقلاب گذشته آيا نمي‌توانستيم از افرادي استفاده كنيم كه سابقه‌ي تجربه در وزارتخانه‌ها را داشته باشند، تخصص لازم را هم داشته باشند. اما مطرود سياستهاي 26 ساله‌ي گذشته باشند. افرادي كه در اين وزارتخانه‌ها مطرود شدند اما خوشنام هستند نبودند؟

افروغ گفت: مي‌گوييم تجربه ملاكمان نيست. تخصص هم ملاك‌مان نباشد. اگر شخص ملاك‌مان نيست چرا در برنامه‌ي چهارم مدام از فناوري و علم سخن به ميان مي‌آوريم و امروز گذشت آن زماني كه تخصص را در برابر تعهد قرار مي‌دادند. با نگاهي كه ما به تخصص داريم معتقديم تخصص هم تعهد است و آن كس كه تخصص ندارد تعهد ندارد، اين يك واقعيتي است.

وي با اشاره به سخنان حضرت علي (ع) مبني بر اينكه "پس در امور كارمندان خود بيانديش و پس از آزمايش به كارشان بگمارد با ميل شخصي و بدون مشورت با ديگران آنان را به كارهاي مختلف وادار نكن" گفت: آقاي احمدي‌نژاد مي‌گويد با مجلس تعامل كرده‌ايم، والله هيچ تعاملي با كميسيون فرهنگي نشد. شايد با فراكسيوني شده باشد، فراكسيون مجلس نيست. مجلس كميسيون‌هاي تخصصي آن است.

نماينده‌ي تهران در ادامه با اشاره به فرازي ديگر از سخن حضرت امير مبني بر كارگزاران دولتي را از ميان مردمي باتجربه و با حيا از خاندان پاكيزه و باتقوا كه در مسلماني سابقه‌ي درخشاني دارند، انتخاب كن. زيرا اخلاق آنان گرامي‌تر و آبرويشان محبوبتر و طمع‌ورزي‌شان كمتر و آينده‌نگري‌شان بيشتر است، گفت: وقتي وارد برنامه مي‌شويم دو ملاك داريم يكي ناهمخواني‌هايي كه در درون برنامه است و يكي هم چينش كابينه و انطباق اين وجه تركيبي با پيامي كه از دل برنامه مستفاد مي‌شود.

وي با اشاره به صفحه‌ي 1 برنامه‌هاي احمدي‌نژاد گفت: در اين صفحه آمده است انقلاب اسلامي آغازي دوباره براي تمدن ايراني اسلامي است تا بر نظام سلطه‌ي جهاني خط بطلان كشد و روح عدالت و معنويت را بپراكند. اين سخن حقي است، اما در جاي ديگر در صفحه 3 اينگونه است: دولت نهم با كابينه‌ي 70 ميليوني كه يكي از تجليات آن تعامل و رايزني و مشورت با گروهها و اقشار مختلف اجتماعي است كه اتفاق نيفتاد، تا سنگ بناي چشم‌انداز 20 ساله‌ي كشور را كه زمينه‌ساز تمدن جديدي است به خوبي بنا نمايد، دولت نهم بر مبناي عقلانيت ديني و در راستاي تعهد به اصول و ارزشهاي اسلامي و نوگرايي در روشها همچنين با بكارگيري علوم و فنون براي تحقق كارآمد نظام اسلامي سعي خواهد نمود كه شعار خدمت‌رساني به مردم را تجلي بخشد.

وي با طرح اين سئوال كه آيا ما با علوم و فنون اثبات‌گرايانه موجود و با قرار دادن انقلاب اسلامي بعنوان نقطه‌ي عطف تمدن اسلامي مي‌توانيم به تمدن اسلامي برسيم؟ ادامه داد: اگر معتقد نيستيد كه علوم و فنون جهت‌دار هستند يا نيستند بايستي در جاي ديگري از برنامه اين را ببينيم.

افروغ خطاب به احمدي‌نژاد افزود: آنجايي كه بحث جنبش نرم‌افزاري علم مطرح مي‌شود اين را به علوم انساني صرف اختصاص مي‌دهيد، اصلا مراد علوم انساني نيست. مراد علوم دقيقه است.

افروغ با اشاره به فرازي ديگر از برنامه‌ي رييس جمهور مبني بر بحث عدالت و توسعه و تعالي همه‌جانبه درون‌زا مبتني بر اسلام ناب محمدي (ص) و بكارگيري علوم و فنون پيشرفته براي تحقق عدالت و ارتقاء سلامت و رفاه اجتماعي است، گفت: اين نشان مي‌دهد كه شما كماكان مصريد كه علوم و فنون بي‌طرفند، اما در صفحه‌ي 4 برنامه‌ها مطلب ديگري داريد مي‌گوييد توليد علم، بومي كردن علوم بر مبناي فرهنگ ملي و استفاده از علوم و فنون و تحقيقات ساير كشورهاست. اين يك تناقض آشكار است كه بايستي به آن توجه كرد.

رييس كميسيون فرهنگي تأكيد كرد: سخن اين است كه بدون معرفت شناسايي خاص و معرفت‌شناسي هماهنگ نمي‌توان به تمدن اسلامي رسيد. معرفت‌شناسي كه امروزه در دنيا غالب است.

وي افزود: در صحفه‌ي 3 در ذيل راهبرد فرهنگي مطالبي آورده‌ايد كه اصلا ربطي به فرهنگ ندارد. من به عنوان يك فرد كوچك از خانواده‌ي جامعه‌شناس كه سالها مطالعات فرهنگي داشته‌ام، مي‌گويم شما اخلاقيات را با فرهنگ خلط كرده‌ايد. راهبرد فرهنگي همان صحبت از كرامت انساني و صداقت در گفتار و سلامت در عمل، اخلاقيات است، فرهنگ نيست.

عضو فراكسيون اصولگرايان خطاب به احمدي‌نژاد گفت: شما بايد چالشهاي فرهنگي كشور را حقوق فرهنگي و وظايف فرهنگي دولت را مي‌گفتيد آن حقوق فرهنگي كه اين سالها مغفول مانده را مي‌گفتيد و اساس برنامه‌ريزي قرار مي‌داديد.

وي ادامه داد: در راهبرد سياسي يك خطري كه همواره احساس مي‌كردم به چشم مي‌خورد هميشه مي‌گفتم بايد از حقوق جامع شهروندي دفاع كرد. دچار يك سويه نگري نشويد. اگر عده‌اي گفتند حقوق فردي و فقط به آن پرداختند ما در حقوق اجتماعي فرو نغلطيم.

افروغ تصريح كرد: متأسفانه جامعه‌ي ما يا به سمت تفكيك رفته يا به سمت اقتدار و استبداد. بايد بتوانيم بين تفكيك و انسجام را جمع كنيم. هم توجه به گروه‌بندي‌هاي مختلف اجتماعي اعم از اجتماعات طبيعي و گروههاي مدني و آزادي‌هاي فردي داشته باشيم و هم توجه به ثبات سياسي و اقتدار ملي و وحدت ملي. يك طرفه نرويم.

وي خاطرنشان كرد: انتخاب وزير كشور انتخاب حساسي است، ساختارا انتخاب فردي با سابقه‌ي اطلاعاتي و امنيتي تناسب خوبي ندارد و پيام خوبي را نمي‌رساند. من به شخص ايشان (پورمحمدي) كار ندارم. نگاه ساختاري مي‌كنم، نشود تاريخ تكرار شود.

افروغ گفت: به عنوان مدافع حقوق شهروندي مي‌گويم از دل مشروطه كودتاي رضا خان بيرون مي‌آيد. از دل جنبش نفت كودتاي 28 مرداد بيرون مي‌آيد. نشود از دل فردگرايي ليبراليستي افراطي يك جمع‌گرايي اقتداگراي افراطي بيرون آيد اين با انقلاب اسلامي ناسازگار است.

نماينده‌ي تهران افزود: ما فلسفه‌ي سياسي خاصي داريم ما نه اصالت را به فرد مي‌دهيم نه اصالت را به جمع مي‌دهيم. ما از يك دولت نامحدود و بالقوه در منطقه‌ي سياسي‌مان تبعيت مي‌كنيم و احساس مي‌كنم بايد اين را هشدار دهم.

افروغ ادامه داد: در راهبرد آموزشي بحث تقويت روحيه‌ي نشاط و اميد با طراحي نظام يكپارچه‌ي آموزشي ذكر شده است كه من نمي‌فهم يعني چه؟ اولا نظام يكپارچه‌ي آموزشي و اركان و سازمانهاي آن را تعريف كنيد. ثانيا آيا تنها راه تقويت روحيه‌ي نشاط و اميد نظام يكپارچه آموزشي است؟

وي افزود: در صحفه‌ي 5 در ذيل راهبرد امنيتي رويكرد امنيتي در اين تعريف بايد شفاف شود.

افروغ تصريح كرد: به نظر مي‌رسد اين برنامه مجمع‌الجزايري از حرف‌هاي خوب است و بيش از آنكه راهبرد باشد آرمان است اولا عطف به چه چارچوب نظري اينها مطرح شده؟ ثانيا برنامه يعني راهكارهاي عملياتي. من كه نبايد صرفا چهار تا هدف و آرمان خوب را به عنوان برنامه رديف كنم.


افروغ تصريح كرد: به نظر مي‌رسد اين برنامه مجمع‌الجزايري از حرف‌هاي خوب است و بيش از آنكه راهبرد باشد آرمان است اولا عطف به چه چارچوب نظري اينها مطرح شده است؟ ثانيا برنامه يعني راهكارهاي عملياتي. من كه نبايد صرفا چهار تا هدف و آرمان خوب را به عنوان برنامه رديف كنم.

وي گفت: برنامه يعني مقصد اينجاست مطلع اينجاست. سازوكارها و شيوه‌هاي عملي و اجرايي تحفظ اين آرمانها اينها است. كه من اين را كاملا احساس مي‌كنم كه مغفول مانده است.

نماينده‌ي تهران گفت: سئوال اساسي من اين است در صحفه‌ي 6 در ذيل بند 2 – 2 آمده است «استفاده از همه‌ي ظرفيتها و توانمندي‌هاي مديريتي كشور بر پايه‌ي شايسته‌سالاري است» آيا در چنين كابينه از تمام ظرفيتها و توانمنديهاي مديريتي استفاده شد؟

وي اظهار داشت: در جاي ديگري گفته مي‌شود «تجلي مديريت تحولگرا، انقلابي، خدمتگزار، متوازن و پاسخگو در برابر مردم، كارآمد، عدالت‌گستر و صالح» آيا اين را در مورد كابينه‌ي خودتان مثبت ارزيابي مي‌كنيد؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

Copyright: gooya.com 2016