دوشنبه 31 مرداد 1384

یکی از نمایندگان اصلاح طلب: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت به افراد اجازه بیان مخالفت های واقعی داده نشد، راديو فردا

[راديو فردا]

در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی کارنامه و قابلیت های وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد با ابراز نظرهای موافق اکثر نمایندگان و انتقادهای برخی دیگر و دفاع شماری از وزرا از پیشینه خود ادامه یافت. درمورد چندتن از وزیران پیشنهادی اصلا هیچ نماینده ای بعنوان مخالف صحبت نکرد. درجلسه امروز صلاحیت محسنی اژه ای، منوچهر متکی، داود دانش جعفری و محمد سلیمانی مورد بررسی قرار گرفت. این شیوه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی که بدون مخالفت یا مخالفان اندک همراه است مورد انتقاد نورالدین پیرموذن، یکی از نمایندگان اصلاح طلب قرار گرفت. او گفت کسانی که در مخالفت صحبت می کنند کسانی هستند که چراغ سبز دارند و فقط فرصت کشی می کنند تا به افراد اجازه بیان مخالفت های واقعی داده نشود. قرار است فردا صلاحیت دیگر وزیران پیشنهادی در مجلس بررسی شود.

سیاوش اردلان (رادیو فردا): بررسی کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری اسلامی با بحث های نمایندگان درباره یک یک وزرا آغاز شد. از صبح امروز که مجلس وارد شور شد نمایندگان سخنرانی های موافق و مخالف را آغاز کردند. درمورد چندتن از وزیران پیشنهادی اصلا هیچ نماینده ای بعنوان مخالف صحبت نکرد. هرچند برخی نمایندگان معتقد بودند اگر وزیر پیشنهادی مخالف نداشت موافقی هم نباید صحبت کند. اما هیات رئیسه مجلس این تعبیر را قبول نکرد و از اینرو وقتی نمایندگان در موافقت با محسنی اژه ای وزیر پیشنهادی اطلاعات سخنرانی کردند نوبت به خود او رسید. آقای اژه ای که از چهره های شناخته شده امنیتی جمهوری اسلامی است، و قاضی چند پرونده جنجالی هم بود، در سخنرانی خود گفت که با کادر وزارت اطلاعات و ساختار و مشکلاتش بخوبی آشناست. وی گفت نمایندگان درباره من و وزارت اطلاعات سوالات و ابهاماتی دارند. از جمله آنکه آیا من برای این کار مناسبم، آیا مجلس می تواند بر وزارت اطلاعات نظارت کند، آیا وزارت اطلاعات حرمت انسانها را پاس می دارد و اینکه آیا وزارت اطلاعات در جهت منافع گروهی حرکت خواهد کرد یا نه. وزیر پیشنهادی اطلاعات اطمینان داد که به عقیده او وارد شدن در امور خصوصی افراد در برخی موارد حرام است و بهمین دلیل اجازه نخواهد داد وزارت اطلاعات دستخوش منابع گروهی گردد.
درمورد صلاحیت منوچهر متکی وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز هیچ مخالفی وجود نداشت. بلکه 4 موافق صحبت کردند و آنها این دیپلمات با سابقه جمهوری اسلامی را معتدل و دوراندیش خواندند. با همین کیفیت آقای میرکاظمی وزیر پیشنهادی بازرگانی نیز هیچ نماینده مخالفی نداشت و چند نماینده در موافقت با او صحبت کردند. این شیوه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی که بدون مخالفت یا مخالفان اندک همراه است مورد انتقاد نورالدین پیرموذن، یکی از نمایندگان اصلاح طلب قرار گرفت. البته آقای پیرموذن انتقادش را با خبرنگار ایسنا در اختیار گذاشت نه در صحن علنی مجلس. او گفت کسانی که در مخالفت صحبت می کنند کسانی هستند که چراغ سبز دارند و فقط فرصت کشی می کنند تا به افراد اجازه بیان مخالفت های واقعی داده نشود.

وقتی نوبت به بررسی صلاحیت داود دانش جعفری وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی رسید چهار نماینده در موافقت و تنها یک نماینده در مخالفت صحبت کردند. نماینده مخالف نیز از زاویه اینکه تا چه حد دانش جعفری می تواند شعار اصلی دولت احمدی نژاد یعنی اجرای عدالت را برآورده کند، وارد بحث شد. خود آقای دانش جعفری در دفاع از خود به انتقاد شدید از وضعیت بدهی های کشور پرداخت و بحث تورم را مشکل اقتصاد ایران دانست. در ادامه محمد سلیمانی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فنآوری نیز شاهد سخنرانی سه نماینده موافق ویک نماینده مخالف بود. نمایندگان موافق از اینکه آقای سلیمانی از اساتید ارتباطات اند یاد کردند اما نماینده ای که در مخالفت صحبت کرد گفت آقای سلیمانی شجاعت و قاطعیت لازم را برای مدیریت خوب ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه جلسه بنظر می رسید که بیشترین مخالفت ها با آقای باقری لنکرانی وزیر بهداشت باشد که گفته می شود از جوانترین وزیران پیشنهادی کابینه محمود احمدی نژاد است. نمایندگان مخالف این ویژگی را عامل اصلی بی تجربگی وی دانستند. قرار است فردا صلاحیت دیگر وزیران پیشنهادی در مجلس بررسی شود.

Copyright: gooya.com 2016